Решение по дело №1668/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2323
Дата: 26 ноември 2021 г. (в сила от 6 юни 2022 г.)
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20207180701668
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 юли 2020 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ

 

  2323

 

гр. Пловдив,  26.11.2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXVII състав в публично заседание на двадесет и седми октомври през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ

                                                                                                   

при секретаря ПЕТЯ ДОБРЕВА и участието на прокурора  КЛАОЯН ДИМИТРОВ, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 1668 по описа за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. Производството и исканията на страните:

1. Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 41, ал.1 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. за прилагане на подмярка 4.2. "Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" от мярка 4. "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. (Наредба № 20/27.10.2015 г.).

2. Образувано е по жалба на „Барт Нутс“ ЕООД, ЕИК  *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от управителя А.Н.С., срещу Уведомително  писмо № 95#1/M 4.2 изх. № 01-2600/5644#5/14.04.2020г. на изпълнителния директор на Държавен фонд (ДФ) "Земеделие" – Разплащателна агенция (РА), в частта по т. II, т. 1, с която е извършена корекция на проектобюджета на проектно предложение с идентификационен № BG06RDNP001-4.001-0177 в ИСУН, Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-4.001 по подмярка 4.2. "Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" от мярка 4. "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г., в размер на 289 400,17 лева, представляващи недопустими за финансиране разходи за строително – монтажни работи.

В жалбата и чрез процесуалния си представител – адв. Е., оспорващият поддържа съображения за незаконосъобразност на издадения административен акт. Твърди, че административният орган неправилно и необосновано е извършил редукция на бюджета на проекта като не е съобразил определените за съответния вид СМР референтни разходи. Поддържа се, че административният орган не е изпълнил задължението си да обследва заявените за безвъзмездно финансиране дейности като ги разграничи от завършените по проекта СМР, за които не се търси подпомагане. В този аспект се оспорва и приложеният от органа подход за редуциране на допустимите за финансиране разходи, който се явявал в противоречие с утвърдените референтни разходи за дейността. Сочи се, че смисълът на безвъзмездното финансиране е да се подпомогнат 50 % от общо допустимите разходи по проекта, а не да се дофинансират неизпълнени дейности по проекта. Иска се отмяна на административния акт в оспорената част и присъждане на сторените в съдебното производство разноски.

3. Ответникът – изпълнителен директор на ДФ "Земеделие" – РА, чрез процесуалния си представител – юрисконсулт Н. , поддържа становище за неоснователност на жалбата. Претендира са присъждане на юрисконсултско възнаграждение

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура - гр. Пловдив, дава заключение, че жалбата е неоснователна.

ІІ. По допустимостта:

5. Жалбата е подадена в предвидения процесуален срок при наличието на правен интерес срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. Фактите по делото:

6. От страна на Барт Нутс“ ЕООД било подадено до ДФ „Земеделие“ - РА проектно предложение с идентификационен № BG06RDNP001-4.001-0177 в ИСУН, в чиито бюджет били заявени за подпомагане дейности по СМР на „Предприятие за бързо замразяване и съхранение на замразени плодове и зеленчуци“ – Производствена сграда със система за климатизация (самостоятелна сграда) с разгърната застроена площ 3862 кв.м, при допустими разходи от 314,99 лв. на кв.м без ДДС или общо в размер на 1 216 481,18 лв., от които 50 % собствено финансиране (608240,59 лв.) и 50 % безвъзмездна финансова помощ (608240,59 лв.). Общата стойност на заявените като допустими по проекта разходи възлизала на 3910152,68 лв., от които 50 % безвъзмездна финансова помощ (1955076,34 лева).

7. До кандидата било отправено Уведомително писмо изх. № 01-2600/5644 от 30.09.2019г. от ДФ „Земеделие“ – РА, с предмет корекция в бюджета на проекта поради недопустимост на заявените разходи в размер на 1 216 481,18 лв. за СМР предвид степента на завършеност на обекта.

8. Между ДФ "Земеделие" – РА и „Барт Нутс“ ЕООД бил сключен договор № BG06RDNP001-4.001-0177-C01 от 12.11.2019г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение с идентификационен № BG06RDNP001-4.001-0177 в максимален размер на 1340812,25 лева, при одобрена обща стойност на допустимите разходи в размер на 2681624,50 лева.

Заявените разходи в размер на 1216481,18 лв. за СМР на „Предприятие за бързо замразяване и съхранение на замразени плодове и зеленчуци“ не били финансирани. Инвестициите/дейностите, за които не било предоставено финансово подпомагане, но са необходими за изпълнението и функционирането по предназначение на инвестицията по одобрения проект били описани в Приложение № 2а към Договора.

9. От страна на „Барт Нутс“ ЕООД било подадено възражение срещу редукцията, в резултат на което ДФ "Земеделие" – РА служебно подготвила анекс към сключения договор, за който бенефициентът бил уведомен с писмо с изх. № 01-2600/5644#6/14.04.2020г.

Същевременно до „Барт Нутс“ ЕООД било отправено писмо с изх. № 01-2600/5644#5/14.04.2020г., с което бенефициентът бил уведомен, че след преразглеждане на проектното му предложение бил одобрен размер на безвъзмездна финансова помощ от 1779650,85 лв., представляваща 50 % от одобрените инвестиционни разходи. Също така бенефициентът бил уведомен, че при оценката на проектното му предложение оценителната комисия е извършила корекция на проектобюджета, като е приела за недопустим за финансиране заявения разход за смр на предприятие за бързо замразяване и съхранение на замразени плодове и зеленчуци в размер от 1 216 481,18 лева, от които недопустими за финансиране са разходи в размер на 338 803,97 лева поради следните съображения: Редукцията в размер на 289 400, 17 лева е на основание буква „е“ т. 20 от раздел 21.2. „Оценка на административно съответствие и допустимост“, във връзка с т. 16 от раздел 14.3. „Недопустими разходи“, т.8 от раздел 14.2. „Условия за допустимост на разходите” от Условията за кандидатстване по процедура чрез подбор BG06RDNP001-4.001 по подмярка 4.2. „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти” от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., във връзка с чл. 48, параграф 2, д) от Регламент (ЕС) № 809/2014, след извършена оценка на основателността на предложените за финансиране разходи чрез съпоставяне на предложените разходи с определените от РА референтни разходи, тъй като посоченият разход попада в Списъка с активите, дейностите и услугите, за които са определени референтни цени, съгласуван от министъра на земеделието, храните и горите и публикуван на електронната страница на РА, под номер „СМР ЗИ”. Референтните разходи са определени със Заповед № 03РД/135 от 24.0l.2018 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”. При определяне на цялата стойност на Довършителните работи са включени и разходите в размер на 447000,31 лева от част Архитектура и 24000 лева за Парокотелна централа от Таблица 2 на Бизнес плана, които са изпълнени съгласно представената количествена сметка на изпълнените дейности на инж. К.Д.Г., но са част от цялостната дейност по СМР на Производствена сграда със система за климатизация (Довършителни работи) код СМР ЗИ.

10. По делото бяха допуснати съдебно - техническа и съдебно - икономическа експертиза с вещи лица - инж. Я.Р. и И.С., чиито заключения се приеха без възражения от страните и се кредитират с доверие от съда. 

Съдебно техническата експертиза установява, че видовете и количествата СМР за част ”Архитектура”, за които “Барт Нутс" ЕООД е кандидатствало са описани в КСС към административния договор, като реалната им стойност е 942796,91 лв. Общата стойност на СМР по всички проектни части, за чието финансово подпомагане се кандидатства е 1216481,18 лв. Посочената сума обхваща само заявените неизвършени СМР като е образувана според РЗП от 3862 кв.м за целия обект при  посочена в заявлението за кандидатстване единична цена на 1 кв.м в размер на  314,99 лв. По отношение на подобекта е издаден Акт 14 за приемане на конструкцията от 18.11.2014г. и Протокол за степен на завършеност от 03.04.2018г. Парокотелната централа не е в обхвата на работите по част „Архитектура“ на подобекта, а е предвидена по част „ОВ“. Разходите за същата не са заявени за подпомагане. В съдебна зала вещото лице пояснява, че тази централа не служи за отопление на сградата на предприятието, а осигурява пара за нуждите на производствения процес.

Съдебно икономическата експертиза установява, че референтни разходи, определени със заповед № 03-РД/135 от 24.01.2018 г. на изп. директор на ДФ „Земеделие“, за ново строителство на „Производствена сграда със система за климатизация /самостоятелна сграда/Стопански сгради с технологично изискуема климатизация, включваща всички дейности по изграждането“ са в размер на 563 лв. на кв.м., а за довършителни работи - 56% от 563 лв. или 315,28 лв. на кв.м без ДДС. При РЗП от 3862 кв.м на процесната сграда с код СМР ЗИ по заповед № 03-РД/135 от 24.01.2018 г. на изп. директор на ДФ „Земеделие" максимално допустимите референтни разходи за довършителни работи възлизат на 1217611,36 лв. По отношение същия обект бенефициентът не е кандидатствал за подпомагане на вече извършени разходи на обща стойност 471 000,31 лв., от които 24000 лв. разходи за парокотелна централа и 447000,31 лв. разходи за 100% извършени СМР на предприятие за бързо замразяване и съхранение на замразени плодове и зеленчуци. Сумарно заявените и незаявени разходи формират обща стойност за подобекта в размер на 1687077,71 лв. При тези данни вещото лице констатира, че за да извършат процесната редукция оценяващите са отнесли общо разходите за цялостно ново строителство - 1687077,71 лв. към общо максимално допустимите разходи за довършителни СМР - 1217611,36 лв., при което е изчислен коефициент на редукция - 0,*********, който е приложен както спрямо заявените разходи, така и към тези, за които не се кандидатства както следва:  1217611,36 * 0,********* = 877677,2096; 447000,31 * 0,********* = 322612.6764; 24000 * 0,********* = 17321,47397. Така одобрените допустими разходи за довършителни работи на подобекта са определени в размер на 877677.21 лв., а разходите, които са отказани като недопустими, са в размер на 289 400.17лв (разликата между 1167077,38 лв. и 877 677.21 лв.).

IV. От правна страна:

11. Приложените по преписката доказателства сочат, че проектно предложение е разгледано съобразно изискванията на Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и Условия за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-4.001 по подмярка 4.2. „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.

Видно от представения Договор за делегиране на функции рег. № РД50-74/09.04.2015г. (л. 524), производството се явява проведено от компетентен орган по смисъла на чл. 2д, ал. 2 от ЗПЗП.

Проектното предложение № BG06RDNP001-4.001-0177 е включено в списъка с предложените за финансиране проектни предложения в окончателния доклад след техническа и финансова оценка.

Корекцията на проектобюджета е извършена на етап оценка на административното съответствие и допустимостта от комисия, назначена със заповед на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.

На основание подаденото проектно предложение, до кандидата е изпратено покана за сключване на договор, сключен е договор и е подготвен анекс.

Между страните не се формира спор по фактите. Спорът е правен и се концентрира върху тълкуването и прилагането на нормите, правилата и насоките, регулиращи изпълнението на процесната мярка от ПРСР 2014 – 2020 г., в частност по тези за определяне на допустимите за финансиране разходи.

Условията и редът за прилагане на подмярка 4.2 "Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" от мярка 4. "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (ПРСР 2014 – 2020 г.) са уредени в едноименната Наредба № 20/27.10.2015 г. (обн., ДВ, бр. 84 от 30.10.2015 г.).

Според на чл. 30, ал.1 от Наредбата, допустими за финансова помощ са разходи, подробно изброени в 11 точки, между които и разходи за изграждане, придобиване и модернизиране на сгради и други недвижими активи, свързани с производството и/или маркетинга, включително такива, използвани за опазване компонентите на околната среда.

Съгласно чл. 30, ал.8 и 9 от Наредбата, Разплащателната агенция извършва оценка на основателността на предложените за финансиране разходи по ал.1 чрез съпоставяне на предложените разходи с определените от РА референтни разходи за допустими за финансиране активи и услуги и/или сравняване на представени оферти; Списък с активите, дейностите и услугите, за които са определени референтни разходи, се съгласува от министъра на земеделието и храните и се публикува на електронната страница на РА не по-късно от датата на публикуване на заповедта за определяне на съответния период на прием на заявления за подпомагане.

Според Насоките за кандидатстване по подмярка 4.2 "Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти", утвърдени със заповед №  ИА-09-79/09.02.2018г. на зам. – министър на земеделието, горите и храните, максималният размер на общите допустими разходи по подмярката за целия период на прилагане на ПРСР 2014 – 2020 г., включително при кандидатите с интегриран проект, е 3911600 лева.

В частност т. 14.1 от Насоките предвижда като допустими разходите за изграждане, придобиване и модернизиране на сгради и други недвижими активи, свързани с производството и/или маркетинга, включително такива, използвани за опазване компонентите на околната среда.

Условие за допустимост на разходите, според правилото на т. 14.2.8, е същите да бъдат включени в проектното предложение и да са основателни. Основателността на разходите се преценя от РА чрез съпоставка на предложените разходи с определените от РА референтни разходи за допустими.

Недопустими, според т. 14.3.16, са разходите за активи или дейности в частта им, която надвишава определените референтни разходи.

По правилото на т. 21.1.20, оценителната комисия може да извършва корекции в бюджета на проектно предложение, в случай че при оценката се установи наличие на недопустими дейности и/или разходи.

Каза се, със заповед № 03-РД/135 от 24.01.2018 г. на изп. директор на ДФ „Земеделие" са определени референтни разходи за ново строителство на „Производствена сграда със система за климатизация /самостоятелна сграда/Стопански сгради с технологично изискуема климатизация, включваща всички дейности по изграждането“ в размер на 563 лв. на кв.м., а за довършителни работи - 56% от 563 лв. или 315,28 лв. на кв.м без ДДС. Според т. 1 от заповедта, при определяне на допустимите разходи за реконструкция, основен ремонт, текущ ремонт и довършителни работи за отделните видове строежи, се използва съответното процентно съотношение от цялата стойност на СМР за съответния вид строеж.  

При това положение релевантно за определяне стойността на процесните референтни разходи е съотношението между цялата стойността на новото строителство и стойността на довършителните работи, като последните не могат да превишават пропорцията в размер на 56% от 100%. Отделно разходите за ново строителство за конкретния подобект не следва да превишават в абсолютна стойност  2174306 лв. (563 лв. * 3862 кв.м), а за довършителни работи – 1217611,36 лв. (315,28 лв. * 3862 кв.м). Най - сетне заявената за подпомагане инвестиция не може да превишава стойността от 3911600 лева.  

В случая общата стойност на заявените като допустими по проекта разходи възлиза на 3910152,68 лв., от които 50 % безвъзмездна финансова помощ (1955076,34 лева). Тази обща стойност се явява в рамките на максимално предвидения праг за подпомагане съобразно вида на инвестицията. 

При заявяване на разходите за СМР по проекта е спазено и условието същите да са допустими по смисъла на чл. 30, ал.1, т.1 от Наредба № 20/27.10.2015 г. и т. 14.1 от Насоките.

Заявените разходи за довършителни работи в размер на 1216077,4 лв. се явяват резултат от приложена от кандидата цена от 314,99 лв. на кв.м (55,94 % от 563), при референтно допустима лена - 315,28 лв. на кв.м. (56% от 563). При това положение същите са в рамките на допустимите разходи по смисъла на т. 1 заповед № 03-РД/135 от 24.01.2018 г. на изп. директор на ДФ „Земеделие“.

Въпреки горното, РА е приложила редукция на завените за подпомагане разходи за довършителни работи в размер на 1216077,4 лв. с коефициент, определен на база съотношение на реална стойност за 100% извършено ново СМР (1687077,71 лв.) и максимално допустима референтна стойност за довършителни работи (1217611,36 лв.). По този начин са одобрени допустими разходи за довършителни работи на подобекта в размер на 877677,2096 лв., които представляват 52% от 100% реална стойност на новото строителство. Тоест органът е определил допустими разходи за довършителни работи в размер под максималните референтни разходи за подпомаганата дейност. Принципно такава корекция не е немислима, но само ако е скрепена с конкретни мотиви за наличието на фактически и правни основания, които налагат да не бъде одобрено финансиране в заявения от бенефициента референтен размер от 55,94 % за довършителни СМР, който размер при съпоставка с правилата на заповед № 03-РД/135 от 24.01.2018 г. на изп. директор на ДФ „Земеделие“ се явява й обоснован по смисъла на т. 14.2.8 от Насоките.

В случая такива мотиви изяло липсват. Не става ясно защо при посочени в заповед № 03-РД/135 от 24.01.2018 г. база за референтни стойности и правила за определяне на допустимите разходи оценяващите са счели, че следва да отнасят общия размер на разходите за СМР към максимално допустимите разходи за довършителни работи, с цел да бъде приложена допълнителна редукция извън установената пропорция. Такова правило не се съдържа нито в заповедта, нито в насоките за кандидатстване по мярката, нито в Наредба № 20/27.10.2015 г. Приложеният от ответника подход води до разделяне на общата стойност на новото строителство до изкуствена съвкупност от отделни разходи за довършителни работи, за част от които бенефициентът не е заявил подпомагане и които покриват изпълнена нова сграда до етап груб строеж. Следва да се отбележи, че смисълът на референтните разходи е да се определи база за определяне на допустими и основателни разходи на всеки етап от строителството като се запази и неговото конкретно значение. Иначе казано извършените СМР до груб строеж не следва да се третират като довършителни работи.

На следващо място, приложеният от РА подход води до редукция в стойност на заявеното от бенефициента собствено финансиране (от 608240,59 лв. на 438838,60 лв.), което от своя страна ограничава самата инвестиция. Да се приеме за обоснован такъв подход означава пред кандидатите да се постави праг на собственото финансиране, което ще противоречи на основния принцип на безвъзмездното подпомагане, а именно да се стимулира стопанската инициатива. След като бенефициентът не кандидатства за подпомагане на съответни разходи, то изцяло негова е и преценката какъв да бъде техният размер от стойността на инвестицията.

Съгласно чл. 170, ал. 1 от АПК в тежест на административния орган е да установи съществуването на фактическите основания, посочени в оспорения акт и изпълнението на законовите изисквания за издаването му. С оглед тази процесуална норма не може да се приеме, че в хода на съдебното оспорване, с допустими доказателствени средства, може да се санира пропуска на административния орган да изложи фактическите и правни основания за начина на формиране на одобрени и неодобрени разходи. В случая не е описан начинът и методът, по които е извършено изчислението на разходите до размера на неодобрената за финансиране стойност. Установеният от съдебната експертиза коефициент на редукция е в резултат на дедуктивен анализ, който не може да запълни липсата на мотиви в оспорения административен акт.

Мотивирането на акта е една от гаранциите за неговата законосъобразност в контекста на принципа за достъпност, публичност и прозрачност. С излагането на мотиви се довеждат до знанието на страните в административното производство съображенията, по които административният орган е издал или е отказал да издаде административния акт, което подпомага страните в избора им на защита, а от друга страна улеснява контрола върху законосъобразността, в някои случаи и правилността на акта, който се обжалва.

Мотивиран от горното при проверката по чл. 168 от АПК съдът намира, че оспореният административен акт е валиден, издаден в предписаната от закона форма, но при допуснати съществени процесуални нарушения, в противоречие с материалноправните разпоредби и целта на закона, поради което подадената срещу него жалба се явява основателна.

Предметът на делото го поставя в хипотезата на чл. 173, ал. 2 от АПК, поради което преписката следва да бъде върната на административния орган за произнасяне при спазване задължителни указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

V. По съдебните разноски.

12;. Жалбоподателят не е отправил претенция за присъждане на съдебни разноски, поради което произнасяне в тази насока не се дължи.

Ето защо, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Уведомително  писмо № 95#1/M 4.2 изх. № 01-2600/5644#5/14.04.2020г. на изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, в частта по т. II, т. 1, с която е извършена корекция на проектобюджета на проектно предложение с идентификационен № BG06RDNP001-4.001-0177 в ИСУН, Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-4.001 по подмярка 4.2. "Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" от мярка 4. "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г., в размер на 289 400,17 лева, представляващи недопустими за финансиране разходи за строително – монтажни работи.

ИЗПРАЩА преписката по проектно предложение с идентификационен № BG06RDNP001-4.001-0177 в ИСУН на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция за постановяване на акт при спазване задължителни указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

ОПРЕДЕЛЯ едномесечен срок за изпълнение на настоящето решение, считано от датата на влизането му в сила.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото постановяване.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /П/