Решение по дело №304/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 637
Дата: 4 април 2023 г. (в сила от 4 април 2023 г.)
Съдия: Мария Иванова Николова
Дело: 20237180700304
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 януари 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

637

 

гр. Пловдив, 04.04.2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XV състав в публично заседание на шестнадесети март през две хиляди двадесет и трета година в състав :         

                                                                           СЪДИЯ: МАРИЯ НИКОЛОВА 

                                                                                                

при секретаря ТАНЯ ЗЛАТЕВА,  като разгледа докладваното адм. дело № 304 по описа за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 211 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/.

Образувано е по жалба на А.Е.Г., ЕГН **********, с адрес за призоваване и съобщения: гр.Пловдив, ул.“Райко Даскалов“ № 68, ет.2, офис 13, чрез адв.Т., против Заповед № 1030з-73/24.01.2023 г. на Началник сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Пловдив, с която на жалбоподателя е наложено дисциплинарно наказание "мъмрене" за срок от един месец.

В жалбата се сочи, че издадената заповед е необоснована, неправилна и незаконосъобразна. В допълнително писмено становище на процесуалния представител на жалбоподателя от 07.02.2023г. е посочено, че не е спазен срока по чл.195, ал.1 от ЗМВР, доколкото цялата административна преписка с достатъчно данни за извършено дисциплинарно нарушение, дисциплинарно наказващия орган е получил на 14.11.2022г. с нарочно писмо рег.№ 7855р-10428. Твърди се и необоснованост на заповедта, тъй като от една страна е посочено, че нарушението е извършено на 20/21.10.2022г. и пак в същата заповед е посочено на 21.09.2021г. Изложени са възражения, че така жалбоподателят не може да организира защитата си, доколкото не става ясно за какво именно деяние е ангажирана дисциплинарната му отговорност. Иска се отмяна на заповедта. Претендират се направените по делото разноски.

Ответникът - Началник на сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Пловдив, чрез процесуалния си представител юриск. Д. – Павлова изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

За допустимостта:

Оспорената заповед е връчена на жалбоподателя на 25.01.2023г., а жалбата против нея е подадена директно в Административен съд – Пловдив на 30.01.2023г., следователно оспорването, като направено в законово установения срок, от адресат на обжалваната заповед и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност е процесуално допустимо.

От  фактическа  страна е установено, следното:

Няма спор между страните, че жалбоподателят А.Е.Г. заема длъжност "младши автоконтрольор" в група ОДПКПД на сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Пловдив.

В писмо рег. № 7855р-10428/14.11.2022 г. на Дирекция "Вътрешна сигурност" (лист 21-22) е посочено, че през по-голямата част от дежурството служителите в наряда на 20.10/21.10.2022г. със служебен автомобил рег.№ СВ***КВ се намират в патрулния автомобил във видимо отпуснато състояние, т.е. в състояние което не позволява да възприемат средата и да наблюдават обслужвания участък до 06:20 часа на 21.10.2022г. Посочено е още, че видно от камера 02 се наблюдава, че в 06:25 часа служителите приключват с дежурството си и излизат извън обсега на камерите. Във връзка с писмото на Дирекция "Вътрешна сигурност", Началникът на сектор ПП към ОДМВР – Пловдив е издал Заповед № 1030з-1173/14.12.2022г. за извършване на проверка по получени данни за извършено дисциплинарно нарушение, като проверката е възложена на поименно посочена комисия (лист 51).

На 16.12.2022г., председателя на назначената комисия е връчил на жалбоподателя покана рег.№ 1030р-26588 от 19.12.2022г. за запознаване със Заповед 1030з-1173/14.12.2022г. (лист 35). В тази връзка по делото са представени и писмените обяснения дадени от жалбоподателя (лист 36).

Комисията на която със Заповед № 1030з-1173/14.12.2022г е възложено извършването на проверката е изготвила Протокол рег.№ 1030р-187 от 04.01.2023г. за извършен преглед на видео информация от АИС-ВОДПК за дати 20.10.2022г. и 21.10.2022г. от камера 02 монтирана в служебен автомобил с рег.№ СВ***КВ. В протокола е записано, че комисията е установила следното:  на 21.10.2022г. за периода от 01:50 часа до 03:56 часа и от 04:38 часа до 06:20 часа общо 3 часа и 48 минути мл. инспектор А.Г. се намира на предна дясна седалка в патрулния автомобил със поставени очила във видимо отпуснато състояние, същият е със затворени очи като състоянието му не позволява да възприема средата и да наблюдава обслужващия участък.

 

 

 

Със Справка с рег.№ 1030р-212/04.01.2023г. (лист 48-50), комисията е направила предложение до Началник на сектор ПП към ОДМВР – Пловдив да наложи на мл.инсп.А.Г. дисциплинарно наказание по чл.198, ал.1 и ал.2 от ЗМВР „мъмрене“ за срок от един месец. Жалбоподателят е запознат със справката на 08.01.2023г., видно от отразеното в нея.

На 08.01.2023г., председателя на назначената комисия е връчил на жалбоподателя покана рег.№ 1030р-612 за запознаване с обобщена справка и материалите по дисциплинарна проверка и даване на допълнителни писмени обяснения или възражения (лист 44). В тази връзка по делото са представени и писмените обяснения дадени от жалбоподателя (лист 45), в които посочва, че на същата дата бил с температура 39 градуса.

С оспорената в настоящото производство Заповед № 1030з-73/24.01.2023 г., Началникът на сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Пловдив, на основание чл.204, т.4, чл.197, ал.1, т.1 и чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР е наложил на младши инспектор А.Е.Г. – младши автоконтрольор в група ОДПКПД на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Пловдив дисциплинарно наказание "мъмрене" за срок от един месец, като е предупредил служителя, че при извършване на друго дисциплинарно нарушение в срока на наложеното наказание, ще му бъде наложено по-тежко дисциплинарно наказание. От фактическа страна ответния орган се е мотивирал с това, че на 21.09.2021г. за времето от 01:50 часа до 03:56 часа в гр.Пловдив, Промишлена зона на 124м. от бул.“Санкт Петербург“ № 63 и от 04:38 часа до 06:20 часа в гр.Пловдив, кв.“Кършияка“ на 191м. от бул.“Марица“ № 97 общо 3 часа и 48 минути инспектор А.Е.Г. се намира на предна дясна седалка в патрулния автомобил във видимо отпуснато състояние, като същият е с очила и след това със затворени очи, като състоянието му не позволява да възприема средата и да наблюдава обслужващия участък. Въз основа на това е прието, че с поведението си А.Г. не е изпълнил разпоредбите на чл.80, ал.2, т.4 от Инструкция № 8121з-749 от 20.10.2014г. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение, а именно „Служителят, осъществяващ дейност по контрол на пътното движение, е длъжен да наблюдава движението и взема мерки, свързани с недопускане нарушения на правилата за движение, а при създаване на пречки или препятствия по платното за движението да предприема мерки, свързани с тяхното отстраняване“, с което е извършил нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР.

По делото от страна на ответника са представени: кадрова справка за мл.инсп. А.Е.Г.; длъжностна характеристика; ежедневна ведомост; Пътен лист 1; часови график за работа на нарядите по КПД в група ОДПКПД при сектор „Пътна полиция“ ОДМВР Пловдив от 20.10.2022г. до 21.10.2022г.; месечен график.

При така установеното от фактическа страна се налагат следните правни изводи:

Оспорената заповед на Началник сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Пловдив е издадена от материално и териториално компетентния дисциплинарно-наказващ орган. Съгласно разпоредбата на чл.204, т.4 от ЗМВР, наказанията по чл.197, ал.1, т.1-3 от ЗМВР се налагат със заповеди, издавани от служители на висши ръководни и ръководни длъжности. Длъжността "началник на сектор" в ОДМВР е определена по вид за ръководна, според т.4 от р.IX.1. „ОДМВР, районни управления“ на Приложение 1 на Класификатора на длъжностите в МВР, утвърден със Заповед на министъра на МВР № 8121з-140 от 24.01.2017 г., обнародвана в ДВ бр. 13 от 07.02.2017 г. В този смисъл дисциплинарно-наказващият орган, издал процесната заповед, е разполагал с компетентност да налага дисциплинарно наказание по чл.197, ал.1, т.1 от ЗМВР.

Оспорената заповед е обективирана в писмена форма, като не се констатират допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при издаването й. Противно на твърдяното от процесуалния представител на жалбоподателя при издаване на процесната заповед не е нарушено изискването по чл.195, ал. 1 от ЗМВР дисциплинарното наказание да се наложи не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. Съгласно чл.196, ал.1 и ал.2 от ЗМВР, дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя, и дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган. В случая изготвената от дисциплинарно разследващия орган справка е регистрирана на 04.01.2023 г. и следователно не са изтекли два месеца до датата на издаване на заповедта – 24.01.2023 г. Спазен е и едногодишният срок, доколкото вмененото на служителя дисциплинарно нарушение е извършено на 21.10.2022 г.

На служителя не е било препятствано правото да участва в дисциплинарното производство и да представи писмени обяснения, както и да се запознае с изготвената като краен резултат от проверката Справка, и даде последващи обяснения.

На следващо място следва да се отбележи, че жалбоподателят не оспорва факта на извършването на самото нарушение. С процесната заповед ответния орган е приел, че Г. е извършил нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР, според която разпоредба дисциплинарно нарушение е неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители. По-конкретно в заповедта е посочено, че служителят не е изпълнил разпоредбата на чл.80, ал.2, т.4 от Инструкция № 8121з-749 от 20.10.2014г. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение, която разпоредба гласи, че служителят, осъществяващ дейност по контрол на пътното движение, е длъжен да наблюдава движението и взема мерки, свързани с недопускане нарушения на правилата за движение, а при създаване на пречки или препятствия по платното за движението да предприема мерки, свързани с тяхното отстраняване. Тази разпоредба предполага активно поведение от страна на служителя, включително визуален контрол за спазването на правилата за движението и наблюдение на движението. Очевидно, е че след като жалбоподателя не оспорва факта на извършване на самото нарушение и след като нито в хода на самите проверки, нито пред дисциплинарно наказващия орган, нито в настоящото съдебно производство не бяха представени доказателства, опровергаващи записите от камерите, то описаното от ответния орган нарушение е доказано по безспорен начин.

Не е налице неясното относно деянието за което е наказан жалбоподателя, като същото е описано в достатъчна степен - видимо отпуснато състояние, като същият е с очила и след това със затворени очи, като състоянието му не позволява да възприема средата и да наблюдава обслужващия участък. По отношение на датата на извършване на нарушението, действително в оспорваната заповед е допусната техническа грешка, като при описанието на фактическата обстановка е посочено, че нарушението е извършено на 21.09.2021г., вместо 21.10.2022г., но тази техническа грешка не е препятства правото на защита на дисциплинарно наказаното лице, тъй като в хода на дисциплинарното производство несъмнено са събирани доказателства относно дежурството на 21.10.2022г. и прегледът на видео информация касае именно 21.10.2022г. /видно от протокола за преглед на видеоинформация, както и от писмото на дирекция „Вътрешна сигурност“/. Отделно от това в оспорената заповед са цитирани именно: протокола за преглед на видеоинформация за дати 20.10.2022г. и 21.10.2022г.; копие на часови график удостоверяваш местата за изпълнение на КПД от 20.10.2022г. и 21.10.2022г. и справка от GPS система на служебен автомобил с рег.№ СВ***КВ за дата 21.10.2022г. Нещо повече в справката с предложение за налагане на дисциплинарно наказание изрично е записано в диспозитива, че се касае за нарушение, извършено на 21.10.2022г. Така е изписано и в самата оспорвана заповед. Поради това допуснатата техническа грешката в изписването на датата в частта на фактическите констатации, изложени в заповедта, не се явява съществена.

В оспорената заповед са изложени мотиви относно тежестта на нарушението, липсата на настъпили последици, обстоятелствата при които е извършено и формата на вина.

По тези съображения съдът намира, че оспорената заповед е постановена при липса на допуснати нарушение на процесуалните правила при реализирането на дисциплинарната отговорност, при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта на закона.

С оглед изхода на спора, претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна, поради което жалбоподателя следва да бъде осъден да заплати на административния орган, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Водим от горното, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А.Е.Г., ЕГН **********, против Заповед № 1030з-73/24.01.2023 г. на Началник сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Пловдив, с която на А.Е.Г. е наложено дисциплинарно наказание "мъмрене" за срок от един месец.

ОСЪЖДА А.Е.Г., ЕГН ********** да заплати Областна дирекция на МВР – Пловдив, сумата в размер на 100 (сто) лева, юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението не подлежи на касационно оспорване.

 

                           АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: