О
П Р Е
Д Е Л
Е Н И Е
№ 479
град Велико Търново, 26.10.2022г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Велико Търново, ІІ - ри състав,
в закрито съдебно заседание на двадесет и шести октомври две хиляди двадесет и
втора година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Г. Чемширов
при секретаря………………и в присъствието на
прокурора…………………… като разгледа докладваното от съдия Чемширов административно
дело №693 по описа на Административен съд – Велико Търново за 2021 година, за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е образувано е по жалба
на Г.В.В., изтърпяващ наказание в затвора гр. Плевен, против Решение
№Л-3309/16.09.2021г. на Главен Директор на Главна Дирекция „Изпълнение на
наказанията“ при Министерство на правосъдието, с което му е отказан достъп до
обществена информация по подадено заявление с вх. №ДОИ-35/02.09.2021г. поописа
на ГДИН.
С определение от 08.12.2021г. съдът е спрял производството по АД №693/2021г. до
приключване с влезли в сила съдебни актове на производствата по АД №543/2021г., АД
№578/2021г. и АД №639/2021г., всички по описа на Административен съд – В. Търново. С Определение
№8541/05.10.2022г. по АД №8082/2022г. по описа на ВАС това определение е
оставено в сила.
По делото са получени преписи от влезлите в сила
съдебни актове по АД
№543/2021г., АД №578/2021г. и АД №639/2021г., всички по описа на АСВТ. Ето защо е отпаднало
основанието за спиране на производството по настоящото дело, поради което то
следва да бъде възобновено.
Настоящият състав намира подадената от Г.В. жалба за
процесуално недопустима по следните съображения:
Жалбоподателят е подал до ГДИН заявление за достъп да
обществена информация, заведено с вх. №ДОИ-35/02.09.2021г. по описа на ГДИН, с
която е поискал да му бъде предоставена като информация „искане за прилагане на
чл. 60 от АПК за предварително изпълнение на Заповед №Л-5320/20.12.2018г. на
главния директор на ГДИН“. Видно от приложената по делото Заповед
№Л-5320/20.12.2018г. на главния директор на ГДИН, с нея на основание чл. 62,
ал. 1, т. 4 от ЗИНЗС е наредено жалбоподателят, изтърпяващ наказание „доживотен
затвор без замяна-специален режим“, да бъде преместен за доизтърпяване на
наложеното наказание от затвора в Ловеч в затвора в Плевен. На основание чл.
60, ал. 1 от АПК е допуснато
предварително изпълнение на тази заповед. Видно от посоченото във
влезлите в сила съдебни актове и твърденията на жалбоподателят, със
съдържанието на заповедта, вкл. и с допуснатото предварително изпълнение, той е
запознат изрично.
В разпоредбата на чл. 2, ал. 1
от ЗДОИ законодателят е дал легална дефиниция на понятието
обществена информация, достъпът до която законът регламентира. Съгласно тази
дефиниция обществена е всяка информация, свързана с обществения живот в
страната и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение
относно дейността на задължените по закона субекти. Именно за тази информация
законодателят е създал и изричното задължение на задължените, по смисъла на чл. 3, ал. 1 от
ЗДОИ, правни субекти да я предоставят. Чл. 4, ал. 1
от ЗДОИ определя, че законът се прилага тогава, когато в друг закон
не е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на
такава информация.
В административното производство по издаването на
Заповед №Л-5320/20.12.2018г. на главния директор на ГДИН жалбоподателят е
страна и като такъв осъществява правата си по реда на АПК. Основен принцип на АПК
е правото на достъп до информацията в административното производство - чл. 12, ал. 2.
Нормата изрично сочи, че страните в административното производство осъществяват
правото си на достъп до информация по реда на кодекса, а останалите лица - по
реда на Закона за
достъп до обществената информация. Тогава, когато лицето няма
качеството на страна в административно производство, или исканата информация не
е във връзка с административно производство, в което то е страна, правото на
достъп до информация може да се реализира по реда на Закона за
достъп до обществена информация, ако информацията има изискуемите от
закона характеристики. Но тогава, когато търсената от органа информация е във
връзка с образувано административно производство, т.е. във връзка с предходно
сезиране на органа, тя може да бъде получена в рамките на това производство, а
не по реда на Закона за достъп до обществената информация. Видно е, че
законодателят е предвидил различни способи за упражняване на правото на достъп
до информация по смисъла на чл. 12, ал. 2
от АПК с оглед на качеството, което търсещото информация лице има.
Кодексът съдържа изрични разпоредби за правото на участващото в
административното производство лице на достъп до информацията по
административната преписка - чл. 34
и чл. 68 от АПК. Неспазването от органа на това право е нарушение на
административнопроизводствените правила по смисъла на чл. 146, т. 3 АПК, но не обосновава приложимост на разпоредбите на ЗДОИ спрямо
участващите в конкретното административно производство лица. Този извод на
настоящия състав не се променя от обстоятелствата, че в производствата по АД
№543/2021г., АД №578/2021г. и АД №639/2021г. по описа на АСВТ различни съдебни състави са
процедирали по различен начин и са приели, че отделните искания на същия
жалбоподател, касаещи материали от посоченото административно производство, са
в приложното поле на ЗДОИ. В случая се касае за тълкуване на закона, а не за
„правен прецедент“, а законът/ЗДОИ/ не допуска субсидирано приложение спрямо
нормите на АПК. Разпоредбите на кодекса са пряко приложимите процесуални правила
и в този случай, те регламентират отделен, специален ред за упражняване на
права и дават отделни способи за защита, вкл. и за случаи, аналогични на
настоящия.
Ето защо, след като оспорваното Решение
№Л-3309/16.09.2021г. на Главен Директор на Главна Дирекция „Изпълнение на
наказанията“ не представлява такова за отказ за предоставяне на обществена
информация, подадената жалба срещу него се явява недопустима, поради липса на
предмет.
Подаденото искане не може да се квалифицира и
като такова с правно основание чл. 76 от ЗИНЗС. Нормата на чл. 76, ал. 1
от ЗИНЗС, намираща се в Глава Девета, Раздел I озаглавена
"Права и задължения на лишените от свобода" регламентира, че те могат
да искат информация за: 1. въпроси, свързани с изпълнението на присъдата; 2.
размера на изтърпяната част на наказанието; и 3. възможностите за облекчаване
условията на изтърпяване на наказанието, както и предсрочно и условно
предсрочно освобождаване т. е. може да се търси информация от съответния орган
който има задължение да извършва такава дейност само и единствено по посочените
в нормата въпроси. Посочения от жалбоподателя документ/информация в подаденото заявление
не попадат в обхвата на чл. 76, ал. 1
от ЗИНЗС. Ето
защо поради недопустимост на оспорването подадената жалба следва да се остави
без разглеждане, а производството по делото да се прекрати.
Водим от горното и на основание чл. 230, ал. 1 от ГПК,
вр. с чл. 144 от АПК и чл. 159, т.
1 от АПК, Административният съд – В. Търново, ІІ-ри състав
О
П Р Е
Д Е Л
И :
ВЪЗОБНОВЯВА производството по АД №693/2021г. по описа
на АС – В. Търново.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.В.В. против Решение
№Л-3309/16.09.2021г. на Главен Директор на Главна Дирекция „Изпълнение на
наказанията“ при Министерство на правосъдието, с което му е отказан достъп до
обществена информация по подадено заявление с вх. №ДОИ-35/02.09.2021г. поописа
на ГДИН.
ПРЕКРАТЯВА производството по АД №693/2021г. по описа
на Административен съд – В. Търново.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховен
административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на
страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :