Решение по дело №9210/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 4033
Дата: 27 август 2023 г.
Съдия: Красимира Недялкова Проданова
Дело: 20231110209210
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 юли 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 4033
гр. София, 27.08.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 14-ТИ СЪСТАВ, в закрито заседание на
двадесет и седми август през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:КРАСИМИРА Н. ПРОДАНОВА
като разгледа докладваното от КРАСИМИРА Н. ПРОДАНОВА
Административно наказателно дело № 20231110209210 по описа за 2023
година
Производството е по чл. 58д и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „Български пощи“ ЕАД с *** срещу наказателно
постановление /НП/ № 45-07-7 от 25.05.2023 г., издадено от главния директор на Главна
дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД „ГВА“), с което на
жалбоподателя на основание чл. 143, ал. 3, т. 7 от Закона за гражданското въздухоплаване
(ЗГВ) е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2000 лв.
(две хиляди лева) за извършено нарушение по чл. 16б, ал. 1, т. 4 от ЗГВ.
В жалбата, с която е сезиран съдът, е изразено искане за отмяна на така съставеното
наказателно постановление по съображения, свързани с неговата незаконосъобразност и
противоречието му с материалния закон. Твърди се, че били допуснати съществени
процесуални нарушения, довели до цялостно опорочаване на
административнонаказателното производство. Не бил спазен 3-месечният срок по чл. 34, ал.
1 от ЗАНН за съставяне на АУАН, не били съобразени задължителните реквизити от
съдържанието на НП по чл. 57, ал. 1 от ЗАНН, както и не били извършено обследване на
обстоятелствата, при които нарушението е било извършено. Отсъствало още посочване на
смекчаващите и отегчаващите обстоятелства, взети предвид при определяне на вида и
размер на наложеното наказание. Отделно от всичко гореизложено жалбоподателят се
позовава на отсъствие на изложени мотиви за неприложимост на разпоредбата на чл. 28 от
ЗАНН, при положение, че деянието се характеризирало с изключително ниска степен на
обществена опасност и от него не били възникнали никакви вредни последици. При тази
мотивировка е отправена молба за отмяна на оспореното наказателно постановление, а в
1
условията на евентуалност – за приложение на чл. 28 от ЗАНН при определяне на случая
като маловажен.
В проведеното по делото съдебно заседание, жалбоподателят – „Български пощи“
ЕАД, се представлява от юрисконсулт Кръстенова, която се присъединява към фактическите
и правни доводи от жалбата и моли последната да бъде уважена.
Въззиваемата страна, редовно призована, се представлява от юрк. Борчева, която
пледира за потвърждаване на издаденото наказателно постановление и присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Софийският районен съд, след като разгледа жалбата, изложените в нея доводи,
направените възражения на страните и като се запозна с материалите по делото,
достигна до следните изводи:
„Български пощи“ ЕАД с ***, седалище и адрес на управление в гр. София, ж.к.
„Студентски град“, ул. „Акад. Стефан Младенов” № 1, бл. 31, представлявано от
изпълнителния си директор Филип Николов А., е пълноправен контрольор (регулиран агент)
по смисъла на § 3, т. 71 от ДР на ЗГВ - въздушен превозвач, агент, товароизпращач или
друго образувание, което осигурява контрола на сигурността по отношение на товара или
пощата.
В периода от 14.12.2021 г. до 09.02.2022 г. била извършена инспекция по сигурността
в изпълнението на Националната програма за контрол на качеството в областта на
сигурността в гражданското въздухоплаване (НПККСГВ) на „Български пощи“ ЕАД. В
обхвата на проверката било включено спазването на всички разпоредби, отнасящи се до
проверката и контрола за сигурност, извършвани от регулирания агент, разпоредбите,
свързани с превоза на товари и тези, касаещи защитата на товари и поща на летищата,
наемането и обучението, както и оборудване за сигурност.
В резултат на извършената проверка са констатирани липси на съответствие по
множество точки от Националната програма, които били обективирани в изготвения
Стандартизиран формат за докладване № 01/2021 г. от 22.03.2022 г., в които били вписани
констатациите и оценките за съответствие за периода, за който била извършена инспекцията.
Същият бил изпратен на ,.Български пощи“ ЕАД за изготвяне на план за коригиращи
действия във връзка с установените несъответствия, който да бъде предоставен за одобрение
на ГД „ГВА“.
Регулираният агент предоставил за одобрение пред контролната институция План за
коригиращи действия на констатираните несъответствия, констатирани при извършена
инспекция по сигурност и доклад от 22.03.2022 г. Същият включвал в съдържанието си
определените коригиращи действия, касаещи всяко от установените не съответствия, в това
число с посочване на отговорното лице и крайния срок за отстраняване на нередовностите.
В отговор на предоставения план за действие от ГД „ГВА“ изрично изтъкнали, че с
цел недопускане повторно неизпълнение на въведените изисквания е необходимо да се
прилага стриктен контрол по изпълнението на поетите ангажименти. Потвърдено е, че
2
планът за действие е бил одобрен, като пълноправният контрольор – обект на проверката, е
известен за задължението си да уведоми писмено въздухоплавателната администрация за
приключването изпълнението на коригиращите мерки с оглед извършването на последваща
верификация.
В периода от 09.11.2022 г. до 29.11.2022 г. е извършена инспекция с цел верификация
на изпълнението на одобрения план за предприемане на коригиращи действия от „Български
пощи” ЕАД за отстраняване на констатираните несъответствия. Проверката е извършена на
Български разменно-сортировъчен център - БРСЦ (София) - пункт за проверка на товари и
поща. В резултат на извършената проверка, на 05.12.2022 г. е съставен Стандартизиран
формат за докладване № 01-1/2022 г., в който било отразено неизпълнението на коригиращи
действия по одобрения план както следва:
1. По т. 8 от Плана за коригиращи действия с краен срок за отстраняване на
несъответствието - 30.04.2022 г.: От извършен преглед на документи относно
преминатото обучението по Модул 12 - „Контрол на товари и поща“, екипът е
установил, че Програмата за обучение, по която е воден курсът, не е предназначена за
конкретния субект „Български пощи“ АД, което е неизпълнение на изискванията на т.
6.4.2, Част 6, Раздел първи от НПОССГВ. Коригиращото действие е изпълнено, но
констатираното несъответствие не е отстранено в срок и е с класификация на
съответствието „липса на съответствие“;
2. По т. 9 от Плана за коригиращи действия с краен срок за отстраняване на
несъответствието - 30.06.2022 г.: Инспектиращият екип е установил, че т. 9 от плана с
коригиращи действия не е изпълнена, а именно „Компютърно базирано обучение ще
бъде проведено съгласно НПОССГВ след възстановяване действието на договор №
49/23.03.2020 г.“. От извършено интервю със зам.-ръководния служител по
сигурността на регулирания агент е установено, че към 09.11.2022 г. лицата, които
работят с рентгеново оборудване, не преминават периодично обучение, което е
неизпълнение на изискванията на т.11.4.1, Глава 11 от НПСГВ. Коригиращото
действие не е изпълнено - констатираното несъответствие не е отстранено в срок и е с
класификация на съответствието „липса на съответствие със сериозни недостатъци“.
3. По т. 10 от Плана за коригиращи действия с краен срок за отстраняване на
несъответствието - 30.07.2022 г. Инспектиращият екип е установил, че т. 10 от плана с
коригиращи действия не е изпълнена, а именно „Отговорният служител и зам.-
ръководният служител ще бъдат включени в курс за обучение съгласно изискванията
на т. 11.4.3, Глава 11 от НПСГВ“. От извършено интервю със зам.-ръководния
служител по сигурността на регулирания агент е установено, че към 09.11.2022 г.
посочените лицата не са преминали необходимото обучение, което е неизпълнение на
изискванията на т. 11.4.3, Глава 11 от НПСГВ. Коригиращото действие не е изпълнено
- констатираното несъответствие не е отстранено в срок и е с класификация на
съответствието „липса на съответствие със сериозни недостатъци“.
4. По т. 11 от Плана за коригиращи действия с краен срок за отстраняване на
3
несъответствието - 12.03.2022 г. Инспектиращият екип е извърши преглед на
настройките на рентгеновото оборудване и установил, че коригиращото действие не е
изпълнено, като също така е активирана функция, която затруднява използването на
функционалните бутони при анализ на изображението, което е неизпълнение на т.
12.3.1, Глава 12 от НПСГВ. Коригиращото действие не е изпълнено - констатираното
несъответствие не е отстранено в срок и е с класификация на съответствието „липса на
съответствие със сериозни недостатъци“.
Във връзка с констатираните несъответствия по изпълнението на плана е издадено
Инспекторско предписание, предоставено на „Български пощи“ ЕАД с цел предприемане на
незабавни действия.
От извършената проверка с цел верификация на предприетите коригиращи действия
за отстраняване на несъответствията в периода от 09.11.2022 г. до 29.11.2022г., свидетелят
М. Б. на длъжност „главен инспектор“ в ГД „ГВА“ е приел, че субектът „Български пощи“
ЕАД в качеството си на пълноправен контрольор (регулиран агент) не е предприел действия
за отстраняване на констатираните несъответствията, с цел отстраняването им в посочените
срокове за изпълнение на корективните действия в одобрения План за коригиращи действия
на констатираните несъответствия, което е възприето като неизпълнение на т. 7.1.4, Глава 7
от Националната програма за контрол на качеството в областта на сигурността в
гражданското въздухоплаване (НПККСГВ) и т. 12.2 от Приложение II от Регламент (ЕС) №
18/2010 на Комисията от 8 януари 2010 година за изменение на Регламент (ЕО) №300/2008
на Европейския парламент и на Съвета по отношение на спецификациите за национални
програми за контрол на качество в областта на сигурността на гражданското
въздухоплаване.
С описаното неизпълнение в сроковете по Плана за коригиращи действия, одобрен от
ГД „ГВА“, „Български пощи“ ЕАД е нарушил чл. 16б, ал. 1, т. 4 от ЗГВ във връзка с т. 7.1.4,
Глава 7 от Национална програма за контрол на качеството в областта на сигурността в
гражданското въздухоплаване (НПККСГВ) издадена на основание чл. 16г, ал. 2, т. 2 от ЗГВ
и т. 12.2. от Приложение II от Регламент (ЕС) №18/2010 на Комисията от 8 януари 2010
година за изменение на Регламент (ЕО) №300/2008 на Европейския парламент и па Съвета
по отношение на спецификациите за национални програми за контрол на качество в
областта на сигурността на гражданското въздухоплаване, което води до неизпълнение на
изискванията Националната програма за сигурност в гражданското въздухоплаване.
За така описаните действия на жалбоподателя е издаден АУАН № 45-06-1/28.02.2023
г. Същият е съставен в присъствието на управителя на дружеството Филип А. и е подписан
от същия. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН са постъпили подробни писмени възражения
срещу констатациите в акта, които след разглеждането им по същество са определени като
неоснователни от страна на административнонаказващия орган.
Въз основа на АУАН е издадено и обжалваното НП № 45-07-7 от 25.05.2023 г. на
главния директор на ГД „ГВА“, с което на жалбоподателя на основание чл. 143, ал. 3, т. 7 от
ЗГВ е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2000 лв.
4
(две хиляди лева) за извършено нарушение по чл. 16б, ал. 1, т. 4 от ЗГВ.
Горната фактическа обстановка съдът прие въз основа на показанията на разпитания
свидетел М. Б., както и въз основа на събраните по делото писмени доказателства,
приобщени по реда на чл. 283 от НПК. Съдът кредитира изцяло показанията на свидетеля,
тъй като същите се подкрепят от приложените по делото писмени документи, не съдържат
противоречия и са логични, ясни и подробни.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна
страна следното:
Установи се, че жалбата е подадена в законоустановения срок, от активно
легитимирано лице и срещу подлежащ на оспорване административен акт. Разгледана по
същество, същата е неоснователна.
Актът за установяване на административно нарушение е съставен от компетентен
орган съгласно разпоредбата на чл. 148, ал. 1 от ЗГВ във връзка с приложената по
преписката Заповед № 45-01-664/01.12.2022 г. на главния директор на ГД „ГВА“. Не би
могло да се сподели възражението на жалбоподателя за нарушение на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН,
доколкото се касае за давностен срок, чието начало е предпоставено от факта на откриване
на нарушителя, както и на признаците на осъществен състав на административно
нарушение. В случая подобни индикации проверяващите лица са имали едва в крайния етап
от инспекционната си дейност, която е приключила на 29.11.2022 г. Това е така, тъй като
проведеният мониторинг е свързан с продължителен период на предприемани многобройни
и разнообразни дейности, които в съвкупния си резултат са позволили на инспекторите от
ГД „ГВА“ да идентифицират нарушението и неговия извършител едва с приключването на
проверката, когато са направени и окончателните заключения, касаещи резултатите от нея.
В съответствие с това, 3-месечният срок по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН е бил спазен.
Не отговаря на фактите по делото твърдението за липса на описание на
обстоятелствата по извършването на твърдяното нарушение в НП. Напротив, с нужната
степен на конкретика са описани всички обстоятелства, касаещи проявлението на
неправомерните действия от страна на жалбоподателя. В горния смисъл, становището за
нарушение на чл. 57 от ЗАНН не може да бъде споделено. Конкретно по наведените
защитни доводи, които са предварително застъпени още с възражението срещу АУАН,
наказващият орган е ангажирал относими и правдоподобни аргументи, обосноваващи
твърдението, че коригиращи действия по дадените с Доклада указания не са били
предприемани, съответно и несъответствията не са били неутрализирани в предоставените
срокове.
По същество на осъщественото нарушение съдът намира следното:
Разпоредбата на чл. 16б, ал. 1, т. 4 от ЗГВ делегира на Главна дирекция „Гражданска
въздухоплавателна администрация“ правомощията по изпълнение на регулаторни и
контролни функции на държавата за осигуряване на безопасността и сигурността на
въздухоплаването. За съблюдаването на последните Дирекцията е натоварена с контрола
5
върху действията на физическите и на юридическите лица във връзка със гражданското
въздухоплаване, включително по изпълнението на Националната програма за сигурност в
гражданското въздухоплаване, чрез прилагането на Националната програма за контрол на
качеството за постигане на сигурността в гражданското въздухоплаване.
В настоящия случай под административнонаказателна отговорност е подведено
дружеството-жалбоподател, което като въздушен превозвач, осигуряващ контрола на
сигурността по отношение на товари и поща, не е отстранил и предприел коригиращи
действия за отстраняване на констатирани сериозни несъответствия по т. 6.2, 6.3, 6.6, 11.1,
11.2, 11.4 и 12.3 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/1998 на Комисията от 5 ноември 2015
година за установяване на подробни мерки за прилагането на общите основни стандарти за
сигурност във въздухоплаването при „товари и поща“, „наемане и обучение на персонала“ и
„оборудване за сигурност“ в посочените срокове, които са били предварително дадени на
„Български пощи“ ЕАД с План за коригиращи действия, одобрен от Главна дирекция
„Гражданска въздухоплавателна администрация“. Нарушението е установено при извършена
инспекция по авиационна сигурност на пълноправния контрольор - регулиран агент, която е
била предприета в периода от 09.11.2022 г. до 29.11.2022 г. Подробният преглед на
материалите по делото показва, че указанията действително не са изпълнени, като
коригиращи действия или въобще не са били предприемани, или същите такива не са
съответствали на изискванията, заложени в утвърдения план. Установените несъответствия
засягат в значителна степен кодифицираните в Регламента изисквания за прилагане на
основни стандарти за сигурност във въздухоплаването, като корекционните действия в
случая са насочени към обучение на служителите, имащи достъп до вече проверени пратки,
съгласно т. 11.2.3.9 от Глава 11 на НПСГВ, преминаване през компютърно базирано
обучение за работа с рентгеново оборудване, провеждане на обучение на отговорния
служител по сигурността на РА в съответствие с изискванията на т. 11.4.3 от Глава 11 на
НПСГВ, както и привеждане на рентгеновото оборудване в съответствие с изискването при
избрана функция автоматично да се връща към първоначалната настройка, когато започне
проверка на следващ обект. Видно от приобщения по делото доказателствен материал,
отговорните длъжностни лица от състава на „Български пощи“ ЕАД не са изпълнили
своевременно предписаните като т. 8, т. 9, т. 10 и т. 11 от Плана препоръки, като не са
предприели необходимите коригиращи действия в тази насока, с което е осъществен
съставът на нарушението, за което е ангажирана отговорността на жалбоподателя.
Предвид правно-организационната форма на жалбоподателя, от която произтича и
неговата правосубектност, въпросът за субективната съставомерност на деянието не
подлежи на обсъждане, доколкото отговорността на дружеството е обективна и безвиновна.
Санкционната разпоредба на чл. 143, ал. 3, т. 7 от ЗГВ предвижда налагане на
имуществена санкция от 2000 до 10 000 лв. на пълноправен контрольор (регулиран агент),
който в посочения срок не отстрани несъответствията в представения за одобряване пред
Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ план за действия, с цел
отстраняване на несъответствия, след извършени одити, инспекции и тестове. Безспорно
6
привлеченото към отговорност юридическо лице отговаря на изискванията на § 3, т. 71 от
ДР на ЗГВ, поради което и правилно е определено като субект на нарушението. Наложеното
му административно наказание съответства както по вид, така и по размер на отредената от
законодателя обществена опасност на подобен тип неправомерни прояви.
В заключение съдът намери, че не са налице основания за приложение на чл. 28 от
ЗАНН, тъй като разглежданият случай не може да се окачестви като маловажен предвид
принадлежността му към типичните деяния от същия вид и изпълването на степента на
обществена опасност, която е предвидена като предпоставка за налагане на
административнонаказателна санкция. Наред с това беше отчетен и характерът на
засегнатите обществени отношения, които осигуряват безопасното осъществяване на
гражданското въздухоплаване в страната.
При този изход на делото с право на разноски разполага
административнонаказващият орган, в полза на който следва да бъдат присъдени такива на
основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, вр. чл. 37, ал. 1 от ЗПП, вр. чл. 27е от Наредбата за
заплащането на правната помощ в размер на 80 лв. /осемдесет лева/, при отчитане на
фактическата и правна сложност на делото, както и обема на проявената от страна на
представителя на въззиваемата страна процесуална активност.
Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, Софийски районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 45-07-7 от 25.05.2023 г., издадено
от главния директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“, с
което на „Български пощи“ ЕАД, ***, на основание чл. 143, ал. 3, т. 7 от ЗГВ, е наложено
административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2000 (две хиляди) лева за
извършено нарушение по чл. 16б, ал. 1, т. 4 от ЗГВ.
ОСЪЖДА „Български пощи“ ЕАД с *** да заплати на Главна дирекция „Гражданска
въздухоплавателна администрация“ дължимите по делото съдебни разноски,
представляващи юрисконсултско възнаграждение в размер на 80.00 лв. (осемдесет лева).
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд - София град в
четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
7