Решение по дело №958/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 797
Дата: 1 юни 2021 г.
Съдия: Чавдар Димитров Димитров
Дело: 20217040700958
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 април 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№  797            01.06.2021 година    град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, XIX АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ, на двадесети май, две хиляди двадесет и първа година, в публично заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧАВДАР ДИМИТРОВ

ЧЛЕНОВЕ:   1.   ХРИСТО ХРИСТОВ

2. МАРИНА НИКОЛОВА

 

секретар: Сийка Хардалова

прокурор: Дарин Христов

сложи за разглеждане докладваното от съдия Чавдар Димитров КАНД номер 958 по описа за 2021 година.

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), във вр. чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

            Образувано е по касационна жалба от Ейнджъл Стар ООД със законен представител Ангелина Загорска, със седалище и адрес на управление гр. Свети Влас, ул. Цар Симеон №43, с ЕИК *********, против решение № 260059/10.03.2021г. постановено по а.н.д. № 41/2021г. по описа на Районен съд – Бургас, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) № ГДТ-04 от 14.12.2020г., издадено от главен директор на Главна дирекция Надзор на пазара при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), с което на касатора за нарушение на чл.11, ал.1, вр. чл.9 и чл.7, ал.2, вр. т.6 от Приложение №2 от Наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието на играчките (НСИОСИ), на основание чл.53а от Закона за техническите изисквания към продуктите (ЗТИП) е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лева.

            В касационната жалба се излагат възражения, че оспореното съдебно решение е неправилно, поради нарушение на материалния закон, съществено нарушение на процесуалните правила и е необосновано – касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Иска се отмяна на решението и на НП.

            В съдебно заседание, касаторът редовно призован, се представлява от процесуалени представители, които поддържат касационната жалба.

            Ответната страна – Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, редовно уведомена, не изпраща представител.

            Представителят на Окръжна прокуратура – Бургас дава становище за неоснователност на касационната жалба.

            Административен съд - Бургас, ХІХ-ти състав след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становището на прокурора в съдебно заседание, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

            Касационната жалба е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл. 210, ал.1 АПК.

            Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 АПК, настоящият съдебен състав намира жалбата за ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

            С наказателното постановление, касаторът е санкциониран за това, че при извършена на 22.07.2020г. проверка в търговски обект – магазин за детски играчки, намиращ се в гр. Свети Влас, ул. цар. Симеон, №43, стопанисван от жалбоподателя, предлага надуваема водна играчка, предназначена за използване в плитки води - дюшек, без нанесено върху него специфично предупреждение на български език. „Да се използва само във вода с дълбочина под ръста на детето и под надзора на възрастен“. Прието е било, че гореописаният продукт попада в обхвата на Наредбата за съществените изисквания и оценяване съответствието на играчките, приета на основание чл.7, ал.1 от ЗТИП. Както и това, че Касаторът, в качеството си на търговец по смисъла на §1, ал.1, т.6 от ДР на Наредбата, е допуснал гореописаното нарушение, което попада в хипотезата на на чл.11, ал.1, вр. чл.9 и чл.7, ал.2, вр. т.6 от Приложение №2 от НСИОСИ.

            За констатираното е съставен акт за установяване на административно нарушение (АУАН), който е предявен и подписан от представляващото търговеца лице. Въз основа на АУАН е съставено процесното НП.

            За да постанови оспореното решение, въззивния съд е приел, че в хода на административно-наказателното производство са спазени изискванията на ЗАНН. По същество, съобразно събрания по делото доказателствен материал, районният съд счита, че безспорно се установява извършеното нарушение, поради което правилно е ангажирана отговорността на търговеца. Не намира, че деянието е маловажно. По отношение на размера на наложената санкция приема, че като наложена към минимума съответства на обществената опасност на деянието.

            Така постановеното решение е неправилно.

            Настоящият касационен състав изцяло споделя мотивите изложени в оспореното съдебно решение, че наказателното постановление не страда от процесуални пороци. Счита, обаче, че същото е постановено при неправилно приложение на материалния закон, като съображенията за това са следните:

            По делото няма спор, че при извършена на 22.07.2020г. проверка в търговски обект – магазин за детски играчки, намираща се в гр. Свети Влас, стопанисван от касатора, било установено, че предлага в качеството си на търговец (понятие идентично с понятието дистрбутор по смисъла на чл.2, т.6 от Регламент (ЕО) № 765/2008.) вид плажен дюшек, с обозначение указващо използването му от деца над 3-годишна възраст, т.е. представляващ детска играчка, без предупреждение на български език „Да се използва само във вода под ръста на детето и под надзора на възрастен“.

            Въз основа на тези факти актосъставителят и АНО са преценили нарушението като такова на разпоредбата на чл.11, ал.1 от НСИОСИ. Съгласно същата, „Производителят и вносителят пускат на пазара, а търговецът предоставя на пазара само играчки, които са проектирани и произведени в съответствие с разпоредбите на част втора и отговарят на изискванията на наредбата.“ Видно от цитираната норма, нейни адресати са производителите, вносителите и търговците на детски играчки (какъвто безспорно е касаторът). Задължението вменено на тази категории лица е да предоставят на пазара само играчки, които са проектирани и произведени в съответствие с разпоредбите на част втора на наредбата и на изискванията, въведени с нея.

Според нормата на чл.7, ал.1 от Наредбата „С цел постигане на изискванията, определени в част втора, глава първа, производителят посочва върху играчката, върху прикрепен етикет, върху опаковката или в инструкцията за употреба най-малко минимална или максимална възраст на потребителя; когато е приложимо - уменията, които се изискват от него, максималното или минималното му тегло и предупреждение играчката да се употребява под надзора на възрастен.“ Съгласно ал.2 на същата норма „Специфичните предупреждения за определени категории играчки са посочени в приложение № 2. Производителят трябва да използва точно формулировката на предупрежденията, посочени в т. 2 - 10 от приложение № 2.“ Видно от т. 6 на Приложение № 2 НСИОСИ върху играчките, предназначени за ползване във вода, се нанася следното предупреждение: "Да се използва само във вода с дълбочина под ръста на детето и под надзора на възрастен“.

Анализът на правната уредба, отнесена към установената по делото фактическа обстановка сочи, че въззивникът в качеството на търговец е нарушил задължението си, предвидено в чл. 11, ал. 1 НСИОСИ да предоставя на пазара само играчки, които отговарят на изискванията на Наредбата, доколкото процесната такава, а именно: надуваеми дюшек е предлагана в нарушение на нормата на чл. 7 във вр. с т. 6 на Приложение № 2, т.е. без специфични предупредителни надписи. В този смисъл, както правилно е приел това въззивният съд, допуснатото нарушение е надлежно установено и доказано. В този смисъл, коректен е изводът на съдебния състав, че административнонаказващият орган правилно е приложил материалния закон и е квалифицирал в обстоятелствената част на НП нарушението като такова по чл.11, ал.1 във вр. чл.9 и чл.7, ал.2, вр. т. 6 от Приложение № 2. Същевременно обаче, с диспозитива на обжалваното НП, неправилно е наложил имуществена санкция на основание чл.53а от ЗТИП. Същата е обща санкционна норма, приложима единствено в случаите, когато липсва предвидено изрично наказание за кое да е констатирано административно нарушение на ЗТИП и на наредбите по приложението му, приети на основание чл.7 от същия закон. Съдебният състав обаче констатира наличие на конкретна санкционна норма, приложима в хипотезата на нарушение на чл.11, ал.1, вр. чл.7, ал.2, вр. т.6 от Приложение №2 от НСИОСИ. Това е нормата на чл.52б от същия закон, според която „Търговец, който предлага продукти без маркировка за съответствие или без допълнителна маркировка, когато такава се изисква в наредбите по чл. 7 и/или в мерките по прилагането по чл. 26а, се наказва с глоба или с имуществена санкция от 250 до 1000 лв.

По изложените съображения касационният съд намира, че като е потвърдил наказателно постановление № ГТД-04 от 14.12.2020г. първоинстанционния съд е постановил неправилен съдебен акт, който следва да бъде отменен, ведно със самото наказателно постановление.

Искане за присъждане на разноски не е направено от двете страни, поради което такова не следва да бъде присъдено.

 

            Поради тези съображения и на основание чл.221, ал.2 от АПК във вр. чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, Административен съд гр. Бургас,

 

Р Е Ш И :

 

 

            ОТМЕНЯ решение № 260059/10.03.2021г. постановено по а.н.д. № 41/2021г. по описа на Районен съд – Несебър в частта, в която е потвърдил наложеното с наказателно постановление № ГТД-04 от 14.12.2020г., издадено от главен директор на Главна дирекция Надзор на пазара при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор наказание - имуществена санкция в размер на 1 000,00 лева и вместо него постановява:

            ОТМЕНЯ наказателно постановление № ГТД-04 от 14.12.2020г., издадено от главен директор на Главна дирекция Надзор на пазара при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на касатора за нарушение на чл.11, ал.1 във вр. с чл.9 и чл.7, ал.2, вр. т.6, Приложение №2 от Наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието на играчките е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лева.

 

                        Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ                

           

                                                           ЧЛЕНОВЕ  1.

           

                                                                                   2.