Решение по дело №291/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 225
Дата: 16 октомври 2019 г. (в сила от 24 януари 2020 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20197280700291
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 225/16.10.2019г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на 24 септември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

Председател: В.Бянова-Нейкова

Секретар: Ст.Панайотова

Прокурор:

 

разгледа докладваното от съдията адм № 291 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е образувано по жалба от Д.Д.И. ***, срещу Решение №2153-28-37/18.07.2019г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол, с което е оставена без уважение жалбата й с вх.№1012-28-186/26.06.2019г. против Разпореждане № 281-00-1830-4/19.06.2019г. на длъжностното лице, на което е възложено ръководството на осигуряването за безработица при ТП на НОИ-Ямбол, с което на основание чл.54ж, ал.2, т.1 от КСО е отменено Разпореждане №281-00-1830-3/28.08.2013г. за отпускане на парично обезщетение за безработица по чл.54а от КСО.В жалбата се сочат възражения за това, че г-жа И. е извършвала трудова дейност и не е налице основание за отмяна на разпореждане за отпускане на обезщетение за безработица, тъй като по никакъв начин не е било известно да е налице някаква нередност по отношение на осигурителя „АДИ –ДА“ ЕООД. На жалбоподателят не е било известно, че има прехвърляне на собствеността на фирмата, поради което не са били внасяни осигуровки. Счита, че е налице и изтекла давност, тъй като изплатеното парично обезщетение за безработица е за периода 03.08.2013г. до 02.12.2013г. и към настоящия момент е недопустимо  да се отменя разпореждането, въз основа на което е било извършено.

В съдебно заседание жалбата се поддържа лично от Д.Д.И., която моли да се отмени решението на Директора на ТП на НОИ гр. Ямбол, с което е отхвърлена жалбата й против разпореждането за отмяна на предходно издадено разпореждане за отпуснато парично обезщетение за безработица. Счита, че не е налице основание за заличаване на осигурителния стаж, който има, и който е бил взет предвид при отпускането на паричното обезщетение за безработица. Поддържа съображенията, изложени в жалбата.

Ответната страна, Директорът на ТП на НОИ-Ямбол, се представлява от

юрисконсулт С., която моли съдът да постанови решение, с което да отхвърли жалбата на Д.Д.И.. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.В предоставения от съда 7-дневен срок от разглеждането на делото представя писмена защита със съображения по съществото на спора за това, че е получено уведомление от Подуправителя на НОИ за провеждано разследване по досъдебно производство за съставени неистински частни документи, употребени пред ТД на НАП Ямбол за периода 2013-2017г. с цел ползване на осигурителни права. Установено е прехвърляне на дружествени дялове на „АДИ-Д.А." ЕООД с ЕИК *********, считано от 09.03.2012г. и вписване на нов управител, след която дата дружеството не извършва търговска дейност. С последващо писмо на Подуправителя на НОИ са уведомени незабавно да предприемат действия за заличаване на неоснователно подадените данни по чл.5, ал.4, т.1 от КСО с оглед ограничаване и недопускане на неоснователно изплащане на обезщетения и помощи от фондовете на ДОО. В тази връзка е издадено Задължително предписание № ЗД-1-28-00539100/ 18.03.2019г. за заличаване на данните по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО, влязло в сила на 23.04.2019г. и неизпълнено от осигурителя, след което служебно данните са били заличени. При тези обстоятелства е издадено Разпореждане № 281-00-1830-4/19.06.2019г. на длъжностното лице, на което е възложено ръководството на осигуряването за безработица при ТП на НОИ-Ямбол, с което на основание чл.54ж, ал.2, т.1 от КСО е отменено Разпореждане №281-00-1830-3/28.08.2013г. за отпускане на парично обезщетение за безработица по чл.54а от КСО.За периода след 09.03.2012г. - датата на прехвърляне на дружествените дялове на „АДИ-Д.А.“ ЕООД, фирмата не е упражнявала търговска дейност и съответно няма как лица да са упражнявали трудова дейност в нея. В хода на административното производство, от страна на администрацията са предприети всички необходими и възможни действия по установяване на точния размер на осигурителния стаж и доход на лицето при спазване на принципите за истинност и служебно начало, възведени в чл. 7 и чл. 9 от АПК. Тяхното поведение е било насочено към това да се обоснове първоначално установеният и приет осигурителен стаж за отпускане на паричното обезщетение за безработица. Органите по безработица са дали възможност на жалбоподателката да представи всички документи, с които разполага. Релевантните факти и обстоятелства са възприети и възпроизведени от осигурителните органи в издадените от тях разпореждания, съотнесени са спрямо останалите констатации, направени в административното производство. Доказателства, които да подложат на съмнение така направените констатации и основаните на тях правни изводи, не са ангажирани в хода на административното производство.Оспореният административен акт съдържа изискуемите от нормата на чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити. При издаването му не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Разпореждането е съобразено с приложимите материалноправни разпоредби и е в съответствие е целта на закона. В настоящия случай волята на органа относно упражненото от него право е ясна.

Като взе предвид становищата на страните, събраните по делото доказателства и отдели спорното от безспорното, съдът намира за установено следното:

С разпореждане № 281-00-1830-3/28.08.2013 г. на ръководителя за осигуряването за безработица, на Д.Д.И. е отпуснато парично обезщетение за безработица на основание чл. 54ж, ал.1 и във връзка с чл. 54а, ал.1, и чл.54б, ал.3 КСО, за периода 03.08.2013 г. — 02.12.2013г. в размер на 7.20 лв. дневно по подадено от нея заявление с вх.№ 281-00-1830/22.08.2013г.. Последното прекратяване на осигуряването на лицето е от 03.08.2013г., към заявлението е бил приложен акт за прекратяване на правоотношението, видно от справката от електронната система на НОИ( л.11 от делото).

С писмо изх.№ 1029-40-540#3/26.02.2019г. Подуправителят на НОИ е уведомил Директора на ТП на НОИ-Ямбол за получено писмо на ОДМВР-Ямбол относно лица, за които е установено, че липсват доказателства за полагане на труд и извършване на реална трудова дейност за конкретни търговски дружества. В тази връзка  в писмото е посочил необходимост от извършване на проверка на дружествата, като за лицата, за които има подадени данни за осигурителен стаж и доход, следва да се  установи възникнало ли е основание за осигуряване, да се констатира има ли основание за подаване на данни по реда на чл.5, ал.4, т.1 КСО от търговските дружества и съответстват ли данните на подадените в Регистъра на трудовите договори и в Регистъра на осигурените лица на данните в първичните счетоводни документи-трудови договори, ведомости за изплащане на работни заплати, счетоводни документи, документи за отчитане на отработените дни, дни в отпуск и др., както и да се съберат сведения и пояснения от наетите лица. При положение, че се констатира липса на основание за осигуряване на проверените лица, да се предприемат действия за заличаване на неоснователно подадените данни по чл.5, ал.4, т.1 КСО.За неоснователно изплатените парични обезщетения, помощи и пенсии от ДОО да бъдат предприети действия по реда, предвиден в КСО. Писмото на Подуправителя на НОИ е придружено с:

 1.Доклад на Директора на Дирекция „Осигуряване и краткосрочни плащания“ в НОИ с изх.№1020-40-540/05.02.2019г. за извършена проверка в информационната система на НОИ, в т.59 от същия е посочено, че по представени приложения от осигурителя „АДИ – Д.А.“ ЕООД  е отпуснато ПОБ на Д.Д.И. за периода 03.08.2013 – 02.12.2013г., и е изплатена сума в размер на  612.00лв.;

2.Писмо рег.№326000-17342/12.12.2018г. от ОДМВР-Ямбол.(л.22 от делото) с информация, че в хода на разследването е установено, че на 09.03.2012г. е извършено вписване в ТР за прехвърляне на дружествени дялове от лицето Д.В.И. с ЕГН ********** на лицето А.М.А.с ЕГН **********, в резултат на което като управител и собственик на „АДИ-Д.А." ЕООД с ЕИК *********, считано от 09.03.2012г. е вписано лицето А.М.А.с ЕГН **********. Дружеството след прехвърлянето на дружествените дялове не отчита извършвана търговска дейност.Съгласно подадените ГДД по чл. 92 от ЗКПО е подало следните данни:

-      за 2012г. от името на дружеството е подадена и приета декларация
284351300217793/25.03.2013г., в която е декларирано, че дружеството упражнявало дейност

-   за 2013г., 2014г., 2015г., 2016г. и 2017г. няма подавани ГДД по чл. 92 от ЗКПО.

 

С писмо изх.№ 1029-40-540#4 от 14.03.19г./14.03.2019г. Подуправителя на НОИ е уведомил директора на ТП на НОИ-Ямбол, че е необходимо незабавно да предприеме действия, съгласно чл. 3, ал. 13 от Наредба №Н-8 на МФ от 29.12.2005г. за заличаване на неоснователно подадените данни по чл.5, ал.4, т.1 от КСО с оглед ограничаване и недопускане на неоснователно изплащане на обезщетения и помощи от фондовете на ДОО.В тази връзка са  издадени Задължителни предписания № ЗД-1-28-00539100/ 18.03.2019г. от инспектор по осигуряването до осигурителя „АДИ-Д.А." ЕООД с ЕИК *********, да заличи в срок от 3 работни дни от получаване на предписанието, данните по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО за конкретно посочени лица по периоди.В т.5 от задължителните предписания е включена  Д.Д.И., за която да бъдат заличени данните с вид осигурен „01“, за периода 09.03.2012г. до 02.08.2013г.. Задължителни предписания № ЗД-1-28-00539100/ 18.03.2019г. са изпратени до АДИ-Д.А." ЕООД на адреса на дружеството в гр.Ямбол, ул.***с писмо с ИД, върнато с отбелязване от 21.03.2019г., че получателят е непознат.Съобщение за издадените задължителни предписания е поставено по реда на чл.110, ал.4 от КСО на таблото за обявления в ТП на НОИ – Ямбол, на 29.03.2019г. с указание до адресата  в 7-дневен срок да се яви за връчване.След изтичане на срока, на 08.04.2019г., съобщението е снето от таблото и задължителните предписания, счетено е че предписанията са влезвли в сила на 23.04.2019г. ,  до 26.04.2019г. не са изпълнени и са предприети действия към служебно заличаване на данните по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО. Данните са заличени служебно от ТП на НОИ Ямбол по реда на чл.3, ал.13 от НАРЕДБА № Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица, като е подадено и Заявление № 1029-28-120/13.05.2019г. до ТД на НАП – Ямбол, с приложение Декларация образец 1 по наредбата.

При горните обстоятелства е издадено процесното разпореждане № 281-00-1830- 4/19.06.2019г. на длъжностното лице, на което е възложено ръководството на осигуряването за безработица при ТП на НОИ-Ямбол.Същото е връчено на Д.Д.И. на 24.06.2019г. с ИД. Жалба срещу него е подадена с вх.№1012-28-186/26.06.2019г. до Директора на ТП на НОИ Ямбол, със съображения, че Д.Д.И. е работила без прекъсване в АДИ-Д.А от 19.10.2009г. до 03.08.2013г., има подписан трудов договор, който е изпълнила и ако има недобросъвестност, тя е от страна на работодателя. Жалбата е оставена без уважение с Решение №2153-28-37/18.07.2019г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол.Решението е връчено на 22.07.2019г. на жалбоподателя с ИД. Жалба до съда е подадена на 24.07.2019г. чрез Директора на ТП на НОИ Ямбол.

 

С оглед на установеното от фактическа страна:

Жалбата е допустима за разглеждане. Подадена е в предвидения от закона 14-дневен срок от връчване на решението, от неблагоприятно засегнато лице и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, по арг. от чл.118, ал.1  от КСО, съгласно който решението на ръководителя на ТП на НОИ може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред административния съд. Спорът е родово и местно подсъден за разглеждане от настоящия съд на осн. чл.133, ал.1 от АПК.

            По съществото на спора съдът взе предвид следното:

Съгласно чл. 54ж, ал. 2, т. 1 от КСО, влязлото в сила разпореждане по ал. 1 може да се измени или отмени от органа, който го е издал, когато са представени нови документи или доказателства, които имат значение за определяне правото, размера и периода на паричното обезщетение за безработица. Именно позовавайки се на тази правна норма, ръководителят на осигуряването за безработица е постановил оспореното Разпореждане № 281-00-1830-4/19.06.2019г. и като мотив за това е посочил – извършване на съвместна проверка с органите на МВР, НАП и Инспекция по труда, при която е установено, че търговското дружество не отчита и не декларира пред органите на НАП търговска дейност, но е подавало данни – уведомления за сключени трудови договори и декларации образец 1 и 6 за различни лица, за които не са били внасяни осигурителни вноски. Неоснователно подадените данни по чл.5, ал.4, т.1 от КСО са заличени. Съгласно чл.10, ал.1 КСО, осигуряването възниква от деня, в който лицата започнат да упражняват трудова дейност по чл.4 или чл.4а, ал.1 и за които са внесени или дължими осигурителни вноски и продължава до прекратяването й. В случая за лицето не е възникнало осигуряване, тъй като е било назначено по фиктивен трудов договор и не е упражнявало трудова дейност.

Жалбоподателят не е участвал в производството по издаване на Задължителни предписания №ЗД-1-28-00539100/18.03.2019г. до работодателя „АДИ-Д.А.“ ЕООД, нито в това по издаване на против Разпореждане № 281-00-1830-4/19.06.2019г. на длъжностното лице, на което е възложено ръководството на осигуряването за безработица при ТП на НОИ-Ямбол, съответно не е могъл да направи възражение и да представи доказателства.Според указанията в писмо изх.№ 1029-40-540#3/26.02.2019г. на Подуправителя за лицата, за които има подадени данни за осигурителен стаж и доход, следва да се  установи възникнало ли е основание за осигуряване, да се констатира има ли основание за подаване на данни по реда на чл.5, ал.4, т.1 КСО от търговските дружества и съответстват ли данните на подадените в Регистъра на трудовите договори и в Регистъра на осигурените лица на данните в първичните счетоводни документи-трудови договори, ведомости за изплащане на работни заплати, счетоводни документи, документи за отчитане на отработените дни, дни в отпуск и др., както и да се съберат сведения и пояснения от наетите лица. Тези процесуални действия не са извършени нито от длъжностното лице, на което е възложено ръководството на осигуряването за безработица, нито от Директора на ТП на НОИ-Ямбол преди произнасянето по подадената жалба с вх.№1012-28-186/26.06.2019г. от Д.Д.И.. С оглед на това допуснато е съществено процесуално нарушение по чл.35 и чл.36 от АПК - Разпореждане № 281-00-1830-4/19.06.2019г. да отмяна на предходно издадено Разпореждане №281-00-1830-3/28.08.2013г. за отпускане на парично обезщетение за безработица е издадено без да се изяснят всички факти и обстоятелства, които са от съществено значение за решаване на въпроса за правилното отпускане на обезщетението и без събиране на съответни доказателства. Това нарушение е довело и неправилно приложение на закона.Пред съда жалбоподателя представи копие на трудова книжка л.8 и 9, видно от която Д.Д.И. е работила на длъжност продавач-консултант в “АДИ-Д.А“ЕООД от 19.10.2009г. до 3.08.2013г.(три години, девет месеца, 14 дни, като данните са взети от разчетноплатежните ведомости) и Удостоверение № 6/5.08.2013г. от „АДИ-Д.А.“ ЕООД, че е работила като продавач-консултант от 19.10.2009г. до 3.08.2013г.(УП-3), л.159 от делото. Тези писмени доказателства са в противоречие с извода за това, че лицето не е осигурено лице по смисъла на чл.4, ал.1, т.1 от КСО и за него неоснователно са били подадени данни от осигурителя.При липсата на проверка, извършена въз основа на първични счетоводни документи-трудови договори, ведомости за изплащане на работни заплати, счетоводни документи, документи за отчитане на отработените дни, дни в отпуск и пр., изводът че Д.Д.И. е работила на „фиктивен“ трудов договор е необоснован.

На второ място, единствено от факта, че  “АДИ-Д.А“ЕООД не е подал ГДД по чл.92 ЗКПО за 2013г., не следва автоматичен извод, че дружеството не е извършвало дейност и че в същото през 2013г. не са били наети лица по трудово правоотношение, още по-малко може да се счете, че Д.Д.И. е работила на „фиктивен“ трудов договор. Редът и основанията за обявяване на недействителност на трудовия договор са уредени в Глава пета „Възникване и изменение на трудовото правоотношение”, Раздел І, чл. 74 и сл. от Кодекса на труда. Трудов договор, който противоречи на закона или на колективен трудов договор или ги заобикаля, е недействителен.За разлика от прекратяването на трудовия договор, настъпващо по волята на страните по него, необходимо е недействителността на трудовия договор да бъде обявена, за да произведе своето действие, като компетентният за това орган е съдът. В тази връзка е предвидено и задължението по чл.74, ал.3 от КТ - в случаите, когато контролен или друг компетентен орган сметне, че трудовият договор е недействителен на някое от основанията, посочени в ал. 1, той незабавно сезира съда, за да се произнесе по действителността на трудовия договор. От значение е и правилото на чл.75, ал.1 от КТ, според което когато трудовият договор бъде обявен за недействителен и работникът или служителят е действувал добросъвестно при сключването му, отношенията между страните по договора до момента на обявяване на неговата недействителност се уреждат както при действителен трудов договор. Видно от представената трудова книжка, Д.Д.И. е постъпила на работа “АДИ-Д.А“ЕООД като продавач консултант на  19.10.2009г., от тази дата за нея е възникнало осигуряване по смисъла на чл.10, ал.1 КСО. С оглед на това, дори и при обявяване на трудовия й договор с този работодател за недействителен(за което няма представени доказателства по делото) се дължи и преценка за добросъвестност от страна на работника преди да се предприемат каквито и да са действия по заличаване на осигурителен стаж.

По изложените съображения Решение №2153-28-37/18.07.2019г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол и потвърденото с него Разпореждане № 281-00-1830-4/19.06.2019г. на длъжностното лице, на което е възложено ръководството на осигуряването за безработица при ТП на НОИ-Ямбол следва да се отменят.

 

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение №2153-28-37/18.07.2019г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол и потвърденото с него Разпореждане № 281-00-1830-4/19.06.2019г. на длъжностното лице, на което е възложено ръководството на осигуряването за безработица при ТП на НОИ-Ямбол.

                                  

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.

СЪДИЯ: /п/ не се чете