Определение по дело №3300/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 941
Дата: 15 май 2020 г. (в сила от 15 септември 2020 г.)
Съдия: Марияна Димитрова Ширванян
Дело: 20197050703300
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 декември 2019 г.

Съдържание на акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н  И  Е

 

 

№…………………………………2020 година,    гр.Варна

 

     ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първо отделение,

Десети състав, в закрито заседание на  петнадесети май 2020г.,

като разгледа докладваното от съдия Марияна Ширванян

адм.д.№ 3300/2019г. по описа на съда, за да се произнесе

взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 56 във вр. с чл. 197 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 35, ал.3 от Закона за общинската собственост /ЗОбС/.

 

Производството е образувано по жалба на „Д.Ч.“ ООД срещу Заповед № 2056/27.05.2019г. на Кмета на Община Варна.

В жалбата се сочи, че органът е прекратил производството по подаденото от дружеството искане за закупуване на недвижим имот – частна общинска собственост, като е приел, че не е наличен изискуем съгласно чл.35, ал.3 от ЗОбС документ за законност на сградата, изградена в описания имот. Намира, че разпоредбата на чл.35, ал.3 от ЗОбС не регламентира изискуемите документи за извършване на продажбата на земя – частна общинска собственост на собственик на законно изградена в нея сграда, а регламентира компетентния орган и реда, по който следва да се проведе производството.

В писмена защита с.д. 3798/11.03.2020г. жалбоподателят чрез процесуален представител поддържа доводите в жалбата и моли за отмяна на оспорения акт.

Ответникът оспорва жалбата чрез процесуален представител в открито съдебно заседание.

 

Съдът, като обсъди представените по делото писмени доказателства поотделно и в съвкупност, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена от легитимирано лице, в законоустановения срок и против подлежащ на оспорване акт, поради което оспорването пред съда е допустимо. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Предмет на проверка в настоящото производство е Заповед № 2056/27.05.2019г. на Кмета на Община Варна. Актът е издаден от компетентен орган в предвидените форма и срок и е валиден акт, годен за съдебна проверка.

Настоящия спор е концентриран върху въпросите: 1./ правилно ли са изискани документи за законосъобразност на постройката находяща се в недвижим имот – частна общинска собственост представляващ ПИ ******по КК с административен адрес ул.А.К.1, който заявителят иска да закупи от Община Варна; 2./ налице ли са били предпоставки за даване на указания за представяне от заявителя на изисканите документи и 3./ при неспазване на указанията, следвало ли е правомощие по чл. 56 от АПК на Кмета на Община Варна да прекрати производството?

По делото не е спорно, че производството пред Кмета на Община Варна за закупуване на недвижим имот – частна общинска собственост е започнало по заявление на „Д.Ч.“***. Към заявлението са приложени НА за удостоверяване на право на собственост върху недвижим имот № **, том ІІ, рег.№****, дело № 173 от 2018г. на нотариус с район на действие районна на ВРС. В този нотариален акт е описана сграда – с идентификатор 10135.3515.1732.2 съгласно КККР, с посочена застроена площ от 213кв.м. и 1 бр. етажи, скица на сграда издадена от СГКК Варна. Приложени са и удостоверение от кметство Младост, че в ПИ ******по КК има законно изграден строеж с площ от 222кв.м., съгласно разрешение за строеж № *** от 26.12.1979г.

В изпълнение на задължението за служебно изясняване на фактите по издаване на административния акт от Кмета на район „Младост“ е изискана цялата строителна документация на сграда разположена в  ПИ ******по КК на гр. Варна. В отговор е представено копие само от Разрешение за строеж в гр. Варна № ***/21.12.1979г.

Въз основа на постъпилите документи с преписката и тези с жалбата и след това, се установява, че не са представени доказателства за законност на сградата изградена в ПИ ******по КК Варна пред административния орган и, че същият въпреки изискването им от директорите на дирекции: УЧРАУ Община Варна, МДТ и нотариус Г. не е получил документ удостоверяващ законността на сградата. Представено е разрешение за поставяне от 2012г. на преместваем обект с площ от 222кв.м., заявление от Д.Ч. ООД от 2013г. за поставяне на преместваем обект  и разрешение за поставяне от 2013г. на преместваем обект с площ от 222кв.м. за имот с административен адрес ул.А.К.№1.

При наличието на противоречиви данни относно твърдението на заявителя за наличие в недвижимия имот – частна общинска собственост предмет на заявлението по чл.35, ал.3 от ЗОбС на законно построена сграда и данните за наличието само на преместваем обект в имота до заявителя е изпратено уведомление рег.№ АУ095991ВН_011ВН/ 27.11.2018г., в което подробно са изложени направените от органа констатации относно законността на сградата в имота и е дадена възможност на заявителя в 14 дневен срок от уведомяването да представи доказателства удостоверяващи постоянния градоустройствен статут на сградата или реализирано отстъпено право на строеж и е указано, че при непредставянето им производството по преписката ще бъде прекратено. Съгласно известието за доставяне уведомлението е получено на 03.12.19г.

В дадения срок дружеството не е представило изисканите документи и не е установило законност на постройката в имот ПИ ******по КК Варна с административен адрес ул.А.К.№1.

Такива доказателства не са представени и пред съда. Представените от жалбоподателя документи са в пряко противоречие като данни относно вида на сградата с документите представени от администрацията на район Младост. Съдът кредитира доказателствата – разрешение за поставяне на преместваем обект за 2012г. и 2013г. и заявлението за поставяне на преместваем обект подадено от дружеството представени от администрацията на район Младост. От тези доказателства следва, че към 2013г. дружеството е определяло сградата като преместваем обект и имено такъв е нейният статут.

Липсват доказателства след 2013г. в имот ПИ ******по КК Варна с административен адрес ул.А.К.№1 да е издавано разрешение за строеж и/ или да е въведена в експлоатация законно изградена сграда.

Удостоверението от кмета на район Младост, в което се сочи на законност на сградата не представлява официален свидетелстващ документ / не е от компетентността на издателя му – в ЗУТ не е разписана разпоредба даваща правомощие на кмета на район да издава удостоверение относно законността на сграда/ и поради противоречието му с останалите писмени документи не следва да бъде кредитирано.

Съдът намира, че с вписването на сграда в НА и КК не се установява нейната законност, поради което представения НА за удостоверяване на право на собственост върху недвижим имот № **, том ІІ, рег.№****, дело № 173 от 2018г. на нотариус с район на действие районна на ВРС е ирелевантен за настоящия спор. Разрешението за строеж от 1979г. не доказва, че съгласно него е извършено строителство и, че е въведена в експлоатация сграда.

След като е безспорно установено, че не са налице доказателства за законно построена сграда в имота частна общинска собственост, чието закупуване цели заявителя, то правилно са дадени указания за доказване на това обстоятелство в уведомлението получено от жалбоподателя, в което се сочи, че на основание чл. 30, ал. 2 от АПК, следва в 14-дневен срок от уведомлението да отстрани нередовностите по заявлението. След като няма данни дадените указания да са спазени и изисканите доказателства да са представени, правилно с оспорената заповед е прекратено производството пред административния орган, предвид разпоредбата на чл. 56 от АПК във вр. с чл. 30, ал. 2 от АПК. В този смисъл Определение № 5670 от 2.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4457/2018 г., II о., докладчик съдията С.В.

Неоснователни са доводите на жалбоподателя относно това, че разпоредбата на чл.35, ал.3 от ЗОбС не регламентира документите за извършване на продажба на земя – частна общинска собственост на собственик на законно изградена сграда в нея.

Видно от съдържанието на разпоредбата на чл.35, ал.5 от ЗОбС в същата е регламентирана продажба на земя - частна общинска собственост, на собственика на законно построена върху нея сграда да се извършва от кмета на общината без търг или конкурс по ред, определен в наредбата по чл. 8, ал. 2 от ЗОбС.

Налага се извод от анализа на тази разпоредба, че първата императивно изискуема положителна процесуална предпоставка за започване на процедура по продажба на земя – частна общинска собственост е установяването от заявителя на следните факти – 1. че е собственик на сграда, находяща се в имота, чието закупуване иска и 2. че тази сграда е законно построена, т.е. въведена в експлоатация съгласно ЗУТ, респ. ЗТСУ. Налага се извод, че при липса на доказателства за наличието на тези факти, производството по чл.35, ал.3 от ЗОбС ще бъде недопустимо и органът следва да го прекрати. Производството по чл.35, ал.3 от ЗОбС представлява сложен фактически състав. При наличие на положителните процесуални предпоставки, органът следва да извърши множество действия и включително чрез експерти да определи цена на имота. При липса на императивно изискуема положителна процесуална предпоставка за провеждане на това производство не следва да бъдат извършвани всички предвидени от ЗОбС и Наредбата по чл.8, ал.2 от ЗОбС действия /видно от Решение № 2067 от 10.02.2020 г. на ВАС по адм. д. № 5408/2019 г., II о., докладчик съдията А.А дори и да бъдат извършени тези действия, те при липса на доказателство за законност на сградата в имота не влекат положителен за заявителя акт/.

Данните, съдържащи се в документите за собственост и за въвеждане на сградата в експлоатация или друг акт установяващ законността й съгласно ЗУТ или ЗТСУ, както и актовете въз основа на които заявителят черпи правата си, са задължително имплицитно съдържащо се в разпоредбата на чл.35, ал.3 от ЗОбС условие за провеждане на производството по чл.35, ал.3 от ЗОбС и доказателства за тези обстоятелства следва да бъдат приложени към заявлението за закупуване на земя – частна общинска собственост.

Няма спор, че такива релевантни доказателства не са приложени към заявлението и, че в дадения с уведомлението срок, заявителят не е изпълнил указанието да отстрани нередовностите на  заявлението и неотстраняването на недостатъка има за последица прекратяване на производството съгласно чл. 30, ал. 2 във връзка с  чл. 56, ал. 2 от АПК.

Въз основа на изложеното, настоящият състав приема, че оспорения административен акт е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и е съобразен с целта на закона, поради което същият е законосъобразен и жалбата, като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

Съдът с оглед вида на постановения съдебен акт и след като съобрази, че в открито съдебно заседание проведено на 26.02.2020г. е обявил, че ще се произнесе с решение и е дал ход по същество на спора, намира, че следва да отмени дадения в протоколно определение от 26.02.2020г. ход по същество.

Направено е искане от процесуалният представител на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, което с оглед изхода на спора се явява основателно и на ответника следва да бъда присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 200лв.

Водим от горното и на основание чл. 200, ал. 1 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ протоколно определение от 26.02.2020г., в което е даден ход по същество на спора.

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на „Д.Ч.“ ООД срещу Заповед № 2056/27.05.2019г. на Кмета на Община Варна.

ОСЪЖДА „Д.Ч.“ ООД да заплати на Кмета на Община Варна 200лв..

 

Определението може да се обжалва с частна жалба в седемдневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.

 

 

Съдия: