№ 16184
гр. С., 28.08.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 56 СЪСТАВ, в публично заседание на
трети юни през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:НЕДЕЛИНА Д. СИМОВА
МИТОВА
при участието на секретаря ПЕТЯ Н. НИКОЛОВА
като разгледа докладваното от НЕДЕЛИНА Д. СИМОВА МИТОВА
Гражданско дело № 20241110142170 по описа за 2024 година
Производството е образувано по предявени от етажните собственици в етажна
собственост с административен адрес гр. С., ж.к. „Б.“, бл. ***, вх. 1, представлявани от
„О. В.“ ЕООД срещу Държавата, представлявана от министъра на регионалното
развитие и благоустройството чрез Областния управител на град С., по реда на чл. 422,
ал. 1 ГПК, установителни искове с правно основание чл.6, ал.1, т. 9 и т. 10 ЗУЕС.
Ищците твърдят, че ответникът е собственик на апартамент № 42, разположен в
жилищната сграда на вх.1, блок *** в ж.к. „Б.“, гр. С.. Сочат, че с решения на общото
събрания съответно от 18.10.2018 г. и от 22.10.2020 г. е прието сключване на договори
с дружеството „О. В.“ ЕООД за извършване на дейности по управление и поддържка
на ЕС, в изпълнение на които такива договори били сключени съответно на 31.10.2018
г., 01.11.2020 г. и 01.12.2022 г. Сочат, че с решения от общото събрание на 27.03.2019 г.
е прието да се увеличи таксата за „Фонд ремонт“ в ЕС, както и да се извърши ремонт
на фасадата на сградата, който бил приет и заплатен съответно с протокол и квитанция
от 03.04.2019 г. С решение от общото събрание на 30.09.2019 г. било прието да се
извърши ремонт на асансьорите, който съответно бил възложен с договори от
07.08.2019 г. и от 09.12.2019 г. С решение от общото събрание от 24.06.2020 г. било
прието да се запълни дефицитът в бюджета на етажната собственост, като е начислена
еднократна месечна вноска за м. юли 2020 г. в размер на 4,08 лева. На същото
събрание било прието още решение за създаване на „Фонд асансьори в ЕС“, където да
се събира годишна сума в размер на 10 000 лева за срок от 5 години, както и решения
за установена цена за ползване на общите части и определено месечно възнаграждение
1
на хигиенист. С решение на общото събрание от 17.11.2022 г. било прието
предприемане на действия по съдебно установяване и събиране на вземанията срещу
длъжници със задължения над 250 лева. С решение от 01.03.2023 г. било прието
предприемане на действия по саниране на сградата, а с решение от 17.03.2023 г. – за
разпределение на сумите за саниране в ЕС, а с решение от 08.06.2023 г. е прието да се
събират допълнителни суми за санирането.
Предвид изложеното иска да бъде прието за установено, че ответникът, като
собственик на описания имот, дължи към етажната собственост сума в общ размер от
1285,76 лева, представляваща сбор от следните вземания: 503,94 лева, представляваща
сбор от 37 месечни вноски за „Фонд подмяна на асансьори на ЕС“ по 13,62 лева за
периода от 01.07.2020 г. до 30.08.2023 г., 96 лева, представляваща сбор от шестнадесет
месечни вноски по 6,00 лева за „Фонд ремонт на ЕС“ за периода от 01.07.2019 г. до
31.10.2020 г., 231,99 лева, представляваща сбор от тридесет и три месечни вноски по
7,03 лева за „Фонд ремонт на ЕС“ за периода от 01.11.2020 г. до 30.08.2023 г., сумата
от 13,79 лева, представляваща вноска за извънредна дезинфекция на ЕС за периода от
01.12.2020 г. до 31.12.2020 г., сумата от 14,06 лева, представляваща вноска за
извънредна дезинфекция на ЕС за периода от 01.01.2021 г. до 31.01.2021 г., сумата от
22,18 лева, представляваща две месечни вноски за „ремонт на фасадата на ЕС“ за
периода от 01.08.2019 г. до 30.09.2019 г., сумата от 5,63 лева, представляваща вноска за
„ремонт на асансьор на ЕС“ за периода от 01.08.2019 г. до 31.08.2019 г., сумата от
16,39 лева, представляваща вноска за „подмяна на въжета на асансьор на ЕС“ за
периода от 01.10.2019 г. до 31.10.2019 г., сумата от 322,92 лева, представляваща вноска
за „други разходи ФР – техническо обследване на ЕС“ за периода от 01.03.2023 г. до
30.04.2023 г., и сумата от 58,86 лева, представляваща вноски за „доплащане ФР –
техническо обследване на ЕС“ за периода от 01.05.2023 г. до 30.06.2023 г., за които
суми е издадена заповед за изпълнение на парично задължение по чл. 410 ГПК от
23.10.2023 г. по ч.гр.д. № 49054/2023 г. по описа на СРС, 56 състав.
В депозиран в срока по чл. 131 ГПК отговор на исковата молба ответникът
оспорва иска като неоснователен. Оспорва материалната си легитимация да отговаря
по исковете, като поддържа, че имотът е предоставен за управление на Министерство
на отбраната посредством договор за замяна на недвижими имоти, поради което то
следва да понесе отговорността за начислените задължения във връзка с имота.
Твърди, че срокът на договора за управление на етажната собственост с „О. В.“ ЕООД
е изтекъл. Оспорва решенията на общото събрание на ЕС като нищожни, като навежда,
че не бил уведомен за същите. Релевира и евентуално възражение за изтекла
погасителна давност. Поддържа, че претенциите следва да бъдат отхвърлени като
неоснователни.
Съдът, след като прецени доводите на страните и събраните по делото
2
доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
„О. В.“ ЕООД се легитимира като управител на етажната собственост на сграда с
адрес гр. С., ж.к. „Б.“, бл. ***, вх.1, въз основа на влезли в сила решения по протокол
от ОС на ЕС от 18.10.2018 г. и сключения въз основа на него Договор за възлагане на
управление на етажна собственост от 31.10.2018 г., и последващи решение от
22.10.2020 г., въз основа на което е сключен Договор за възлагане на управление на
етажна собственост от 01.11.2020 г., и решение от 17.11.2022 г. и Договор за възлагане
на управление на етажна собственост от 01.12.2022 г.
Въз основа на последния „О. В.“ ЕООД се явява легитимиран управител към
момента на подаване на заявлението и исковата молба да предяви исковете.
С решение на ОС на ЕС по протокол от 27.03.2019 г., съответно по т. 2 и т. 5 са
взети решения за увеличаване на месечната такса за „Фонд ремонт“ да се увеличи на 6
лв. на месец за големи апартаменти, и 5 лв. на месец за малки апартаменти, както и е
изпрана оферта за извършване на ремонт на фасадата, като е изпрана фирма „YG
Construction Group“ на стойност 1430 лв.
Приложен е протокол за извършен частичен ремонт от 03.04.2019 г., ведно с
квитанция за заплатена сума от 1730 лв. /л. 23 и 24/.
С решение на ОС на ЕС по протокол от 30.09.2019 г. по т. 3 е вето решение за
извършване на ремонт на асансьорите на стойност 2555 лв. за подмяна на въжета, за
което разходът да бъде разпределен в два последователни месеца – октомври и
ноември, както и да се направи начисление за разхода по ремонта на асансьора в ЕС
разпределени поравно на самостоятелните обекти в ЕС.
Приложен е договор за извършване на строително-монтажни работи от 07.08.2019
г. между етажната собственост и „Х. Х. - И. Г. Х.“ ЕТ, с приложени към него фактура
на стойност 2835 лв. и разписка за извършено плащане. Представен е и договор за
извършване на строително-монтажни работи от 09.12.2019 г. между същите страни,
ведно с фактура на стойност 2555 лв. и разписка за извършено плащане, ведно с
приемо-предавателен протокол за извършен ремонт – смяна на носещи въжета и за
труд, от 04.01.2020 г. на стойност 2555 лв.
С решения на ОС на ЕС по протокол от 24.06.2020 г. под т. 3, 4 е прието
съответно еднократна вноска за м. юли 2020 г. на стойност 4,08 лв. на обитател за
погасяване на дефицити, за създаване на „Фонд асансьори“ с годишна сума за
начисление и събиране от 10 00 лв., разпределима от 01.07.2020 г. по идеални части на
собствениците. По т.6 е определена цена за ползване на общите части от 1 лв. на
3
кв.м./месец, а по т. 12 – е назначен нов хигиенист с месечно възнаграждение от 250 лв.,
считано от 01.07.2020 г.
С решение на ОС на ЕС по протокол от 15.06.2021 г. под т. 1 е приета оферта за
подмяна на щрангове на стойност 9550 лв., за което е представен договор от
20.06.2021 г., фактура на стойност 9550 лв. и платежно нареждане за същата сума,
както и двустранно подписан приемо-предавателен протокол за ремонта.
С решение на ОС на ЕС по протокол от 1.03.2023 г. е взето решение за саниране
на сградата, а с решение от 17.03.2023 г. – за разпределяне на сумите по саниране.
С решение на ОС на ЕС по протокол от 08.06.2023 г. е прието събиране на
допълнителна вноска за извършения ремонт и е прието начисляване на сума в общ
размер от 3600 лв., разпределима по идеални части.
По делото е приложен Акт за частна държавна собственост № 06213 от
04.04.2007 г., от който се установява, че процесният имот, представляващ апартамент
№ 42, находящ се в гр. С., район „**********“, кв. 254, м. „П. – Б. – Т.“, бл. ***, вх. А,
ет. 10, представляващ имот частна държавна собственост е предоставен за управление
на Министерство на отбраната по силата на Договор за замяна на недвижими имоти
РД-1-06-002 от 31.03.2006 г.
По силата на Постановление на МС № 54 от 01.04.2010 г. на Изпълнителна
агенция „Военни клубове и военно почивно дело“ са предоставени са управление
жилища, ателиета и гаражи от жилищния фонд на Министерство на отбраната, в това
число и процесният обект. Последната е юридическо лице и е реалният ползвател на
имота.
По допустимостта на производството:
Допустимостта на предявените искови претенции, предвид релевирането им по
реда на чл. 422 ГПК, се обуславя освен от наличието на общите процесуални
предпоставки, още и от подаването на възражение от длъжника в срока по чл. 414
ГПК, предявяването на установителните искове в едномесечен срок от уведомяването
на кредитора, както и от тъждество по основание и размер между вземането по
заповедта за изпълнение и претендираното в исковото производство. В случая така
предвидените специални предпоставки за допустимост на производството са налице,
което обуславя разглеждане на исковите претенции по същество.
По основателността на исковете:
По исковете с правно основание чл. 41 ЗС вр. чл. 38, ал. 2 ЗУЕС вр. чл. 6, ал. 1, т.
10 и вр. чл. 51, ал. 1 ЗУЕС в тежест на ищеца е да докаже: чл.6, ал.1, т. 9 и 10 ЗУЕС
ищецът следва да установи при условията на пълно и главно доказване следните
правопораждащи факти: че за процесния период ответникът е собственик на сочения
от ищеца самостоятелен обект в сградата в режим на етажна собственост, че надлежно
4
са взети решения за определяне размер на месечните вноски и за събиране на
съответните претендирани в настоящото производство суми, както и размера на
дължимите от ответника такси. В тежест на ответника е да докаже възраженията си,
респективно, че е заплатил процесното задължение.
При така разпределена доказателствена тежест съдът намира исковете за
неоснователни.
По възражението за неоснователност на иска поради липса на материална
легитимация на ответника съдът намира следното:
Надлежни страни по материалното правоотношение са тези, на които съответно
принадлежат правата и задълженията по правоотношението. Относно надлежните
страни по материалното правоотношение съдът се произнася със съдебното решение.
Съгласно разпоредбите на чл. 6, ал. 1, т. 10 ЗУЕС етажните собственици са
длъжни да заплащат разходите за управлението и поддържането на общите части на
сградата. Правомощията да определи размера на паричните вноски за разходите за
управлението и поддържането на общите части на сградата, е на общото събрание на
собствениците съгласно нормите на чл.11, ал.1, т.5 вр. чл.51 ЗУЕС.
На основание чл. 6, ал. 2 ЗУЕС ползвателите на самостоятелни обекти в сграда в
режим на етажна собственост имат задълженията по ал. 1, с изключение на тези по ал.
1, т. 9, освен ако не е уговорено друго между собственика и ползвателя. Съгласно ал. 3
обитателите в сграда в режим на етажна собственост имат задълженията на
собствениците по ал. 1, в това число задължението по чл. 6, ал. 1, т. 10 ЗУЕС.
Особеният статут на имота, обусловим от качеството му на такъв частна
държавна собственост, предполага и приложение на специалните разпоредби на Закон
за държавната собственост. По силата на чл. 14, ал. 3 ЗДС управлението върху обекти,
имоти и вещи - държавна собственост, включва правото на ведомствата и
юридическите лица на бюджетна издръжка да ги владеят, ползват и поддържат от
името на държавата, за своя сметка и на своя отговорност. Съгласно т. 11 от ППВС №
8/80 г. държавните организации, предприятия и учреждения са процесуално легитимирани
да водят дела, респ. да отговарят по искове, имащи за предмет собствеността върху имоти,
които са им предоставени от държавата за стопанисване и управление.
Съгласно чл. 25, ал. 1 от Закона за държавната собственост поддържането и
ремонтите на имотите – държавна собственост се извършват от ведомствата, на които
са предоставени за управление, а когато не са предоставени за управление – от
областните управители. Следователно в случая ведомството, на което имотът е
предоставен, обуславя не само процесуалната му легитимация да води и да участва в
производства, но и материалната му легитимация, като задължението на ведомството
следва от закона. Последното е лице на бюджетна издръжка, поради което средствата
за заплащане на съответните задължения се предвиждат в бюджета за съответната
5
година, в какъвто смисъл е разпоредбата на чл. 25, ал. 2 Закон за държавната
собственост.
Предвид изложеното и доколкото процесният имот е предоставен за управление
на трето лице, то именно последното отговаря за задълженията за вноски към бюджета
на етажната собственост за извършване на ремонт на общите части и на сградата, и
вноските за управление на ЕС. Следователно предявените претенции срещу
Държавата се явяват неоснователни, доколкото ответникът не е материалноправно
легитимиран.
За пълнота следва да се посочи, че направеното с отговора на исковата молба
оспорване на законността на взетите от ОС на ЕС решения и протоколите от тях е
извън преклузивния срок по чл. 40, ал. 2 от ЗУЕС и цели да заобиколи специалния ред
за обжалване на решенията на ОС на ЕС, уреден в чл. 40 от ЗУЕС, поради доводите в
тази насока което не следва да се разглежда в настоящото производство. Ето защо,
съдът приема, че са налице валидно взети решения на ОС на ЕС, от които ответникът е
обвързан, тъй като са влезли в сила. В ЗУЕС е уреден специален ред и е предвиден
преклузивен срок, в който етажният собственик може да потърси от съда защита като
предяви иск по чл. 40, ал. 1 ЗУЕС и да поиска отмяна на незаконосъобразните
решения на ОС на ЕС. Оспорването на взетите решения от ОС на ЕС от ответника в
настоящото производство под формата на възражение е недопустимо, тъй като по този
начин се цели да бъде заобиколен специалния ред за оспорването им. Целта на иска по
чл. 40, ал. 1 ЗУЕС, за чието предявяване е предвиден преклузивен срок, е да
стимулира етажния собственик активно да участва и контролира провеждането на
общите събрания, а от друга страна цели и стабилитет на вече взетите решения, тъй
като те обикновено засягат функционирането на цялата ЕС, а не само правната сфера
на конкретен собственик. Ирелевантно е дали ответникът е бил надлежно уведомен за
взетите решения, тъй като този факт е относим единство към преценката за спазването
на едномесечния преклузивен срок за предявяването на иска за оспорване взетите
решение на ОС на ЕС. При липсата на позитивно съдебно решение по чл. 40, ал. 1
ЗУЕС, единствено в което производство съдът е компетентен да прецени тяхната
законосъобразност /и то само по въведените с исковата молба пороци/, взетите
решения на ОС се стабилизират и следва да бъдат изпълнявани, като е недопустимо
последващ съдебен контрол, какъвто ответникът цели да бъде осъществен в
настоящото производство.
По разноските:
При този изход на делото право да бъдат присъдени разноски в негова полза има
ответникът. Същият е претендирал юрисконсултско възнаграждение, поради което
следва да се присъди такова в размер на 100 лв.
6
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ като неоснователни предявените от етажните собственици в
етажна собственост с административен адрес гр. С., ж.к. „Б.“, бл. ***, вх. 1,
представлявани от „О. В.“ ЕООД срещу Държавата, представлявана от министъра на
регионалното развитие и благоустройството, чрез Областния управител на град С., по
реда на чл. 422, ал. 1 ГПК, установителни искове с правно основание чл.6, ал.1, т. 9 и т.
10 ЗУЕС за сумата от 503,94 лева, представляваща сбор от 37 месечни вноски за
„Фонд подмяна на асансьори на ЕС“ по 13,62 лева за периода от 01.07.2020 г. до
30.08.2023 г., 96 лева, представляваща сбор от шестнадесет месечни вноски по 6,00
лева за „Фонд ремонт на ЕС“ за периода от 01.07.2019 г. до 31.10.2020 г., 231,99 лева,
представляваща сбор от тридесет и три месечни вноски по 7,03 лева за „Фонд ремонт
на ЕС“ за периода от 01.11.2020 г. до 30.08.2023 г., сумата от 13,79 лева,
представляваща вноска за извънредна дезинфекция на ЕС за периода от 01.12.2020 г.
до 31.12.2020 г., сумата от 14,06 лева, представляваща вноска за извънредна
дезинфекция на ЕС за периода от 01.01.2021 г. до 31.01.2021 г., сумата от 22,18 лева,
представляваща две месечни вноски за „ремонт на фасадата на ЕС“ за периода от
01.08.2019 г. до 30.09.2019 г., сумата от 5,63 лева, представляваща вноска за „ремонт на
асансьор на ЕС“ за периода от 01.08.2019 г. до 31.08.2019 г., сумата от 16,39 лева,
представляваща вноска за „подмяна на въжета на асансьор на ЕС“ за периода от
01.10.2019 г. до 31.10.2019 г., сумата от 322,92 лева, представляваща вноска за „други
разходи ФР – техническо обследване на ЕС“ за периода от 01.03.2023 г. до 30.04.2023
г., и сумата от 58,86 лева, представляваща вноски за „доплащане ФР – техническо
обследване на ЕС“ за периода от 01.05.2023 г. до 30.06.2023 г., за които суми е
издадена заповед за изпълнение на парично задължение по чл. 410 ГПК от 23.10.2023
г. по ч.гр.д. № 49054/2023 г. по описа на СРС, 56 състав.
ОСЪЖДА на основание чл. 78, ал. 3 ГПК етажните собственици в етажна
собственост с административен адрес гр. С., ж.к. „Б.“, бл. ***, вх. 1, представлявани от
„О. В.“ ЕООД да заплатят на Държавата, представлявана от министъра на
регионалното развитие и благоустройството, чрез Областния управител на град С.,
сумата от 100 лв. разноски за производството.
Решението може да се обжалва пред Софийски градски съд в 2 – седмичен срок
от връчването му на страните.
7
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
8