Р Е Ш
Е Н И Е
№
2183
гр. Пловдив, 18.12.2018 г.
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
РАЙОНЕН СЪД-ПЛОВДИВ, Наказателна колегия,
в открито съдебно заседание
на четиринадесети декември две хиляди
осемнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДОНИКА ТАРЕВА
при участието
на секретаря Мария Колева, като
разгледа докладваното от съдията АНД № 7474/2018 г. по описа на
ПРС, III нак. състав,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по
реда на чл. 59 и сл.
ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 36-0000471/31.10.2018 г., на
… А.Г., определен от министъра на МТИТС за длъжностно лице
по реда на
чл. 92, ал.
2 от ЗАвП,
с което М.Г.З., ЕГН ********** е санкционирана
с административно наказание
„глоба” в размер на 500 /петстотин/ лева, за нарушение
по чл. 43, ал. 1, т. 6,
пр. 1 от
Наредба № Н-32 от
16.12.2011 г. на МТИТС.
Жалбоподателят,
М.Г.З., представлявана в съдебно заседание от адв. И.М., оспорва цитираното НП с доводи за неправилност
и незаконосъобразност и моли
същото да бъде отменено. Навеждат се съображения за квалифициране на случая като
„маловажен“, поради което се претендира
за приложение на чл. 28
ЗАНН.
Въззиваемата страна, ОО „Автомобилна администрация, в депозираното до съда писмено
становище оспорва основателността на жалбата и моли същата, като неоснователна,
да бъде оставена
без уважение, а обжалваното наказателно постановление, като правилно и законосъобразно, да бъде потвърдено.
От фактическа страна се установява
следното:
На 04.12.2017 г., в гр. Пловдив, служители
на ОО „АА“ извършили проверка
по отношение на контролно-технически пункт за проверка
техническата изправност на ППС, категория I и II, стопанисван от „Сапоя ауто“ ООД, притежаващо разрешително № 1307,
в хода на която установили, че М.Г.З., като … на комисия за
извършване на периодичен преглед е извършила следното нарушение: при извършване на проверка
от член на
комисията, не е отбелязала в заключението за допускане на
съответното МПС – БМВ Х5 3.0 ДИ с рег.
№ ******, категория М1G за
движение по пътищата, отворени за обществено ползване,
видно от Протокол № 14979236/04.12.2017 г.
За така констатираното
нарушение срещу М.Г.З. бил съставен АУАН, а въз основа на
него било издадено обжалваното НП, с което същата е санкционирана с административно наказание „глоба” в размер на 500 лева,
за нарушение по чл. 43, ал. 1, т. 6, пр.
1 от Наредба
№ Н-32 от 16.12.2011 г. на
МТИТС.
В хода на проведеното съдебно производство е бил разпитан актосъставителят – свид. К.В.Ш., който в своите показания е потвърдил изцяло отразените в АУАН факти и констатации.
Съдът кредитира тези показания, доколкото същите се явяват обективни,
логични и съответни на събраните по
делото доказателства, в това число и на
приложения по преписката Протокол № 14979236/04.12.2017 г., видно от който в същия
в действителност липсва отбелязване на заключението на комисията досежно допустимостта съответното МПС да се движи
по пътищата.
Като свидетел по делото
е бил разпитан и колега на жалбоподателката
– свид. А.О.З., който в своите
показания също е потвърдил, че в хосда на извършената
проверка жалбоподателката,
в качеството ѝ и на …
на проверяващата комисия е пропуснала да отбележи (чрез
поставяне на тик-че), че МПС е годно да се
движи по пътищата, отворени за обществено ползване,
но това в последствие е добавено ръчно в системата и тази информация е постъпила в ОО „АА. Съдът кредитира и неговите показания, доколкото същите се явява
в съответствие със събрания по делото
доказателствен материал, в това число с приложената
по преписката Справка от ИА „АА“, видно от която,
за визираното МПС е налична информация, че същото се
допуска за движение по пътищата,
отворени за обществено ползване.
Горната фактическа обстановка и анализа на събраните по
делото доказателства обосновават следните правни изводи:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, изхожда от
легитимирано лице срещу подлежащ на обжалване акт,
поради което се явява процесуално
допустима. Разгледана по
същество, същата е
ОСНОВАТЕЛНА.
В конкретния случай няма спор, а и това се установява
от събраните по делото доказателства
– писмени и гласни, че на визираните
в АУАН и НП дата и място, жалбоподателката М.Г.З., като … на комисия за
извършване на периодичен преглед не е отбелязала в заключението за допускане на съответното
МПС дали същото се допуска за
движение по пътищата, отворени за обществено ползване.
Последното
се установява както от показанията
на разпитаните свидетели, така и от самия протокол,
видно от който, в действителност в същия липсва отметка
на посоченото обстоятелство.
В тази връзка
следва да се приеме, че
нарушението се явява доказано по несъмнен начин.
Макар в конкретния случай вмененото във вина
на жалбоподателя нарушение да се
установява по несъмнен начин и при съставяне на
АУАН и издаване на атакуваното НП да са спазени изискванията,
визирани в разпоредбите на чл. 42
и чл. 57 ЗАНН, настоящият съдебен състав намира, че обжалваното НП следва да се
отмени, тъй като процесното нарушение се явява
„маловажен случай“. В тази връзка настоящият съдебен състав отчете, че макар и формално
да е налице осъществен състав на административно нарушение, същото се отличава с по-ниска
степен на обществена опасност. Този извод се
обосновава както от факта, че
в процесния случай визираната информация в крайна сметка е достигнала до наказващия
орган (последното е видно от приложената
по делото Справка на Изпълнителна
агенция „Автомобилна администрация“), така и от факта, че
по делото не са налице
доказателства жалбоподателката
да е била санкциониран друг път за извършено
нарушение от същия (а всъщност от какъвто и да
е) вид.
Последното несъмнено сочи на една занижена
обществена опасност както по отношение
на формалния нарушител, така и на самото деяние,
което определено се характеризира с по-ниска степен на обществен опасност
от останалите подобни случаи. Горното обосновава извода, че в случая налагането
на каквато и да е санкция за
извършеното нарушение би се явило
несъразмерно тежко на обществената опасност на извършеното,
а и на самия нарушител. Отделно от това, в случая не са
настъпили каквито и да било вредни
последици. Вярно е че
процесното нарушение е формално, т. нар. на „просто извършване“,
поради което за съставомерността му не е необходимо
да настъпят каквито и да е вредни последици, но последното е обстоятелство, което следва да бъде
взето предвид при преценката дали един случай
следва да се квалифицира като „маловажен“. Според настоящия съдебен състав в случая отговорът на този
въпрос е положителен.
Предвид горното, настоящият съдебен състав намира, че в случая
наказващият орган е следвало да съобрази,
че се касае
за маловажен случай на административно
нарушение по смисъла на чл.
28 ЗАНН и да предупреди
писмено нарушителя, че при повторно
нарушение ще му бъде наложено
административно наказание, вместо да пристъпва
към съставяне на НП и санкционирането му.
Ето защо в случая се
обосновава изводът, че обжалваното НП се явява незаконосъобразно
и като такова следва да бъде
отменено.
Водим от горното ПРС, III н.с.
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ НП № 36-0000471/31.10.2018 г., на
Главен инспектор А.Г., определен от министъра
на МТИТС за длъжностно лице по реда на
чл. 92, ал.
2 от ЗАвП,
с което М.Г.З., ЕГН ********** е санкционирана
с административно наказание
„глоба” в размер на 500 /петстотин/ лева, за нарушение
по чл. 43, ал. 1, т. 6,
пр. 1 от
Наредба № Н-32 от
16.12.2011 г. на МТИТС.
Решението подлежи
на обжалване пред ПАС по реда
на гл. XII АПК и на основанията в НПК, в 14-дневен
срок от получаване
на съобщението до страните за
постановяването му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
Вярно с оригинала!
МК