Решение по дело №137/2018 на Районен съд - Свищов

Номер на акта: 64
Дата: 29 юни 2018 г. (в сила от 19 ноември 2018 г.)
Съдия: Стела Дянкова Бъчварова
Дело: 20184150200137
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 април 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 64

 

гр. Свищов, 29.06.2018г.

 

            Свищовският районен съд в публично заседание на 05.06.2018г.  в състав:

 

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ : СТЕЛА БЪЧВАРОВА

 

при секретаря Таня Луканова, като разгледа докладваното от съдията НАХД  № 137 по описа за 2018год., за да се произнесе, взема предвид:

 

Постъпила е жалба срещу наказателно постановление №5011/13.03.2018г. на Началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ при АПИ София.

 

Жалбоподателят П.Л.Д., ЕГН ********** *** чрез адв. И.М. от ПлАК обжалва наказателното постановление, с което му е наложено административно наказание глоба на основание чл.53, ал.1, т.2 от ЗП за нарушение на чл. 26, ал.2, т.1, б.“а“ от ЗП вр. чл. 37, ал.3 от Наредба № 11/ 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС в размер на 3000лв. Твърди, че издаденото от административнонаказващия орган НП е неправилно и незаконосъобразно, поради допуснато при издаването на НП нарушение на процесуалните правила. Отделно от това сочи, че не е извършил вмененото му нарушение. Моли съда да отмени процесното НП. В съдебно заседание се не се явява и представлява се от адв.М., който излага, че НП е издадено в нарушение на изискванията на ЗАНН и по-конкретно при определяне от АНО на размера на наложеното наказание. В този смисъл излага, че АНО не е приложил никакви доказателства по какъв начин е определил наказанието в максимално предвиденото в закона за съответното нарушение. Твърди, че повереника му няма извършени други  нарушения по ЗП. Заявява, че АНО не представил доказателства, че за имотното състояние на жалбоподателя и така да обоснове максимално наложена глоба в размер на 3000лв. Осен това изложените съображения за обществената опасност на нарушението касаели по-скоро нарушение на тежко МПС, а не на извънгабаритно МПС, какъвто е настоящия казус. В случая нарушението било формално, като от него няма настъпили вредни последици. Освен това се касаело за преминаване през пътя от една нива в друга. Моли съда да измени обжалваното НП като в съответствие с целите предвидени в чл.12 от ЗАНН като  глобата да бъде 1000лв.

Ответникът по жалбата – А. "П.и."***, редовно призован, се представлява от М.Р. – Началник отдел „Административно обслужване“ ОПУ –Велико Търново. Същата моли съда да постанови решение, с което да отхвърли жалбата, като неоснователна и недоказана и потвърди изцяло атакуваното НП. Счита, че е извършено нарушение от обективна и субективна страна. От доказателствата били доказани обективните елементи на състава на нарушението, а именно управляваното от жалбоподателя ППС е извънгабаритно по смисъла на Наредба №11 от 2001г. на МРРБ, като е липсвало съответно разрешение за управление по път от републиканската пътна мрежа. Излага, че нарушението е съществено, като наказанието е определено в съответствие със степента обществената опасност на административното нарушение и с оглед целите визирани в чл.12 от ЗАНН. При тези съображения, моли съда да потвърди НП.

Съдът, след като се запозна с представените по делото доказателства, намери за установена следната фактическа обстановка: 

Жалбоподателят П.Д. работел в *****гр. Плевен, като фирмата била ползвател по договор за лизинг на зърнокомбайн „CLAAS“ модел „TUGANO 440“ с рег.№*****. На 16.02.2018 г. в 13,00 ч, на главен път I – 3, км.29, на 3км. след разклона за гр.Свищов в посока гр.Русе - гр.Плевен жалбоподателят, който управлявал съчленено ППС с три оси – МПС – гореописания зърнокомбайн и транспортна количка с една ос, бил спрян за проверка от контролни органи на АПИ – гр. София  – свидетелите М.К. и Б.К.. Служителите на АПИ по същото време и място осъществявали служебните си задължения по контрол за маса, габарити и осово натоварване на преминаващите български и чуждестранни товарни автомобили. При проверката свидетелите извършили измерване с техническо средство –ролетка Р 05 на описания състав от ППС. Измерено била ширина от 3,70м. при максимално допустима от 2,55м., съгласно чл.5, ал.1, т.1, б „а“ от Наредба № 11/ 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС. Констатирано било, че водачът е осъществявал движението на извънгабаритното ППС без разрешение, издадено от АПИ. От контролните органи е било преценено, че е налице нарушение на разпоредбата на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а” от ЗП и участващият в проверката инспектор в Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ към АПИ София М.К. съставил на жалбоподателя АУАН № 0005996/ 16.02.2018 година. В него посочил, че жалбоподателят е извършил нарушение на цитираната разпоредба от ЗП вр. чл.37, ал.1 ,т.1 от Наредба №11 от 03.07.2001г. на МРРБ.  Актът бил предявен на жалбоподателя, който го подписал без възражения. Писмени възражения не са подадени в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН. Въз основа на съставения АУАН, Началника на отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ при АПИ София издал процесното наказателно постановление, с което на основание чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП наложил на водача на съчлененото ППС административно наказание „глоба“ в размер на 3000 лева.

По делото е представено свидетелство за калибриране №839А-Д-15 на средството за измерване на Р05.

Наказателното постановление е връчено на нарушителя на 14.03.2018 г. а жалбата е изпратена до деловодството на административно-наказващия орган на 20.03.2018г.

Изложената фактическа обстановка се е установява от представените по делото писмени доказателства и гласни доказателства -свидетелските показания на М.К. и Б.К..

При така установената фактическа обстановка от правна страна съдът прие: Жалбата е процесуално допустима. Същата е подадена от надлежно лице , в установения от закона 7-дневен срок от връчване на постановлението и до надлежния съд по местоизвършване на твърдяното нарушение. Разгледана по същество същата е основателна.

Съгласно чл. 2 от Наредба № 11 от 3 юли 2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства, издадена от министъра на регионалното развитие и благоустройството – извънгабаритни са тези ППС или състав от ППС, на които поне един от размерите със или без товар е по-голям от стойностите по чл. 5. Съгласно § 1, т. 1 от ДР на Наредбата, „извънгабаритни ППС“ се наричат извънгабаратните ППС по чл. 2.

 От събраните по делото доказателства, съдът приема, че нарушението, за което е ангажирана административно наказателната отговорност на жалбоподателя, е осъществено, както от обективна, така и от субективна страна. От обективна страна е измерена с техническо средство –ролетка Р 05 широчина на описания състав от ППС в размер на 3,70м. при максимално допустима от 2,55м., съгласно чл.5, ал.1, т.1, б „а“ от Наредба № 11/ 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС. Ето защо управляваното от жалбоподателя ППС се явява извънгабаритно ППС по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извън габаритни и/или тежки ППС, респективно извънгабаритно по чл. 5, ал.1, т. 1,б.“а“ на Наредбата. Движението на посоченото извънгабаритно ППС не е било осъществено с разрешение за извънгабаритно превозно средство, издадено от администрацията, управляваща пътя (АПИ). По делото са представени доказателства от които е видно, че в случая не е започнала процедурата по чл. 37, ал. 3 от Наредба за издаване на разрешение за движение на тежко или извънгабаритното ППС,  както преди процесното ППС да предприеме движение, така и след това. От субективна страна жалбоподателят е осъществил състава на това административно нарушение виновно.

Съдът намира, че описанието на нарушението в акта и в НП е достатъчно като съдържание и достатъчно ясно визира какви са точно действията, с които е прието, че е осъществен състава на вмененото административно нарушение. Отразено е, че жалбоподателят е имал качеството на водач, описано е ППС по марка, модел и онези технически параметри, които след измерване на място с посочените измервателни средства и при посочените резултати от това измерване са дали основание то да се приеме като извънгабаритно пътно превозно средство по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Наредба № 11/2001г.

Съдът счита, че правилно е посочена нарушената правна норма на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата, тъй като именно тя въвежда задължително правило за поведение, а именно: забранява за дейности от специалното ползване на пътищата без разрешение в обхвата на пътя и ограничителната строителна линия движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства. От описанието на нарушението в АУАН и НП става ясно, че на жалбоподателя е вменено тъкмо това, че е осъществил движение на извънгабаритно ППС по см. на § 1, т. 1 от ДР на Наредба № 11/2001г.

След като се установява от събраните доказателства, че управляваният от жалбоподателя състав от ППС е превишил допустимите параметри за ППС на Наредбата, то правилно е санкциониран на осн. чл. 53, ал. 1, т.2 от ЗП, която предвижда наказание глоба за физическите лица, нарушили посочената разпоредба.

АНО е приложил правилната материалноправна норма и съответна й санкционна такава. При определяне на санкцията АНО е следвало да има предвид целите на наказанието в чл. 12 от ЗАНН, както и изискванията на чл. 27 от ЗАНН. Съдът обаче намира, че не съобразил всички обстоятелства по чл. 27 от ЗАНН. Целите на административното наказание, определени в чл. 12 ЗАНН са да се предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения правен ред и да се въздейства възпитателно и предупредително върху останалите граждани. Изискването на чл. 27 ЗАНН при определяне на наказанието е да се отчита винаги тежестта на конкретното нарушение, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи обстоятелства, и имотното състояние на нарушителя, както и обществената опасност и динамиката на съответния вид административни нарушения. Съгласно този текст административните наказания се налагат с цел да се предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения правен ред. Съгласно ал. 1 на чл. 27 ЗАНН органът, който налага наказанието, определя и неговия размер, а съдът е длъжен да извърши преценка дали същият е правилно определен спрямо извършеното нарушение и с оглед целите на чл. 12 ЗАНН. В настоящия случай АНО не ангажира доказателства, че е взел предвид доходите на извършителя, както и липсата на други нарушения на Закона за пътищата. Не се представиха и доказателства, обосноваващи по-висока степен на обществена опасност на деянието и дееца, които да обосноват налагане на наказание в максимален размер. Такива факти могат да бъдат повторност на извършеното нарушение, значително отклонение от допустимите габаритни размери и други.

В конкретния случай следва да се отчетат обстоятелствата, че в резултат на извършеното нарушение не са настъпили други вредни последици, че не са констатирани други нарушения на закона от страна на жалбоподателя и нарушението е за първи път (което е отразено в самото НП). Не на последно място следва да се съобрази и факта, че жалбоподателят работи като шофьор и всеизвестен е факта, че в тази професия размера на трудовите възнаграждения не е висок и е около и под средния за страната. Следователно наложеното с атакуваното НП административно наказание - глоба в размер на 3000 се явява високо. Изброените обстоятелства се преценят и от съда като смекчаващи обстоятелства по смисъла на чл. 27, ал. 3 ЗАНН, поради което и намира, че целите на наказанието, определени в чл. 12 от ЗАНН, ще бъдат постигнати като на жалбоподателя бъде наложено административното наказание глоба в размер към минималния предвиден в закона, а именно - 1000 лева.

Според съда не се касае за нарушение, което може да бъде определено като маловажно с оглед липсата или незначителността на настъпилите вредни последици и на други смекчаващи обстоятелства, сравнено с обикновените случаи на административни нарушения от този вид, каквото искане в този смисъл няма, но съда е длъжен да обсъди, предвид изложените от страните доводи. Надвишаването на нормите на Наредбата, което в случая е значително, повишава рисковете относно безопасността на движение. Именно затова законът въвежда изискване движението на ППС по пътищата с параметри надвишаващи нормите на Наредбата да се допуска по изключение само след издадено разрешение от АНО, което се издава при определени условия и за всеки отделен случай, с определен срок, за определен маршрут, след заплащане на пътна такса.

По изложените по-горе съображения съдът намира, че следва да измени наказателното постановление, като съобрази, че размера на наложената парична санкция в минимален размер би постигнала целите, визирани  в чл.12 от ЗАНН.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН,  съдът

Р Е Ш И:

            ИЗМЕНЯ наказателно постановление №5011/13.03.2018г. на Началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ при АПИ София, с което на П.Л.Д., ЕГН ********** *** е наложено административно наказание "глоба" в размер на 3000 лева на основание чл.53, ал.1, т.2 от ЗП за нарушение на чл. 26, ал.2, т.1, б.“а“ от ЗП вр. чл. 37, ал.1, т.1 от Наредба № 11/ 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, като НАМАЛЯВА размера на наказанието "глоба" от 3000 лева на 1000 лева.

                Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщението пред Великотърновски административен съд.

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: