ОПРЕДЕЛЕНИЕ
гр. Ловеч, 02.09.2022 година
ЛОВЕШКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен състав в закрито заседание на втори септември
две хиляди двадесет и втора година, с
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНА ПАВЛОВА
като
съобрази представените по адм.д. № 234
по описа за 2022 год. на Ловешкия административен съд жалба и доказателства и
на основание данните по делото и закона, установи следното:
Производството е по реда на чл.166 ал.2 от АПК.
Административното дело е образувано по жалба
на адв. Г.М.М. с ЕГН ********** ***, със съдебен адрес:***, *** срещу
Заповед № 231 от 05.07.2022 г.
на Кмета на община Априлци, област Ловеч
издадена на основание чл. 225а от Закона за устройството на територията/ЗУТ/, с
която е наредено на Д.М.Л.: 1. да премахне в срок до един месец от връчването
на заповедта дървена покривна конструкция, покрита с керемиди на сграда с
идентификатор 52218.530.699.1 по КККР на гр. ***, попадаща в УПИ
XIX-371,370,364,363,692,694, кв. 24, отреден „За озеленяване, обществено
обслужване и жилищно строителство“ по ПУП-ПРЗ на гр. Априлци, кв. Център,
одобрен със Заповед № 193/27.07.2004 г. на Кмета на Община Априлци, собственост
на Г.М.М., съгласно нот. акт №118, т. IX, дело № 1847, вх. peг. №
2373/15.07.2021 г. на СВ - гр. Троян, като за целта: 2. В определения срок да
извърши необходимите работи, като вложените строителни материали да се съберат
разделно за оползотворяване. С оспорената заповед е разпоредено също да се
спазват изискванията за осигуряване на здравословни и безопасни условия на
труд, пожарна и аварийна безопасност електро безопасност и опазване на околната
среда. Посочено е, че задълженото лице носи отговорност за причинени материални
щети и увреждане на трети лица.
Определен е срок от един месец от връчването на заповедта, в който да се
изпълни доброволно премахване на незаконния строеж. Посочено е, че след
изтичане на срока за доброволно премахване служителите на община Априлци по чл.
223, ал. 2 от ЗУТ да извършат проверка на място и да съставят констативен
протокол и в случай че се установи неизпълнение на разпореденото с тази заповед
премахване на незаконния строеж, следва да се предприемат необходимите действия
по принудително премахване.
По изложените в жалбата доводи
се иска отмяна на оспорената заповед като незаконосъобразна, издадена в
нарушение на процесуалния и материалния закон, както и присъждане на сторените
по делото разноски.
С разпореждане от 11.07.2022
година съдът е изискал административната преписка по обжалваната заповед,
постъпила със становище за недопустимост на жалбата и искането за спиране.
В жалбата е направено искане на
основание чл. 180, ал. 2 от АПК за спиране
на обжалваната заповед, регламентиращо общите административни актове,
сред които не попада процесната. След размяна становищата на страните, се
поддържа искането за спиране изпълнението на Заповедта от жалбоподателката в
молба вх. № 3020. При това съдът приема, че е сезиран с искане по чл.166, ал.2
от АПК. В тази връзка следва да се съобрази, че оспорената заповед не подлежи
на предварително изпълнение по силата на закона, както и по разпореждане на
административния орган, а изпълнението й е спряно с подаване на жалбата до съда
съобразно чл. 166, ал. 1 АПК.
Съгласно чл. 166, ал. 1 АПК
оспорването спира изпълнението на административния акт. С тази разпоредба е
регламентиран принципът на суспензивното действие на обжалването в
административния процес.
В ЗУТ разпоредбата на чл. 217, ал. 1 предвижда
предварително изпълнение на индивидуални административни актове по същия закон.
Уредбата е изрична и изчерпателна. В числото на актовете, чието оспорване не
спира изпълнението им, не са включени заповедите за премахване на незаконни
строежи, каквато е процесната. Оспорването им се ползва със суспензивен ефект,
спирайки на основание чл. 166, ал. 1 от АПК изпълнението им.
Изрично в оспорваната заповед е
определен 1-едномесечен срок от влизане в сила на същата заповед за доброволно
изпълнение на разпореденото премахване.
По силата на чл. 166, ал. 1 от АПК
подадената жалба е спряла изпълнението на Заповед № 231 от 05.07.2022 г. на Кмета на община Априлци и същото следва да се
счита спряно до приключване висящността на производството по оспорване с влязъл
в сила съдебен акт.
В случая в обжалваната заповед не е
включено разпореждане за предварително й изпълнение по чл. 60, ал. 1 АПК, а
предвиденият срок за доброволно изпълнение, започва да тече след влизане на
акта в сила. Заповедта не подлежи на предварително изпълнение и по силата на
закона, тъй като не е сред актовете по чл. 217, ал. 1 ЗУТ, доколкото е издадена на основание чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ. Изложеното налага извода, че заповедта е сред административните актове,
чието изпълнение е спряно с оспорването съгласно чл. 166, ал. 1 АПК. При
настъпилия суспензивен ефект на жалбата, искането за спиране на предварителното
изпълнение на акта се явява лишено от предмет и от правен интерес, поради което
е недопустимо.
Поради изложените съображения
искането за спиране на предварителното изпълнение на Заповед № 231 от 05.07.2022 г. на Кмета на община Априлци е недопустимо и следва да бъде оставено без
разглеждане.
Воден от горните мотиви, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
Оставя без разглеждане искането на адв. Г.М.М.
с ЕГН ********** ***, със съдебен адрес:***, *** за спиране изпълнението на Заповед № 231 от 05.07.2022 г. на Кмета на община Априлци.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба в седемдневен срок
от получаване на съобщението пред Върховния административен съд на Република
България.
Определението да се съобщи чрез
изпращане на преписи.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: