Решение по дело №685/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 450
Дата: 30 ноември 2023 г.
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20227100700685
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№450/ 30.11.2023 г., град Добрич

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

                                                                                

Административен съд – Добрич, в публично заседание на тринадесети ноември две хиляди двадесет и трета година, ІІІ състав:

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

   

при участието на секретаря СТОЙКА КОЛЕВА разгледа докладваното от председателя адм. дело № 685 по описа за 2022 г. на Административен съд - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ), във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „***“ ЕООД, ЕИК *****, чрез управителя на дружеството Е.Е.П., срещу Решение № РД-02-16-246/ 03.11.22 г., издадено от Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014 – 2020, Главен директор в Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“, *****, с което е отказано на дружеството верифициране на разходи в общ размер от 3 890.27 лв., от които 3 890.27 лв. безвъзмезднна финансова помощ (БФП) по административен договор за предоставяне на БФП № BG16RFOP002-2.073-26928-С01 от 25.01.2021 г. с бенефициент – „***“ ЕООД и е разпоредено да бъде възстановена същата сума по посочена сметка на МИР-ЕФРР-ОП „Иновации и конкурентно способност“.

Жалбоподателят твърди, че е предоставил на ответника разходо-оправдателни документи – фактури от български и чуждестранни доставчици на дружеството за услуги или материали на обща стойност 8318.16 лв. и банкови извлечения от банковата сметка на дружеството, от които се виждат плащанията по конкретните фактури, както и ведомости за заплати за месеците февруари и март 2021 г., по които нетните задължения към служители са на обща стойност 2579.36 лв., съответно с банкови извлечения за платените суми. Продължава, че са представени оборотни ведомости за 2020 г. и 2021 г., в които сочи, че се виждат счетоводните сметки, по които са отразявани направените през двете години разходи, а на база оборотните ведомости  са съставени годишни финансови отчети за двете години. Допълва, че е показан и договор с основен доставчик – „****“ ЕООД. Настоява, че посочените разходи сумарно надвишават получената помощ в размер на 7293.82 лв. Иска отмяна на оспорения акт, като счита, че представената от дружеството документация ясно показва, че същото е генерирало и заплатило разходи в периода, предмет на административния договор, надвишаващи безвъзмездната помощ.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се представлява. Съдът му е указал с Разпореждането за насрочване тежестта за доказване. В първото съдебно заседание, предвид неявяване представител на дружеството, липса на искания по доказателствата, съдът отново е указал на жалбоподателя, че тежестта да докаже твърденията в жалбата, от които черпи благоприятни последици за себе си, включително, че са налице основания за верифициране на разходите, е негова. Във второто по делото заседание не се явява представител на дружеството. Съдът отново му е дал възможност да направи доказателствени искания и му е указал доказателствената тежест, вкл. му е указал възможността при необходимост да ангажира адвокат за организиране на защитата си. С вх. № 2408/ 13.06.2023 г. жалбоподателят е поискал назначаване на съдебно- счетоводна експертиза (л. 110), като не е поставил конкретни задачи.

Ответникът – Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014 – 2020, редовно призован, не се явява, не се представлява. С вх. № 514/ 02.02.2023 г. представя писмен отговор, с който оспорва жалбата, като прилага списък на страните в производството и преписката по издаване на оспорения акт. С молба с вх. № 2630/ 28.06.2023 г. процесуалният представител на ответника оспорва необходимостта от назначаване на съдебно – счетоводна експертиза и изтъква, че отказът от верификация е на основание чл. 57, ал. 1, т. 5 и чл. 60, ал. 3 от ЗУСЕФСУ (в редакция на закона преди 01.07.2022 г.), във връзка с т. 28. „Условия за изпълнение“ от Условията за кандидатстване и чл. 3.3. от Административния договор за безвъзмездна финансова помощ (АДБФП), като обръща внимание, че на бенефициера неколкократно са изпращани искания за разяснения и допълнителни документи, на които е отговаряно отчасти и не са представяни всички изискани документи. Изтъква, че непредставянето на изисканите документи е основание за отказ по смисъла на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗУСЕФСУ (ред. Преди 01.07.2022 г.), във връзка с т.14.1.“Условия за допустимост на разходите“, т.6 от Условията за канидидатстване и изпълнение и респ. с чл.3.3 от АДБФП. Добавя, че е налице нарушение и на чл. 60, ал. 3 от ЗУСЕФСУ (в същата редакция) с оглед липсата на разходооправдателни документи, удостоверяващи извършени плащания в посочения размер. Настоява, ако се назначи експертиза, вещото лице да се съобрази само с представените по делото доказателства, а не и такива, предоставени му допълнително, от жалбоподателя.

По делото е приложена от ответника преписката по издаване на Решението, приета като доказателство по делото.

Въз основа на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното:

На 25.01.2021 г. между Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 (УО на ОПИК) и „***“ ЕООД, ЕИК *****, е сключен административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (АДБФП) № BG16RFOP002-2.073-26928-С01 за преодоляване недостига на средства и липсата на ликвидност, настъпили в резултат от епидемичния взрив от COVID-19.

На дружеството е извършена документална проверка относно представения финален отчет по административния договор № BG16RFOP002-2.073-26928-C01 и искане за окончателно плащане № 2/ 04.07.2021 г., при която е установена необходимост от изискване на допълнителни документи, съответстващи на критериите за допустимост на разходите по процедура BG16RFOP002-2.073. С оглед на това, на основание чл. 63, ал. 1 от ЗУСЕФСУ (в редакция на закона преди 01.07.2022 г.), с искания за пояснения и допълнителни документи, изпратени чрез ИСУН 2020, с кореспонденции BG16RFOP002-2.073-26928-С01-М002 от 01.09.2022 г., BG16RFOP002-2.073-26928-C01-M003 от 14.09.2022 г., BG16RJFOP002-2.073-26928-C01-М004 от 29.09.2022 г. и BG16RFOP002-2.073-26928-C01-M005 от 18.10.2022 г.

УО е изискал от бенефициера осчетоводявания от обособени счетоводни сметки за целите на проекта. Приложено е от жалбоподателя осчетоводяване за 2020 г. на стойност 2 344.53 лв. и осчетоводяване за 2021 г. на стойност 1 639.68 лв. УО е одобрил за 2020 г. разходи, съответстващи на стойността на представеното осчетоводяване, в размер на 2 344.53 лв., за 2021 г. е одобрил стойността на отчетените фактури във Финансовия отчет, Версия 4 от 14.10.2022 г. в размер на 1 059.02 лв. или общо одобрена стойност в размер на 3 403.55 лв. На бенефициера е дадена възможност в рамките на 5 работни дни, за всяка кореспонденция, да предостави допълнителни документи, отговарящи на условията за допустимост по процедурата.

В отговор на кореспонденции BG16RFOP002-2.073-26928-C01-M002, BG16RTOP002-2.073-26928-С01-М003 и BG16RFOP002-2.073-26928-C01-M004 бенефициерът е представил допълнителни документи по други точки от исканията, но не е приложил допълнителни счетоводни регистри. Кореспонденция BG16RFOP002-2.073-26928-C01-M005 от 18.10.2022 г. е отворена на 21.10.2022 г., посочен е срок за отговор 25.10.2022 г., като в указания срок не са представени документи от бенефициера.

При тези факти, тъй като не са представени изисканите документи, административният орган е приел, че е налице нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗУСЕФСУ (в редакция на закона преди 01.07.2022 г.), във връзка с т.14.1. „Условия за допустимост на разходите“, т.6 от Условията за кандидатстване и изпълнение и на чл. 3.3 от АДБФП, както и нарушение на чл. 60, ал. 3 от ЗУСЕФСУ (в редакция на закона преди 01.07.2022 г.) с оглед липсата на разходооправдателни документи, удостоверяващи извършени плащания в посочения размер. Счел е, че е налице неизпълнение на т.14.1, подт. 6 or Условията за допустимост на разходите от Условията за кандидатстване и изпълнение на процедурата, която гласи: „Да са отразени в счетоводната документация на бенефициента“, както и неизпълнение на чл. 2.1 от Общи условия към финансираните по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, който гласи: „Бенефициентът се задължава да предоставя на Управляващия орган и/или упълномощените от него лица и Сертифициращия орган, цялата изисквана информация относно изпълнението на проекта в изрично определен срок.

В резултат е счетено, че се касае за недопустими разходи, на основание чл. 57, ал. 1, т. 5 и чл. 60, ал. 3 от ЗУСЕФСУ (в редакция на закона преди 01.07.2022 г.) във вр. с т. 28 „Условия за изпълнение“ от Условията за кандидатстване и чл. 3.3 от АДБФП, които към момента на констатацията са вече платени, с оглед на което е издадено Решение № РД-02-16-246/ 03.11.2022 на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014 – 2020 (л. 32), с което отказано верифициране на разходи в общ размер на 3 890.27 лв. (три хиляди осемстотин и деветдесет лева и 27 стотинки), от които БФП - 3 890.27 лв. (три хиляди осемстотин и деветдесет лева и 27 стотинки), по административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG16RPOP002-2.073-26928-C01 от 25.01.2021 г., с бенефициент - „***“ ЕООД, от които:

1.1. Разходи по бюджетен ред 1.1 „Разходи, необходими за преодоляване на недостига на средства или липса на ликвидност, настъпили в резултат от епидемичния взрив от COV1D-19“ в размер на 3 890.27 лв. (три хиляди осемстотин и деветдесет лева и 27 стотинки), от които БФП - 3 890.27 лв. (три хиляди осемстотин и деветдесет лева и 27 стотинки), като с т.2. от Решението, в съответствие с реда и начина на възстановяване на дължими средства, посочени в чл. 43 от Наредба № Н-3 от 22.05.2018 г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество, е указано на бенефициера задължението в срок от 14 календарни дни, считано от датата, на която е информиран чрез ИСУН 2020 с Решението, да възстанови неправомерно платените разходи в размер на 3 890.27 лв. (три хиляди осемстотин и деветдесет лева и 27 стотинки) по съответна банкова сметка.

***иера на 21.11.2022 г. (л. 34)

         Жалбата е подадена в Административен съд - Добрич на 21.11.22 г. (л. 2)

Въз основа на така установените факти, съдът извежда следните правни изводи:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от засегнатото с Решението лице, срещу акт, който подлежи на обжалване, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна. Съображенията за това са следните:

Оспореното Решение е валиден административен акт, издаден в рамките на изискуемата материална, териториална и по степен компетентност. Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕФСУ управляващите органи отговарят за цялостното програмиране, управление и изпълнение на програмата, както и за предотвратяването, откриването и коригирането на нередности, включително за извършването на финансови корекции. Ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице. Правомощия на ръководител на управляващия орган по този закон може да се упражняват и от овластено от него лице. От приложената по делото Заповед № РД-02-16-209/ 14.10.2022 г. на Министъра на иновациите и растежа (л. 78) е видно, че издателят на оспорения акт, главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ 2014 – 2020, *****, е определена за лице, което да изпълнява функциите на ръководител на Управляващия орган по приоритетни оси 1, 2, 3, 4, 6 и 7 на  оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014 – 2020 г. (ОПИК), с всички, произтичащи от това права, отоговорности и задължения, с оглед на което Решението е издадено от компетентен орган.

Решението е издадено в предвидената от закона писмена форма. Съдържа фактическите основания за формиране волята на органа съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Същите осигуряват възможност за извършване на съдебен контрол за материална законосъобразност. Не е налице отменителен порок по чл. 146, т. 2 от АПК - неспазване на законоустановената форма.

Бенефициерът своевременно е уведомен за констатациите при проверката. Административният орган е изяснил всички факти и обстоятелства, относими към случая, като са обсъдени подробно направените от възложителя възражения. Не е налице отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК - съществени нарушения на административно-производствените правила.

Преценка за нарушения на материалния закон:

При издаване на оспореното Решение административният орган се е позовал на чл. 57, ал. 1, т. 5 и чл. 60, ал. 3 от ЗУСЕФСУ (в редакция на закона преди 01.07.2022 г.), във връзка с т. 28 „Условия за изпълнение“ от Условията за кандидатстване и чл. 3.3 от АДБФП.

Според разпоредбата на чл. 57, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, в съответната редакция, разходите се считат за допустими, ако са налице едновременно следните условия:

1. разходите са за дейности, съответстващи на критериите за подбор на операции и се извършват от допустими бенефициенти съгласно съответната програма по чл. 3, ал. 2;

2. разходите попадат във включени в документите по чл. 26, ал. 1 и в одобрения проект категории разходи;

3. разходите са за реално доставени продукти, извършени услуги и строителни дейности;

4. разходите са извършени законосъобразно съгласно приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство;

5. разходите са отразени в счетоводната документация на бенефициента чрез отделни счетоводни аналитични сметки или в отделна счетоводна система;

6. за направените разходи е налична одитна следа съгласно минималните изисквания на чл. 25 от Делегиран регламент (ЕС) № 480/2014 на Комисията от 3 март 2014 г. за допълнение на Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета за определяне на общоприложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство (ОВ, L 138/5 от 13 май 2014 г.) и са спазени изискванията за съхраняване на документите съгласно чл. 140 от Регламент (ЕС) № 1303/2013;

7. разходите са съобразени с приложимите правила за предоставяне на държавни помощи.

В случая административният орган е приел, че не е налице условието на т.5, а именно: разходите да са отразени в счетоводната документация на бенефициента чрез отделни счетоводни аналитични сметки или в отделна счетоводна система, като е и счел, че е налице нарушение и на чл. 60, ал. 3 от ЗУСЕФСУ в съответната редакция: Разходите се доказват въз основа на заверени фактури и/или счетоводни документи с еквивалентна доказателствена стойност и на други изискуеми документи съгласно приложимото българско законодателство, освен в случаите на отчитане на разходи чрез формите по чл. 55, ал. 1, т. 2 - 4 и на финансовата подкрепа за финансови инструменти.

В тази връзка съдът е назначил съдебно – счетоводна експертиза, заключението по която е приобщено към доказателствения материал по делото, неоспорено от страните, компетентно и безпристрастно дадено и съдът го кредитира изцяло. Вещото лице сочи, че счетоводството на жалбоподателя не е водено редовно, предвид факта, че фактурите, издадени от „****“ ЕООД за наем и логистика през 2020 г., са осчетоводени едва с дата 01.01.2021 г. Според заключението в индивидуалния сметкоплан на дружеството за 2020 г. са включени три обособени счетоводни сметки, съдържащи част от номера на административния договор за предоставяне  на безвъзмездна помощ, а именно:

    - Сметка 6011 – „Разходи за материали – Opis BG16RFOP002-2.073“

    -Сметка 6021 – „Разходи за външни услуги – Opis BG16RFOP002-2.073“

    -Сметка 624 – „Разходи за валутни операции – Opis BG16RFOP002-2.073“

    В индивидуалния сметкоплан за 2021 г. са включени четири обособени счетоводни сметки, съдържащи част от номера на административния договор за предоставяне  на безвъзмездна помощ, както следва:

   - Сметка 6011 – „Разходи за материали – Opis BG16RFOP002-2.073“

    - Сметка 6021 – „Разходи за външни услуги – Opis BG16RFOP002-2.073“

    - Сметка 624 – „Разходи за валутни операции – Opis BG16RFOP002-2.073“

    - Сметка 7091 – „Постъпления от други продажби – Opis BG16RFOP002-2.073“, в която е отчетена сумата от финансирането по Оперативната програма – 7293.82 лв.

Същевременно вещото лице сочи, че за да бъдат изпълнени всички изисквания, залегнали в Ръководството за изпълнение на административния договор по конкретната процедура, е необходимо да бъдат създадени още обособени сметки:  за плащането на фактурите по сметка 503 – „Разплащателна сметка в лева“, по сметка 504 – „Разплащателна сметка във валута“, за начисляването им по сметка 401 – „Доставчици“, за начислените заплати по сметка 421 – „Персонал“ и за начислените осигурителни вноски, каквито счетоводството на дружеството няма.

Вещото лице сочи, че част от счетоводните записвания не отговарят на изискванията на Закона за счетоводството и Закона за данък добавена стойност, като указва на осчетоводяването на издадените проформа фактури и „packing ticket” (пакетъчен лист). Вещото лице е установило от представените от „***“ ЕООД първични счетоводни документи – фактури, проформа фактури и пакетъчен лист, че за целия период 01.02.2020 год. до 25.04.2021 год. са представени фактури на стойност 2890.17 лв. без включен ДДС с контрагенти „****“ ЕООД, „****ООД, „***** ЕООД за предоставени материали, транспорт, логистика и наем, а за периода 01.02.2020 год. – 31.12.2020 год. разходите за материали и услуги са в размер на 1831.15 лв. и за периода 01.01.2021 год. - 25.04.2021 год. – 1059.02 лв. Вещото лице продължава, че от „***“ЕООД са представени три проформа фактури и един „packing ticket” на обща стойност 2676.90 евро и левова равностойност 5235.56 лв., като от тях за периода 01.02.2020 год. – 31.12.2020 год. разходите за материали по издадени проформа фактури от чуждестранния доставчик “BRUNI GLASS” са в размер на 3925.53 лв., а за периода 01.01.2021 год. -  25.04.2021 год. по издаден „packing ticket”– 1310.03 лв. Всички  суми по фактури, проформа фактури и пакетъчен лист са платени по банков път.

На административния орган не са предоставени ведомости за заплати, като такива не са предоставени и на експертизата. По счетоводни данни (оборотна ведомост) за 2020 год. начислените по сметка 421 – „Персонал“ суми са в размер на 27 359.40лв., но е начислена само здравно- осигурителна вноска в размер на 805.20 лв. През 2021 год. начислените по сметка 421 – „Персонал“ суми са в размер на 34 417.30 лв. Начислените осигурителни вноски са за: ДОО    659.66 лв.;   ТЗПО - 23.93 лв.; ЗО -  1001.44 лв. През периода месец 09.2020 год. – месец 04.2021 год. по банков път е платена само една здравноосигурителна вноска в размер на 73.50 лв., а платените заплати са в размер на 6250.00 лв.

Курсови разлики са отчетени по сметка 624 - „Разходи по валутни операции“ по четирите покупки от чуждестранния доставчик “BRUNI GLASS” S.P.A. През 2020 год. отчетените курсови разлики са в размер на 8.17 лв., а през 2021 год. в размер на 2.80 лв.

Вещото лице потвърждава, че административният орган е изискал от жалбоподателя допълнителни документи, но такива не са били представени.

Видно от Комуникация от 21.09.2022 г. на дружеството е указано, че след извършена документална проверка на представения финален отчет и допълнителните документи към него е установена необходимост от изискване на следните допълнителни документи и/или извършване на корекции, като конкретно и ясно е посочено какво следва да направи и представи, а именно:

1.      В ИСУН 2020, документ „Финансов отчет“ извършете следните корекции:

-        при въведените фактури в поле „описание" следва да посочите вида на разхода, а не наименованието на „изпълнителя“;

При въведените фактури от падащо меню следва да изберете изпълнител, а не бенефициент;

-        за фактура ********** посочете дата 17.12.2020 г.;

-        за фактура ********** посочете дата 30.11.2020 г.

2.      В ИСУН 2020, документ „Искане за плащане“ в полета „Сума на искането за плащане“ и „Стойност на исканите средства за плащане без допълнителните нетни приходи“ посочете 0,00 лв.;

3.      Във финансовия отчет сте посочили стойностите на фактурите с ДДС. Видно от приложена Декларация и извършена служебна проверка, фирмата е регистрирана по ЗДДС, поради което ДДС е „възстановим“ разход и се явява недопустим за финансиране, съгласно Условията за кандидатстване и изпълнение по процедурата. В тази връзка, следва да въведете стойността на всички фактури без ДДС, като можете да приложите допълнителни разходооправдателни, платежни и счетоводни документи, които отговарят на условията за допустимост по процедурата за разликата до получените средства;

4.      Представете договори за наем с „****ЕООД, цитирани в приложените документи;

5.      Представете превод на фактура 86335 от 15.12.2020 г.;

6.      По фактура 86335 от 15.12.2020 г. са недопустими разходи в размер на 2,80 лв. от превалутиране по фиксинга за евро - 1,95583 и могат да бъдат заменени с други разходооправдателни, платежни и счетоводни документи, които отговарят на условията за допустимост по процедурата;

7.Представете платежен документ за остатъка за плащане по фактури № ********** от 31.12.2020 г. и № 0. ^000152 от 01.12.2020 г., тъй като съгласно банковото извлечение не е платена цялата стойност по двете фактури. В случай, че е извършено плащане след периода на допустимост на разходите, то ще се счита за недопустим разход и може да бъде заменено с други разходооправдателни, платежни и счетоводни документи, които отговарят на условията за допустимост по процедурата;

8.      Представете платежни документи (РКО, платежно нареждане, банково извлечение) за изплатени възнаграждения, съгласно отчетените ведомости за заплати. Представено е само банково извлечение за аванс на Г.П. за 250,00 лв. В случай, че е извършено плащане след периода на допустимост на разходите, те ще се считат за недопустим разход и могат да бъдат заменени с други разходооправдателни, платежни и счетоводни документи, които отговарят на условията за допустимост по процедурата;

9.      Представете Индивидуален сметкоплан, утвърден от ръководството на предприятието с включени в него обособени аналитични счетоводни сметки, специално открити за проекта. Сметките следва да съдържат номера на административния договор за предоставяне на безвъзмездна помощ/номера на процедурата. От приложените оборотни ведомости не е видна аналитичност на сметка 602;

10.    Хронологичен регистър с видими осчетоводявания от обособените счетоводни сметки.

11.    Да се представят снимки в близък и далечен план на визуализационната табела (плакат), с коректни дати на проекта и стойности (ЕС и НС), както е по АДБФП.

Изрично е отразено в Комуникацията, че исканата информация следва да бъде представена към върнатия пакет отчетни документи (ПОД) в ИСУН 2020, през раздел пакет „Отчетни документи“, в модули „Технически отчет“ и „Искане за плащане“ в срок от 5 работни дни.

Указанията не са изпълнени. Последвали са нови Комуникации с указания, като последната е с краен срок 25.10.2022 г. В нея отново е описано неизпълненото и какво конкретно следва да бъде сторено, за да бъде редовно Искането за плащане (л. 49).

Указано е в последната Комуникация, че във връзка с изпратени чрез модул „Кореспонденция“ ИПДД от 14.09.2022 г. и ИПДД от 29.09.2022 г. не са представени платежни документи (РКО, платежно нареждане, банково извлечение) за изплатени възнаграждения за отчетените ведомости за заплати за м.февруари и м.март 2021 г. Представено е само банково извлечение за аванс на Г.П. за 250,00 лв. на 04.03.2021 г., поради което отчетените неплатени разходи се считат за недопустими съгласно т.14.1 от Условията за кандидатстване и изпълнение по процедурата и могат да бъдат заменени с други разходооправдателни, платежни и счетоводни документи, които да отговарят на условията за допустимост по процедурата.

4.      Във финансовия отчет се отчетени два пъти разходи по фактура № **********/01.12.2020 г. от „****“ ЕООД за 184,07 лв., поради което следва да се премахне от отчета записът за фактура № **********/01.12.2021 г.

5.      Във финансовия отчет се отчетени два пъти еднакви разходи за закупуване на материали от Bruni Glass от дата 15.12.2020 г., поради което следва да се премахне от отчета РОД фактура № 86335 от 15.12.2020 г.

6.      Във връзка с превалутиране по фиксинга за евро - 1,95583 са отчетени курсови разлики, които са недопустими за финансиране, поради което следва да се посочат следните разходи:

-        по фактура 0031430 от 01.09.2020 г. на стойност на 1 310,03 лв.;

-        по фактура 0041371 от 29.10.2020 г. на стойност на 1 305,46 лв.;

-        по фактура 0050124 от 15.12.2020 г. на стойност на 1 310,03 лв.

7.      Съгласно Ръководство за изпълнение на ДБФП по ОПИК 2014-2020, част втора „Техническо и финансово отчитане“, т. 3 „Финален отчет/Искане за окончателно плащане“ е необходимо да се представи Индивидуален сметкоплан, утвърден от ръководството на предприятието с включени в него обособени аналитични счетоводни сметки, специално открити за проекта. Сметките следва да съдържат номера на административния договор за предоставяне на безвъзмездна помощ/номера на процедурата.

8.      Съгласно Ръководство за изпълнение на ДБФП по ОПИК 2014-2020, част втора „Техническо и финансово отчитане“, т. 3 „Финален отчет/Искане за окончателно плащане“ и Условия за кандидатстване и изпълнение по процедурата, т. 14.1. „Условия за допустимост на разходите“, т.6 е необходимо да представите хронологичен регистър с видими осчетоводявания от обособените счетоводни сметки. Приложени са само оборотни ведомости, от които не е виден периодът, за който се отнасят и стойностите не отговарят на полученото финансиране. Посочено е общо осчетоводяване по проекта на стойност 3 984,21 лв., докато полученото финансиране е на стойност 7 293.82 лв.

Обърнато е внимание, че по процедурата са допустими за финансиране само разходи за закупуване на суровини, материали и консумативи, разходи за външни услуги (вкл. режийни разходи) и разходи за персонал.

Изводите в оспорения акт се потвърждават и от заключението на вещото лице. Дори и в дружеството да е налице хронологично и систематично отразяване по принцип на първични счетоводни документи, организирана аналитична счетоводна отчетност, данните от първичните документи да са обобщени във вторични регистри, то хронологични регистри с изискуемите според Ръководството за изпълнение на административния договор по конкретната процедура липсват, тъй като няма надлежни обособени сметки, конкретно посочени от вещото лице, като указанията на административния орган не са изпълнени и това се установява от събраните по делото доказателства и заключението на вещото лице.

Видно от приложената по делото декларация, дружеството като бенефициер е запознато с Условията за кандидатстване и изпълнение (л. 61). В случая не са изпълнени Условията за допустимост на отказаните за верифициране разходи, съгласно т.14.1 от Условията. Не са създадени и отчитани съгласно изискванията съответни аналитични сметки в счетоводната документация на бенефициера за плащането на фактурите по сметка 503 – „Разплащателна сметка в лева“, по сметка 504 – „Разплащателна сметка във валута“, за начисляването им по сметка 401 – „Доставчици“, за начислените заплати по сметка 421 – „Персонал“. Не са представени платежни документи (РКО, платежно нареждане, банково извлечение) за изплатени възнаграждения, съгласно отчетените ведомости за заплати, а е представено само банково извлечение за аванс на едно лице за 250.00 лв. Видно от заключението на вещото лице, ведомости за заплати не са предоставени и на експертизата. По счетоводни данни (оборотна ведомост) за 2020 год. начислените по сметка 421 – „Персонал“ суми са в размер на 27 359.40 лв., но е начислена само здравноосигурителна вноска в размер на 805.20 лв. През 2021 год. начислените по сметка 421 – „Персонал“ суми са в размер на 34 417.30 лв., а начислените осигурителни вноски са за: ДОО    659.66 лв.; ТЗПО - 23.93 лв.; ЗО -  1001.44 лв. През периода месец 09.2020 год. – месец 04.2021 год. по банков път е платена само една здравноосигурителна вноска в размер на 73.50 лв., а платените заплати са в размер на 6250.00 лв. Не са представени изисканите договори за наем. Осчетоводени са проформа фактури, липсват фактури оригинал за част от плащанията. Не е представенн и Хронологичен регистър с видими осчетоводявания от обособените счетоводни сметки, тъй като липсват такива според изискванията. Не е извършена промяна с оглед извършенито превалутиране.

С оглед установеното материалният закон е приложен правилно от административния орган. Безспорно се установи наличието на предпоставката по чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗУСЕФСУ (в редакцията преди 01.07.2022 г.) и чл. 60, ал. 3 от ЗУСЕФСУ в съответната редакция. На бенефициера е дадена нееднократно възможност да приведе документацията си в съотвествие с АДБФП, Ръководството за изпълнение на ДБФП и Условията за кандидатстване и изпълнение, но той не се е възползвал от това.

Предвид изложеното Решението е издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на  административнопроизводствените правила, в съответствие с приложимите материални норми и с целта на закона, поради което жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора и стореното в тази насока искане на ответника и упражнената защита следва да бъдат присъдени разноски за първа инстанция във вид на юрисконсултско вънаграждение в размер на 100.00 (сто лева).

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. посл. от АПК, Административен съд – Добрич, І състав

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на „***“ ЕООД, ЕИК *****, чрез управителя на дружеството Е.Е.П., срещу Решение № РД-02-16-246/ 03.11.22 г., издадено от Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014 – 2020, Главен директор в Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“, *****, с което е отказано на дружеството верифициране на разходи в общ размер от 3 890.27 лв., от които 3 890.27 лв. безвъзмезднна финансова помощ (БФП) по административен договор за предоставяне на БФП № BG16RFOP002-2.073-26928-С01 от 25.01.2021 г. с бенефициент – „***“ ЕООД и е разпоредено да бъде възстановена същата сума по посочена сметка на МИР-ЕФРР-ОП „Иновации и конкурентно способност“.

ОСЪЖДА „***“ ЕООД, ЕИК *****, чрез управителя на дружеството Е.Е.П., да заплати на Министерство на иновациите и растежа съдебно – деловодни разноски за юрисконсултско възнаграждение пред първата инстанция в размер на 100.00 (сто лева).

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез Административен съд – Добрич пред Върховния административен съд на Р България в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

                                        

 

 

                                                           СЪДИЯ: