Р Е Ш Е Н И Е
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
11.Декември.2020година
Номер 260232
гр. Перник
Пернишки районен съд 01-
Н. състав
На 10.ХІ.
година
2020г.
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : Валери Ненков
ЧЛЕНОВЕ :
СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :
Секретар:
Биляна Миткова
Прокурор:
Като
разгледа докладваното от Председателя АНД № 01613 по описа на съда за 2020година, за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от
ЗАНН
Образувано е по Жалба на Р. Г.С.-ЕГН **********/***/,против Наказателно постановление № 19-1158-004113/01.ХІ.2019год. на Началник сектор
ПП-КАТ-ОДП-Перник издадено въз основа АУАН № 705883/14.VІІІ.2019г. от мл.Автоконтрольор С.М.А. с което на жалбоподателя
е наложено наказание: “Глоба” в размер на 50лв. на осн. чл.175
ал.1 т.4 от ЗДвП с „Лишаване
от право да управлява МПС“ за срок от 1месец за извършено нарушение по чл.103 от ЗДвП,затова че на 26.V.2019г. около 11,00часа в общ.Перник на Автомагистрала “Струма“ № А 3
км. 14+500 в посока гр.София-гр.Перник,
управлява т.а „ДАФ 95.400АТИ“ рег. № СА 54 56ХК собственост на „С.
Транспорт“,като при пътна отбивка преди тунел „Големо Бучино“, при подаден
сигнал от контролните органи на АПИ“Национално ТОЛ Управление“ ,НЕ спира на
посоченото място,като продължава движението си. Сигнала е подаден със СТОП-ПАЛК-С 8-Образец „АПИ“.
АУАН е
съставен на осн. чл.40 от ЗАНН по преписка
№ 313000-5319/05.VІ.2019г. вр.
чл.167А ал.2 от ЗДП.
В жалбата и с.з се изтъкват
доводи за неправилност на наложеното наказание, като се иска отмяна на НП.
Въззиваемата страна редовно призована, представител
НЕ изпраща.
Пернишки районен съд, като
съобрази доказателствата събрани по делото, както и предвид становищата
на страните по реда на чл. 14 и 18 от НПК, намира за установено следното:
Жалбата е подадена
в срок по чл.59 ал. 2 от ЗАНН от надлежно легитимирано лице с правен
интерес и е
допустима, а разгледана по същество
е основателна.
С АУАН №
705883/14.VІІІ.2019г.
съставен от мл.Автоконтрольор С.М.А. е
посочено, че Р. Г.С.-ЕГН ********** на 26.V.2019г. около 11,00часа в общ.Перник на Автомагистрала “Струма“ № А 3
км. 14+500 в посока гр.София-гр.Перник,
управлява т.а „ДАФ 95.400АТИ“ рег. № СА 54 56ХК собственост на „С. Транспорт“,като
при пътна отбивка преди тунел „Големо Бучино“, при подаден сигнал от контролните органи на АПИ“Национално ТОЛ Управление“,НЕ спира на
посоченото място,като продължава движението си- нарушение на чл.103 от ЗДвП/чл.103.При
подаден сигнал за спиране от контролните органи водачът на пътно превозно
средство е длъжен да спре плавно в най-дясната част на платното за движение или на посоченото от представителя на
службата за контрол място и да изпълнява неговите указания./ вр. чл.167А ал.2 от ЗДП.
АУАН е
съставен на осн. чл.40 от ЗАНН по преписка
№ 313000-5319/05.VІ.2019г. вр.
чл.167А ал.2 от ЗДП/чл.167а.(1)Агенция "Пътна
инфраструктура" осъществява контрол върху заплащането на съответната такса
по чл.10, ал. 1 от Закона за пътищата чрез
електронната система за събиране на пътни такси. (2) При изпълнение на
функциите си по този закон определените от председателя на
управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" длъжностни лица:
1. спират движещи се моторни превозни средства чрез сигнал със стоп-палка с
червена светлина, описваща полукръг, като сигнал за спиране може да бъде
подаден и от движещ се автомобил на Агенция "Пътна инфраструктура",
означен като контролна единица на Националното тол управление, чрез постоянно светещ или мигащ надпис
"НАЦИОНАЛНО ТОЛ УПРАВЛЕНИЕ – СЛЕДВАЙ МЕ!"; проверяват документите за
самоличност на водача, както и всички документи, свързани с управляваното
превозно средство; 2. за установяване на нарушенията по чл. 179, ал. 3 – 3в използват технически
средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението
и/или табелата с регистрационния номер на пътното превозно средство, както и
такива за измерване на размерите, масата или натоварването на ос на моторните
превозни средства; 3. осъществяват контрол по спазване на задълженията за
заплащане на таксите по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата;4.
предоставят възможност за картово плащане на съответните такси по чл.10, ал. 2 и чл. 10а, ал. 2 от Закона за пътищата; …..7. проверяват създадените записи по ал. 3 и
на тяхна основа съставят актове за установяване на административни нарушения
при спазване на разпоредбите на чл. 189е и чл. 189ж;8. съставят и връчват актове за
установяване на административни нарушения и връчват електронни фишове за
нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3в.(3) Електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата създава
доклади за всяко установено нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3в, към които автоматично се прилагат
статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения –
видеозаписи. Докладите, заедно с приложените към тях статични изображения във
вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи,
представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното
превозно средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и
мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, и местонахождението на техническото средство – част от системата. (4)
Агенция "Пътна инфраструктура" създава и поддържа информационна
система, в която се издават и съхраняват докладите по ал. 3 и електронните
фишове за нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3в. Правилата за
изграждане и функциониране на информационната система се приемат с решение на
управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура". В
информационната система могат да се съхраняват и съставени, но невръчени покани
за съставяне на актове за установяване на административни нарушения, актове за
установяване на административни нарушения и наказателни постановления за
нарушения по чл.179, ал.3 – 3в, ако същите отговарят на
изискванията за електронен документ и са подписани с квалифициран електронен
подпис.(5) Органите по чл. 165 и чл. 167, ал. 3 – 3б имат достъп до електронната система по
ал. 3 и до информационната система по ал. 4 за целите на осъществявания контрол
върху спазването на задължението за заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата. (6)
Определените от управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура"
длъжностни лица имат право на достъп до водените от Министерството на
вътрешните работи регистри за установяване на собствеността, ползването, вида,
категорията, обща техническа допустима максимална маса, броя оси и екологична
категория на заснети от системата по ал. 1 пътни превозни средства. (7) Обменът
на информация, условията и редът за достъп до електронната система по ал. 3, до
информационната система по ал. 4 и до водените от Министерството на вътрешните
работи регистри се урежда с инструкция, която се издава съвместно от министъра
на регионалното развитие и благоустройството, министъра на вътрешните работи и
министъра на финансите.
Въз основа на
горепосоченият Акт е издадено Наказателно
постановление № 19-1158-004113/01.ХІ.2019год. на
Началник сектор ПП-КАТ-ОДП-Перник издадено въз основа АУАН № 705883/14.VІІІ.2019г. от мл.Автоконтрольор С.М.А.
с което на жалбоподателя е наложено
наказание:“Глоба” в размер на
50лв. наосн. чл.175 ал.1
т.4 от ЗДвП/чл.175.(1)Наказва се с лишаване от право да управлява
моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200лв.
водач, който:1. управлява моторно превозно средство, на което табелите с
регистрационния номер не са поставени на определените за това места;2. е
поставил или използва устройство за подаване на светлинен или звуков сигнал,
предвиден за автомобил със специален режим на движение, без да има това
право;3. откаже да предаде документите си на органите за контрол или по какъвто
и да е начин осуети извършването на проверка от органите за контрол; 4.откаже да изпълни нареждане на органите за
контрол и регулиране на движението; 5. наруши задълженията си като участник в пътнотранспортно
произшествие;6. при пътнотранспортно произшествие, в което няма участие, откаже
необходимото съдействие с моторното превозно средство./ за
извършено нарушение по чл.103 от ЗДвП с „Лишаване от
право да управлява МПС“ за срок от 1месец
Жалбоподателя НЕ се явява
лично в с.з. и не изпраща представител.
Свидетелите
по акта: С.М.А. и К.Г.Б.
се явяват в съдебно заседание, като
поддържат АУАН и изложената в него фактическа обстановка.
По
делото е приложена и Докладна записка на св.К.Г.Б. въз основа на
която е съставен процесния АУАН.
Производството, предмет на настоящето разглеждане е от административно
наказателен характер при което е
необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли
административно нарушение по смисъла на
чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е
виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху
административно наказващия орган.
Задължително, комулативно условие е
спазването на процесуалните правила по чл.42 от ЗАНН /още повече ако евентуални
нарушения в акта не могат да се преодолеят по реда на чл.53 ал. 2 от ЗАНН/,
както и правилата по чл.57 ал.1 ЗАНН, каквито в конкретния случай, процесуални
нарушения по издаване на акта за административно нарушение и НП, водещи до
съществено засягане правото на защита на жалбоподателя – СЕ
установиха и ще се разгледат по долу.
Съставянето на актове за извършеното административно
нарушение е основополагащ елемент
от всяко административно производство.
Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и
законосъобразно осъществяване зависи в
голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност
на административно наказващия орган.
Чрез съставения акт се сезира оторизирания
административно наказателен орган със съответния административно наказателен
спор и се иска от него да се произнесе
по същия, като се внася твърдение, че е налице виновно извършено административно нарушение от
определен вид, който по силата на
разпоредбата на чл.189 ал.2 от ЗДвП /конкретно касаещи ЗДвП/ е с меродавна доказателствена сила до
доказване на противното.
Абсолютно задължително е и в акта за
установяване на административно нарушение и в наказателното постановление
административното нарушение, което е
вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно,
прецизно и разбираемо, както и да
съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената, като нарушена норма от съответния нормативен акт.
Също така следва да съществува правно
единство между описаното, като нарушение текстово
и цифрово в
акта и в наказателното постановление.
Не на последно място съставеният акт за
установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити,
посочени в чл.42 от ЗАНН /”чл.42.Актът за установяване
на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и
фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта; 3.
датата и мястото на извършване на нарушението; 4. описание на
нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено; 5.
законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и
фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата,
единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен
граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил
такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата,
които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански
номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и
кому са поверени за пазене.”/.
Издаденото въз основа на него наказателно
постановление е необходимо да съдържа
реквизитите, посочени в чл.57 от ЗАНН/”чл.57.(1)Наказателното
постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и
длъжността на лицето, което го е издало; 2. датата на издаването и номерата на
постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името,
длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и
фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер; 5. описание
на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при
които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават;
6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7.
вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на
държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали
наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/
и да бъде издадено от компетентен орган
/Заповед № 8121з-515/14.V.2018год/.
В
съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът е подписан от
актосъставителя както и от свидетеля по
акта. Предявен е на нарушителя за
запознаване с неговото съдържание.
В
графата му, предоставяща му възможност
да даде обяснения по нарушението да изложи възражения,НЕ
се установиха конкретни такива.
Последващата втора възможност за
излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил на евентуалния
нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН /чл.44. (1) Освен възраженията при
съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да
направи и писмени възражения по него. (2)
Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или веществени
доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./ от която същия СЕ е възползвал-л.9.
При спазване на разпоредбата на чл.43
ал.5 от ЗАНН на нарушителя е връчен
препис от акта срещу разписка.
Съдът, извършвайки служебна проверка на
съставения акт за установяване на административно нарушение и издаденото въз
основа на него наказателно постановление
направи следните правни изводи:
Конкретно относно
деянието за което в процесното НП е наложено наказание: “Глоба” в размер на
50лв. наосн. чл.175 ал.1
т.4 от ЗДвП/чл.175.(1)Наказва се с лишаване от право да
управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до
200лв. водач, който: ……… 4.откаже да изпълни нареждане на органите за контрол и
регулиране на движението…………../ за извършено
нарушение по чл.103
от ЗДвП/чл.103.При подаден сигнал за спиране от контролните органи водачът на пътно
превозно средство е длъжен да спре плавно в най-дясната част на платното за
движение или на посоченото от представителя на
службата за контрол място и да изпълнява неговите указания./ с „Лишаване от право да управлява МПС“за срок
от 1месец, затова че /“
на
26.V.2019г. около 11,00часа в общ.Перник на Автомагистрала “Струма“ № А 3
км. 14+500 в посока гр.София-гр.Перник,
управлява т.а „ДАФ 95.400АТИ“ рег. № СА 54 56ХК собственост на „С.
Транспорт“,като при пътна отбивка преди тунел „Големо Бучино“, при подаден
сигнал от контролните органи на АПИ“Национално ТОЛ Управление“,НЕ спира на посоченото място,като
продължава движението си. Сигнала е подаден
със СТОП-ПАЛК-С 8-Образец „АПИ“.АУАН е съставен на осн. чл.40 от ЗАНН по
преписка № 313000-5319/05.VІ.2019г. вр. чл.167А ал.2 от ЗДП./, съдът намира,че същото е НЕдоказано,видно
от показанията на свидетеля по АУАН/ К.Г.Б./Свидетел съм по акта. Относно
въпросния случай съм участвал, като свидетел в процесния АУАН, както и съм
изготвил ДОКЛАДНА ЗАПИСКА по случая……..Тази докладна аз съм я изготвил.
Подписът отдолу е мой. Поддържам изцяло отразеното в нея. Относно случая мога
да кажа следното: На въпросната дата, час и място ни беше подадена информация,
че към нас се движи товарен автомобил „ДАФ“, който се движи без заплатена
винетна такса за периода /към настоящия момент са с маршрутни такси и ТОЛ
устройства/, тогава беше с винетни такси.Беше извършена проверка и в нашия
автомобил в базата данни, което потвърди, че въпросния товарен автомобил, който
идва към нас, не е заплатил винетна такса. Автомобилът
беше спрян от мен лично. Колегата Александър Натев също се включи в разговора
с шофьора. Шофьорът каза, че ще си купи
винетка на следващата бензиностанция, защото карал с дневни винетки и дори пита
какво значение има кога точно ще я купи като така или иначе кара с дневна
винетка.Това, което констатирах като нарушение, като инспектор е, че същият
няма винетка. Водачът твърдеше, че кара с дневни винетки и дори ми показа цяло
тесте с дневни винетки. Каза, че е забравил и ще си купи на следващата
бензиностанция. Обяснихме му с колегата, че след като е засечен през нашата
система вече е късно и трябва да заплати компесаторна такса, обаче водача
отказа. Отказа да представи документите за съставяне на акта, отказа да плати
компесаторна такса, затвори вратата и си тръгна. Това е в общи линии. ………Да. Водачът се подчини и спря, след което разговаряхме, относно
изложеното от мен по-горе, касаещо неплатената винетна такса. Това е, което
мога да кажа.Друго няма какво да добавя./, предвид,че жалбоподателя е санкциониран за нарушение, че
“……… на
26.V.2019г. около 11,00часа в общ.Перник на Автомагистрала “Струма“ № А 3
км. 14+500 в посока гр.София-гр.Перник,
управлява т.а „ДАФ 95.400АТИ“ рег. № СА 54 56ХК ……….. при подаден сигнал от
контролните органи на АПИ“Национално ТОЛ
Управление“,НЕ спира на посоченото място,като
продължава движението си.………./, докато видно от изложеното от свидетеля лично предприел спирането на
жалбоподателя се установява,че същия се е подчинил и е спрял, като е
констатирано друго нарушение, извън предмета на процесния санкционен акт
предмет на разглеждане в който смисъл, процесното НП, следва да бъде отменено, като
недоказано и незаконосъобразно.
Предвид горното, състава намира,че
процесното деяние е НЕдоказано, респ. наложената санкция е НЕзаконосъобразна и
същата следва да бъде отменена.
С оглед изложеното и
на осн. чл.63 ал. 1 от ЗАНН,
Р Е Ш И
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 19-1158-004113/01.ХІ.2019год. на
Началник сектор ПП-КАТ-ОДП-Перник с което на жалбоподателя Р. Г.С.-ЕГН ********** е наложено наказание: “Глоба” в размер на
50лв. на осн. чл.175
ал.1 т.4 от ЗДвП с „Лишаване
от право да управлява МПС“ за срок от 1месец за извършено
нарушение по чл.103 от ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване,
по реда на Административно
процесуалния кодекс-Глава ХІІ, пред Пернишки Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:…………………………..
ВЯРНО С ОРИГИНАЛА
ВС