РЕШЕНИЕ
№ 10489
Бургас, 26.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - X-ти състав, в съдебно заседание на двадесет и осми октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА |
При секретар ЙОВКА БАНКОВА като разгледа докладваното от съдия ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА административно дело № 20257040701410 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.40, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).
Образувано по жалба на Р. Ц. М. с адрес [населено място], [улица]против отказ на Община Бургас да предостави обществена информация по подадено от нея заявление на 27.06.2025 г. Счита отказа за незаконосъобразен и прави искане да се постанови решение с което да се задължи Община Бургас да предостави исканата информация.
Ответникът – Заместник-кмет „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас, редовно уведомен, изразява становище за недопустимост на производството, тъй като отговора на подаденото заявление представлява уведомително писмо по чл.33 от ЗДОИ, а не индивидуален административен акт и не подлежи на обжалване, алтернативно прави искане жалбата да бъде оставена без уважение.
Административен съд - Бургас, намира, че жалбата е процесуално допустима като подадена в срок, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е основателна.
От приложените по делото доказателства се установява, че със заявление за достъп до обществена информация вх.№ 94-01-21554/27.06.2025 г. Р. М. е поискала от Община Бургас, да и бъде предоставена следната информация: Какъв е предвиденият бюджет за изграждането на втори вход/изход към [жк], включен в Инвестиционната програма на Община Бургас за 2025 г., както и ако е възможно да се посочи: общата стойност на проекта; - източниците на финансиране (държавни, общински, европейски средства); - планирани срокове за изпълнение; номер и наименования на бюджетната позиция, под която е вписан проектът. Информацията е заявена за предоставяне чрез системата за сигурно електронно връчване.
С писмо вх.№ 94-01-21554/2/11.07.2025 г. на заместник-кмета „СИРР“ на Община Бургас, на основание чл.33 от ЗДОИ заявителя е уведомен от, че към момента не разполагат с исканата от нея информация.
От Р. М. е подадена жалба вх.№ 9699/28.07.2025 г., с която се оспорва получения с писмо вх.№ 94-01-21554/2/11.07.2025 г. отговор, като се твърди че същия представлява отказ за предоставяне на обществена информация, който отказ е незаконосъобразен.
При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:
Съобразно разпоредбата на чл. 168 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.
В настоящия случай при извършване на преценка за основателността и допустимостта на жалбата е необходимо да бъде установено дали исканата от жалбоподателя информация е обществена по смисъла на чл.2 от ЗДОИ, дали ответника е задължено лице по смисъла на чл.3 от ЗДОИ, съответно разполага ли с тази информация и налице ли е хипотезата на чл.33 от ЗДОИ.
Съгласно чл.2, ал.1 от ЗДОИ обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.
Съгласно чл.3, ал.1 и ал.2 от ЗДОИ, този закон се прилага за достъп до обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България, наричани по-нататък „органите“, съответно от публично правни субекти, различни от тези по ал.1, включително публичноправните организации и физически и юридически лица само относно извършвана от тях дейност, финансирана със средства от консолидирания държавен бюджет и средства от фондове на Европейския съюз или предоставени от Европейския съюз по проекти и програми.
Задължени субекти по смисъла на чл.3, ал.1 от ЗДОИ са държавните органи и техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България, като ал.2, т.1 от същата разпоредба на Закона предвижда, че този закон се прилага и за достъп до обществена информация, която се създава и съхранява от: 1.публичноправни субекти, различни от тези по ал.1, включително публичноправните организации.
Безспорно се установява от разпоредбата на чл.3, ал.1 от ЗДОИ, че кметът на община Бургас е задължен субект по смисъла на закона.
Съгласно разпоредбата на чл.28, ал.2 от ЗДОИ, компетентен да вземе решение за предоставяне или отказ от предоставяне на исканата обществена информация са органите или изрично определени от тях лица. Обжалвания отказ е издаден от компетентен орган, тъй като видно от представената заповед № 4093/07.12.2023 г. на кмета на Община Бургас, с нея са определени компетентните лица за вземане на решение за предоставяне или отказ за предоставяне на достъп до обществена информация, като сред изчерпателно изброените попадат и заместник-кметовете на община Бургас.
Съгласно чл.4, ал.1 от ЗДОИ всеки гражданин на Република България има право на достъп до обществена информация при условията и по реда, определени в този закон, освен ако в друг закон е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация.
С подаденото от жалбоподателя заявление, се иска информация какъв е предвидения бюджет за изграждане на втори вход/изход към [жк], включен в инвестиционната програма на Община Бургас за 2025 г.?
Така поисканата информация се определя като служебна обществена информация по смисъла на чл.11 от ЗДОИ, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации.
Съгласно разпоредбата на чл.13, ал.1 от ЗДОИ достъпът до служебна обществена информация е свободен с изключение на случаите, изрично уредени с ал.2 на същата норма, предвиждаща възможност за ограничаване на достъпа до такава информация, когато тя е свързана с оперативната подготовка на актовете на органите и няма самостоятелно значение, а също и когато съдържа мнения и позиции във връзка с настоящи и предстоящи преговори, водени от органа или от негово име, както и сведения, свързани с тях. В случая поисканата информация не попада в обхвата на посоченото ограничение и след като информацията относно предвижданията на общинския бюджет за 2025 г., в частност тези касаещи посочения от жалбоподателя проект, представлява служебна обществена информация по смисъла на чл.11 от ЗДОИ, следва да бъде предоставена на заявителя от задължения субект по чл.3, ал.2 от ЗДОИ.
В изпратеното до заявителя писмо е посочено, че органа не разполага с исканата информация към момента и се е позовал на нормата на чл.33 от ЗДОИ.
Съгласно посочената норма на чл.33 от ЗДОИ, когато органът не разполага с исканата информация и няма данни за нейното местонахождение, в 14-дневен срок той уведомява за това заявителя. Тази норма в случая е неприложима, тъй като няма как кмета на Община Бургас, съответно определеното от него лице, да нямат достъп до исканата информация, която касае бюджета на Общината, който безспорно е приет към момента на подаване на заявлението. В този смисъл, отговора на поставения въпрос няма как да не е известен на ответника, дори и в случай да не са предвидени в бюджета средства за този проект, то това би бил съответния отговор на подаденото заявление.
Така изложеното, касае и останалата част от искането, а именно по възможност да бъде посочено: - общата стойност на проекта; - източниците на финансиране; - планирани срокове за изпълнение; - номер и наименование на бюджетната позиция, под която е вписан проекта. Тази информация също е обществена служебна информация, съгласно цитираните вече правни норми и няма пречка да бъде предоставена в случай, че в общинския бюджет за 2025 г. са предвидени средства за посочения проект.
С оглед на изложеното, след като с подаденото заявление се иска обществена информация, ответника е задължено лице по смисъла на ЗДОИ и той разполага с нея, не са налице основанията по чл.33 от ЗДОИ за изпращане на уведомление и с изпратеното до жалбоподателя писмо фактически се отказва достъп до исканата информация. Този отказ е незаконосъобразен и следва да бъде отменен, а преписката да бъде върната на административния орган за произнасяне по подаденото заявление.
Настоящото решение на основание чл.40, ал.3 от ЗДОИ, не подлежи на касационно оспорване.
Мотивиран от изложеното, Административен съд – Бургас
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ отказ да бъде предоставена обществена информация по заявление с вх.№ 94-01-21554/27.06.2025 г. подадено от Р. Ц. М., обективиран в писмо изх.№ 94-01-21554/2/11.07.2025 г. на Заместник-кмет „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на община Бургас.
ВРЪЩА преписката на административния орган за произнасяне по заявление с вх.№ 94-01-21554/27.06.2025 г. подадено от Р. Ц. М., съобразно дадените от съда указания.
РЕШЕНИЕТО не подлежи на касационно оспорване.
| Съдия: | |