Решение по дело №2898/2015 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1647
Дата: 31 август 2016 г.
Съдия: Георги Христов Пасков
Дело: 20157180702898
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 ноември 2015 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

  

 

Р Е Ш Е Н И Е

  

1647

 

гр. Пловдив, 31.08.2016 год.

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХІІІ състав в открито заседание на двадесет и осми януари  две хиляди и шестнадесета  година в състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ГЕОРГИ ПАСКОВ

 

 при секретаря Р.П., като разгледа докладваното от съдията ГЕОРГИ ПАСКОВ административно дело № 2898 по описа за 2015год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК и чл. 118 от КСО.

Образувано е по жалба на В.Х.П., ЕГН ********** срещу Решение № 2153-15-104/20.10.2015г. на Директора на ТП на НОИ-гр.Пловдив, , с което е отхвърлена жалба вх.№МП-15762/26.02.2015г. и е потвърдено Разпореждане №**********/Ра-115 от 17.02.2015г. на Ръководител ПО в ТП на НОИ-Пловдив, като правилно и законосъобразно.

Жалбоподателката счита оспореното разпореждане за издадено при липса на компетентност и издадено на основание предходно Разпореждане, което към датата на издаване на оспореното не е влязло в сила. Сочи, че няма възстановено пенсионно досие и че не посочено нито едно доказателство за недобросъвестно получена пенсия. Относно оспореното Решение, сочи че същото е неправилно, тъй като контролиращия орган е следвало да отмени Разпореждане №**********/Ра-115 от 17.02.2015г., тъй като е постановено преди влизане в сила на Разпореждане №**********/ Протокол № ПР-205/06.02.2015г. и защото е постановено от некомпетентно длъжностно лице. 

Ответникът, чрез процесуален представител гл. юрисконсулт К:, оспорва жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административният съд, след като се запозна с твърденията, изложени в жалбата, като обсъди и анализира събраните по делото доказателства прие за установено следното:

Предмет на проверка за законосъобразност в настоящото производство е Решение № 2153-15-104/20.10.2015г. на Директора на ТП на НОИ-гр.Пловдив, , с което е отхвърлена жалба вх.№МП-15762/26.02.2015г. и е потвърдено Разпореждане №**********/Ра-115 от 17.02.2015г. на Ръководител ПО в ТП на НОИ-Пловдив, в частта, с която на осн.чл.98, ал.2 и чл.114 ал.1 от КСО е постановено, жалбоподателката да възстанови недобросъвестно получена лична пенсия за осигурителен стаж и възраст в размер на 69390,28 лв., от които главница-39405,68 лв. за периода от 01.01.2005 г. до 28.02.2015 г. и лихва в размер от 29984,60 лв. начислена към 17.02.2015г г., ведно с лихвата по чл.116 от КСО до окончателното погасяване на задължението. Във същото Разпореждане е посочено, че за периода 09.10.2002 г. до 31.12.2004 г. задължението е погасено по давност на основание чл.115, ал.1 от КСО.

 С Разпореждане № **********/протокол № N01028/27.03.2003 г. на жалбоподателката е отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на §4, ал.1 от ПЗР на КСО, считано от 09.10.2002 г. С писмо №К-15591/03.04.2013г. във връзка с извършен прегледа на пенсионните досиета от П. са поискани оригиналните документи за осигурителен стаж, което писмо е получено лично от П. на 12.04.2013г. /лист 26/, като в дадения срок не са представени документи.

С писмо изх. № К-15591#2/30.08.2013г. от контролните органи на ТП на НОИ – Пловдив е изискано да бъде извършена проверка по реда на чл.108, ал.1 т.1 от КСО. /лист 36/.

С декларация от 28.02.2014г. жалбоподателката е декларирала, че е работила при следните осигурители: от 1974г. до 1990г. – в ТЕЦ „МАРИЦА – ИЗТОК“; от 1993г. до 2000г. в гр.Пловдив, Домашни потреби на длъжност „магазинер“ и от 2001г. до 2002г. в ЕТ „Аркос – Христо Льочков“ – Пловдив на длъжност „продавач“.

По делото е приложен Констативен протокол вх. № 683/07.05.2014г. /лист 38/ за извършена проверка  по разходите на държавното обществено осигуряване на В.Х.П..

Във връзка с установяване на осигурителния стаж придобит от ТЕЦ „МАРИЦА – ИЗТОК“ са изпратени писма до ТЕЦ „МАРИЦА ИЗТОК 2“ ЕАД с.Ковачево, ДЗЗД „Електроконсорциум Марица Изток 1“ гр.Гълъбово и „Брикел“ ЕАД гр.Гълъбово, както и до „Евмолпия“ АД – Пловдив.

С писмо осигурителя ТЕЦ „МАРИЦА ИЗТОК 2“ ЕАД /лист 50/ удостоверил, че след проверка в архивите за периода 1974 до 1990г. лицето В. Х. П. не е работило. С писмо осигурителя  „Брикел“ ЕАД /лист 55/ уведомил, че В. Х. П. не фигурира в разплащателните ведомости на дружеството за цитирания период. А след проверка е установено, че ДЗЗД „Електроконсорциум Марица Изток 1“ гр.Гълъбово е вписано и регистрирано след проверявания период, а именно на 17.09.2007г.

По делото е приложено удостоверение от „Евмолпия“ АД – Пловдив /лист 58/, съгласно което лицето В.П. не фигурира в разплащателните ведомости.

Приложен е Обр.УП-2 от осигурителя ЕТ „Аркос – Христо Льочков“ – Пловдив.

С оглед установеното, а именно осигурителен стаж III категория  03г. 11м. 26 дни е издадено Разпореждане № **********/протокол № ПР- 205/06.02.2015г., с който е отменено Разпореждане № **********/ протокол № N01028/27.03.2003г., с което е отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на §4 ал.1 от ПЗР на КСО, считано от 09.10.2002г. По делото няма данни Разпореждане № **********/протокол № ПР- 205/06.02.2015г. да е обжалвано.

С Разпореждане №**********/Ра-115 от 17.02.2015г. на Ръководител ПО в ТП на НОИ-Пловдив на осн.чл.98, ал.2 и чл.114 ал.1 от КСО е постановено, жалбоподателката да възстанови недобросъвестно получена лична пенсия за осигурителен стаж и възраст в размер на 69390,28 лв., от които главница-39405,68 лв. за периода от 01.01.2005 г. до 28.02.2015 г. и лихва в размер от 29984,60 лв. начислена към 17.02.2015г г., ведно с лихвата по чл.116 от КСО до окончателното погасяване на задължението. Във същото Разпореждане е посочено, че за периода 09.10.2002 г. до 31.12.2004 г. задължението е погасено по давност на основание чл.115, ал.1 от КСО. Против цитираното Разпореждане е подадена жалба вх.№МП-15762/26.02.2015г., която е оставена без уважение с Решение № 2153-15-104/20.10.2015г. на Директора на ТП на НОИ-гр.Пловдив.

С оглед посочените фактически констатации, съдът, след като се съобрази с изискванията на чл. 168, ал. 1 от АПК, въз основа на представените по делото доказателства, провери законосъобразността на обжалвания административен акт на всички основания съгл. чл. 146 от АПК, поради което от правна страна приема следното:

При така установеното от фактическа страна, съдът намира, че жалбата е допустима - подадена е в срока по чл. 118, ал.1 от КСО от лице, което има право на оспорване по смисъла на чл. 147, ал. 1 от АПК. Разгледана по същество, е неоснователна.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган – директор на териториално поделение на НОИ.

По отношение основното възражение следва да се посочи, че действително като основание на потвърденото Разпореждане №**********/Ра-115 от 17.02.2015г. са посочени раз­поредбите на чл.98 ал.2 и чл.114 ал.1 КСО.

В тази връзка необходимо е да се отбележи, че нормата на чл.98 ал.2 КСО /в редакцията и към датата на постановяване на акта/ дава възможност на длъжностните лица по чл.98 ал.1 КСО да издават разпореждания и за възста­но­вя­ване на неправилно изплатените суми за пенсии, а тази на чл.114 ал.1 КСО е постановявала, че недобросъвестно получените суми за осигурителни пла­щания следва да се възстановяват от лицата, които са ги получили, заедно с лихвата по чл.113 КСО.

Нормата на чл.98 ал.2 КСО дава специална компетентност и на други длъжностни лица, вкл. и на това, на което е възложено ръководството на пенсионното осигуря­ване в съот­вет­ното ТП на НОИ – да издава подобни разпореждания, но само за неправил­но изплатени суми за пенсии.

В случая е безспорно, че издателят на разпореждането от 17.02.2015г. е Ръководителят на “Пенсионен отдел” в ТП на НОИ – Пловдив, поради което е налице компетентността по чл.98 ал.2 КСО на длъжностното лице, а тъй като актът на същия орган от 06.02.2014г. е издаден на основание чл.99 ал.1, т.5 КСО, то е безспорно налице и търсената от закона хипотеза на неправилно от­пусната пенсия.

В казуса именно самото отпускане на пенсията на В.П. не съответства на действително установения и осигурителен стаж, съобразно който е следвало да се прецени и правото и на пенсия и то още към 2002г., поради което правил­но това положение е било приве­дено в такова съот­ветствие с правно дължимото, макар и по-късно.

При прочита на двата текста, послужили за основание за издаване на то­ва разпореждане се установява, че нормата на чл.98 ал.2 КСО говори за “...непра­вилно изплатени суми...”, докато тази на чл.114 ал.1 КСО говори за “...недобро­съвестно получени суми...”.Очевидно е в тази връзка, че всяка недоб­­ро­­съвест­но получена сума задължително се явява и като неправилно извършен разход от фондовете на ДОО, но не всяка неправилно изплатена сума за такъв разход се явява винаги и недобросъвестно получена от съответното лице. В този смисъл уредбата в КСО на материята сочи, че неправилно изпла­тените суми/не само за пенсии/ подлежат на връщане от субекта, който ги и по­лучил само, ако са получени недобросъвестно, т.е. лицето е знаело според обстоятелствата, че този разход не му се полага или е извършило определени действия или пък е бездействало в нарушение на конкретно правило за пове­дение.

В случая е установена, че към датата на входи­ране на заявлението жалбоподателката няма наличния осигурителен стаж, а от там и право на пенсия по §4 ал.1 ПЗР на КСО, което е въпрос по същество, разрешен с Разпореждането от 06.02.2016г., производството по което е отделно. Както вече бе споменато в настоящото решение по делото няма данни, разпореждането с което е отменено Разпореждане № **********/ протокол № N01028/27.03.2003г., с което е отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на §4 ал.1 от ПЗР на КСО, считано от 09.10.2002г. и е отказано отпускането на пенсия за осигурителен стаж и възраст, да е оспорено. По силата на чл.117, ал.2 от КСО /в редакция от ДВ бр. 99 от 2012 г., в сила от 01.01.2013 г./ разпореждането е влязло в сила на 26.05.2015г. и към този момент представлява стабилен административен акт. Вярно, че наличието на стабилен административен акт е от значение и за преценка законосъобразността на последващ административен акт, но в случай на отмяна на първия акт, последващият акт би бил нищожен.

Нещо повече, по делото няма спор относно направената в хода на административното производство надлежна индивидуализация с посочване на  имената на осигурителите, от които е получен отговор, номерата на издадените документи, периодите на осигуряване,  заеманата длъжност от оспорващата.

Няма съмнение, че в развилото се административно производство за П. е съществувала възможността по реда на чл.99, ал. 3 от КСО да докаже целия си стаж, като представи нови доказателства, въз основа на които да се направи нова преценка относно правото й на пенсия за осигурителен стаж и възраст. В жалбата си  пред горестоящия административен орган и пред съда жалбоподателката не твърди да има друг и в повече стаж, непотвърден от посочените осигурители или друг стаж, за който да не са били изискани по служебен ред документи.

При липсата на надлежни документи по чл.40, ал.1 от НПОС и непредставяне на друга информация и/или данни за стаж, освен посочените от П. в нейната декларация от 28.02.2014г., за адинистративният орган не е съществувала друга възможност освен да се произнесе  и определи наличието на предпоставки за отпускане/съответно отказ на пенсия за ОСВ, при наличните и надлежно издадени  документи.

Няма спор, че по силата на разпоредбата на чл. 108, ал. 1, т. 1 от КСО е допустимо и основателно контролните органи при ТП на НОИ да извършват ревизиране и проверка на пенсионните преписки по всяко едно време, независимо от изтеклия период, независимо от наличието или липсата на съмнение и независимо от наличието или липсата на външни сигнали или обективни индикации.

В настоящото производство, в доказателствена тежест на П. е да докаже наличието на своя трудов/осигурителен стаж и че са били налице предпоставките да бъде отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст към датата на издаването на № **********/протокол № N01028/27.03.2003г.

Намирайки административните актове за законосъобразни, жалбата срещу последните следва да се отхвърли.

При посочения изход на спора и съобразно своевременно направеното искане от ответника, жалбодателката следва да бъде осъдена да заплати на ТП на НОИ  - Пловдив възнаграждение за осъществената юрисконсултска  защита, което се констатира в размер на 350 лв.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.172, ал.2, предл.II, във вр. с чл.172, ал.1 от АПК, Пловдивският административвен  съд

 

 

Р Е Ш И :

 

         ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.Х.П., ЕГН ********** срещу Решение № 2153-15-104/20.10.2015г. на Директора на ТП на НОИ-гр.Пловдив, , с което е отхвърлена жалба вх.№МП-15762/26.02.2015г. и е потвърдено Разпореждане №**********/Ра-115 от 17.02.2015г. на Ръководител ПО в ТП на НОИ-Пловдив.

 

         ОСЪЖДА В.Х.П., ЕГН **********, с адрес *** да зап­ла­ти на ТП на НОИ – Плов­див с адрес гр.Пловдив, ул.“Любен Караве­лов”№7 сумата от 350/триста и петдесет/ лева, съставляващавъзнаграждение за осъществената юрисконсултска защита. 

 

         РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14 - дневен срок от съобщаването на страните за постановяването му.

  

 

                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  /П/

 

Вярно с оригинала!

Секретар: ДТ

 

ГП