Определение по дело №358/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 503
Дата: 26 февруари 2021 г. (в сила от 17 март 2021 г.)
Съдия: Таня Райкова Димитрова Стоянова
Дело: 20217050700358
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

гр. Варна,                 г.

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, ХХV състав, в закрито заседание на двадесет и шести февруари през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                          СЪДИЯ: ТАНЯ ДИМИТРОВА

след като разгледа докладваното от съдия Т. Димитрова адм.д. № 358/2021 г., установи следното :   

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК.

            С Определение № 52 от 16.02.2021 г. на АдмС – Добрич по адм. дело № 63/2021 г. е прекратено образуваното в АдмС – Добрич производство по оспорването от „Девел Проджектс“ ООД, със седалище в гр. Варна срещу протокол и решения на тръжната комисия за търг с тайно наддаване за имоти в Община Крушари, обл. Добрич, от проведен на 08.02.2021 г. в сградата на Община Крушари“ и е изпратено делото по подсъдност на АдмС - Варна.

Административно дело № 358/2021 г. на АдмС – Варна е образувано по жалба на „ДЕВЕЛ ПРОДЖЕКТС“ ООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. Варна ул. ***, представлявано от П.И.К.. С жалбата се оспорват „протокол и решенията на тръжната комисия за търг с тайно наддаване за имоти в Община Крушари, обл. Добрич, проведен на 08.02.2021 г.“, като се иска отмяната на протокола и взетите решения за спечелилия участник от тръжната комисия, провела търга и да се обяви оспорващият за купувач.

С Разпореждане № 2405/22.02.2021 г. съдът приема оспорването за нередовно като несъответстващо на изискванията на чл. 150, ал. 1, т. 5 и т. 7 АПК, както и на чл. 151, т. 3 и т. 4 АПК и е указал възможността на оспорващия да отстрани нередовността му, като представи в 7-дневен срок, като представи: 1. уточнение дали оспорва и двата протокола от 08.02.2021 г. на комисията за проведения таен търг за УПИ ***, кв. *** и УПИ ***, кв. *** и взетите решения по отношение на двата УПИ, и съответно да приведе в съответствие петитума на жалбата с уточнението; 2. документ за плащане по сметка на АдмС - Варна на дължимата държавна такса в размер на 20 лева, в случай, че се оспорват и двата протокола от 08.02.2021 г. на комисията за проведения таен търг за УПИ ***, кв.*** и УПИ ***, кв. *** или 10 лева в случай, че се оспорва само един от протоколите и се означи ясно кой от двата протокола се оспорва; 3. 1 бр. препис от жалбата за връчване на заинтересованата страна по делото.

С посоченото разпореждане съдът указва на ответника – Комисията за организиране и провеждане на публичен търг с явно наддаване на 08.02.2021 г., назначена със Заповед № РД-08-66/08.02.2021 г. на Кмета на Община Крушари, че към административната преписка не са приложени: 1. заповедта на кмета на Община Крушари за откриване на търга и за одобряване на тръжната документация; 2. данни за публикуване на обява за търга в регионален ежедневник, на интернет страницата, на информационното табло и в сградата на общината. На ответника е дадена възможност в 3-дневен срок от получаване на съобщението за разпореждането да представи доказателства за указаните му обстоятелства, които са от значение за делото, както и да изрази становище по жалбата.

На 24.02.2021 г. оспорващият представя молба със с.д. № 2940, към която прилага документ за плащане на държавна такса общо в размер на 20 лева и уточнява, че обжалва и двата протокола от 08.02.2021 г. на Комисията по проведения търг на Община Крушари за продажба на двата недвижими имота в с. *** – УПИ ***, кв.*** и УПИ ***, кв. ***, като искането е да се отменят изцяло протоколите от 08.02.2021 г. и взетите решения на Комисията за провеждане на таен търг за УПИ ***, кв.*** и УПИ ***, кв.

На 25.02.2021 г. с писмо със с.д. № 3005, Кметът на Община Крушари представя по делото заповедта на кмета на Община Крушари за откриване на търга и за одобряване на тръжната документация, както и доказателства за публикуване на обява за търга, но не е изразено становище по жалбата.

Съдът намира оспорването за недопустимо като насочено срещу негодни за оспорване актове.

От фактическа страна се установява следното:

Със Заповед № РД-08-698 от 29.12.2020 г. на Кмета на Община Крушари, издадена на основание чл. 44, ал. 1, т. 2 ЗМСМА, чл. 35, ал. 1 ЗОбС, чл. 43, ал. 1 и чл. 102 от Наредба № 8 и Решение № 13/137 от 26.11.2020 г. на Общински съвет Крушари е разпоредено провеждане на публичен търг с тайно наддаване на 08.02.2021 г. от 9:00 часа в сградата на Община Крушари за продажба на недвижими имоти в с. ***, както следва: УПИ ***, кв.***, АОС № 2165/16.02.2015 г., с площ 2600 кв.м и УПИ ***, кв.***, АОС № 2166/16.02.2015 г., с площ 2600 кв.м. Със заповедта е определена началната тръжна цена, депозитът, възможностите за закупуване на документите за участие, времето за оглед на обекта, утвърдена е тръжната документация и са посочени изискванията за кандидатите, които имат право да участват в търга. (Заповедта е приложена от ответника към писмо с.д. № 3005/25.02.2021 г.)

Обява за търга е публикувана в регионален ежедневник, на интернет страницата, на информационното табло и в сградата на общината, в съответствие с регламентацията на чл. чл. 102, ал. 3 и 4 от местната наредба по чл. 8, ал. 2 от ЗОбС (предвид представените доказателства от ответника с писмо с.д. № 3005/25.02.2021 г.)

От представената административна преписка се установява, че и за двата имота документи за участие са подали само двама кандидати: „ДЕВЕЛ ПРОДЖЕКТС“ ООД и Т. И. Т..

Със Заповед № РД-08-66 от 08.02.2021 г. на Кмета на Община Крушари, на основание чл. 99, ал. 1 от Наредба № 8 за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост (на Община Крушари), е назначена комисия, която да организира и проведе публичен търг с тайно наддаване на 08.02.2021 г. от 9:00 часа за УПИ ***, кв.*** и УПИ ***, кв.*** по плана на с. Д.

Протокол от 08.02.2021 г. за проведен търг с тайно наддаване за продажба на УПИ ***, кв.***, с площ 2600 кв.м, обективира проведения от назначената комисия търг, с участници „ДЕВЕЛ ПРОДЖЕКТС“ ООД и Т. И. Т., като комисията е класирала участниците и е посочила за спечелил търга Т. И. Т. при цена *** лева и втори по цена участник „ДЕВЕЛ ПРОДЖЕКТС“ ООД при цена *** лева.

За проведения от комисията търг за втория имот - УПИ ***, кв.***, с площ 2600 кв.м, е съставен Протокол от 08.02.2021 г. за проведен търг с тайно наддаване за продажба, с участници „ДЕВЕЛ ПРОДЖЕКТС“ ООД и Т. И. Т., като комисията е класирала участниците и е посочила за спечелил търга Т. И. Т. при цена  лева и втори по цена участник „ДЕВЕЛ ПРОДЖЕКТС“ ООД при цена *** лева.

Именно последно посочените два протокола са предмет на оспорване.

Няма данни към настоящия момент да са издадени заповеди на Кмета на Община Крушари за продажба на двата имота и за сключени договори със спечелилия търговете участник.

От правна страна съдът приема следното:

На обжалване пред административните съдилища подлежат административните актове, с които се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси, а право да оспорват административния акт имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения.

По аргумент от чл. 21, ал. 5 от АПК не са индивидуални административни актове волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производствата по издаване или изпълнение на индивидуални или общи административни актове или са част от производствата по издаване на нормативни актове.

Съгласно чл. 35, ал. 1 от Закона за общинската собственост (ЗОбщС) продажбата на имоти и вещи – частна общинска собственост, се извършва след решение на общинския съвет от кмета на общината чрез публичен търг или публично оповестен конкурс. Въз основа на резултатите от търга или конкурса, съответно – на решението на общинския съвет, кметът на общината издава заповед и сключва договор – чл. 35, ал. 6 ЗОбщС.

С нормата на чл. 8, ал. 2 и ал. 3 ЗОбщС законодателят делегира на общинския съвет правомощието за определяне с наредба на реда за разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост, правомощията на кмета на общината, на кметовете на райони, на кметовете на кметства и на кметските наместници.

Разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват чрез публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено друго, като условията и редът за провеждането на търговете и конкурсите се определят от общинския съвет в наредбата по ал. 2 (чл. 8, ал. 4 ЗОбщС).

Според разпоредбата на чл. 8, ал. 11 ЗОбщС актовете на общинския съвет и на кмета за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост, подлежат на контрол и могат да бъдат оспорвани по реда на чл. 45 от Закона за местното самоуправление и местната администрация. В същия смисъл е и разрешението в приетата на основание чл. 8, ал. 2 ЗОбщС от Общински съвет Крушари Наредба № 8 за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост – чл. 7, ал. 2 (местната наредба е публикувана на интернет страницата на Община Крушари, http://www.krushari.bg/files/info_pages/NAREDBA_8_OBSHTINSKA_SOBSTVENOST.pdf).

Двата оспорени протокола от 08.02.2021 г. на назначената комисия за провеждане на процесния търг, както и взетите от комисията решения, се явяват част от производството по издаване на два отделни индивидуални административни акта – заповеди на Кмета на Община Крушари за продажба на всеки един от въпросните два имота и съгласно чл. 21, ал. 5 АПК не подлежат на обжалване. Комисията за провеждане на процесния търг се явява помощен орган и нейните протоколи и решения не създават пряко и непосредствено права или задължения, както и не засягат правата на оспорващото дружество.

На съдебно обжалване подлежат заповедите на Кмета на Община Крушари за продажба на всеки един от въпросните два имота, с които се финализира административната фаза на производството във връзка с продажбата на имотите – общинска собственост. Именно в производството по оспорване на тези заповеди следва да се разглеждат доводите на оспорващия във връзка с допуснати нарушения на процесуалните правила и на материалния закон.

Наличието на годен за обжалване административен акт е положителна процесуална предпоставка за допустимостта на образуваното съдебно производство от категорията на абсолютните, за чието съществуване съдът следи служебно.

Образуваното съдебно производство по делото подлежи на прекратяване на основание на чл. 159, т. 1 от АПК, тъй като оспорваните два акта не подлежат на съдебен контрол.

На основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И   :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „ДЕВЕЛ ПРОДЖЕКТС“ ООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. *** представлявано от П.И.К., срещу двата протокола от 08.02.2021 г. на Комисията по проведения търг на Община Крушари за продажба на двата недвижими имота в с. Д. – УПИ ***, кв.*** и УПИ ***, кв.*** и взетите решения на Комисията за провеждане на таен търг за УПИ ***, кв.*** и УПИ ***, кв.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело №358/2021 г. на АдмС - Варна.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС на РБ, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                        СЪДИЯ :