Определение по дело №597/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 559
Дата: 15 март 2024 г.
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20197130700597
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                                                     

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№………

 

гр. Ловеч, 15.03.2024 г.

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в закрито съдебно заседание на петнадесети  март две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

  

                                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

 

като разгледа докладваното от съдия Вълков адм. дело № 597/2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

         Административното дело е образувано по жалба от С.П.С. - собственик с 50% дялово участие във фирма „ Евро Транс Интернешънъл Груп“ ООД  с ЕИК *********, с. *** с адрес за призоваване и съобщения с. *** срещу посочен в жалбата Акт за установяване на задълженията (АУЗ) по чл. 107, ал. 3 от ДОПК С № 203-1/19.07.2017 г. ведно със Заповед № 352/03.07.2013 г. на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК във връзка с чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ.

          Жалбата е оставена без движение, поради констатирани нередовности и е предоставена възможност на подателя на същата в определен от съда срок да отстрани констатираните нередовности.

          С допълнителна молба е уточнено, че жалбоподател по настоящото дело е „ Евро Транс Интернешънъл Груп“ ООД  с ЕИК *********, с. ***, на което С.П.С. е управител.

          Жалбоподателят твърди, че издадения АУЗ е незаконосъобразен, постановен в противоречие с разпоредбите на ДОПК и АПК. Според него при издаването му са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила, изразяващи се в липса на мотиви. Освен това твърди, че съставения акт е нищожен, защото е издаден от лице, което няма право да издава актове по Данъчно осигурителния процесуален кодекс (ДОПК). Моли да бъде  отменен АУЗ ведно с посочената заповед, както и да бъде спряно изпълнителното производство по ИД № 201990304000480/2019 г. до решаване хода на делото.

          Тъй като жалбата е подадена направо в съда, е изискана административната преписка във връзка с обжалваните актове. Към нея е представено становище от Директора на Дирекция „ Местни данъци, такси и бюджет“ при Община Луковит, област Ловеч. С него се оспорва изцяло подадената жалба и се твърди, че същата е недопустима и неоснователна. Посочва се, че на първо място подадената жалба е процесуално недопустима, защото е подадена след изтичане на законоустановения срок по отношение на АУЗ. По отношение на жалбата в частта й срещу Заповед № 352/03.07.2013 г. на Кмета на община Луковит се твърди, че също е недопустима поради липса на правен интерес на жалбоподателя, като се излагат доводи и за нейната неоснователност. При тези съображения се иска да бъде оставена без разглеждане жалбата като недопустима или алтернативно да бъде оставена без уважение като неоснователна и недоказана.

Настоящият съдебен състав на Административен съд Ловеч, след като се запозна с жалбата и приложената административна преписка, приема, че подадената жалба е процесуално недопустима.

Обжалвания АУЗ е издаден от Главен експерт в отдел „ Местни данъци, такси и бюджет“ при Община Луковит на основание чл. 107, ал.3 от ДОПК във връзка с чл. 4, ал.1 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) по декларация  по чл. 54 от ЗМДТ за притежавано МПС – „Рено Магнум“ с рег. №*** и с него са установени данъчни задължения в общ размер на 3555.21 лв.

АУЗ е връчен на 18.04.2018 г. на С.П.С. – управител на търговското дружество, което е видно от приложената разписка към административната преписка.

В чл. 107, ал.4 от ДОПК е регламентирано, че акта може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред Директора на териториалната дирекция.

Съгласно чл.4, ал. 1 от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на ДОПК. Обжалването на свързаните с тях актове също се извършва по реда на този кодекс.

В чл.4, ал.5 е предвидено, че Кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал.2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община – на териториален директор на Националната агенция по приходите.

По силата на чл. 156, ал.1 от ДОПК ревизионния акт в частта, която не е отменена с решението по чл. 155, може да се обжалва чрез решаващия орган в 14-дневен срок от получаване на решението пред административния съд. Според чл. 156, ал.2 от ДОПК, ревизионния акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред. В случая няма никакви данни и доказателства, че процесния АУЗ е обжалван по административен ред. Няма дори твърдения в този смисъл от жалбоподателя, поради което жалбата в тази част е процесуално недопустима и следва да се остави без разглеждане, а производството по делото в тази част – прекратено.

По отношение на жалбата в частта, с която се оспорва Заповед № 352/03.07.2013 г., съдът намира, че жалбата е процесуално недопустима. Тази заповед е издадена от Кмета на Община Луковит и с нея на основание чл. 44, ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл. 4, ал.4 във връзка с чл.4, ал.3 от ЗМДТ е възложено на конкретно посочени служители от Дирекция „ Местни данъци, такси и бюджет“ при Община Луковит да имат правата и задълженията на органите по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчни задължения на публични изпълнители. Тази заповед не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК, тъй като с нея не се създават права или задължения, нито непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на търговското дружество жалбоподател. Наличието на годен за обжалване индивидуален административен акт е положителна абсолютна процесуална предпоставка, обуславяща допустимостта на образуваното съдебно производство, а липсата на такъв означава, че жалбата е недопустима, което налага да бъде оставена без разглеждане в тази част.

Относно направеното искане в жалбата за спиране на изпълнителното производство, съдът намира същото за процесуално недопустимо, тъй като съгласно чл. 157, ал.2, изр.2 от ДОПК, произнасянето по това искане изисква допустимост на жалбата против акта, а в случая такава не е налице. Това налага искането за спиране на изпълнителното производство да бъде оставено без разглеждане.

По изложените съображения съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

  

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ  на основание чл. 159, т. 1 от АПК жалбата на „ Евро Транс Интернешънъл Груп“ ООД  с ЕИК *********, с. *** с адрес за призоваване и съобщения с. *** с управител  С.П.С. против Акт за установяване на задълженията по чл. 107, ал. 3 от ДОПК с № 203-1/19.07.2017 г. ведно със Заповед № 352/03.07.2013 г. на Кмета на Община Луковит.     

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ  искането на „Евро Транс Интернешънъл Груп“ ООД с горните данни за спиране на изпълнението.

ПРЕКРАТЯВА производството по настоящото дело.

  Определението може да бъде обжалвано с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд.

          Препис от определението да се изпрати на страните на основание чл. 138, ал. 1 от АПК.

 

                                   

                                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: