Решение по дело №289/2019 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 октомври 2019 г. (в сила от 4 ноември 2020 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20197160700289
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш E Н И Е

 

№ 384

 

гр. Перник, 07.10.2019 г.

 

В      И   М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

Административен съд-Перник, в публично съдебно заседание проведено на двадесети септември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

Съдия: Слава Георгиева

при съдебния - секретар Е. В., като разгледа докладваното от съдия Георгиева административно дело № 289/2019 година по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 215, ал. 1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

            Образувано е по жалба на „***“ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. С.*** против заповед № ***/28.02.2019г. на Кмета на община П.. Със заповедта е  наредено на жалбоподателя да  премахне незаконно изграден строеж: „Жилищна сграда“, изграден в поземлен имот № *** по КВС на землището на с. К., с идентификатор на имота №***, съгласно кадастралната карта на с. К., общ. П..

В жалбата се твърди, че заповедта е неправилна и се иска да се отмени.

            В проведеното съдебно заседание на 20.09.2019г. пълномощникът на жалбоподателя адвокат О.М. ***, от АК-София пледира жалбата да се уважи за да може сградата да се узакони. Не заявява претенция за присъждане на разноски.

Ответникът по жалбата-Кметът на община П. чрез процесуалния си представител старши юрисконсулт Д.Е. *** оспорва жалбата и пледира същата да се отхвърли като неоснователна. Излага доводи, че заповедта е издадена от компетентен орган, в предписаната от закона форма и при спазване на административно производствените правила. Материално правните разпоредби са приложени точно, тъй като изграденото е строеж и за него не са издавани  строителни книжа. С оглед датата на изграждане са неприложими разпоредбите на пар. 16 от ДР на ЗУТ и на пар. 127 от ЗИД на ЗУТ. Прави искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, за което представя списък на разноските по чл. 80 от ГПК.

Административен съд-Перник, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на  чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Служители на областна дирекция Земеделие на 25.04.2018г. извършили проверка на имот № *** по КВС на землището на с. К., при която установили, че в имота са изградени сгради, навеси и басейн. Констатирали са, че изграденото е в земеделска земя, не е със селскостопанско предназначение и не е налице промяна на предназначението на земята. Констатациите са обективирани в протокол № 1-П от 25.04.2018г. С писмо изх. № РД-1374 от 11.07.2018г. са уведомили началника на ДНСК за техните констатации и за предприемане действия по компетентност.

ДНСК е разпоредила проверка по законосъобразността на извършеното строителство, видно от писмо с вх. № 18/СЛУ-5104-1 от 26.07.2018г..

На 23.08.2018г. е извършена проверка от служители на община П., отдел "ИПКС“-незаконно строителство  относно построени сгради в поземлен имот №***по КВС в землището на с. К.. Констатациите са обективирани в констативен протокол № 1-18СЛУ-5104 от 23.08.2018г. изготвен на място. При проверката е присъствал представител на дружеството. Установено е, че в имота има изградена жилищна сграда, състояща се от сутерен, етаж и  тавански етаж. Сутеренът е изграден от нивото на терена до височина 2.50м. от бетонова конструкция, облицована с камък и дърво. От височина 2.50м. до кота било носещата конструкция е дървена. Покривът е с дървена конструкция, покрита с керемиди. Размерите на сградата са 10.30м. на 6.40м. и височина 6.00м. Не са представени строителни книжа. Въз основа на констатациите е издаден констативен акт № 5-18/СЛУ-5104 от 15.10.2018г., в който е обективирано и онагледено извършеното строителство.  Прието е, че осъщественото строителство е извършено без строителни книжа, в нарушение на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ. Констативният акт е изпратен на жалбоподателя. Същият е получен на 29.11.2018г. и в срок е подадено искане за продължаване на срока за предоставяне на строителни книжа. Искането е разгледано и не е уважено с аргумента, че община П. не е издавала за процесната сграда разрешение за строеж и не е одобрявала проекти. В законоустановения срок не са постъпвали възражения против констативния акт.

По силата на нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № ***, том ІІ, дело № ***/2012г. жалбоподателят се легитимира за собственик на недвижимия имот, представляващ поземлен имот-нива, находящ се в землището на с. К., с площ от 1.501дка, представляващ имот №*** по КВС.

Със Заповед № 318 от 28.02.2019г. на кмета на община П. на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, във връзка с чл. 225а, ал. 1 и във връзка с чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ е наредено на жалбоподателя да премахне строеж "Жилищна сграда“, изградена в поземлен имот №*** по КВС на землището на с. К., тьй като е изградена без одобрен инвестиционен проект и без издадено разрешение за строеж, съгласно чл. 148, ал. 1 от ЗУТ, която заповед е предмет на обжалване в настоящето съдебно производство.

В хода на съдебното производство се допусна, изслуша и прие съдебно-техническа експертиза, изготвена от  вещото лице Н.Е.. Заключението  на експерта, ведно и с дадените устни уточнения към него като обективно, компетентно изготвено и неоспорено от страните се цени. Въз основа на него се приема, че в поземлен имот № *** по КВС на землището на с. К., респ. поземлен имот № *** по одобрената КК на землището на с. К. е изградена на място жилищна сграда със застроена площ от 66кв.м., с височина на сутеренния етаж около 2.40, височина на жилищния етаж  около 2.90м. и  височина на таванския етаж около 2.70м.. Височината на сградата до кота било е около 8.00м. За изграждането на двуетажната сграда не са одобрявани инвестиционни проекти и не е издавано разрешение за строеж. Няма издадена от гл. архитект на община П. и виза за проектиране. Изградената сграда е жилищна и не е съвместима с предназначението на земята. Поземленият имот не попада в урегулирана територия и за него няма обособено самостоятелно УПИ, и съответно същият не е нанесен в план и няма промяна на предназначението му. Процесният имот представлява „нива“, земеделска земя, категория 4-та..

При така установените факти, настоящия съдебен състав на Административен съд-Перник като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл. 215, ал. 4 от ЗУТ, от лице, адресат на заповедта за премахване, поради което е процесуално допустима.

            Разгледана по същество е неоснователна.

Оспорената заповед е издадена от кмета на община Перник на основание чл. 225а, ал. 1, във връзка с чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, според които норма - кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице, издава заповед за премахване на незаконни строежи от четвърта до шеста категория, когато строежът се извършва в несъответствие с предвижданията на действащия подробен устройствен план и без одобрени инвестиционни проекти и/или без разрешение за строеж. Осъществения строеж е V-та категория, съгласно чл. 137, ал. 1, т. 5, б. “а” от ЗУТ. С оглед на това заповедта е издадена от компетентен орган и не са налице отменителни основания по чл. 146, т. 1 от АПК.

По правило производството по чл. 225 от ЗУТ е служебно и не е необходимо органът да бъде сезиран за да дължи произнасяне, както и същият има право на собствена преценка за образуване на производство и за провеждане и приключване на процедурата с краен акт, подлежащ на оспорване. Поради това дали има сигнал или жалба е без правно значение. В заповедта ясно са обективирани изискуемите за акта реквизити, с оглед на което, по аргумент от чл. 146, т. 2, във връзка с чл. 59, ал. 1 и ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 225 от ЗУТ, следва извода, че при издаване на обжалваната заповед е спазена установената форма.

Относно съответствието й с административнопроизводствените правила настоящия съдебен състав намира, че не са налице нарушения на същите. Разпоредбата на чл. 225, ал. 3 от ЗУТ не изисква актът, с който се установява незаконно строителство  да се съставя в присъствие на нарушителя. Единственото условие в закона е актът да бъде връчен на заинтересуваните лица, като видно от представени по делото обратни разписки, констативният акт е връчен на жалбоподателя. В срока по чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ е подадено възражение. Няма нарушение на процесуалните правила, което да обосновава отмяна на заповедта на това основание. Административният орган е издал акта си, след като е изяснил релевантни за случая факти, извършил е проверка на имота и е изпълнил задължението си по чл. 36 от АПК. Спазена е процедурата по чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ, като заповедта е издадена въз основа на констативен акт, съставен от длъжностни лица от община Перник, в който е констатирано незаконно строителство и респ. е онагледено извършеното такова. Описани са й техническите му параметри, по които реално няма спор между страните. Прието е, че извършеното строителство-изграждането на жилищна сграда  е без разрешение за строеж. Отделно от това описанието в обстоятелствената част на заповедта напълно съответства на констативния акт.  В този смисъл констативния акт има доказателствена сила за съществуването и вида на строежа. Последните две обстоятелства не се оспорват от жалбоподателя, тъй като не се отрича фактът на извършеното и констатирано строителство. Въз основа на изложеното се приема, че не са налице отменителни основания по чл. 146, т. 1, т. 2 и т. 3 от АПК.

Относно съответствието на оспорения административен акт с материалноправните разпоредби следва да се отбележи следното:

Нормативно установените предпоставки за постановяване на заповед за премахване по чл. 225, ал. 2 от ЗУТ са следните: наличие на извършен незаконен строеж по смисъла на някоя от хипотезите, посочени в ал. 2 на същата разпоредба, който строеж да не е със статут на търпим строеж /§ 16 от ПР на ЗУТ/, както и въпросният незаконен строеж да не е узаконен.

            Дефиницията на понятието "строеж" - § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ, разгледана през призмата на правилата и нормативите въобще за застрояване, уредени в ЗУТ, сочи, че строеж е изпълнение на строително-монтажни работи, водещи до трайно и съществено изменение на същността и характеристиките на имота /земя или сграда/ с или без промяна в начина на ползването на имота.

В хода на съдебното производство е указано на жалбоподателя, че доказателствената тежест е негова и следва да ангажира доказателства, посредством, който да обори констатациите на органа, в това число и като представи разрешение за строеж. До приключване на съдебното дирене не се ангажираха доказателства, които да оборят изводите на административния орган. Не се представиха одобрени строителни книжа и документи за процесната сграда. С оглед на изложеното следва да се приеме, че доказателствената сила на констативния протокол не е оборена в настоящето производство и същият е годно доказателство.  Съдът кредитира изцяло заключението на съдебно-техническата експертиза и отчита, че същата кореспондира с  констатации, обективирани в констативния акт, относно вида,  характера и разположението на процесния строеж. Въз основа на описанието на изграденото, начина му на изграждане и неговите характеристики се приема, че жилищната сграда представлява строеж. За извършеното строителство не е представено разрешение за строеж, нито има одобрен инвестиционен проект. Тези обстоятелства са установени със събраните в хода на административното производство доказателства и са подкрепени и от заключението на вещото лице, а и по тях не е налице формален спор между страните. Според чл. 137, ал. 3 от ЗУТ, изискването е строежите да се изпълняват в съответствие с предвижданията на подробния устройствен план и съгласувани и одобрени инвестиционни проекти при условията и по реда на закона. Съгласно чл. 148, ал. 1 от ЗУТ строежите могат да се извършват само въз основа на издадено по съответния ред разрешение за строеж. Строежът не попада в изключенията посочени в чл. 151 от ЗУТ. За всички строежи се изисква издаване на разрешение за строеж, включително и за констатирания строеж.

 По делото безспорно е установено, че строежът е извършен без разрешение за строеж. Касае се за незаконен строеж, по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, защото е изграден без разрешение за строеж. Според цитираната като правно основание на оспорваната заповед правна норма на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ строежът е извършен без одобрени инвестиционни проекти и без строително разрешително. Безспорно в случая, разпоредения за премахване обект попада в определението на пар. 5, т. 38 от ДР на ЗУТ. От събраните в хода на административното производство материали, приобщени като доказателства по делото и такива ангажирани в съдебно производство се установява, че за изградената сграда няма одобрен инвестиционен проект и не е издавано разрешително за строеж от главния архитект на община Перник. В имота собственост на жалбоподателя е  изградена жилищна сграда състояща се от сутерен, етаж и  тавански етаж. Сутеренът е изграден от нивото на терена до височина 2.50м. от бетонова конструкция, облицована с камък и дърво. От височина 2.50м. до кота било носещата конструкция е дървена. Покривът е с дървена конструкция, покрита с керемиди. Размерите на сградата са 10.30м. на 6.40м. и височина 6.00м.. Строежът е завършен. Захранен е с ток и е захранен с вода от кладенец. Въз основа на това съдът приема, че с оглед на функционалното предназначение на процесния обект и неговите технически характеристики и като се съобрази с посочените по-горе  размери и предназначението му като жилище се приема, че е налице строеж, осъществен без разрешение за изграждането му. По тези обстоятелства не е налице и формален спор между страните. Констативния протокол поставил начало на административното производство не е оспорен,  поради което същият е годно доказателство за осъщественото строителство. Такова строителство е констатирано и от вещото лице, чието заключението се възприе в цялост и се цени. Събраните в хода на административното и съдебното производство доказателства са еднозначни и въз основа на тях се приема, че изграденото представлява строеж за разрешаването на такъв вид строеж е необходимо разрешение за строеж, съгласно чл. 148, ал. 1 от ЗУТ, а липсата му го прави незаконен.

  Жалбоподателят е придобил собствеността върху недвижим имот, представляващ- нива, с № *** по КВС в землището на с. К. през 2012г.. Със заявление от 16.09.2014г. жалбоподателят е поискал да се издаде становище за строителство в земеделска земя. През 2014г., видно от становище за строителство в земеделска земя е, че е извършена проверка в процесния имот, при която Областна дирекция „Земеделие“-П. е  установила, че в този имот няма извършено строителство и същият се ползва като земеделска земя. Издадено е положително становище за строителство на сграда за съхранение на селскостопанска продукция и инвентар. Съответно за изграждане на такава сграда е издадено разрешение за строеж № 425/29.10.2014г., одобрен е инвестиционен проект и строежът е въведен в експлоатация, видно от удостоверение № 78 от 17.06.2015г.. Тези строителни книжа са отчетени от експерта и не касаят процесната сграда. Следователно въз основа на доказателствата по делото се приема, че разглеждания в настоящето производство строеж е изграден след 2014г. и то е изграден в имот, който представлява  земеделска земя. Процесният незаконен строеж не може да се ползва от режима на търпимост както по пар. 16, ал. 1 от ПР на ЗУТ, така и по пар. 127, ал. 1 от ПЗР на ЗУТ /бр. 82/2012 г. / и пар. 184, ал. 1 от ПР ЗИД на ЗУТ,  тъй като крайния момент на изграждане на евентуален търпим строеж следва да е -до 31.03.2001г. 

  Въз основа на изложеното се налага извода, че административния орган правилно е приложил материалния закон, тъй като строежът "жилищна сграда", находяща се в поземлен имот № *** по КВС в землището на с. К. е незаконен и  не е търпим, и като такъв, подлежи на премахване. Факт са всички законови предпоставки за това. По отношение на оспорения административен акт не са налице отменителни основания по чл. 146, т. 4 от АПК.

   Изложените в пледоарията аргументи от страна на защитата на жалбоподателя са аргументи по целесъобразност, поради което и не следва да се обсъждат.

   Обжалваната заповед съответства и на целите на закона, сред които е и преустановяването и премахването на незаконното строителство, а при издаването й не са засегнати права и законни интереси в степен, надвишаваща целите на приложимия материален закон. Не са налице отменителни основания по чл. 146, т. 5 от АПК.

Въз основа на изложеното, при извършената съдебна проверка не се установиха отменителни основания по чл. 146 от АПК и жалбата ще бъде отхвърлена като неоснователна.

При този изход на спора, ответникът по жалбата има право на разноски. Същите са своевременно поискани и са придружени със списък на разноските по чл. 80 от ГПК. Разгледана по същество претенцията е основателна. Съгласно чл. 143, ал. 4 от АПК жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ответника по жалбата юрисконсулско възнаграждение в размер на 200лева, определено по реда на чл. 24  от Наредба за заплащането на правната помощ. 

Водим от  изложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. посл. от АПК във вр. с чл. 215 от ЗУТ, Административен съд-Перник

Р   Е   Ш   И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „***“ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. С.*** против заповед № ***/28.02.2019г. на Кмета на община П..

ОСЪЖДА „***“ЕООД, с ЕИК***, със седалище и адрес на управление гр. С.*** да заплати на  Община П. съдебни  разноски в размер на 200.00 /двеста/ лева.

Решението може да се обжалва от страните в 14 дневен срок от получаването му пред Върховен административен съд на Република България.

                                                                                 

СЪДИЯ:/П/