Решение по дело №72/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 57
Дата: 31 март 2021 г. (в сила от 31 март 2021 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20217120700072
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 31.03.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на тридесет и първи март две хиляди  двадесет и първа година в състав:

 

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                                                        ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                                                               МАРИЯ БОЖКОВА

 

 

при секретаря Мелиха Халил

и с участието на прокурор

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА адм. д. № 72 по описа за 2021 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 88, ал. 1, във връзка с чл. 58 от Изборния кодекс ИК), във връзка с чл. 98, ал. 2 АПК.

Образувано е по жалба на заместник-кмет на община Кърджали, упражняващ правомощията на кмет на община Кърджали на основание Заповед № 210/ 01.03.2021 г. на кмета на община Кърджали. Оспорва се Решение № 93 - НС от 20.03.2021 г на Районна избирателна комисия - Кърджали, с което РИК - Кърджали е определила 4 (четири) броя  избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия в Девети изборен район – Кърджалийски на територията на община Кърджали, както и техния обхват.

Изложени са съображения за нищожност на оспорения административен акт поради липса на материална компетентност, алтернативно се твърди, че същият е незаконосъобразен, немотивиран и постановен в противоречие с целта на закона.

Посочва се, че определеният брой на ПСИК според броя на подадените заявления за гласуване с ПСИК по населени места противоречи на т. 5 на Решение № 2117-НС от 22 февруари 2021 г. на ЦИК, която гласи следното: „Секциите за гласуване с подвижна избирателна кутия по т. 2 се образуват на територията на всяко населено място, ако до 20 март 2021 г. (14 дни преди изборния ден) има подадени не по-малко от 10 заявления (Приложение № 14-НС от изборните книжа) от избиратели с трайни увреждания, които не им позволяват да упражнят избирателното си право в изборно помещение, но желаят да гласуват, и постоянният им съответно настоящ адрес (в случаите, когато са подали заявление и са били вписани в избирателния списък по настоящия им адрес) е на територията на съответното населено място". Твърди се, че във всяко населено място броят на подадените заявления е над 10.

В жалбата отново е посочено цитираното решение на ЦИК, че когато има образувана секция за гласуване с подвижна избирателна кутия и е назначена ПСИК, избирател с трайни увреждания, които не му позволяват да гласува в изборно помещение и желае да гласува, но не е подал заявление за това в срок не по-късно от 20 март 2021 г (14 дни преди изборния ден), може да подаде заявление (Приложение № 14-НС от изборните книжа) до кмета на общината/района/кметството/кметския наместник не по-късно от 29 март 2021 г. (5 дни преди изборния ден), и се включва в избирателния списък за гласуване с подвижната избирателна кутия. В съответствие с това, се твърди, че тъй  като избирателите имат право да подават заявление за гласуване с подвижна избирателна кутия в срок до 29 март 2021 г. (5 дни преди изборния ден) броят на тези избиратели може да бъде по-голям.

Изразява се становище, че при това положение определените от районната избирателна комисия четири ПСИК ще бъдат затруднени да посетят всички избиратели, желаещи да гласуват по този ред, предвид обстоятелството, че избирателният списък за всяка от четирите ПСИК ще включва поне 50 избиратели.

В жалбата се сочи, че с цел осигуряване на възможност на всеки избирател, включен в избирателния списък за гласуване в ПСИК да може да упражни правото си на глас в изборния ден, РИК-Кърджали следва да образува допълнителни ПСИК над определените 4 броя ПСИК в оспореното решение. Поради изложеното се твърди, че Районната избирателна комисия следва да определи броя на допълнителните ПСИК, като се съобрази с броя на подадените заявления за съответното населено място, както и географската близост на населените места.

Изразено е становище, че след определянето от РИК само на 4 ПСИК в община Кърджали се създават съществени затруднения, както от

организационен характер, така и за гласуването на избиратели с трайни увреждания в община Кърджали, свързани с това, че по същество се увеличава времето за обхождане с по-малък брой ПСИК и автомобили на множество населени места, разположени на големи разстояния едно от друго. Твърди се, че с повече ПСИК по-бързо и експедитивно се осигурява гласуването на граждани с трайни увреждания, като съответно се намалява времето за чакане и гласуване на тези избиратели с трайни увреждания. Твърди се, че РИК – Кърджали е следвало да се съобрази с броя на подадените заявления по населени места и предложените 9 ПСИК, така както е посочено в писмо с вх. № 195 от 19.03.2021 г. от община Кърджали.

Искането е  да се прогласи нищожността на обжалваното Решение № 93-НС от 20.03.2021г. на Районна избирателна комисия – Кърджали, алтернативно да се отмени същото като незаконосъобразно и преписката да се върне на РИК – Кърджали за ново произнасяне със задължителни указания по тълкуване и прилагане на закона. В съдебно заседание, жалбата се поддържа от надлежно упълномощен юрисконсулт, който изразява становище за основателността й. Иска присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът – Районна избирателна комисия, Кърджали се представлява от председателя и член на РИК, съгласно Решение № 122/ 30.03.2021 г. на РИК. Пълномощниците на РИК – Кърджали заявяват, че жалбата е неоснователна, а оспореното решение – законосъобразно.

Окръжна прокуратура – Кърджали, уведомена за възможността да встъпи по делото, на основанието по чл. 16, ал. 1, т. 3 от АПК, не изпраща представител.

АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима поради следните съображения:     

Оспореното решение  № 93 - НС от 20.03.2021 г на Районна избирателна комисия - Кърджали, с което РИК – Кърджали е определила 4 (четири) броя  избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия в Девети изборен район – Кърджалийски на територията на община Кърджали и е определила техния обхват, е обявено на 20.03.2021 г в 21.30 часа. Решението е обжалвано от заместник-кмета на община Кърджали пред ЦИК. ЦИК е приела жалбата за основателна, но поради липса на  мнозинство от 2/3 от присъстващите членове на комисията постановила е постановила Решение № 2324-НС/ 27.03.2021 г., на основание чл.57, ал.1, т.26а, във връзка с чл.53, ал.4, изр.2-ро от ИК, за отхвърляне на жалбата. Решението е обявено на 27.03.2021 г., в 21.38 часа. Жалбата срещу Решението на РИК – Кърджали е подадена, чрез РИК, до АС – Кърджали на 28.03.2021 г. Т.е. в 3-дневния срок, предвиден в чл.58, ал.1 от ИК, във връзка с чл.73, ал.1, изр.2-ро от ИК.

При преценка на законосъобразността на оспореното решение на РИК – Кърджали АС – Кърджали приема за установеното следното от фактическа страна:

На 19.03.2021 г. в деловодството на РИК – Кърджали е постъпило писмо, изх. № 92-00-315/ 19.03.2021 г. на секретаря на община Кърджали, с което уведомява комисията, че към тази дата са постъпили 215 заявления по чл.37 от ИК за гласуване с подвижна избирателна урна. Към писмото е приложена Заповед № 284/ 19.03.2021 г. на заместник-кмет на община Кърджали, упражняващ правомощията на кмет на община Кърджали, с която са образувани девет подвижни секции със следния обхват:

1.              ********* – адрес: гр. Кърджали, бул. „България“ № 41 – по подадени 34 заявления по чл.37 от ИК; 

2.              ********* – адрес: с. Бойно (кметство, с. Бойно) с обхват: с. Бойно, с. Каменарци, с. Кьосево – по подадени 17 заявления по чл.37 от ИК;

3.              ********* – адрес: с. Мост (кметство, с. Мост) с обхват: с. Мост, с. Добриново, с. Черешница, с. Конево – по подадени 33 заявления по чл.37 от ИК;

4.              ********* – адрес: с. Опълченско (кметство, с. Опълченско) с обхват: с. Опълченско, с. Айрово и с. Дъждино – по подадени 19 заявления по чл.37 от ИК;

5.              ********* – адрес: с. Широко поле (кметство, с. Широко поле) с обхват: с. Широко поле, с. Седловина, с. Жинзифово, с. Орешница, с. Скалище, с. Чифлик – по подадени 29 заявления по чл.37 от ИК;

6.              ********* – адрес: с. Солище (кметство, с. Солище) с обхват: с. Солище, Иванци, Скърбино, Невестино – по подадени 11 заявления по чл.37 от ИК;

7.              ********* – адрес: с. Рани лист (кметство, с. Рани лист) с обхват: Рани лист, с. Бели пласт, с. Соколяне, с. Долна крепост – по подадени 23 заявления по чл.37 от ИК;

8.              ********* – адрес: с. Перперек (кметство, с. Перперек) с обхват: с. Перперек, с. Калоянци, с. Гняздово, с. Сватбаре, с. Висока поляна – по подадени 32 заявления по чл.37 от ИК;

9.              ********* – адрес: с. Костино (кметство, с. Костино) с обхват: с. Костино и с. Царевец – по подадени 17 заявления по чл.37 от ИК;

Както се установи, с обжалваното решение РИК – Кърджали, на основание чл.72, ал.1, т., т.6 и т.29, чл.90, ал.4 и чл.90, ал.1, изр.2-ро от ИК РИК – Кърджали, е определила четири броя ПСИК и техния териториален обхват.

В оспореното решение № 93-НС/ 20.03.2021 г. на РИК – Кърджали са посочени следните фактически основания за приемането му: РИК счита, че Заповед № 284/ 19.03.2021 г. на заместник-кмет на община Кърджали е издадена преди РИК – Кърджали да се е произнесла относно определяне броя на подвижните секционни избирателни комисии в изборния район въз основа броя на подадените заявления. С оглед на получената от общината информация, едновременно с получаване заповедта на заместник-кмета на община Кърджали за образуване на секциите, на основание чл.72, ал.1, т.1, т.6 и т.29, чл.90, ал.4 и чл.90, ал.1, изр.2-ро от ИК РИК – Кърджали е определила четири броя ПСИК – избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия в Девети изборен район – Кърджалийски на територията на община Кърджали, както следва:

1.              ********* – обхват: гр. Кърджали, с. Бойно, с. Каменарци, с. Кьосево, с. Опълченско, с. Айрово, с. Дъждино – 70 подадени заявления по чл.37 от ИК;

2.              ********* – обхват: с. Мост, с. Добриново, с. с. Черешница, с. Конево, с. Широко поле, с. Седловина, с. Жинзифово, с Орешница, с. Скалище, с. Чифлик – 62 подадени заявления по чл.37 от ИК;

3.              ********* – обхват: с. Солище, с. Иванци, с. Скърбино, с. Невестино, с. Рани лист,с. Бели пласт, с. Соколяне, с. Долна крепост, с. Костино, с. Царевец – 51 подадени заявления по чл.37 от ИК;

4.              ********* – обхват: с. Перперек, с. Калоянци, с. Гняздово, с. Сватбаре, с. Висока поляна – 70 подадени заявления по чл.32 от ИК;

При проверка на валидността на оспореното решение съдът намира, че в частта за определяне броя на ПСИК, то е прието от компетентен орган. Районната избирателна комисия е компетентният орган да се произнесе съгласно чл. 72, ал. 1, т. 6 от ИК. Решението е взето с необходимото и поименно мнозинство с поименно гласуване и кворум съгласно чл. 70, ал. 1, ал. 3, ал. 4 и ал. 7 от ИК. За решението е съставен протокол и е подписано от председател и секретар съгласно чл. 70, ал. 6 от ИК.

АС – Кърджали приема, че оспореното решение, с което е определен броя на ПСИК е незаконосъобразно поради липса на мотиви, а в частта за определяне териториалният им обхват ( на ПСИК), решението е нищожно. Съображенията за този извод са следните:

Съгласно нормата на чл.90, ал.1 от ИК, На територията на всяко населено място се назначава най-малко една подвижна секционна избирателна комисия при наличие на не по-малко от 10 избиратели, подали заявления по чл. 37. Районната или общинската избирателна комисия определя броя на подвижните секционни избирателни комисии в изборния район (района) въз основа на броя на подадените заявления. При избори за президент и вицепрезидент на републиката и за членове на Европейския парламент от Република България в градовете с районно деление подвижната секционна избирателна комисия може да обхваща територията на повече от един район, ако са подадени по-малко от 10 заявления в съответния район.

В чл.90, ал.4 от ИК е предвидено, че Разпоредбите на кодекса относно секционните избирателни комисии в страната се прилагат и за подвижните секционни избирателни комисии.

От своя страна съгласно чл.8, ал.2 от ИК, Кметът на общината образува със заповед избирателните секции на територията на общината не по-късно от 50 дни преди изборния ден и утвърждава тяхната номерация, обхват и адрес. В срока по изречение първо кметът изпраща копие от заповедта на териториалните звена на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" в Министерството на регионалното развитие и благоустройството в съответната област.

От цитираната нормативна уредба следва извод, че в правомощието на Районната избирателна комисия е да определи броя на подвижните секционни избирателни комисии – ПСИК, в изборния район въз основа на броя на подадените заявления по чл.37 от ИК ( от избирателите с трайни увреждания, които не им позволяват да упражнят избирателното си право в изборното помещение). Следователно, РИК/ ОИК могат да определят броя на ПСИК, но не и техният териториален обхват, както е направено в оспореното решение на РИК – Кърджали. В този смисъл е и т.9 от Решение № 2117-НС/ 22.02.2021 г. на ЦИК, което е задължително за РИК.

От компетентност на кмета на общината е да образува със заповед избирателните секции на територията на общината и да утвърди тяхната номерация, обхват и адрес съгласно разпоредбата на чл.8, ал.2 от ИК. Според разпоредбата на чл.89 от ИК, Районните, общинските избирателни комисии назначават секционни избирателни комисии, съответно – подвижни секционни избирателни комисии. Това става след проведени консултации, по реда на чл.91 от ИК, при кмета на общината, при които партиите и коалициите предлагат състав на секционните избирателни комисии. При постигнато съгласие, РИК/ ОИК, по предложение на кмета на общината, назначава секционните избирателни комисии.

Решението е незаконосъобразно и защото РИК – Кърджали не е изложила никакви мотиви защо е образувала четири ПСИК. Съгласно чл.90, ал.1, изр.1-во от ИК, На територията на всяко населено място се назначава най-малко една подвижна секционна избирателна комисия при наличие на не по-малко от 10 избиратели, подали заявления по чл. 37. В оспореното решение липсва анализ на това при подадени 215 заявления по чл.37 от ИК, колко ПСИК е целесъобразно да се определят. Също така не се съдържат мотиви определените четири ПСИК как ще се отразят на възможността на хората с трайни увреждания да упражнят правото си на глас, съответно – да ли няма да се създадат затруднения и за членовете на ПСИК поради обстоятелството, че се касае за множество населени места на територията на община Кърджали, които са отдалечени помежду си.

От изложеното следва, че жалбата като основателна трябва да се уважи, като се отмени оспореното решение в частта, с която са определени четири ПСИК на територията на община Кърджали. Делото следва да се върне  като преписка на РИК – Кърджали за незабавно определяне на ПСИК при съобразяване на изложеното в мотивите на настоящото решение.

Оспореното решение е нищожно в частта, с която РИК – Кърджали е определила териториалния обхват на четирите ПСИК, тъй като е постановено при липса на материална компетентност за това. Както беше посочено в мотивите на настоящото решение, в правомощие на кмета на общината е да образува със заповед избирателните секции на територията на общината не по-късно от 50 дни преди изборния ден и да утвърди тяхната номерация, обхват и адрес. Следователно, трябва да се обяви нищожността на решението на РИК – Кърджали в частта, с която е определен териториалният обхват на четирите ПСИК.

При този изход на спора в полза на община Кърджали следва да се присъди своевременно поисканото юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. На основание чл.143, ал.1 от АПК ЦИК, град София следва да бъде осъдена да заплати претендираните деловодни разноски в полза на община Кърджали.

Водим от горното и на основание чл.73, ал.1 от ИК, АС – Кърджали

 

 

Р    Е    Ш    И  :

 

 

          Отменя Решение № 93 - НС от 20.03.2021 г на Районна избирателна комисия – Кърджали в частта, с която РИК – Кърджали е определила 4 (четири) броя  избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия в Девети изборен район – Кърджалийски на територията на община Кърджали.

          Връща делото като преписка на Районна избирателна комисия – Кърджали за незабавно определяне броя на подвижните секционни избирателни комисии в Девети изборен район – Кърджалийски на територията на община Кърджали, при  спазване на дадените в мотивите на настоящото решение указания по прилагане на закона.

Обявява нищожността на Решение № 93 - НС от 20.03.2021 г на Районна избирателна комисия – Кърджали в частта, с която РИК – Кърджали е определила териториалния обхват на четирите броя избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия в Девети изборен район – Кърджалийски на територията на община Кърджали.

Осъжда Централна избирателна комисия, гр. София да заплати на община Кърджали юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. (сто лева).

          Решението е окончателно.

 

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                         2.