Решение по дело №364/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 324
Дата: 8 октомври 2020 г. (в сила от 24 февруари 2021 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20207080700364
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 август 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 324

 

гр. Враца,  08.10.2020 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА,  пети състав, в публично заседание на 16.09.2020 г. /шестнадесети септември  две хиляди и двадесета  година/  в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря  Маргаритка Алипиева  и  с  участието на прокурор Веселин Вътов,  като разгледа докладваното от съдията  адм. дело № 364 по описа на АдмС – Враца за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано след отмяна на Решение № 38/06.02.2020 г., постановено по адм. дело № 792/2019 г. по описа на АДмС – Враца и връщане на делото за ново разглеждане от друг състав, с Решение № 10812/06.08.2020 г. по адм. дело № 4569/2020 г. на ВАС.

Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК, във вр. чл. 76, ал. 2 от Закон за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество/ЗПКОНПИ/.

Образувано е по протест на Окръжна прокуратура Враца, депозиран чрез прокурор Веселин Вътов, против Решение № 1161/24.09.2019г. по Протокол № 80 на Общински съвет Враца, с което не се установява конфликт на интереси по отношение на  д-р О.Т.,*** ЕООД.

В протеста се посочва, че ОбС е следвало да установи конфликт на интереси, за което се навеждат доводи. Иска се отмяна на решението на ОбС - Враца и постановяване на друго, с което да се установи конфликт на интереси.

            В  с.з. протестът се поддържа от прокурор Веселин Вътов. Излагат се доводи за наличие на конфликт на интереси. Иска се уважаване на протеста и отмяна на решението, като незаконосъобразно.

Ответникът - Общински съвет Враца в с.з. се представлява от председателя В.Х., който поддържа изцяло протестираното решение, а протеста намира за неоснователен и моли да бъде оставен без уважение. Излага доводи, че към момента на провеждане на производството по установяване на конфликт на интереси е бил председател на постоянната комисия към ОбС и твърди, че са положени всички старания да се съберат необходимите доказателства, от анализа на които не е установено наличие на конфликт на интереси.

Заинтересованата страна  д-р О.А.Т., управител на „ДКЦ-1-Враца“ ЕООД в с.з., чрез  процесуалния си представител адв. Р.А. оспорва протеста, като неоснователен и недоказан. Иска се оставяне в сила на решението, като законосъобразно, ведно с произтичащите за това последици. Съображения за това са развити в представен по делото писмен отговор, който се поддържа изцяло. Моли съдът да се съобрази с новите обстоятелство, установени с писмени доказателства, представени в с.з., а именно: Протокол № 9/28.04.2020 г., Решение № 121 от което се установява, че д-р О.Т. ***, 2 бр. справки от ТР и Заповед от 02.03.2020 г. на управителя на ДКЦ1 – Враца, от която е видно, че трудовото правоотношение с д-р Тошева е прекратено. Претендира присъждане на направените разноски в това производство.

По делото са събрани писмени доказателства. Приложено е заверено копие от образуваната пред административния орган преписка.

            Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, във връзка с доводите и твърденията на страните и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на оспорения административен акт по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК намира за установено следното:   

 

От данните по преписката е видно, че адм. производство е образувано във вр. с писмо изх.№ 1992/18.01.2019г. на Комисията по противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество/КПКОНПИ/ до Община Враца, с което е изпратено Решение № РП-351-18-052/28.11.2018г. на КПКОНПИ. С така изпратеното  решение е прекратено образуваното производство пред Комисията по сигнал с рег. №ЦУ01/С-351/9.08.2018г. и е препратен сигнала за разглеждане от Кмета на  Община Враца. Към сигнала са приложени и писмени доказателства, във връзка с твърденията в него, че д-р О.Т.  е сключил трудов договор със съпругата си д-р Р.Т. и същата е получила неправомерно индивидуално възнаграждение в размер по-голям от полагащото й се и съгласно вътрешните правила за работна заплата в дружеството.

С писмо изх.№2600-533/19.02.2019г. на Председателя на ПК по ЗАОСАКОПУКИ  е уведомен д-р О.Т.,*** ЕООД  за образуваното производство пред ОбС-Враца по сигнала за установяване на конфликт на интереси и му е дадена възможност да се запознае с материалите по преписката, по искания за доказателства, както и да представи възражение. Във вр. с писмото от управителя на дружеството е депозирано писмено възражение вх.№ 2600-533/1/27.02.2019г., съдържащо съображения за липса на конфликт на интереси между него и съпругата му. Към възражението са приложени и писмени доказателства, подробно описани в същото в т.1-т.4 и приложени по преписката.

От протокол №58/30.04.2019г. е видно, че на 30.04.2019г. е  било проведено извънредно закрито заседание на  Постоянната комисия по законосъобразност на актовете на общински съвет, актовете на кмета на общината, предотвратяване и установяване на конфликт на интереси. На така проведеното заседание е изслушан д-р О.Т.,*** ЕООД   и комисията е взела решение  и е дала възможност на  д-р Т. да представи още документи-справка за възнагражденията за предходните 6м. на предишния специалист на тази длъжност, както и др. документи от значение за решаване на казуса. С изложение към възражението   от управителя на дружеството  отново се излагат доводи за неоснователност на сигнала, като към същото са приложени и писмени доказателства – заповеди за допълнителни плащания в звено образна диагностика и докладни 4 бр.  и  допълващи възнаграждения   до  МРЗ.       

           Въз основа на така събраните доказателства, компетентния орган  Общински съвет Враца се е произнесъл с Решение № 1161 по Протокол № 80 от 24.09.2019г., с което на основание § 2, ал. 8, вр. ал. 5 вр. с ал. 1,т. 2 вр. чл. 6, ал. 1 и чл. 75 ЗПКОНПИ е приел решение, с което не установява конфликт на интереси по отношение на д-р О.А.Т.,*** ЕООД, лице заемащо публична длъжност по см. на § 2, ал. 1,т. 2 ДР на ЗПКОНПИ, за това че е сключил договор със съпругата си Р.И.Т. и същата е получила неправомерно индивидуално възнаграждение в размер, по-голям от полагащото и се съгласно Вътрешните правила за работна заплата в дружеството. В решението от фактическа страна е прието, че в действителност управителя на „ДКЦ-1-Враца“ ЕООД е сключил трудов договор №12/29.09.2017г. със съпругата си д-р Р.И.Т. и е назначил същата на длъжност лекар клинична лаборатория в дружеството, като до това се стигнало след напускане на назначения преди това лекар с такава специалност, който пътувал два пъти седмично от гр. Лом до гр. Враца и посочил причина за напускането си невъзможността да пътува ежедневно до местоработата си в „ДКЦ-1-Враца“ ЕООД. Също така е посочено, че е установено и обстоятелството, че по силата на Вътрешните правила за работната заплата, които действат в периодите засегнати от сигнала, трудовите възнаграждения на персонала в дружеството са по различни формули за отделните звена в дружеството в зависимост от приходите на звената и вида на заеманите длъжности, като при изплащане на възнагражденията на свързаното лице не е констатирано отклонение от установената практика в дружеството за формиране на работна заплата. От представената в преписката Справка за брутно трудово възнаграждение на лекари в клинична лаборатория за периода от м.12.2015 г. до м. 03.2019 г., органът е установил, че изплатените възнаграждения на свързаното лице са съпоставими и дори същите не достигат до максималните размери, получавани от предходно назначения лекар. В решението е посочен и анализиран е фактическият състав на конфликта на интереси по смисъла на чл. 52 от ЗПКОНПИ, изискващ кумулативното наличие на три материалноправни предпоставки, а именно: лице, което заема висша публична длъжност, частен интерес на това лице по см. на чл. 53, във вр. с чл.  54 от ЗПКОНПИ и възможност този частен интерес да повлияе на безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията на лицето, заемащо тази длъжност, или на задължението му по служба и упражнено властническо правомощие, повлияно от частния интерес. Административният орган е приел, че Управителят на ДКЦ-1-Враца нито е целял, нито е допуснал да бъде повлиян от частен интерес, а след напускането на лекаря от клинична лаборатория е бил поставен пред необходимостта да назначи друг с такава специалност, за да може това звено да продължи да функционира.

Като е отчел ноторно известният факт, че в гр. Враца работят само трима лекари с такава специалност, сред които и д-р Т., а последната не е получила неправомерно индивидуално възнаграждение в размер по-голям от полагащия се съгласно Вътрешните правила за работна заплата, както и че липсва елементът вина, административният орган е приел, че целта на управителя е при изключително ограничения достъп до персонал с такава рядка квалификация да запази клиничната лаборатория и е постановил решение, с което не установява конфликт на интереси по отношение на д-р Т., за това, че като управител на ДКЦ – 1 – Враца е сключил трудов договор със съпругата си.

Така приетото решение  е протестирано в настоящото производство и е предмет на делото.

При така установената фактическа обстановка, която не се оспорва от страните по делото съдът, прави следните правни изводи:

Протеста е депозиран от прокурор при ОП-Враца, който съгласно чл. 76, ал. 2 от ЗПКОНПИ и чл. 28, ал. 2 от НОРИПДУКИ може да подаде протест против решението, с което се установява липсата на конфликт на интереси, подаден е в законния срок, поради което е допустим. Разгледан по същество се явява неоснователен.

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът преценява законосъобразността  на  оспорения  АА  на  всички  основания  по  чл. 146  от АПК, а именно дали актът е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма, спазени ли са административно производствените правила и материално правните разпоредби по издаването му  и  съобразен  ли е с целта на закона. 

Оспореното Решение от 24.09.2019 г. е прието от материално компетентен орган по чл. 47, ал. 5 от ЗПКОНПИ – постоянната комисията по установяване на конфликт на интереси при съответния общински съвет, в рамките на нормативно регламентираните му правомощия, в съответствие с чл. 13, ал. 2 от ЗПКОНПИ с мнозинство повече от половината членове на специализиран колективен орган, поради което е валиден административен акт.

В съответствие с чл. 74, ал. 1 от ЗПКОНПИ решението е издадено в мотивирана писмена форма и съдържа всички изискуеми реквизити по чл. 74, ал. 2 от ЗПКОНПИ и чл. 59, ал. 2 от АПК.

Не се установява при издаването на административния акт да са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, които да са от категорията на съществените и да налагат неговата отмяна. В случая производството е образувано от органа по назначаване след сезиране с писмо изх. № 1992/18.01.2019 г. на КПКОНПИ, с което по компетентност е изпратен сигнал с рег. № ЦУ01/С-351/09.08.2018 г. за предприемане на необходимите действия и установяване наличието или липсата на конфликт на интереси по отношение на управителя на ДКЦ-1-Враца д-р О.Т.. Безспорно се установява, че административният орган е изискал необходимите за произнасянето му информация и документи; събрани са относимите доказателства; проведено е изслушване на лицето, срещу което е образувано производството, като му е предоставена възможност да се запознае с всички събрани доказателства, да сочи нови доказателства и да направи възражения, които са разгледани и обсъдени. След анализ на релевантните факти и обстоятелства, подкрепени от приобщените и обсъдени доказателства, правилно е установена фактическата обстановка и са обосновани правни изводи, които напълно се споделят от настоящия съдебен състав.

Безспорно е установено, че д-р О.А.Т. в качеството си на Управител на ДКЦ-1-Враца и лице заемащо публична длъжност по смисъла на § 2, ал. 1, т. 2 от ДР на ЗПКОНПИ е сключил трудов договор със съпругата си д-р Р.И.Т., лекар в клинична лаборатория. Правилно органът е приел, че наличието на свързани лица по смисъла на § 1, т. 15 от ДР на ЗПКОНПИ е обстоятелство, което само по себе си не представлява конфликт на интереси, а създава риск от такъв в случаите, при които, лицето заемащо публична длъжност упражнява правомощията си или изпълнява задълженията си по служба в частен интерес. В тази връзка е анализиран фактическият състав на конфликта на интереси по смисъла на чл. 52 от ЗПКОНПИ, изискващ кумулативното наличие на три материалноправни предпоставки, а именно: лице, което заема публична длъжност, частен интерес на това лице по см. на чл. 53, във вр. с чл. 54 от ЗПКОНПИ и възможност този частен интерес да повлияе на безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията на лицето, заемащо тази длъжност и е установено, че д-р Т. нито е целял, нито на практика е допуснал да бъде повлиян от частен интерес. Не са установени данни и доказателства, а липсват и твърдения за овакантеното място в клинична лаборатория след напускането на лекар от гр. Лом, да е имало и други кандидати и управителят на ДКЦ-1-Враца въпреки това да е назначил съпругата си, несъобразявайки се с останалите кандидатури. Напротив органът внимателно е анализирал ситуацията, убедил се е, че се касае за изключително рядка медицинска квалификация, по която в гр. Враца работят само трима лекари-специалисти, заети и в други лечебни заведения, една от които е и съпругата му д-р Р.Т. и е предприел тези действията, с цел обезпечаване функционирането това звено, с оглед изискванията на специалната нормативна уредба. В хода на производството е анализирана и Справката за брутно възнаграждение на лекари клинична лаборатория за периода от м. декември 2015 г. до м. март 2019 г. и е установено, че изплатените възнаграждения на д-р Р.Т. са съпоставими, дори не достигат максималните размери, получавани от предходно назначения лекар с тази специалност и на чието овакантено място е назначена тя.

След обсъждането на всички тези обстоятелства органът е достигнал до обосновани правни изводи, че при предприемането на описаните по-горе действия, д-р Т. в качеството му на Управител на ДКЦ-1-Враца и лице заемащо публична длъжност по смисъла на § 2, ал. 1, т. 2 от ДР на ЗПКОНПИ се е ръководел не от свой личен и пряк частен интерес, нито в интерес на свързаното лице, а в защита на широк обществен интерес, за да не бъде закрито важно звено в повереното му лечебно заведение, каквото е клиничната лаборатория. Въз основа на така установеното правилно е прието в протестираното решение на ОбС, че не е налице конфликт на интереси по отношение на д-р О.Т., за това че в качеството си на лице заемащо публична длъжност по смисъла на § 2, ал. 1, т. 2 от ДР на ЗПКОНПИ е сключил трудов договор със съпругата си и същата е получила неправомерно индивидуално трудово възнаграждение в размер, по-голям от полагащото ѝ се съгласно Вътрешните правила за работна заплата в дружеството.

За да се приеме, че конфликт на интереси е налице, трябва да се установи, че лице, заемащо публична длъжност, взема решение, с цел постигане на облага с материален или нематериален характер или с действията си по отношение на свързано с него лице поставя същото в по-благоприятно положение в сравнение с останалите, като му осигури подкрепа, предимство, избягване на загуба или неблагоприятно събитие и др.

Законовите изисквания за облага и частен интерес се установяват по надлежния ред и с предвидените в закона доказателства.

Облага, получена от свързаното лице в бъдещ момент, на основание законосъобразно и точно изпълнение на възложената му дейност, не води до „частен интерес“ по смисъла на закона и съответно - до конфликт на интереси.

Целта на закона е да попречи на възможността за незаконно обогатяване или получаване на материални или нематериални облаги, чрез използване на служебното положение от облагодетелствувалото се лице, изпълняващо публична длъжност, както и на свързаните с него лица. Облагата може да не е настъпила, но тя трябва да е възможна, т. е. да е свързана с поведението на лицето, по отношение на което е установен конфликт на интереси.

В случая, от взетото решение не се установява, че лицето действа в частен интерес, като създава по-благоприятно положение или предимство за свързаното лице, или за осигуряване на положителен резултат, или друга облага по смисъла на чл. 54 от ЗПКОНПИ.

В този смисъл е и практиката на ВАС, изразена в Решение № 12083 от 13.10.2014 г. на ВАС, Седмо отд.; Решение № 8ЗЗ от 26.01.2015 г. на ВАС, Седмо отд. и др.

Липсата на частен интерес от упражнените правомощия по служба, като една от трите кумулативни предпоставки, за да е налице конфликт на интереси, води до невъзможност за реализиране на фактическия състав на конфликта на интереси като административно нарушение по ЗПКОНПИ.

Към момента на приключване на устните състезания в настоящото производство от страна на заинтересованото лице д-р Т. са представени нови факти от значение за делото. Представена е Заповед № 1/02.03.2020 г., с която на основание чл. 325, т. 1 от КТ д-р О.Т. в качеството си на управител на ДКЦ-1-Враца ЕООД е прекратил трудовото правоотношение с д-р Р.Т. и считано от 02.03.2020 г. същата не е лекар в клиничната лаборатория на центъра. Представено е Решение № 121, взето по Протокол № 9 от 28.04.2020 г. на Общински съвет Враца, от което се установява, че управлението на ДКЦ-1-Враца е възложено на д-р П.В.В., като спечелил конкурса кандидат. Представено е и актуално състояние от Търговския регистър, което се установява, че към дата 12.05.2020 г. управител на ДКЦ-1-Враца е П.В.В. и името на д-р О.Т. вече не фигурира.

Съобразно  чл. 142, ал. 2 от АПК, съдът е длъжен да съобрази новите релевантни факти, настъпили след издаване на оспорения акт до приключване на устните състезания по делото. След като съпругата на заинтересованото лице вече не работи в ДКЦ-1-Враца, в последствие и последният е освободен и не заема длъжността, между двамата не съществува никаква йерархическа връзка и не е налице конфликт на интереси.

При цялостната проверка за законосъобразност на протестирания административен акт на основанията по чл. 146 от АПК, съдът констатира, че е издаден от компетентен орган, в законоустановената форма, при спазване на административнопроизводствените правила, съгласно приложимите материалноправните разпоредби и в съответствие с целта на закона, поради което протестът се явява неоснователен и следва да бъде отхвърлен.

С оглед изхода на делото, своевременно направеното искане и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на заинтересованата страна следва да бъдат присъдени претендираните разноски в размер на 500,00 лева. Същите представляват заплатено от страната в брой адвокатско възнаграждение за процесуално представителство по делото.

Водим от горното, и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Враца

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ протеста на Окръжна прокуратура Враца, депозиран чрез прокурор Веселин Вътов, против Решение № 1161/24.09.2019г. по Протокол № 80 на Общински съвет Враца, с което не се установява конфликт на интереси по отношение на  д-р О.Т.,*** ЕООД.

 

ОСЪЖДА Окръжна прокуратура Враца ДА ЗАПЛАТИ на О.А.Т. *** разноски по делото в размер на 500,00 (петстотин) лева.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                      

 

Адм. съдия: