Определение по дело №658/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 1165
Дата: 6 ноември 2023 г.
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20237200700658
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

гр. Русе, 06.11.2023 год.

 

 

Административен съд-Русе, 7 състав, в закрито заседание на шести ноември през две хиляди двадесет и трета година:

 

 

                          СЪДИЯ:   ЙЪЛДЪЗ АГУШ

 

като разгледа докладваното  от съдия Агуш  АД № 658 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе взе предвид:

Производството е по реда на  чл. 459, ал. 4 от Изборния кодекс ИК/, вр. с чл. 166, ал. 2 и ал. 3 от АПК.

 Образувано е по жалба на З.Д.П. ***, в качеството му на кандидат за общински съветник, срещу решение № 213-МИ/30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия /ОИК/ - Русе, с което на основание чл. 453 и 454 от ИК и въз основа на получените данни от протоколите на СИК, са определени резултатите от проведените избори за общински съвет Русе.

Твърди се в жалбата, че оспореното решение е незаконосъобразно, тъй като е постановено в нарушение на Изборния кодекс.

Предявено е искане да се отмени обжалваното решение.

 С жалбата е формулирано, като особено искане, съдът да спре предварителното изпълнение на решение № 213-МИ/30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия - Русе.

Искането за спиране на предварителното изпълнение на решението не е мотивирано, като не са изложени конкретни фактически основания, чрез които да се обосновава правно основание, за спиране на допуснатото от закона предварително изпълнение на решението.

Настоящият съдебен състав, намира искането за спиране на допуснатото от закона предварително изпълнение на решение № 213-МИ/30.10.2023г. Общинска избирателна комисия Русе за неоснователно, по следните съображения:

Процесното решение се обжалва по реда на чл. 459 от ИК и съобразно нормата на  чл. 459, ал. 4 от ИК, жалбата няма суспензивен ефект, т. е. не спира изпълнението на решението, освен ако съдът не постанови друго.

Съгласно чл. 166, ал. 4 от АПК, допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал. 2, а именно ако предварителното изпълнение би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда.

Предварителното изпълнение е допуснато по силата на закона и може по изключение да бъде спряно от съда при установяване на нормативно регламентирани условия. Основанията за спиране на изпълнението не са регламентирани в Изборния кодекс, поради което следва да намери приложение общата норма на чл. 166, ал. 2 от АПК, в която са посочени основанията, при които може да се спре предварителното изпълнение на административните актове.  

От анализа на цитираната норма следва правният извод, че за да се постанови спиране по реда на чл.459, ал. 4 от ИК на допуснатото по закон предварително изпълнение на решението на ОИК, съдът следва да установи наличието за жалбоподателя на някое от основанията по чл. 166, ал. 2 от АПК.

 Предвиждайки липсата на суспензивен ефект на жалбата законодателят защитава обществения интерес, поради което жалбоподателят трябва да докаже, че са налице основанията по чл.166, ал.2 от АПК за спиране на изпълнението.

В конкретния случай в жалбата не са релевирани обстоятелства, нито са представени доказателства, от които може да се направи обоснован извод, че допуснатото от закона предварително изпълнение на решението на ОИК Русе би довело до причиняване на оспорващия на значителна или трудно поправима вреда.

В случаят общественият интерес, свързан с предварително изпълнение на решението е защитен с оборима презумпция, поради което, за да бъде уважено искане за спиране на предварителното изпълнение жалбоподателят следва да установи, че от допуснатото от закона предварително изпълнение на решението ще му бъде причинена значителна или трудно поправима вреда.

Следва да се отбележи, че искането за спиране на предварителното изпълнение освен, че не е подкрепено с доказателства, липсват изобщо твърдения за значителна или трудно поправима вреда за оспорващия, която би настъпила от него от допуснатото от закона предварително изпълнение на решението.

В жалбата, в която е инкорпорирано искането за спиране на предварителното изпълнение на оспореното решение, не са релевирани твърдения за такива вреди. Не са представени и доказателства, обосноваващи възможност за настъпване на значителна или трудно поправима вреда за жалбоподателя.

        От изложеното следва правният извод, че от изпълнението на решението на ОИК, чието спиране се иска, не биха могли да настъпят за жалбоподателя значителни по характер и трудно поправими вреди, което да обосновава спиране на изпълнението му до приключване на производството по оспорване на неговата законосъобразност.  

По изложените съображения и на основание на основание  чл. 459, ал. 4 от ИК и чл. 166, ал. 3 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ  искането  на З.Д.П. ***, в качеството му на кандидат за общински съветник, с правно основание чл. 166, ал. 4 във вр. с чл. 2 от АПК, във вр. с  чл.459, ал. 4 от Изборния кодекс, за спиране на допуснатото от закона предварително изпълнение  на решение № 213-МИ/30.10.2023г. Общинска избирателна комисия /ОИК/ - Русе, с което на основание чл. 453 и 454 от ИК и въз основа на получените данни от протоколите на СИК, са определени резултатите от проведените избори за общински съвет Русе, като неоснователно.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му чрез Административен съд – Русе пред Върховния административен съд.

 

 

                                                  Съдия: