Решение по дело №15710/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 812
Дата: 17 февруари 2023 г.
Съдия: Веселка Николова Йорданова
Дело: 20211110215710
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 812
гр. София, 17.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 101-ВИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и четвърти август през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:ВЕСЕЛКА Н. ЙОРДАНОВА
при участието на секретаря БИСТРА П. ТОДОРОВА
като разгледа докладваното от ВЕСЕЛКА Н. ЙОРДАНОВА
Административно наказателно дело № 20211110215710 по описа за 2021
година
за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.58д и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „З. Л. К.“ ЕАД, ЕИК /ххххх/, със седалище и
адрес на управление /адрес/ представлявано заедно от Р. В. П. и О. Н. Г.
срещу Наказателно постановление /НП/ № Р–10–768/14.10.2021 г., издадено
от заместник - председател на Комисията за финансов надзор /КФН/,
ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност”, с което на
жалбоподателя, на основание чл.290, ал.9, т.2, пр.1 от Закона за пазарите на
финансови инструменти /ЗПФИ/ е наложена „имуществена санкция” в размер
на 5 000 лв. /пет хиляди лева/ за нарушение на чл.60, ал.2 от ЗПФИ във връзка
с §4, ал.2 от Допълнителните разпоредби на ЗПФИ.
Жалбоподателят моли НП да бъде отменено като неправилно и
незаконосъобразно. Същият излага доводите си за допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила при съставяне на акта за установяване
на административно нарушение и при издаване на наказателното
постановление, които са самостоятелно основание за отмяна на крайния
1
административен акт. В тази връзка се сочи, че не е спазен срокът по чл.34 от
ЗАНН за съставяне на АУАН, актосъставителят няма нужната компетентност,
в акта липсва описание на твърдяното нарушение, датата и обстоятелствата,
при които е било извършено.Вместо да извърши проверка на изложените в
акта обстоятелства, както и да проведе допълнително разследване, с оглед
тяхното изясняване, административно-наказващият орган в нарушение на
чл.52, ал.4 от ЗАНН е издал процесното наказателно постановление. По
същество на вмененото нарушение се застъпва становище, че такова не е
извършено. Алтернативно се сочи, че е налице маловажен случай по смисъла
на чл.28 от ЗАНН, с оглед липсата на вредни последици за трети лица –
инвеститори, както и предоставяне на необходимата информация незабавно
след изискването й от КФН.

Въззиваемата страна – заместник - председател на Комисията за
финансов надзор, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната
дейност” чрез процесуалния си представител, моли наказателното
постановление да бъде изцяло потвърдено, като претендира юрисконсултско
възнаграждение.

Софийски районен съд, след като разгледа жалбата, обсъди
доводите в нея и се запозна с материалите по делото, намира за
установено от фактическа и правна страна следното:

С акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № Р – 06
– 344 от 26.04.2021 г., съставен от К. Р. Ч. на длъжност мл. експерт в отдел
„Надзор на предприятия за колективно инвестиране” дирекция „Надзор на
инвестиционната дейност” към Комисията за финансов надзор след
извършена документна проверка е установено, че управляващо дружество
/УД/ „З. Л. К.” ЕАД, ЕИК: /ххххх/ е извършило нарушение на чл. 60, ал. 2 от
Закона за пазарите на финансови инструменти във връзка с § 4, ал. 2 от ДР на
ЗПФИ, тъй като не е представило в КФН в законоустановения срок, а именно
- до 11.01.2021 г. списък на лицата, които притежават непряко квалифицирано
дялово участие в УД, както и данни за притежаваните от тях гласове в
2
общото събрание към 31.12.2020 г.
Във водения от КФН регистър по чл. 30, ал. 1, т. 5 от Закона за
Комисията за финансов надзор /ЗКФН/, УД „З. Л. К.” ЕАД е вписано под №
РГ-08-1. Дружеството е получило лиценз за извършване на дейност като
управляващо дружество и като такова е адресат на нормите на Закона за
дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за
колективно инвестиране /ЗДКИСДПКИ/. Отделно от това по силата на § 4, ал.
2 от ДР на ЗПФИ за управляващите дружества се прилагат съответно
разпоредбите на чл. 16, чл. 53 - 60, чл. 70, ал. 1, чл. 90, 91, чл. 128, ал. 3, чл.
129 и 130 от ЗПФИ.
Съгласно разпоредбата на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ, инвестиционният
посредник, съответно управляващото дружество, предоставя на КФН два
пъти годишно - към 30 юни и към 31 декември, в 10-дневен срок от
посочените дати, списък на лицата, които притежават пряко или непряко
квалифицирано дялово участие, както и данни за притежаваните от тях
гласове в общото събрание. С оглед императивния характер на разпоредбата в
тежест на УД, в качеството му на задължено лице, е да установи всички лица,
които притежават както пряко, така и непряко квалифицирано участие в
капитала на УД, както и размера на това участие.
В изпълнение на това свое задължение управляващото дружество „З.
Л. К.“ ЕАД е следвало да предостави в КФН справка по чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ
към 31.12.2020 г. най-късно до 10.01.2021 г., която да съдържа данни за
лицата, притежаващи пряко или непряко квалифицирано дялово участие,
както и данни за притежаваните от тях гласове в общото събрание на
акционерите. С оглед обстоятелството, че 10.01.2021 г. е неработен ден,
срокът за изпълнение на задължението е изтекъл на 11.01.2021 г.
С вх. № 10-05-55 от 08.01.2021 г., чрез единната система за
предоставяне на информация по електронен път, изградена и поддържана от
КФН (e-Register), УД „З. Л. К.“ ЕАД е представило в КФН справка по чл. 60,
ал. 2 от ЗПФИ към 31.12.2020 г., в която е отразена актуална и вярна
информация относно притежавано от „З. И.Х.“ АД пряко квалифицирано
дялово участие в размер на 100% в капитала на управляващото дружество, но
липсват данни за непряко квалифицирано участие.
С оглед гореизложеното, както и за установяване дали е налице
3
непряко квалифицирано дялово участие в УД, чрез прекия акционер „З. И.Х.“
АД с писмо, изх. № 09-6-20 от 28.01.2021 г., на основание чл. 139, ал. 4 от
Закона за публичното предлагане на ценни книжа, от „Централен Депозитар“
АД, е поискано да се предоставят на КФН данни за акционерите,
притежаващи към 31.12.2020 г. над 10 % от акциите с право на глас от
капитала на „З. И.Х.“ АД. От предоставената с писмо, вх. № 09-6-20 от
02.02.2021 г., информация е видно, че 28,58 % от капитала на „З. И.Х.“ АД се
притежава от „C. T. L.”. Посоченото дружество се явява непряк акционер в
УД, притежаващ квалифицирано дялово участие в същото в размер на 28,58
%. Размерът на непрякото дялово участие е изчислен, съобразно
предвиденото в Съвместните насоки за пруденциална оценка на
придобивания и увеличения на квалифицирани участия във финансовия
сектор, а именно, посредством прилагане на критерия за умножаване,
съгласно Параграф 6.6.
В представената чрез e-Register, вх. № 10-05-55 от 08.01.2021 г., от
управляващо дружество „З. Л. К.“ ЕАД справка по чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ към
31.12.2020 г., не се съдържа информация относно посоченото по-горе лице -C.
T. L., притежаващо непряко квалифицирано дялово участие в УД, съответно
данни за притежаваните от него гласове в общото събрание на управляващото
дружество. В тази връзка и на основание чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ във връзка с §
4, ал. 2 от ДР на ЗПФИ, с писмо, изх. № РГ-08-1-3 от 18.02.2021 г. от УД е
изискано да коригира представената справка по чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ към
31.12.2020 г., като включи в нея C. T. L. в качеството му на акционер с
непряко квалифицирано участие в капитала на управляващото дружество и да
посочи коректния размер на това участие. С писмо, вх. № РГ-08-1-3 от
24.02.2021 г., УД представило в КФН коригирана справка по чл. 60, ал. 2 от
ЗПФИ към 31.12.2020 г., в която освен информация относно прякото
квалифицирано дялово участие в капитала на управляващото дружество, се
съдържат данни и за непрякото квалифицирано участие на C. T. L..
Във връзка с гореизложеното, извършилият проверката експерт в
отдел „Надзор на предприятия за колективно инвестиране” дирекция „Надзор
на инвестиционната дейност” към Комисията за финансов надзор приел, че
представената чрез e-Register, вх. № 10-05-55 от 08.01.2021 г., от УД „З. Л. К.“
ЕАД справка за лицата, които притежават пряко или непряко квалифицирано
4
дялово участие в управляващото дружество към 31.12.2020 г., е непълна,
доколкото в нея не се съдържа информация относно притежавано от C. T. L.
непряко квалифицирано участие в капитала на УД, съответно данни за
притежаваните от него гласове в общото събрание на УД.
В акта било посочено, че с горното УД „З. Л. К.“ ЕАД е извършило
нарушение на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ във връзка с § 4, ал. 2 от ДР на ЗПФИ, тъй
като не е представило в КФН в законоустановения срок, а именно до
11.01.2021 г., списък на лицата, които притежават непряко квалифицирано
дялово участие в капитала на УД, както и данни за притежаваните от тях
гласове в общото събрание към 31.12.2020 г. В акта било отразено, че
нарушението е извършено на 12.01.2021 г., както и че същото е извършено в
гр.София.
С писмо, изх. № РГ-08-1-3/20.04.2021 г. представляващите УД „З. Л.
К.“ АД са били поканени да се явят в сградата на КФН за съставяне,
предявяване, подписване и връчване на АУАН. На 26.04.2021 г. в КФН се е
явил упълномощен представител на жалбоподателя и в негово присъствие е
бил съставен и на същия е бил връчен АУАН № Р-06-344/26.04.2021 г.
Срещу горепосочения АУАН в срока по чл. 44 от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/ постъпили писмени
възражения от УД „З. Л. К.“ ЕАД, вх. № 91-01-365/29.04.2019 г.
Жалбоподателят счита, че не е извършил нарушение на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ
във връзка с § 4, ал. 2 от ДР на ЗПФИ, доколкото е представил в срок справка,
в която е отразена информация относно притежавано от „З. И.Х.“ АД пряко
квалифицирано дялово участие в размер на 100% в капитала на
управляващото дружество. Относно непрякото квалифицирано участие в
капитала на УД, то дружеството незабавно е предприело действия за неговото
установяване и с писмо от 24.02.2021 г. коригираната справка е представена
на КФН. Относно съставянето на АУАН жалбоподателят излага становището
си, че това е станало в нарушение на процесуалния закон, от лице без нужната
компетентност, извън срока по чл.34, ал.2 от ЗАНН, както и без да са
съобразени обстоятелствата, които в своята съвкупност обосновават извода за
наличие на маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН.
Въз основа на акта е издадено процесното наказателно постановление
/НП/ № Р–10–768/14.10.2021 г., на заместник - председател на Комисията за
5
финансов надзор /КФН/, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната
дейност”, с което на жалбоподателя, на основание чл.290, ал.9, т.2, пр.1 от
Закона за пазарите на финансови инструменти /ЗПФИ/ е наложена
„имуществена санкция” в размер на 5 000 лв. /пет хиляди лева/ за нарушение
на чл.60, ал.2 от ЗПФИ във връзка с §4, ал.2 от Допълнителните разпоредби
на ЗПФИ.
Наказващият орган обсъдил възраженията на жалбоподателя срещу
акта, като приел, че същите са неоснователни. В тази връзка АНО посочил, че
съгласно чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ, инвестиционният посредник, съответно
управляващото дружество, предоставя на КФН два пъти годишно - към 30
юни и към 31 декември, в 10-дневен срок от посочените дати, списък на
лицата, които притежават пряко или непряко квалифицирано дялово участие,
както и данни за притежаваните от тях гласове в общото събрание.
Цитираната разпоредба недвусмислено изисква представяне на списък на
всички лица, притежаващи квалифицирано дялово участие, независимо дали
то е пряко или непряко. Съгласно текста на нормата, следва да се посочат
всички акционери в капитала на дружеството, без значение дали
притежаваното от тях дялово участие е пряко или непряко, предвид
възможността да има само една от тези форми или едновременно и двете.
Неправилно е изразеното от УД разбиране, че преценката за това справка за
кои лица с квалифицирано участие - пряко или непряко такова, да се
представя на надзорния орган зависи от дружеството. Подобно тълкуване не
кореспондира нито с текста на закона, нито със заложената в него цел, а
именно - прозрачност, стабилност и информираност. Своевременното, пълно
и точно изпълнение на задължението, въведено в чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ
позволява на КФН, в качеството й на надзорен орган, да осъществи ефективен
контрол по отношение на дейността на УД, след като разполага с информация
за всички акционери и вида на тяхното участие, което дава прозрачност в
структурата на капитала на УД. Посочената формулировка на текста („пряко
или непряко“) е въведена от законодателя, с оглед възможността да се
реализира хипотеза, при която дадено лице/а да притежава/т само пряко
квалифицирано дялово участие в УД, без наличие на непряко квалифицирано
дялово участие в УД от страна на друго лице/а. Горното обаче е само правен
способ, за да се обхване този специфичен случай, без това да изключва
възможността да са налице и двете хипотези - и пряко, и непряко участие в
6
капитала на УД, какъвто се явява настоящия случай. В конкретния случай за
УД „З. Л. К.“ ЕАД са налице и двете форми на квалифицирано участие -
пряко и непряко такова, предвид което изпълнението от страна на УД на
въведеното в чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ задължението с представяне на единия
списък - този на лицата, които притежават пряко квалифицирано дялово
участие, не освобождава дружеството от задължението за представяне на
другия - този на лицата, които притежават непряко квалифицирано дялово
участие. Във връзка с гореизложеното и предвид направеното от УД
неправилно тълкуване на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ, АНО подчертал, че е
погрешно виждането на УД, че с представяне в срок на справка по чл. 60, ал.
2 от ЗПФИ към 31.12.2020 г., съдържаща само списък с лицата, притежаващи
пряко квалифицирано участие в капитала на УД, се изчерпва изпълнението на
задължението му, възникнало по силата на цитираната разпоредба. Предвид
гореизложеното, отправената от УД молба за прекратяване на
административно-наказателното производство на основание чл. 54 от ЗАНН е
оставена без уважение.
На следващо място в подаденото от УД „З. Л. К.“ ЕАД възражение се
излага, че на явилото се при съставянето на АУАН № Р-06-344 от 26.04.2021
г. упълномощено лице не е връчена на Заповед № 3-61 от 17.03.2021 г. на
заместник - председателя на КФН, ръководещ управление „Надзор на
инвестиционната дейност“, въз основа, на която е извършена документна
проверка и впоследствие е съставен АУАН на УД. От страна на наказващия
орган е акцентирано, че съгласно чл. 19 от ЗКФН е предвиден специален ред
за извършване на проверки, съгласно който задължително трябва да има
конкретна заповед за конкретна проверка, включваща и служителите, имащи
право да извършват тази проверка, както и че съгласно чл. 19, ал. 6 от ЗКФН
в края на всяка проверка се съставя констативен документ, който се връчва
срещу подпис на провереното лице. Нарушителят посочва, че не му е връчена
нито заповед за проверка, нито заповед за упълномощаване на
актосъставителя, нито констативен протокол от извършената проверка, от
което УД смята, че правото му на защита е нарушено. Наказващият орган
приел, че така изложеното възражение е неоснователно, с мотивите, че
актовете за установяване на административни нарушения във връзка с
разпоредбите на ЗПФИ се съставят от изрично упълномощени от заместник -
председателя, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност“,
7
лица, както е предвидено в чл. 295, ал. 1 от ЗПФИ. Преценка за наличието на
материална компетентност на актосъставителя се прави служебно, както от
административно-наказващия орган при произнасяне по образуваното
производство, така и от компетентния първоинстанционен съд, ако бъде
сезиран. В случая документната проверка във връзка с наличието, респ.
липсата на представен списък на лицата, които притежават пряко или непряко
квалифицирано дялово участие, както и данни за притежаваните от тях
гласове в общото събрание в законоустановения за това срок, е извършена от
К. Р. Ч., в качеството му на „младши експерт“ в отдел „Надзор на
предприятия за колективно инвестиране“, дирекция „Надзор на
инвестиционната дейност“, управление „Надзор на инвестиционната дейност“
на КФН и за осъществяване на същата не е налице законово задължение за
наличие на изрична заповед. Липсва регламентирано законово задължение за
извършващия проверката да връчи на нарушителя, съответно на явилото се
упълномощено лице, Заповедта / Заповед № 3-61 от 17.03.2021 г./ на
заместник - председателя на КФН, ръководещ управление „Надзор на
инвестиционната дейност. Съгласно чл. 19 от ЗКФН, въведеното задължение
за изготвяне на изрична заповед за извършване на проверка, както и на
констативен документ при завършване на проверката се отнася за нарочни
проверки на място или в сградата на КФН. Проверката, съгласно чл. 19 от
ЗКФН, се различава от извършената такава, вследствие на която е съставен
АУАН № Р-06-344 от 26.04.2021 г., тъй като в конкретния случай проверката
е във връзка с ежедневното упражняване на част от правомощията на
надзорния орган, а именно регулярно да осъществява контрол за спазването
на разпоредбите на ЗПФИ, ЗДКИСДПКИ, подзаконовите нормативни актове,
свързани с тяхното приложение, както и на всяка друга нормативна уредба,
относима към дейността на управляващите дружества. Предвид
гореизложеното, наказващият орган приел, че при съставянето на АУАН не са
нарушени нито административно-производствените правила, нито правото на
защита на нарушителя.
На следващо място във възражението е застъпена тезата, че при
съставянето на АУАН № Р-06-344 от 26.04.2021 г. е нарушена разпоредбата
на чл. 34 от ЗАНН, тъй като съгласно последната не се образува
административно-наказателно производство, ако не е съставен акт за
установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на
8
нарушителя. Според УД най-късно до 11.01.2021 г. е могло да бъде
установено, че представената с вх. № 10-05-55 от 08.01.2021 г., справка за
лицата, които притежават пряко или непряко квалифицирано дялово участие
в УД към 31.12.2020 г. е непълна, от което следва, че АУАН е можело да бъде
съставен в тримесечен срок от 11.01.2021 г. В отговор на тези доводи АНО
изрично е посочил, че от представената от УД „З. Л. К.“ ЕАД справка, вх. №
10-05-55 от 08.01.2021 г., не може да бъде направен извод дали дружеството е
извършило нарушение на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ във връзка с § 4, ал. 2 от ДР на
ЗПФИ, тъй като е възможна хипотеза, в която лице/а притежава/т само пряко
квалифицирано дялово участие в УД, но да няма лице/а, което/които
притежават непряко квалифицирано дялово участие в УД. Видно от
получената от „Централен Депозитар“ АД информация с писмо, вх. № 09-6-
20 от 02.02.2021 г., 28,58 % от капитала на „З. И.Х.“ АД, притежаващо пряко
квалифицирано дялово участие в размер на 100% в капитала на УД, се
притежава от C. T. L., с оглед на което посоченото дружество се явява непряк
акционер в УД, притежаващ квалифицирано дялово участие в същото в
размер на 28,58 %. Едва от получената на 02.02.2021 г. информация от
„Централен Депозитар“ АД, актосъставителят е могъл да установи и е
установил, че представената на 08.01.2021 г. от УД „З. Л. К.“ ЕАД справка за
лицата, които притежават пряко или непряко квалифицирано дялово участие
в УД към 31.12.2020 г., е непълна, доколкото в нея не се съдържа информация
относно притежавано от C. T. L. непряко квалифицирано участие в капитала
на УД, съответно данни за притежаваните от него гласове в общото събрание
на акционерите на УД. Във връзка с изложеното, наказващият орган
подчертал, че датата, от която започва да тече тримесечният срок по чл. 34 от
ЗАНН е 02.02.2021 г., а не 11.01.2021 г., от което е видно, че при съставяне на
АУАН № Р-06-344 от 26.04.2021 г. не е нарушена разпоредбата на чл. 34 от
ЗАНН и актът е съставен в рамките на посочения тримесечен срок.
На последно място във възражението е отправена молба извършеното
от УД „З. Л. К.“ ЕАД нарушение да бъде квалифицирано като маловажен
случай, като са изложени аргументи в тази насока. АНО оставил молбата без
уважение, с аргументите, че нарушението на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ във връзка
с § 4, ал. 2 от ДР на ЗПФИ е формално по своя характер (на просто
извършване) и се счита за довършено със завършването на изпълнителното
деяние, което в конкретния случай се осъществява чрез бездействие в
9
законоустановения срок, без да е необходимо настъпването на вредоносен
резултат. Извършеното от УД „З. Л. К.“ ЕАД нарушение не разкрива по-ниска
степен на обществена опасност за установения ред на държавно управление в
сравнение с други нарушения от този вид. Непредставянето в КФН на справка
по чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ, съдържаща информация за всички лица,
притежаващи пряко или непряко квалифицирано дялово участие в УД „З. Л.
К.“ ЕАД, както и данни за притежаваните от тях гласове в общото събрание
на дружеството, възпрепятства заместник-председателя на КФН, ръководещ
управление „Надзор на инвестиционната дейност“, при осъществяване на
надзорните му правомощия. Наказващият орган изрично посочил, че
постъпилата в КФН, с вх. № 10-05-55 от 08.01.2021 г., информация във връзка
с квалифицираното дялово участие в УД, не може да бъде възприета за
надлежно изпълнение на въведеното в чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ във връзка с § 4,
ал. 2 от ДР на ЗПФИ задължение, тъй като в същата липсват данни за
непрякото квалифицирано дялово участие в капитала на дружеството, както и
данни за притежаваните от тях гласове в общото събрание на акционерите. С
писмо, вх. № РГ- 08-1-3 от 24.02.2021 г., едва след като надзорният орган е
поискал, УД „З. Л. К.“ ЕАД е представило в КФН информация, съдържаща
изискуемата такава съгласно чл.60, ал. 2 от ЗПФИ. С оглед гореизложеното и
предвид естеството на извършеното нарушение, по отношение на
констатираното нарушение АНО счел, че институтът на маловажността по чл.
28 от ЗАНН е неприложим.
Субект на констатираното нарушение е юридическо лице и поради това
съображение въпросът за вината, като елемент от субективната страна на
фактическия състав не подлежи на обсъждане. При съставянето и връчването
на АУАН не са допуснати съществени процесуални нарушения или
нарушения на материалния закон, които да нарушават или ограничават
правото на защита на нарушителя, поради което не са налице и основания за
прекратяване на образуваното административно-наказателно производство.
С горните аргументи, след преценка на всички представени
доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, АНО намерил за установено
от фактическа и правна страна, че УД „З. Л. К.“ ЕАД е извършило нарушение
на разпоредбата на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ във връзка с § 4, ал. 2 от ДР на
ЗПФИ, тъй като не е представило в КФН в законоустановения срок, а именно
до 11.01.2021 г., списък на лицата, които притежават непряко квалифицирано
10
дялово участие в капитала на УД, както и данни за притежаваните от тях
гласове в общото събрание на акционерите към 31.12.2020 г. Нарушена е
разпоредбата на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ във връзка с § 4, ал. 2 от ДР на ЗПФИ.
Нарушението е извършено на 12.01.2021 г. в гр. София. Нарушението на чл.
60 от ЗПФИ е обявено за административно нарушение с чл. 290, ал. 1, т. 4 от
ЗПФИ. Размерът на имуществената санкция за юридически лица е предвиден
в чл. 290, ал. 9, т. 2 от ЗПФИ. На основание чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, отчитайки
обстоятелствата по чл. 296, ал. 1 от ЗПФИ, при определяне на размера на
имуществената санкция следва е отчетено, че това е първо нарушение на
посочената разпоредба за дружеството, поради което наказващият орган счел,
че целта на наказанието, предвидена в чл. 12 от ЗАНН, може да бъде
постигната с налагане на имуществената санкция по чл. 290, ал. 9, т. 2,
предложение първо от ЗПФИ в размер на законоустановения минимум, а
именно - 5 000 (пет хиляди) лева.

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на
свидетеля К. Р. Ч., които съдът намира за последователни, логични и
непротиворечиви, както и от приобщените по реда на чл.283 от НПК писмени
доказателства.

При така очертаната фактическа обстановка съдът приема от
правна страна следното:

Жалбата е подадена от лице, спрямо което е наложено
административно наказание, т.е. от субект с надлежна процесуална
легитимация, като същата е подадена в преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от
ЗАНН, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна, по следните
съображения:
Съдът не констатира допуснати, в хода на административно -
наказателното производство, съществени процесуални нарушения, налагащи
отмяна на атакуваното наказателно постановление. При съставяне на акта за
11
установяване на административно нарушение и издаване на наказателното
постановление, са спазени отразените в ЗАНН изисквания, като
същевременно съдът намира, че същите са издадени от компетентен орган. В
акта за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление са отразени датата на нарушението и описание на същото в
достатъчна степен да се осигури възможност на жалбоподателя да разбере
конкретното нарушение, което му е вменено. Актът е съставен в
присъствието на упълномощен представител на дружеството - жалбоподател,
като описанието на нарушението в него, изцяло съответства на посоченото в
наказателното постановление и в последното липсва отразяване на нови
факти.
От събраните по делото доказателства съдът намира, че жалб.„З. Л.
К.“ ЕАД е извършило нарушение на разпоредбата на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ
във връзка с § 4, ал. 2 от ДР на ЗПФИ, тъй като не е представило в КФН в
законоустановения срок, а именно до 11.01.2021 г., списък на лицата, които
притежават непряко квалифицирано дялово участие в капитала на УД, както и
данни за притежаваните от тях гласове в общото събрание на акционерите
към 31.12.2020 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ във
връзка с § 4, ал. 2 от ДР на ЗПФИ. Нарушението е извършено на 12.01.2021 г.
в гр. София. Ето защо съдът приема, че законосъобразно е била ангажирана
административно - наказателната отговорност на дружеството–жалбоподател.
Настоящият съдебен състав споделя изцяло мотивите, изложени от
административно-наказващия орган в издаденото наказателно постановление,
в отговор на направените от жалбоподателя възражения, поради което
намира, че оспореното НП е законосъобразно и правилно и като такова
същото следва да бъде потвърдено.
Съдът не споделя изложените в жалбата доводи за наличие на
маловажност на извършеното нарушение, доколкото в случая е налице
засягане на значими обществени отношения, касаещи предмета на
нарушението, поради което и обществената опасност на деянието не се явява
незначителна и не следва да се приеме, че това деяние не съставлява
нарушение.
Съдът намира за неоснователни доводите на жалбоподателя, че за
същото нарушение е бил съставен втори АУАН с № Р-06-916 от 17.11.2021 г.
12
от същия актосъставител, в който са отразени нови фактически положения,
различни от тези по настоящия АУАН и НП досежно дружеството, за което
се твърди, че притежава непряко квалифицирано дялово участие в капитала
на УД „З. Л. К.“, а именно „Теленор Комюникейшън“ АД. Видно от
приложеното заверено копие на АУАН № Р-06-916 от 17.11.2021 г., съставен
от К. Р. Ч. - на длъжност мл. експерт в отдел „Надзор на предприятия за
колективно инвестиране” дирекция „Надзор на инвестиционната дейност”
към Комисията за финансов надзор в него е описана справка по чл.60, ал.2 от
ЗПФИ актуална към друг период /към 30.06.2021 г./, който е различен от
процесния /към 31.12.2020 г./. В този смисъл наличието или липсата на
промени в акционерните структури за период, следващ процесния, се явява
неотносимо към настоящия случай.
Санкционната разпоредба на чл. 290, ал.1, т.4 от ЗПФИ предвижда, че
който извърши или допусне извършването на нарушение на член 5, ал. 7, чл.
9, ал. 1, 2 и 4, чл. 12, чл. 13, чл. 13а, ал. 1, чл. 14, ал. 1 и 5, чл. 15, ал. 1, чл. 19,
ал. 2, чл. 60, чл. 63, ал. 4, чл. 64, ал. 2 и 6, чл. 65, 67, 69, 70, 75а, 75б, 77, чл.
83, ал. 2 – 5, чл. 84, чл. 86, ал. 5, чл. 87, чл. 90, ал. 1, чл. 91, ал. 1, чл. 93, ал. 1,
чл. 94, ал. 1, чл. 95, ал. 1, чл. 96, 97, чл. 99, ал. 1 – 4, чл. 100, 102 – 107, 109,
110, чл. 111, ал. 1, втора хипотеза и ал. 3, чл. 113 – 115, чл. 116, втора
хипотеза, чл. 117, 118, чл. 119, ал. 1 и 2, чл. 120, чл. 122, ал. 1 и 3, чл. 128, чл.
152, ал. 4, чл. 153, ал. 1, чл. 154, ал. 1 и 3, чл. 156, ал. 1 и 2, чл. 158, чл. 160,
ал. 8, чл. 167, ал. 3, чл. 168, ал. 1, чл. 170 – 172, чл. 173, ал. 1 – 3 и 5, чл. 174 –
178, чл. 179, чл. 180, ал. 1 – 4 и 8, чл. 182, чл. 183, ал. 1 и 4, чл. 184, ал. 1, чл.
185, ал. 1, чл. 186, ал. 1 – 5, чл. 187, ал. 2, чл. 198, ал. 1 и 3, чл. 207, ал. 1, чл.
227в и чл. 227г, ал. 1, се наказва с глоба в размер от 2000 до 5000 лв..
Съгласно чл.290, ал.9, т.2 от ЗПФИ за нарушения по ал. 1 и ал. 3 – 7 на
юридически лица и еднолични търговци се налага имуществена санкция в
размери, както следва: за нарушения по ал. 1, т. 4 и 5 – от 5000 до 10 000 лв., а
при повторно нарушение – от 10 000 до 10 000 000 лв.. С атакуваното
наказателно постановление на жалбоподателя е наложена имуществена
санкция в минимално предвидения от закона размер, което съдът намира, че
съответства на вида, характера и тежестта на извършеното нарушение.
Доколкото нарушението е извършено от юридическо лице, то неговата
отговорност е обективна (безвиновна), поради което не следва да се изследват
13
въпроси, свързани с вина и субективна страна на нарушението.
По отношение претенцията на процесуалния представител на
въззиваемата страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, с
оглед изхода на делото, съдът намира същото за основателно.
С измененията на ЗАНН, (Нов – ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от
23.12.2021 г.) в чл.63д е предвидено, че в производствата пред районния и
административния съд, както и в касационното производство страните имат
право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния
кодекс. Размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля
максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от
Закона за правната помощ /ЗПП/. Според разпоредбата на чл. 37, ал. 1 ЗПП
заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на
извършената дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по
предложение на НБПП.
С оглед гореизложеното, съдът намира, че жалбоподателят следва да
бъде осъден да заплати по сметка на КФН юрисконсултско възнаграждение в
размер на 150 лева за осъщественото процесуално представителство пред
настоящата инстанция, определен съгласно чл. 27е от Наредбата за
заплащането на правната помощ и в съответствие с предмета на делото и
неговата фактическа и правна сложност.

Водим от горното, Софийски районен съд,

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление /НП/ № Р–10–
768/14.10.2021 г., на заместник - председател на Комисията за финансов
надзор /КФН/, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност”,
с което на жалбоподателя „З. Л. К.“ ЕАД, ЕИК /ххххх/, със седалище и адрес
на управление /адрес/., представлявано заедно от Р. В. П. и О. Н. Г., на
основание чл.290, ал.9, т.2, пр.1 от Закона за пазарите на финансови
инструменти /ЗПФИ/ е наложена „имуществена санкция” в размер на 5 000 лв.
/пет хиляди лева/ за нарушение на чл.60, ал.2 от ЗПФИ във връзка с §4, ал.2
14
от Допълнителните разпоредби на ЗПФИ.

ОСЪЖДА жалбоподателя „З. Л. К.“ ЕАД, ЕИК /ххххх/, със седалище
и адрес на управление /адрес/., представлявано заедно от Р. В. П. и Огнян
Николов ДА ЗАПЛАТИ по сметка на Комисията за финансов надзор на
Р.България, с адрес: гр. София 1000, ул. „Будапеща” № 16 сумата от 150 лева
/сто и петдесет лева/, представляващи юрисконсултско възнаграждение за
осъщественото процесуално представителство пред настоящата съдебна
инстанция.


Решението подлежи на обжалване пред Административен съд –
София град в 14 дневен срок от получаване на съобщението, за
изготвянето му.


Съдия при Софийски районен съд: _______________________
15

Съдържание на мотивите Свали мотивите

Производството е по реда на чл.58д и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „З.Л.К.“ ЕАД, ЕИК /ххххх/, със седалище и
адрес на управление /адрес/, представлявано заедно от Р. В. П. и О.Н.Г. срещу
Наказателно постановление /НП/ № Р–10–768/14.10.2021 г., издадено от
заместник - председател на Комисията за финансов надзор /КФН/, ръководещ
управление „Надзор на инвестиционната дейност”, с което на жалбоподателя,
на основание чл.290, ал.9, т.2, пр.1 от Закона за пазарите на финансови
инструменти /ЗПФИ/ е наложена „имуществена санкция” в размер на 5 000 лв.
/пет хиляди лева/ за нарушение на чл.60, ал.2 от ЗПФИ във връзка с §4, ал.2
от Допълнителните разпоредби на ЗПФИ.
Жалбоподателят моли НП да бъде отменено като неправилно и
незаконосъобразно. Същият излага доводите си за допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила при съставяне на акта за установяване
на административно нарушение и при издаване на наказателното
постановление, които са самостоятелно основание за отмяна на крайния
административен акт. В тази връзка се сочи, че не е спазен срокът по чл.34 от
ЗАНН за съставяне на АУАН, актосъставителят няма нужната компетентност,
в акта липсва описание на твърдяното нарушение, датата и обстоятелствата,
при които е било извършено.Вместо да извърши проверка на изложените в
акта обстоятелства, както и да проведе допълнително разследване, с оглед
тяхното изясняване, административно-наказващият орган в нарушение на
чл.52, ал.4 от ЗАНН е издал процесното наказателно постановление. По
същество на вмененото нарушение се застъпва становище, че такова не е
извършено. Алтернативно се сочи, че е налице маловажен случай по смисъла
на чл.28 от ЗАНН, с оглед липсата на вредни последици за трети лица –
инвеститори, както и предоставяне на необходимата информация незабавно
след изискването й от КФН.

Въззиваемата страна – заместник - председател на Комисията за
финансов надзор, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната
дейност” чрез процесуалния си представител, моли наказателното
постановление да бъде изцяло потвърдено, като претендира юрисконсултско
възнаграждение.

Софийски районен съд, след като разгледа жалбата, обсъди
доводите в нея и се запозна с материалите по делото, намира за
установено от фактическа и правна страна следното:

С акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № Р – 06
– 344 от 26.04.2021 г., съставен от К.Р.Ч на длъжност мл. експерт в отдел
„Надзор на предприятия за колективно инвестиране” дирекция „Надзор на
инвестиционната дейност” към Комисията за финансов надзор след
1
извършена документна проверка е установено, че управляващо дружество
/УД/ „З.Л.К.” ЕАД, ЕИК: /ххххх/ е извършило нарушение на чл. 60, ал. 2 от
Закона за пазарите на финансови инструменти във връзка с § 4, ал. 2 от ДР на
ЗПФИ, тъй като не е представило в КФН в законоустановения срок, а именно
- до 11.01.2021 г. списък на лицата, които притежават непряко квалифицирано
дялово участие в УД, както и данни за притежаваните от тях гласове в
общото събрание към 31.12.2020 г.
Във водения от КФН регистър по чл. 30, ал. 1, т. 5 от Закона за
Комисията за финансов надзор /ЗКФН/, УД „З.Л.К.” ЕАД е вписано под №
РГ-08-1. Дружеството е получило лиценз за извършване на дейност като
управляващо дружество и като такова е адресат на нормите на Закона за
дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за
колективно инвестиране /ЗДКИСДПКИ/. Отделно от това по силата на § 4, ал.
2 от ДР на ЗПФИ за управляващите дружества се прилагат съответно
разпоредбите на чл. 16, чл. 53 - 60, чл. 70, ал. 1, чл. 90, 91, чл. 128, ал. 3, чл.
129 и 130 от ЗПФИ.
Съгласно разпоредбата на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ, инвестиционният
посредник, съответно управляващото дружество, предоставя на КФН два
пъти годишно - към 30 юни и към 31 декември, в 10-дневен срок от
посочените дати, списък на лицата, които притежават пряко или непряко
квалифицирано дялово участие, както и данни за притежаваните от тях
гласове в общото събрание. С оглед императивния характер на разпоредбата в
тежест на УД, в качеството му на задължено лице, е да установи всички лица,
които притежават както пряко, така и непряко квалифицирано участие в
капитала на УД, както и размера на това участие.
В изпълнение на това свое задължение управляващото дружество
„З.Л.К.“ ЕАД е следвало да предостави в КФН справка по чл. 60, ал. 2 от
ЗПФИ към 31.12.2020 г. най-късно до 10.01.2021 г., която да съдържа данни
за лицата, притежаващи пряко или непряко квалифицирано дялово участие,
както и данни за притежаваните от тях гласове в общото събрание на
акционерите. С оглед обстоятелството, че 10.01.2021 г. е неработен ден,
срокът за изпълнение на задължението е изтекъл на 11.01.2021 г.
С вх. № 10-05-55 от 08.01.2021 г., чрез единната система за
предоставяне на информация по електронен път, изградена и поддържана от
КФН (e-Register), УД „З.Л.К.“ ЕАД е представило в КФН справка по чл. 60,
ал. 2 от ЗПФИ към 31.12.2020 г., в която е отразена актуална и вярна
информация относно притежавано от „З. И. Х.“ АД пряко квалифицирано
дялово участие в размер на 100% в капитала на управляващото дружество, но
липсват данни за непряко квалифицирано участие.
С оглед гореизложеното, както и за установяване дали е налице
непряко квалифицирано дялово участие в УД, чрез прекия акционер „З. И.
Х.“ АД с писмо, изх. № 09-6-20 от 28.01.2021 г., на основание чл. 139, ал. 4 от
Закона за публичното предлагане на ценни книжа, от „Централен Депозитар“
2
АД, е поискано да се предоставят на КФН данни за акционерите,
притежаващи към 31.12.2020 г. над 10 % от акциите с право на глас от
капитала на „З. И. Х.“ АД. От предоставената с писмо, вх. № 09-6-20 от
02.02.2021 г., информация е видно, че 28,58 % от капитала на „З. И. Х.“ АД се
притежава от „C. T. L.”. Посоченото дружество се явява непряк акционер в
УД, притежаващ квалифицирано дялово участие в същото в размер на 28,58
%. Размерът на непрякото дялово участие е изчислен, съобразно
предвиденото в Съвместните насоки за пруденциална оценка на
придобивания и увеличения на квалифицирани участия във финансовия
сектор, а именно, посредством прилагане на критерия за умножаване,
съгласно Параграф 6.6.
В представената чрез e-Register, вх. № 10-05-55 от 08.01.2021 г., от
управляващо дружество „З.Л.К.“ ЕАД справка по чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ към
31.12.2020 г., не се съдържа информация относно посоченото по-горе лице -C.
T. L., притежаващо непряко квалифицирано дялово участие в УД, съответно
данни за притежаваните от него гласове в общото събрание на управляващото
дружество. В тази връзка и на основание чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ във връзка с §
4, ал. 2 от ДР на ЗПФИ, с писмо, изх. № РГ-08-1-3 от 18.02.2021 г. от УД е
изискано да коригира представената справка по чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ към
31.12.2020 г., като включи в нея C. T. L. в качеството му на акционер с
непряко квалифицирано участие в капитала на управляващото дружество и да
посочи коректния размер на това участие. С писмо, вх. № РГ-08-1-3 от
24.02.2021 г., УД представило в КФН коригирана справка по чл. 60, ал. 2 от
ЗПФИ към 31.12.2020 г., в която освен информация относно прякото
квалифицирано дялово участие в капитала на управляващото дружество, се
съдържат данни и за непрякото квалифицирано участие на C. T. L..
Във връзка с гореизложеното, извършилият проверката експерт в
отдел „Надзор на предприятия за колективно инвестиране” дирекция „Надзор
на инвестиционната дейност” към Комисията за финансов надзор приел, че
представената чрез e-Register, вх. № 10-05-55 от 08.01.2021 г., от УД „З.Л.К.“
ЕАД справка за лицата, които притежават пряко или непряко квалифицирано
дялово участие в управляващото дружество към 31.12.2020 г., е непълна,
доколкото в нея не се съдържа информация относно притежавано от C. T. L.
непряко квалифицирано участие в капитала на УД, съответно данни за
притежаваните от него гласове в общото събрание на УД.
В акта било посочено, че с горното УД „З.Л.К.“ ЕАД е извършило
нарушение на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ във връзка с § 4, ал. 2 от ДР на ЗПФИ, тъй
като не е представило в КФН в законоустановения срок, а именно до
11.01.2021 г., списък на лицата, които притежават непряко квалифицирано
дялово участие в капитала на УД, както и данни за притежаваните от тях
гласове в общото събрание към 31.12.2020 г. В акта било отразено, че
нарушението е извършено на 12.01.2021 г., както и че същото е извършено в
гр.София.
3
С писмо, изх. № РГ-08-1-3/20.04.2021 г. представляващите УД
„З.Л.К.“ АД са били поканени да се явят в сградата на КФН за съставяне,
предявяване, подписване и връчване на АУАН. На 26.04.2021 г. в КФН се е
явил упълномощен представител на жалбоподателя и в негово присъствие е
бил съставен и на същия е бил връчен АУАН № Р-06-344/26.04.2021 г.
Срещу горепосочения АУАН в срока по чл. 44 от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/ постъпили писмени
възражения от УД „З.Л.К.“ ЕАД, вх. № 91-01-365/29.04.2019 г.
Жалбоподателят счита, че не е извършил нарушение на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ
във връзка с § 4, ал. 2 от ДР на ЗПФИ, доколкото е представил в срок справка,
в която е отразена информация относно притежавано от „З. И. Х.“ АД пряко
квалифицирано дялово участие в размер на 100% в капитала на
управляващото дружество. Относно непрякото квалифицирано участие в
капитала на УД, то дружеството незабавно е предприело действия за неговото
установяване и с писмо от 24.02.2021 г. коригираната справка е представена
на КФН. Относно съставянето на АУАН жалбоподателят излага становището
си, че това е станало в нарушение на процесуалния закон, от лице без нужната
компетентност, извън срока по чл.34, ал.2 от ЗАНН, както и без да са
съобразени обстоятелствата, които в своята съвкупност обосновават извода за
наличие на маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН.
Въз основа на акта е издадено процесното наказателно постановление
/НП/ № Р–10–768/14.10.2021 г., на заместник - председател на Комисията за
финансов надзор /КФН/, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната
дейност”, с което на жалбоподателя, на основание чл.290, ал.9, т.2, пр.1 от
Закона за пазарите на финансови инструменти /ЗПФИ/ е наложена
„имуществена санкция” в размер на 5 000 лв. /пет хиляди лева/ за нарушение
на чл.60, ал.2 от ЗПФИ във връзка с §4, ал.2 от Допълнителните разпоредби
на ЗПФИ.
Наказващият орган обсъдил възраженията на жалбоподателя срещу
акта, като приел, че същите са неоснователни. В тази връзка АНО посочил, че
съгласно чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ, инвестиционният посредник, съответно
управляващото дружество, предоставя на КФН два пъти годишно - към 30
юни и към 31 декември, в 10-дневен срок от посочените дати, списък на
лицата, които притежават пряко или непряко квалифицирано дялово участие,
както и данни за притежаваните от тях гласове в общото събрание.
Цитираната разпоредба недвусмислено изисква представяне на списък на
всички лица, притежаващи квалифицирано дялово участие, независимо дали
то е пряко или непряко. Съгласно текста на нормата, следва да се посочат
всички акционери в капитала на дружеството, без значение дали
притежаваното от тях дялово участие е пряко или непряко, предвид
възможността да има само една от тези форми или едновременно и двете.
Неправилно е изразеното от УД разбиране, че преценката за това справка за
кои лица с квалифицирано участие - пряко или непряко такова, да се
4
представя на надзорния орган зависи от дружеството. Подобно тълкуване не
кореспондира нито с текста на закона, нито със заложената в него цел, а
именно - прозрачност, стабилност и информираност. Своевременното, пълно
и точно изпълнение на задължението, въведено в чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ
позволява на КФН, в качеството й на надзорен орган, да осъществи ефективен
контрол по отношение на дейността на УД, след като разполага с информация
за всички акционери и вида на тяхното участие, което дава прозрачност в
структурата на капитала на УД. Посочената формулировка на текста („пряко
или непряко“) е въведена от законодателя, с оглед възможността да се
реализира хипотеза, при която дадено лице/а да притежава/т само пряко
квалифицирано дялово участие в УД, без наличие на непряко квалифицирано
дялово участие в УД от страна на друго лице/а. Горното обаче е само правен
способ, за да се обхване този специфичен случай, без това да изключва
възможността да са налице и двете хипотези - и пряко, и непряко участие в
капитала на УД, какъвто се явява настоящия случай. В конкретния случай за
УД „З.Л.К.“ ЕАД са налице и двете форми на квалифицирано участие - пряко
и непряко такова, предвид което изпълнението от страна на УД на въведеното
в чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ задължението с представяне на единия списък - този
на лицата, които притежават пряко квалифицирано дялово участие, не
освобождава дружеството от задължението за представяне на другия - този на
лицата, които притежават непряко квалифицирано дялово участие. Във връзка
с гореизложеното и предвид направеното от УД неправилно тълкуване на чл.
60, ал. 2 от ЗПФИ, АНО подчертал, че е погрешно виждането на УД, че с
представяне в срок на справка по чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ към 31.12.2020 г.,
съдържаща само списък с лицата, притежаващи пряко квалифицирано
участие в капитала на УД, се изчерпва изпълнението на задължението му,
възникнало по силата на цитираната разпоредба. Предвид гореизложеното,
отправената от УД молба за прекратяване на административно-наказателното
производство на основание чл. 54 от ЗАНН е оставена без уважение.
На следващо място в подаденото от УД „З.Л.К.“ ЕАД възражение се
излага, че на явилото се при съставянето на АУАН № Р-06-344 от 26.04.2021
г. упълномощено лице не е връчена на Заповед № 3-61 от 17.03.2021 г. на
заместник - председателя на КФН, ръководещ управление „Надзор на
инвестиционната дейност“, въз основа, на която е извършена документна
проверка и впоследствие е съставен АУАН на УД. От страна на наказващия
орган е акцентирано, че съгласно чл. 19 от ЗКФН е предвиден специален ред
за извършване на проверки, съгласно който задължително трябва да има
конкретна заповед за конкретна проверка, включваща и служителите, имащи
право да извършват тази проверка, както и че съгласно чл. 19, ал. 6 от ЗКФН
в края на всяка проверка се съставя констативен документ, който се връчва
срещу подпис на провереното лице. Нарушителят посочва, че не му е връчена
нито заповед за проверка, нито заповед за упълномощаване на
актосъставителя, нито констативен протокол от извършената проверка, от
което УД смята, че правото му на защита е нарушено. Наказващият орган
5
приел, че така изложеното възражение е неоснователно, с мотивите, че
актовете за установяване на административни нарушения във връзка с
разпоредбите на ЗПФИ се съставят от изрично упълномощени от заместник -
председателя, ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност“,
лица, както е предвидено в чл. 295, ал. 1 от ЗПФИ. Преценка за наличието на
материална компетентност на актосъставителя се прави служебно, както от
административно-наказващия орган при произнасяне по образуваното
производство, така и от компетентния първоинстанционен съд, ако бъде
сезиран. В случая документната проверка във връзка с наличието, респ.
липсата на представен списък на лицата, които притежават пряко или непряко
квалифицирано дялово участие, както и данни за притежаваните от тях
гласове в общото събрание в законоустановения за това срок, е извършена от
К.Р.Ч, в качеството му на „младши експерт“ в отдел „Надзор на предприятия
за колективно инвестиране“, дирекция „Надзор на инвестиционната дейност“,
управление „Надзор на инвестиционната дейност“ на КФН и за
осъществяване на същата не е налице законово задължение за наличие на
изрична заповед. Липсва регламентирано законово задължение за
извършващия проверката да връчи на нарушителя, съответно на явилото се
упълномощено лице, Заповедта / Заповед № 3-61 от 17.03.2021 г./ на
заместник - председателя на КФН, ръководещ управление „Надзор на
инвестиционната дейност. Съгласно чл. 19 от ЗКФН, въведеното задължение
за изготвяне на изрична заповед за извършване на проверка, както и на
констативен документ при завършване на проверката се отнася за нарочни
проверки на място или в сградата на КФН. Проверката, съгласно чл. 19 от
ЗКФН, се различава от извършената такава, вследствие на която е съставен
АУАН № Р-06-344 от 26.04.2021 г., тъй като в конкретния случай проверката
е във връзка с ежедневното упражняване на част от правомощията на
надзорния орган, а именно регулярно да осъществява контрол за спазването
на разпоредбите на ЗПФИ, ЗДКИСДПКИ, подзаконовите нормативни актове,
свързани с тяхното приложение, както и на всяка друга нормативна уредба,
относима към дейността на управляващите дружества. Предвид
гореизложеното, наказващият орган приел, че при съставянето на АУАН не са
нарушени нито административно-производствените правила, нито правото на
защита на нарушителя.
На следващо място във възражението е застъпена тезата, че при
съставянето на АУАН № Р-06-344 от 26.04.2021 г. е нарушена разпоредбата
на чл. 34 от ЗАНН, тъй като съгласно последната не се образува
административно-наказателно производство, ако не е съставен акт за
установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на
нарушителя. Според УД най-късно до 11.01.2021 г. е могло да бъде
установено, че представената с вх. № 10-05-55 от 08.01.2021 г., справка за
лицата, които притежават пряко или непряко квалифицирано дялово участие
в УД към 31.12.2020 г. е непълна, от което следва, че АУАН е можело да бъде
съставен в тримесечен срок от 11.01.2021 г. В отговор на тези доводи АНО
6
изрично е посочил, че от представената от УД „З.Л.К.“ ЕАД справка, вх. №
10-05-55 от 08.01.2021 г., не може да бъде направен извод дали дружеството е
извършило нарушение на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ във връзка с § 4, ал. 2 от ДР на
ЗПФИ, тъй като е възможна хипотеза, в която лице/а притежава/т само пряко
квалифицирано дялово участие в УД, но да няма лице/а, което/които
притежават непряко квалифицирано дялово участие в УД. Видно от
получената от „Централен Депозитар“ АД информация с писмо, вх. № 09-6-
20 от 02.02.2021 г., 28,58 % от капитала на „З. И. Х.“ АД, притежаващо пряко
квалифицирано дялово участие в размер на 100% в капитала на УД, се
притежава от C. T. L., с оглед на което посоченото дружество се явява непряк
акционер в УД, притежаващ квалифицирано дялово участие в същото в
размер на 28,58 %. Едва от получената на 02.02.2021 г. информация от
„Централен Депозитар“ АД, актосъставителят е могъл да установи и е
установил, че представената на 08.01.2021 г. от УД „З.Л.К.“ ЕАД справка за
лицата, които притежават пряко или непряко квалифицирано дялово участие
в УД към 31.12.2020 г., е непълна, доколкото в нея не се съдържа информация
относно притежавано от C. T. L. непряко квалифицирано участие в капитала
на УД, съответно данни за притежаваните от него гласове в общото събрание
на акционерите на УД. Във връзка с изложеното, наказващият орган
подчертал, че датата, от която започва да тече тримесечният срок по чл. 34 от
ЗАНН е 02.02.2021 г., а не 11.01.2021 г., от което е видно, че при съставяне на
АУАН № Р-06-344 от 26.04.2021 г. не е нарушена разпоредбата на чл. 34 от
ЗАНН и актът е съставен в рамките на посочения тримесечен срок.
На последно място във възражението е отправена молба извършеното
от УД „З.Л.К.“ ЕАД нарушение да бъде квалифицирано като маловажен
случай, като са изложени аргументи в тази насока. АНО оставил молбата без
уважение, с аргументите, че нарушението на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ във връзка
с § 4, ал. 2 от ДР на ЗПФИ е формално по своя характер (на просто
извършване) и се счита за довършено със завършването на изпълнителното
деяние, което в конкретния случай се осъществява чрез бездействие в
законоустановения срок, без да е необходимо настъпването на вредоносен
резултат. Извършеното от УД „З.Л.К.“ ЕАД нарушение не разкрива по-ниска
степен на обществена опасност за установения ред на държавно управление в
сравнение с други нарушения от този вид. Непредставянето в КФН на справка
по чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ, съдържаща информация за всички лица,
притежаващи пряко или непряко квалифицирано дялово участие в УД
„З.Л.К.“ ЕАД, както и данни за притежаваните от тях гласове в общото
събрание на дружеството, възпрепятства заместник-председателя на КФН,
ръководещ управление „Надзор на инвестиционната дейност“, при
осъществяване на надзорните му правомощия. Наказващият орган изрично
посочил, че постъпилата в КФН, с вх. № 10-05-55 от 08.01.2021 г.,
информация във връзка с квалифицираното дялово участие в УД, не може да
бъде възприета за надлежно изпълнение на въведеното в чл. 60, ал. 2 от
ЗПФИ във връзка с § 4, ал. 2 от ДР на ЗПФИ задължение, тъй като в същата
7
липсват данни за непрякото квалифицирано дялово участие в капитала на
дружеството, както и данни за притежаваните от тях гласове в общото
събрание на акционерите. С писмо, вх. № РГ- 08-1-3 от 24.02.2021 г., едва
след като надзорният орган е поискал, УД „З.Л.К.“ ЕАД е представило в КФН
информация, съдържаща изискуемата такава съгласно чл.60, ал. 2 от ЗПФИ. С
оглед гореизложеното и предвид естеството на извършеното нарушение, по
отношение на констатираното нарушение АНО счел, че институтът на
маловажността по чл. 28 от ЗАНН е неприложим.
Субект на констатираното нарушение е юридическо лице и поради това
съображение въпросът за вината, като елемент от субективната страна на
фактическия състав не подлежи на обсъждане. При съставянето и връчването
на АУАН не са допуснати съществени процесуални нарушения или
нарушения на материалния закон, които да нарушават или ограничават
правото на защита на нарушителя, поради което не са налице и основания за
прекратяване на образуваното административно-наказателно производство.
С горните аргументи, след преценка на всички представени
доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, АНО намерил за установено
от фактическа и правна страна, че УД „З.Л.К.“ ЕАД е извършило нарушение
на разпоредбата на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ във връзка с § 4, ал. 2 от ДР на
ЗПФИ, тъй като не е представило в КФН в законоустановения срок, а именно
до 11.01.2021 г., списък на лицата, които притежават непряко квалифицирано
дялово участие в капитала на УД, както и данни за притежаваните от тях
гласове в общото събрание на акционерите към 31.12.2020 г. Нарушена е
разпоредбата на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ във връзка с § 4, ал. 2 от ДР на ЗПФИ.
Нарушението е извършено на 12.01.2021 г. в гр. София. Нарушението на чл.
60 от ЗПФИ е обявено за административно нарушение с чл. 290, ал. 1, т. 4 от
ЗПФИ. Размерът на имуществената санкция за юридически лица е предвиден
в чл. 290, ал. 9, т. 2 от ЗПФИ. На основание чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, отчитайки
обстоятелствата по чл. 296, ал. 1 от ЗПФИ, при определяне на размера на
имуществената санкция следва е отчетено, че това е първо нарушение на
посочената разпоредба за дружеството, поради което наказващият орган счел,
че целта на наказанието, предвидена в чл. 12 от ЗАНН, може да бъде
постигната с налагане на имуществената санкция по чл. 290, ал. 9, т. 2,
предложение първо от ЗПФИ в размер на законоустановения минимум, а
именно - 5 000 (пет хиляди) лева.

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на
свидетеля К.Р.Ч, които съдът намира за последователни, логични и
непротиворечиви, както и от приобщените по реда на чл.283 от НПК писмени
доказателства.

При така очертаната фактическа обстановка съдът приема от
правна страна следното:
8

Жалбата е подадена от лице, спрямо което е наложено
административно наказание, т.е. от субект с надлежна процесуална
легитимация, като същата е подадена в преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от
ЗАНН, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна, по следните
съображения:
Съдът не констатира допуснати, в хода на административно -
наказателното производство, съществени процесуални нарушения, налагащи
отмяна на атакуваното наказателно постановление. При съставяне на акта за
установяване на административно нарушение и издаване на наказателното
постановление, са спазени отразените в ЗАНН изисквания, като
същевременно съдът намира, че същите са издадени от компетентен орган. В
акта за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление са отразени датата на нарушението и описание на същото в
достатъчна степен да се осигури възможност на жалбоподателя да разбере
конкретното нарушение, което му е вменено. Актът е съставен в
присъствието на упълномощен представител на дружеството - жалбоподател,
като описанието на нарушението в него, изцяло съответства на посоченото в
наказателното постановление и в последното липсва отразяване на нови
факти.
От събраните по делото доказателства съдът намира, че жалб.„З.Л.К.“
ЕАД е извършило нарушение на разпоредбата на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ във
връзка с § 4, ал. 2 от ДР на ЗПФИ, тъй като не е представило в КФН в
законоустановения срок, а именно до 11.01.2021 г., списък на лицата, които
притежават непряко квалифицирано дялово участие в капитала на УД, както и
данни за притежаваните от тях гласове в общото събрание на акционерите
към 31.12.2020 г. Нарушена е разпоредбата на чл. 60, ал. 2 от ЗПФИ във
връзка с § 4, ал. 2 от ДР на ЗПФИ. Нарушението е извършено на 12.01.2021 г.
в гр. София. Ето защо съдът приема, че законосъобразно е била ангажирана
административно - наказателната отговорност на дружеството–жалбоподател.
Настоящият съдебен състав споделя изцяло мотивите, изложени от
административно-наказващия орган в издаденото наказателно постановление,
в отговор на направените от жалбоподателя възражения, поради което
намира, че оспореното НП е законосъобразно и правилно и като такова
същото следва да бъде потвърдено.
Съдът не споделя изложените в жалбата доводи за наличие на
маловажност на извършеното нарушение, доколкото в случая е налице
засягане на значими обществени отношения, касаещи предмета на
нарушението, поради което и обществената опасност на деянието не се явява
незначителна и не следва да се приеме, че това деяние не съставлява
9
нарушение.
Съдът намира за неоснователни доводите на жалбоподателя, че за
същото нарушение е бил съставен втори АУАН с № Р-06-916 от 17.11.2021 г.
от същия актосъставител, в който са отразени нови фактически положения,
различни от тези по настоящия АУАН и НП досежно дружеството, за което
се твърди, че притежава непряко квалифицирано дялово участие в капитала
на УД „З.Л.К.“, а именно „Т. К.“ АД. Видно от приложеното заверено копие
на АУАН № Р-06-916 от 17.11.2021 г., съставен от К.Р.Ч - на длъжност мл.
експерт в отдел „Надзор на предприятия за колективно инвестиране”
дирекция „Надзор на инвестиционната дейност” към Комисията за финансов
надзор в него е описана справка по чл.60, ал.2 от ЗПФИ актуална към друг
период /към 30.06.2021 г./, който е различен от процесния /към 31.12.2020 г./.
В този смисъл наличието или липсата на промени в акционерните структури
за период, следващ процесния, се явява неотносимо към настоящия случай.
Санкционната разпоредба на чл. 290, ал.1, т.4 от ЗПФИ предвижда, че
който извърши или допусне извършването на нарушение на член 5, ал. 7, чл.
9, ал. 1, 2 и 4, чл. 12, чл. 13, чл. 13а, ал. 1, чл. 14, ал. 1 и 5, чл. 15, ал. 1, чл. 19,
ал. 2, чл. 60, чл. 63, ал. 4, чл. 64, ал. 2 и 6, чл. 65, 67, 69, 70, 75а, 75б, 77, чл.
83, ал. 2 – 5, чл. 84, чл. 86, ал. 5, чл. 87, чл. 90, ал. 1, чл. 91, ал. 1, чл. 93, ал. 1,
чл. 94, ал. 1, чл. 95, ал. 1, чл. 96, 97, чл. 99, ал. 1 – 4, чл. 100, 102 – 107, 109,
110, чл. 111, ал. 1, втора хипотеза и ал. 3, чл. 113 – 115, чл. 116, втора
хипотеза, чл. 117, 118, чл. 119, ал. 1 и 2, чл. 120, чл. 122, ал. 1 и 3, чл. 128, чл.
152, ал. 4, чл. 153, ал. 1, чл. 154, ал. 1 и 3, чл. 156, ал. 1 и 2, чл. 158, чл. 160,
ал. 8, чл. 167, ал. 3, чл. 168, ал. 1, чл. 170 – 172, чл. 173, ал. 1 – 3 и 5, чл. 174 –
178, чл. 179, чл. 180, ал. 1 – 4 и 8, чл. 182, чл. 183, ал. 1 и 4, чл. 184, ал. 1, чл.
185, ал. 1, чл. 186, ал. 1 – 5, чл. 187, ал. 2, чл. 198, ал. 1 и 3, чл. 207, ал. 1, чл.
227в и чл. 227г, ал. 1, се наказва с глоба в размер от 2000 до 5000 лв..
Съгласно чл.290, ал.9, т.2 от ЗПФИ за нарушения по ал. 1 и ал. 3 – 7 на
юридически лица и еднолични търговци се налага имуществена санкция в
размери, както следва: за нарушения по ал. 1, т. 4 и 5 – от 5000 до 10 000 лв., а
при повторно нарушение – от 10 000 до 10 000 000 лв.. С атакуваното
наказателно постановление на жалбоподателя е наложена имуществена
санкция в минимално предвидения от закона размер, което съдът намира, че
съответства на вида, характера и тежестта на извършеното нарушение.
Доколкото нарушението е извършено от юридическо лице, то неговата
отговорност е обективна (безвиновна), поради което не следва да се изследват
въпроси, свързани с вина и субективна страна на нарушението.
По отношение претенцията на процесуалния представител на
въззиваемата страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, с
оглед изхода на делото, съдът намира същото за основателно.
С измененията на ЗАНН, (Нов – ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от
23.12.2021 г.) в чл.63д е предвидено, че в производствата пред районния и
административния съд, както и в касационното производство страните имат
10
право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния
кодекс. Размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля
максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от
Закона за правната помощ /ЗПП/. Според разпоредбата на чл. 37, ал. 1 ЗПП
заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на
извършената дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по
предложение на НБПП.
С оглед гореизложеното, съдът намира, че жалбоподателят следва да
бъде осъден да заплати по сметка на КФН юрисконсултско възнаграждение в
размер на 150 лева за осъщественото процесуално представителство пред
настоящата инстанция, определен съгласно чл. 27е от Наредбата за
заплащането на правната помощ и в съответствие с предмета на делото и
неговата фактическа и правна сложност.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд –
София град в 14 дневен срок от получаване на съобщението, за
изготвянето му.






РАЙОНЕН СЪДИЯ
11