Решение по дело №215/2019 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 245
Дата: 25 октомври 2019 г.
Съдия: Николай Петров Витков
Дело: 20197070700215
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ245

Гр. Видин, 25.10.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

II административнонаказателен състав

в публично заседание на

първи октомври

през две хиляди и деветнадесета година в състав:

Председател:

Нели Дончева

Членове:

Николай Витков

Борис Борисов

при секретаря

Мария Иванова

и в присъствието

на прокурора

Кирил Кирилов

като разгледа докладваното

от съдия

Николай Витков

 

Касационно АНД №

2015

по описа за

2019

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл.63, ал.1, предложение „второ” от ЗАНН, във връзка с глава ХІІ от АПК.

Делото е образувано по жалба, подадена от И.А.И., с адрес: ***, против решение № 228/27.06.2019 г., постановено по АНД № 526/2019 г. по описа на Районен съд Видин, с което е потвърден електронен фиш (ЕФ) серия К, № 2197720 на ОДМВР-Видин, за налагане на глоба за нарушение по чл.21, ал.2 от ЗДвП, установено с автоматизирано техническо средство № 645 на 23.07.2018 г. в 11:28 ч., с който на касатора е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00 лева, на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП.

В жалбата се развиват съображения, че решението на ВРС е неправилно. Изложени са доводи за допуснати съществени нарушения на административно производствените правила и на материалния закон при издаването на ЕФ. Иска се да бъде отменено решението на ВРС, както и потвърдения с него ЕФ.

Ответникът по касационната жалба, чрез процесуалния си представител оспорва касационната жалба и моли да бъде потвърдено първоинстанционното решение.

Представителят на Окръжна прокуратура Видин дава становище, че жалбата е неоснователна.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени поотделно и в съвкупност, доводите на страните и посочените касационни основания в жалбата, Административният съд прие за установено следното от фактическа страна: електронният фиш е издаден по повод на това, че на 23.07.2018 г. в 11:28 ч. в с. Арчар, общ. Димово, обл. Видин, на републикански път II-11, км.15+400, в посока от гр. Видин към гр. Монтана, при ограничение на скоростта от 40 км/ч, касаторът е извършил нарушение, като при разрешена скорост от 60 км/ч е управлявал посоченото в ЕФ МПС със скорост 58 км/ч, като е превишил скоростта с 18 км/ч. Нарушението е установено и заснето с АТС № 645. За нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП, на собственика е наложено административно наказание "глоба" в размер на 50.00 лева, на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП.

Районен съд Видин, като установил горната фактическа обстановка постановил решение, с което потвърдил ЕФ. Приел, че в хода на административно наказателното производство не са допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон.

Жалбата, като подадена в срок и от надлежна страна, е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна, по следните съображения: на касатора е наложено административно наказание с електронен фиш. Възможността на контролните органи да установяват нарушения на ЗДвП чрез използване на технически средства е въведена с чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП. Доколкото обаче процедурата е значително по-олекотена от тази по ЗАНН, то законът определя точно и изчерпателно условията, при които се издава ЕФ и съдържанието на същия. Съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава ЕФ за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.

С изменението на ЗДвП (ДВ, бр.19 от 2015 г.), е дадена легална дефиниция на понятието АТСС. Съгласно т.65 от §.1 на ДР на ЗДвП "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат както стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган, така и мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

Съгласно чл.189, ал.4, изр.2 от ЗДвП, ЕФ следва да съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Електронният фиш има значението на наказателно постановление (чл.189, ал.11 от ЗДвП) и на неговите последици. При това положение специалният ред на издаването на ЕФ дерогира общите разпоредби на ЗАНН по отношение на установяването на нарушението и на издаването на наказателното постановление, включително и на неговото съдържание. С изрична законова разпоредба е определено съдържанието на електронния фиш и същата има характер на специална спрямо общата на чл.57, ал.1 от ЗАНН. В този смисъл е и разпоредба на чл.85 от ЗАНН. Видно от съдържанието на същата, тъй като в ЗАНН няма особени правила за административно-наказателния процес при нарушения, установени с техническо средство или система, то следва да се прилагат разпоредбите на ЗДвП. Съгласно §.6, т.63 ДР на ЗДвП, ЕФ представлява електронно изявление, което като такова има безспорно автор, поради което не е необходимо посочването на конкретното лице, издало този фиш. В този смисъл е и Тълкувателно решение № 1/26.02.2014 г. на ВАС.

Неоснователно е възражението, че не е установено дали са били поставени пътни знаци или табели, указващи наличието на описаното в ЕФ ограничение на скоростта. В приложената административна преписка се съдържа посочване на важащото за мястото на извършването на процесното нарушение (път II-11, км.15+400, ул."Арчарица, мелница Арчар) ограничение на скоростта - 40 км/ч, което се сочи в приложените протокол за използване на АТСС рег.№ 953р-4929/24.07.2018 г. и докладна записка рег.№ 953р-4930/24.07.2018 г., които не са оспорени своевременно от жалбоподателя в рамките на първоинстанционното производство. По този начин правото на защита на нарушителя не е накърнено, като на същия е осигурена възможност да разбере в какво конкретно нарушение е уличен и въз основа на какви доказателства.

С оглед гореизложените съображения жалбата е неоснователна. Районен съд Видин е изградил обосновани правни изводи за липса на допуснати съществени нарушения в хода на административно наказателното производство, поради което правилно е потвърдил атакувания пред него електронен фиш. Поради изложените съображения решението на Районен съд Видин следва да бъде потвърдено.

Воден от горните мотиви и на основание чл.63, ал.1, изречение второ от ЗАНН, във връзка с чл.208 от АПК, Административен съд Видин

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 228/27.06.2019 г., постановено по АНД № 526/2019 г. по описа на Районен съд Видин, с което е потвърден електронен фиш серия К, № 2197720 на ОДМВР-Видин.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                   ЧЛЕНОВЕ: 1. 

 

                                                                                2.