Решение по дело №2969/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 851
Дата: 19 юни 2023 г.
Съдия: Кремена Сайкова Данаилова Колева
Дело: 20227050702969
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

851

Варна, 19.06.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Варна - XXIX състав, в съдебно заседание на тридесети май две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

КРЕМЕНА ДАНАИЛОВА

При секретар АНГЕЛИНА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия КРЕМЕНА ДАНАИЛОВА административно дело № 2969 / 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.256, ал.1 от АПК.

Производството е образувано по жалба от В.А.С. ЕГН ********** с искане за се преустанови бездействието на кмет на Община Варна по задължения произтичащи пряко от нормативен акт, изразяващо се в неизпълнение на:

1. Задълженията му по чл.17, ал.1 от Наредба за организация на движението на територията на Община Варна /НОДТОВ/, чрез издаване на заповед за временна комисия, която да му предложи списък на улиците, на които могат да се поставят загражденията по чл.17 от НОДТОВ, относно ул.  Т.Д. в гр. Варна.

2. Да утвърди списъкът на улиците, на които могат да се поставят загражденията по чл.17 от НОДТОВ, относно ул.  Т.Д. в гр. Варна.

3. На основание чл. 25, ал.10 от НОДТОВ да издаде заповед на Общинско предприятие „Общински паркинги и сина зона“, с която да определи реда и условията, по които това предприятие ще контролира спазването на чл. 25 от НОДТОВ, относно ул.  Т.Д. в гр. Варна.

Жалбоподателят сочи, че с оглед искането му за забрана на нерегламентираното паркиране на пътни превозни средства по тротоарите на ул.  Т.Д. в гр. Варна, кмета на Община Варна е следвало да издаде посочените заповеди, които задължения произтичат пряко от нормативен акт на Общински съвет – Варна, поради което е налице бездействие на адм. орган. Отправено е искане кмета на Община Варна да бъде задължен да издаде посочените заповеди.

Ответникът – кмет на Община Варна, чрез юрисконсулт П.К. оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена. Поддържа становище рег. № РД19005349ВН_009ВН/10.03.2023 г. дадено от директор на Дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“, Община Варна.

Съдът приема за установено от фактическа страна следното:

Подадена е жалба рег. № РД19005349ВН/21.03.2019 г. от Ж.К.Н.до кмет на Община Варна, в която е изложено, че на ул.  Т.Д. №8 се извършват товаро – разтоварни дейности от бус, който затруднява движението и видимостта, също така има монтирано метално пособие върху тротоара пред посочения адрес, като във вертикално положение затруднява движението по тротоара.

С писмо рег. № РД19005349ВН_001ВН/04.04.2019 г. от зам. – кмет на Община Варна е уведомена Ж.К.Н. - С.– С., че е съставен протокол на Е.Н.– управител на фирма „Термо газ“ ЕООД с указание за спазване от шофьора на камиона ЗДвП. За поставените преградни устройства на ул.  Т.Д. №*от Д.П.е представено разрешение издадено от Община Варна. Установено е чрез проверка в отдел „Кадастър и регулация“ в Община Варна, че монтираните падащи устройства пред гаражните клетки на ул.  Т.Д. №*до 12 попадат в имотните граници на парцелите. За поставяне на пътни знаци и маркировка писмото е изпратено в дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ на Община Варна по компетентност. Към писмото е представен Констативен протокол №А 008861/26.03.2019 г. за проведен разговор с Е.Н., извадка от Кадастрален план на ул. Т.Н.от 2000 г., писмо № РД13003858ВН-001ВН/20.03.2013 г. от директор на Дирекция „ИИБ“, Община Варна до Дарина Павлова, с което е уведомена, че й дават право да монтира един брой антипаркинг скоба пред гараж на ул.  Т.Д. № 7.

От В.А.С. е подадено е заявление рег. № РД19005349ВН/07.06.2019 г. до зам. – кмет на Община Варна с искане да бъдат означени по пътното платно и по тротоарите на ул.  Т.Д. възможните места за паркиране на МПС, като същите да бъдат съобразени със съществуващите законни подходи за гаражи и паркингови места в имотите по улицата и с необходимостта от тротоари.

От директор на Дирекция „ИИБ“, Община Варна е изпратено писмо рег. № РД19005349ВН_004ВН/10.07.2019 г. до началник сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР – Варна, с копие до В.С., в което е посочено че след оглед на ул.  Т.Д. е установено наличието на голям брой паркирани автомобили по тротоарите, принуждаващи пешеходците да използват пътното платно като единствен начин за придвижване. Изразено е становище, че монтирането на ограничителни средства, които в последствие се изваждат или премахват, не може да подобри културата на шофьорите в гр. Варна, поради което следва да се извършва системно санкциониране. Отправено е искане за предприемане на действия по компетентност съгласно раздел ІV, чл.25 от Наредба за организацията на движението на територията на Община Варна.

В писмо рег. № РД19005349ВН_009ВН/10.03.2023 г. от директор на дирекция „ИИБ“, Община Варна е изложено каква е нормативната уредба относно задълженията за паркиране. Контролът и оперативните действия по чл. 25, ал.9 от Наредба за организацията на движението на територията на Община Варна се осъществяват от Общинско предприятие „Общински паркинги и синя зона“, на основание чл.25, ал.10 от наредбата. Към Община Варна е сформирана и функционера Общинска комисия по безопасност на движението по пътищата не територията на Община Варна.

В Писмо рег. № РД19005349ВН_008ВН/09.03.2023 г. от директор на ОП „Общински паркинги и синя зона“ е посочено, че ул. Т.Д., гр. Варна е извън зоната на участъците „Синя зона“ и не попада в обхвата на контролираната територия, поради което общинското предприятие на разполага с изисканите от Адм. съд - Варна заповеди /относно които жалбоподателят сочи, че е налице бездействие на кмета на Община Варна – молба с.д. 3190/01.03.2023 г./.

С оглед установеното от фактическа страна съдът прави следните изводи.

Съгласно чл.256, ал.1 от АПК, бездействието на административния орган по задължение, произтичащо пряко от нормативен акт, може да се оспори безсрочно, като се прилагат съответно разпоредбите за оспорване на индивидуалните административни актове. Посоченото право по чл.256, ал.1 от АПК не е обвързано със срок и не е обвързано от отправено до органа искане.

Поради това, че и по трите искания предмет на настоящото оспорване се сочи бездействие на кмет на Община Варна по задължения, произтичащи от нормативен акт, в случая подзаконов нормативен акт - чл.17 и чл.25 от НОДТОВ следва, че жалбата не е ограничена със срок. Подадена е от надлежна страна, с правен интерес, предвид установяването от справка от 02.02.2023 г. от Национална база данни, че жалбоподателят В.А.С. е с настоящ и постоянен адрес ***. Установеното обуславя допустимост на жалбата.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Няма спор между страните, че улица  Т.Д. в град Варна е общинска собственост на основание чл. 2, ал. 1, т. 1 и чл. 3, ал. 2, т. 1 от ЗОС, §7, ал.1, т.4 от ПЗР на ЗМСМА и чл.8, ал.3 от Закон за пътищата, за която съгласно чл. 56, ал. 2 от ЗОС не се съставя акт за общинска собственост. Общинската собственост на ул.  Т.Д. в гр. Варна се установява и от писмо рег. № РД19005349ВН_004ВН/10.07.2019 г. от директор на дирекция „ИИБ“, Община Варна, с което уведомява началник на Сектор „Пътна полиция“, ОД МВР – Варна за предприемане на действия съгласно раздел ІV, чл.25 от Наредба за организацията на движението на територията на Община Варна, както и писмо рег. № РД19005349ВН_007ВН/08.03.2023 г. от директор на дирекция „УСКОР“, Община Варна да ОП „Общински паркинги и синя зона“ – Варна, с искане за отговор по уточняваща молба от В.С. с.д. 3190/01.03.3023 г. по настоящото дело.

Наредба за организация на движението на територията на община Варна на Общински съвет Варна е приета с Решение № 1078-5 по Протокол № 26 от заседание, проведено на 31.01.2018 г., доп. - Решение № 842-7(24)/30.03.2022 г., изм. и доп. - Решение № 972-3(26)/17.05.2022 г., поради което е действащ подзаконов нормативен акт, съгласно чл.7, ал.2 вр. чл. 8 от Закон за нормативните актове.

Съгласно чл. 17, ал.1 от НОДТОБ, поставянето на напречни неравности за снижаване на скоростта на ППС, предпазни ограждения (верижен и тръбно-решетъчен парапет, антипаркингови елементи или бетонови саксии) се осъществява от община Варна със съдействието на ОД на МВР - Варна по списък на улиците, утвърден от кмета на общината. Списъкът е ежегоден, като предложението за утвърждаване на списъка се изготвя от временна комисия, назначена от кмета на община Варна, в която участват и представители на Пътна полиция към ОД на МВР - Варна.

Сформирането на комисия и утвърждаване на списък на улиците по чл.17, ал.1 от НОДТОВ се извършва с актове на кмет на Община Варна, които не са с характер на индивидуални, общи или подзаконови нормативни административни актове, поради което представляват бездействие на административен орган, което произтича пряко от нормативен акт по чл.256, ал.1 от АПК.

Представена е Заповед № 3086/01.10.2021 г. издадена от кмет на Община Варна, с която на основание чл. 44, ал.1, т.1 и 2 от ЗМСМА, вр. чл.167в, ал.1, 2, 3 и 4 от ЗДвП и Утвърдени правила за дейността и организацията на работата на общинските комисии по безопасност на движенето по пътищата със Заповед № 3-43/31.08.2021 г. на председателя на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ е отменена Заповед № 5481/31.12.2019 г. и е назначена Общинска комисия по безопасност на движението по пътищата на територията на Община Варна в определен състав, определени са функциите на комисията, общински план – програма и документи относно дейността и съхраняване на информацията. Преди това със Заповед № 5481/31.12.20219 г. на кмет на Община Варна е била сформирана Общинска комисия по безопасност на движението по пътищата на Община Варна. Сформираната комисия в изпълнение на чл.167в, ал.3 от ЗДвП не е идентична с предвидената комисия по чл.17, ал.1 от НОДТОВ, тъй като има различни функции и в комисията по чл.17, ал.1 от НОДТОВ следва да има и представители на сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР - Варна. Следва, че не е сформирана комисия по чл.17, ал.1 от НОДТОВ, която да предложи на кмет на Община Варна списък на улиците, респективно тротоарите към тях, относно които да се поставят предпазни ограждения (верижен и тръбно-решетъчен парапет, антипаркингови елементи или бетонови саксии). Съответно не е утвърден списъкът по чл.17, ал.1 от НОДТОВ от кмет на Община Варна, относно улиците включително и улица  Т.Д. в гр. Варна, на които да се поставят напречни неравности за снижаване на скоростта на ППС, предпазни ограждения (верижен и тръбно – решетъчен парапет, антипаркингови елементи или бетонови саксии). Нормата на чл.17, ал.1 от НОДТОВ е приета на 31.01.2018 г. действаща е и към момента, поради което е налице бездействие на кмет на община Варна по т.1. и т.2 от жалбата. Изпратеното писмо рег. № РД19005349ВН_004ВН/10.07.2019 г. от директор на Дирекция „ИИБ“ до началник сектор „Пътна полиция“, при ОД МВР – Варна не замества, вмененото задължение на кмет на Община Варна, поради което не може да се приеме, че е налице изпълнение на задълженията по чл.17, ал.1 от НОДТОВ.

Съгласно чл.25, ал.10 от НОДТОВ, контролът и оперативните действия по предходната алинея се организират и осъществяват от Общинско предприятие „Общински паркинги и синя зона” по ред и при условия, определени с писмена заповед на кмета на Община Варна. Чл.25, ал.9 от НОДТОВ, предвижда, че всички поставени в нарушение на забраната по предходната алинея подвижни, неподвижни и други прегради, знаци, табели, съоръжения и други подобни подлежат на незабавно премахване и изземване от упълномощените представители на Община Варна, без да е необходимо предупреждение или предизвестие.

Посочените разпоредби на чл.25, ал.9 и 10 от НОДТОВ, предвиждат, че кмета на Община Варна следва да издаде писмена заповед, с която да определи реда и условията, въз основа на които ОП „Общински паркинги и синя зона“ да премахва и изземва всички поставени в нарушение на забраната по предходната алинея подвижни, неподвижни и други прегради, знаци, табели, съоръжения и други подобни. Посочения акт е вътрешноведомствен, следва че не е индивидуален, общ или подзаконов нормативен административен акт, поради което представлява бездействие на административен орган, което произтича пряко от нормативен акт по чл.256, ал.1 от АПК.

След като в чл. 25, ал.9 от НОДТОВ е посочено „всички“ следва, че на ОП „Общински паркинги и синя зона“ следва да се укаже с посочената заповед по чл.25, ал.10 от НОДТОВ, че компетентността му ще е за територията на цялата Община Варна. Към момента ул.  Т.Д. не е в територията на „Синя зона“ на Община Варна, видно от сайта на ОП „Общински паркинги и синя зона“ - https://www.varnaparking.bg/. Съобразно чл.25, ал.9 и 10 от НОДТОВ и за улица  Т.Д. в гр. Варна се дължи действие от страна на кмет на Община Варна, чрез издаване на писмена заповед относно действията, които дължи ОП „Общински паркинги и синя зона“.

От изложеното следва, че кмет на Община Варна е осъществил бездействие относно:

1.Задълженията му по чл.17, ал.1 от Наредба за организация на движението на територията на Община Варна, като не е издал заповед за временна комисия, която да му предложи списък на улиците, на които могат да се поставят загражденията по чл.17 от НОДТОВ, като не е извършена конкретна преценка в частта на ул.  Т.Д. в гр. Варна.

2.Не е утвърдил списъкът на улиците, на които могат да се поставят загражденията по чл.17 от НОДТОВ, включително и относно ул.  Т.Д. в гр. Варна.

3. Не е издал заповед по чл.25, ал.10 от НОДТОВ на Общинско предприятие „Общински паркинги и сина зона“, с която да определи реда и условията, по които това предприятие ще контролира спазването на чл. 25 от НОДТОВ, включително и относно ул.  Т.Д. в гр. Варна.

Следва кмет на Община Варна да бъде осъден да извърши действията по посочените три точки, като му бъде определен срок от един месец, от влизане на настоящото решение в сила, съобразно чл.256, ал.3 от АПК. Срокът от един месец съдът намира за достатъчен за кмет на Община Варна да организира дейността си по трите точки, тъй като се касае за бездействие, което засяга значим обществен интерес – осигуряване живота и здравето на населението, чрез осигуряване безопасна среда за живеене.

Жалбоподателят не е претендирал за присъждане на сторени разноски, поради което такива не следва да му се присъждат.

Предвид изхода на спора, искането на ответника, чрез юрисконсулт Карагеоргиева за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е неоснователно, поради което съдът го оставя без уважение по арг. на противното на чл.143, ал.3 от АПК.

Предвид горното и на основание чл.256, ал.3 от АПК, съдът

РЕШИ:

Осъжда кмет на община Варна да извърши:

1. Задълженията му по чл.17, ал.1 от Наредба за организация на движението на територията на Община Варна, чрез издаване на заповед за временна комисия, която да му предложи списък на улиците, на които могат да се поставят загражденията по чл.17 от НОДТОВ, като се извърши конкретна преценка в частта на ул.  Т.Д. в гр. Варна.

2. Да утвърди списъкът на улиците, на които могат да се поставят загражденията по чл.17 от НОДТОВ, като извърши конкретна преценка относно ул.  Т.Д. в гр. Варна.

3. На основание чл. 25, ал.10 от НОДТОВ да издаде заповед на Общинско предприятие „Общински паркинги и сина зона“ и да определи реда и условията, по които това предприятие ще контролира спазването на чл. 25 от НОДТОВ, относно ул.  Т.Д. в гр. Варна.

Задължава кмет на Община Варна в срок от един месец, считано от влизане на настоящото решение в сила да изпълни задълженията, за които е осъден с настоящото решение.

Решението може да се обжалва в 14 – дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.

Съдия: