Определение по дело №379/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 1538
Дата: 14 ноември 2023 г.
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20237220700379
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е     1538

 

гр. Сливен, 14.11.2023 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД – СЛИВЕН,  в закрито  заседание  на  четиринадесети ноември, две хиляди и двадесет и трета година,  в  състав:

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ : СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

            Като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 379/2023 г. по описа на съда, за да се произнесе, съобрази  следното:

 

Производството е образувано по жалба на И.А.К., с адрес ***, против писмо рег. № 7102/12.10.2023 г.     на Главен директор на Главна дирекция „Охрана“ към Министерство на правосъдието. С оспореното писмо е указано на Началник на ОЗ „Охрана – Сливен“, във връзка с постъпили в министерство на правосъдието жалби, касаещи д. н. на о. и на основание чл. 9, т. 1 от  Правила за вътрешния ред, пропускателния режим и сигурността в сградите и обектите на съдебната власт, утвърдени със Заповед № ЛС-04-495 от 20.10.2020 г. на министъра на правосъдието, да се п. д. на И.К. – д. с. и., с п. от н. о. о. на т. на Съдебната палата – Сливен.  С жалбата се иска от съда да отмени изцяло оспореното писмо, като незаконосъобразно, постановени при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправните разпоредби, несъответствие с целта на закона и нарушено право на защита.

Административен съд Сливен, като разгледа заявените в жалбата твърдения, депозирания отговор на Главен директор на Главна дирекция „Охрана“ и събраните по делото доказателства, намира жалбата за недопустима, поради следните съображения :

Съгласно чл. 391, ал. 1 от Закона за съдебната власт, към министъра на правосъдието има Главна дирекция "Охрана", която осъществява дейността по охраната на органите на съдебната власт, на сградите на Министерството на правосъдието, предназначени за централната администрация, както и на сградата на Агенцията по вписванията – Централно управление.

Устройството, организацията и дейността на Главна дирекция "Охрана" и на нейните териториални звена, както и функциите на служителите са уредени в Правилник за устройството и дейността на Главна дирекция "Охрана"/ Издаден от министъра на правосъдието, обн., ДВ, бр. 60 от 30.07.2009 г., изм. и доп., бр. 12 от 3.02.2017 г., в сила от 31.01.2017 г., изм., бр. 21 от 9.03.2018 г., в сила от 10.04.2018 г., бр. 1 от 3.01.2023 г., наричан по-долу Правилника/. Съгласно чл. 3. от Правилника Главна дирекция "Охрана" има следните функции: 1. организира и осъществява охраната на съдебните сгради и на сградите на Министерството на правосъдието, предназначени за централната администрация, както и на сградата на Агенцията по вписванията – Централно управление; 2. осигурява реда в съдебните сгради и сигурността на органите на съдебната власт при осъществяване на техните правомощия, както и реда и сигурността в сградите на Министерството на правосъдието, предназначени за централната администрация, и в сградата на Агенцията по вписванията – Централно управление; 3. организира и осъществява охраната на съдии, прокурори и следователи – при условия и по ред, определени с инструкция на министъра на правосъдието, съгласувана с пленума на Висшия съдебен съвет и т.н.

Съгласно чл. 8, ал. 2, т. 11 от Правилника се предоставя компетентност на министъра на правосъдието, по предложение на главния директор на Главна дирекция "Охрана", да определи със заповед правила за вътрешния ред, пропускателния режим и сигурността на сгради и обекти на съдебната власт. На основание чл. 5, т. 6 от Устройствения правилник на Министерството на правосъдието, чл. 8, ал. 1 и ал. 2, т.11 от Правилника за устройството и дейността на Главна дирекция "Охрана",  със Заповед № ЛС-04-495 от 20.10.2020 г. на министъра на правосъдието, са утвърдени Правила за вътрешния ред, пропускателния режим и сигурността в сградите и обектите на съдебната власт. Съгласно чл. 2 от Правилата охраната на сградите и обектите на съдебната власт се осъществява от служители на ГД „Охрана“ към министъра на правосъдието, чрез физическа охрана, инженерни съоръжения и технически средства. Следователно специфичните белези на основната, изпълнявана от администрацията дейност, е определена от законодателя като охранителна и тя не следва да бъде квалифицирана като изпълнителна /административна/ дейност, а като техническа /състои се в извършването на проверки, контрол на реда в съдебните сгради и сигурността на органите на съдебната власт при осъществяване на техните правомощия, както и реда и сигурността в сградите на Министерството на правосъдието, и т. н. /.

Съгласно чл. 9, ал. 1 от  Правилник за устройството и дейността на Главна дирекция "Охрана", прякото ръководство и контролът върху дейността на охраната на органите на съдебната власт се осъществяват от ГД "Охрана", като съгласно ал. 3, т. 1 на чл. 9 от Правилника, Главният директор на ГД "Охрана" ръководи, координира, контролира и отговаря за цялостната дейност на главната дирекция и териториалните й звена. Именно в изпълнение на тези му правомощия Главният директор на ГД "Охрана",  осъществявайки контрол по дейността на служителите от охраната, вменени му и с чл. 21 от Правилата е издал оспореното писмо с адресат началника на Областно звено „Охрана-Сливен“, с което се дават методически указания по прилагането на утвърдените със Заповед № ЛС-04-495 от 20.10.2020 г. от Министъра на правосъдието Правила за вътрешния ред, пропускателния режим и сигурността в сградите и обектите на съдебната власт.

Следователно оспореното в настоящото производство писмо, адресирано до Началник на ОЗ „Охрана – Сливен“, с копие до Председателя на РС – Сливен и Председателя на ОС – Сливен, не  представлява властническо волеизявление, противно на твърденията в жалбата, а действие по осъществен контрол по изпълнение на нормативен административен акт. В този смисъл е Определение № 3615 от 31.03.2015 г. по адм. д. № 3048/2015 г. на VІ на о. на ВАС и Определение № 12754 от 30.09.2019 г. на ВАС по адм. д. № 10612/2019 г., VI о.

На следващо място изрично в чл. 28, ал. 2 от Правилника за устройството и дейността на Главна дирекция "Охрана" е регламентирано, че постановените решения от главния директор на Главна дирекция „Охрана“ по подаден сигнал, не подлежат на обжалване.

Независимо, че с разпоредбата на чл. 120, ал. 2 от Конституцията на Република България е предвидено, че гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат, освен изрично посочените със закон, с оглед на изложеното съдът намира, че не е налице годен административен акт, подлежащ на обжалване.

При тези доводи, за настоящата съдебна инстанция не съществува задължение да разгледа по същество подадената жалба относно нейната основателност.

Съгласно чл. 159 от АПК, съдът е длъжен да провери допустимостта на подадената жалба и след като констатира, че оспорването е недопустимо по смисъла на чл. 159, т. 1 АПК следва да я остави без разглеждане и да прекрати образуваното въз основа на нея спорно административно производство. 

Воден от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд – Сливен

 

О  П  Р  Е   Д  Е  Л  И:

 

ОТМЕНЯ разпореждане от 26.10.2023 год., с което е насрочено делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 20.11.2023 г. в 14.15 часа.

ОСТАВЯ  БЕЗ  РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на И.А.К., с адрес ***, против писмо рег. № 7102/12.10.2023 г. на Главен директор на Главна дирекция „Охрана“ към Министерство на правосъдието.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 379/2023 г. по описа на Административен съд – Сливен.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от определението да се връчи на страните.                                      

 

 

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: