Решение по дело №840/2018 на Районен съд - Карлово

Номер на акта: 92
Дата: 15 май 2019 г. (в сила от 22 ноември 2019 г.)
Съдия: Анна Георгиева Георгиева
Дело: 20185320200840
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 декември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ .....................

гр. Карлово, 14.05.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Карловският районен съд               І наказателен състав,

на деветнадесети март                    две хиляди и деветнадесета година

в публично заседание в състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: АННА ГЕОРГИЕВА

 

при секретаря Снежана Данчева

като разгледа докладваното от съдията

наказателно административен характер дело № 840 по описа за 2018 г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

С наказателно постановление № 6 от 28.08.2018 г. на Кмета на О.С. на С.В.А., ЕГН **********,***, Пловдивска област, ул. „“******“ № **, ет.**, ап.*** е наложено административно наказание на основание чл.57 ал.4 вр. чл.55 ал.2 вр. чл.6 ал.1 т.11 и т.20 от Закона за управление на етажната собственост /ЗУЕС/ вр. чл.12, чл.20 и чл.24 от Правилника за вътрешния ред на етажната собственост /ПВРЕС/- глоба в размер на 50 лв., за нарушение на чл.6 ал.1 т.11 и т.20 от ЗУЕС вр. чл.12, чл.20 и чл.24 от ПВРЕС.

Недоволен от наказателното постановление е останал жалбоподателят и го обжалва, като прави искане за отмяната му като незаконосъобразно и необосновано. Не се излагат подробни съображения.

В с.з. жалбоподателят, редовно призован, явява се лично. Поддържа жалбата си и пледира за отмяна на наказателното постановление.

Органът, издал наказателното постановление, редовно призован, се представлява от адв. Г.- упълномощен. Счита атакуваното наказателно постановление за правилно и законосъобразно и пледира същото да бъде потвърдено.

 Съдът, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, обсъди събраните по делото доказателства и взе предвид доводите на страните, намери за установено от фактическа страна следното:

          Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен контрол акт, поради което е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

          Разгледана от съда е основателна, но не по посочените в нея мотиви.

          След като обсъди събраните по делото гласни доказателства чрез показанията на разпитаните в качеството на свидетели К. като актосъставител, Т. и Н. като свидетел по акта, и приобщените писмени доказателства- наказателно постановление № 6 от 28.08.2018 г., разписка за връчването му, АУАН № 10 от 10.08.2018 г., констативен протокол за установяване на нарушение по чл.57 от ЗУЕС от 26.06.2018 г., ПВРЕС, Протокол № 3 за събиране на доказателства за нарушаване на чл.12, чл.20, чл.24 от ПВРЕС гр. С., бул. „******“ №** с 12 бр. апартамента, покана за съставяне на АУАН, разписка за получаването ѝ, справка от общинска администрация С., удостоверение за наследници, съдът намира за установено следното:

          С АУАН № 10 от 10.08.2018 г. актосъставителят К. приел, че С.В.А. е осъществил нарушение на на чл.6 ал.1 т.11 и т.20 от ЗУЕС вр. чл.12, чл.20 и чл.24 от ПВРЕС, тъй като в общите части и прилежащия терен на сграда в режим на етажна собственост, находяща се на ул. „******“ № **, в която е собственик на самостоятелен обект и на съответна идеална част от  общите части, е натрупал голямо количество вещи (пластмасови шишета, кашони,  полиетиленови торбички, стар дървен материал и други), с което е допуснал замърсяване и е създала предпоставки за възникване и разпространение на пожар.

          В АУАН е посочено, че на 19.07.2018 г. в О.С. е бил получен Констативен протокол за установяване на нарушение от 26.06.2018 г., съставен на основание чл.57 от Закона за управление на етажната собственост /ЗУЕС/. Приложени били и Правилник за вътрешния ред в етажната собственост /ПВРЕС/, протокол и снимков материал, изготвени в присъствието на служител при РУ на МВР- Карлово. В Констативния протокол били описани три нарушения, а именно- липса на регистрация в книгата на собствениците; невнасяне на дължими суми за поддържане на сградата; неспазване на санитарните и хигиенни норми и пожарната безопасност с натрупване на вещи в общите части и прилежащия терен. За първите две нарушения не се сочили доказателства. От протокол за събиране на доказателства от 25.06.2018 г., изготвен в присъствието на служител на РУ на МВР- К., и от приложения към него снимков материал, било видно, че пред в общите части на сградата на ул. „******“ № **- коридор на мазетата, стълбищната площадка на третия етаж и прилежащия терен на сградата, били натрупани множество вещи от различно естество, изглеждащи като такива, които са излезли от употреба. Сред вещите имало полиетиленови торбички, пластмасови шишета, кашони, стар дървен материал и други, които очевидно замърсяват и загрозяват общите части и прилежащия терен, и заемат пространство. Материалите, от които били изградени вещите, били леснозапалими, което създавало предпоставки за възникване и бързо разпространение на пожар.

Посочено е, че в ЗУЕС са предвидени конкретни задължения на етажните собственици, а именно:

-да спазват санитарните и хигиенните норми;

-изпълняват и други задължения, предвидени в правилника за вътрешния ред.

Съгласно ПВРЕС:

-обитателите са длъжни да не допускат замърсяване на общите части, местата за общо ползване и прилежащия терен около сградата.

-не могат да се поставят вещи, строителни материали, леснозапалими опасни вещества, отпадъци и други предмети на стълбищните площадки, стълбите и други места за общо ползване;

-забранява се в общите части на етажа и в мазетата да се съхраняват леснозапалими материали, вещи и др., ако не са спазени противопожарните и хигиенните правила.

          Посочено е, че нарушението е извършено на 25.06.2018 г. в гр. С., ул. „******” № **.

          Въз основа на така съставения акт, компетентният за това орган съгласно чл.57 ал.4 от ЗУЕС, Кметът на О.С. издал обжалваното наказателно постановление, с което на основание чл.55 ал.2 вр. чл.6 ал.1 т.11 и т.20 от ЗУЕС вр. чл.12, чл.20 и чл.24 от ПВРЕС,  на С.В.А. е  наложено административно наказание глоба  в размер на 50 лв. за нарушение на чл.6 ал.1 т.11 и т.20 от ЗУЕС вр. чл.12, чл.20 и чл.24 от ПВРЕС, като фактите по извършване на нарушенията са описан по идентичен начин с тези в АУАН.

          От показанията на актосъставителя се установява, че актът е съставил по представения му констативен протокол от етажната собственост, както и доказателствата към него и обясненията на свидетелите по съставяне на акта, които били установили непосредствено извършване на нарушението, като живущи в същия блок. Разпитаните свидетели И.Т. и М.Н. установяват, че натрупването на отпадъци в общите части на жилищната сграда и прилежащия терен е с неколкогодишна давност, като се дължи на склонността на жалбоподателя да събира стари вещи, отпадъци от контейнерите, храна, развалени ел. уреди и да ги складират пред жилището си, пред избените помещения и зад блока. Освен неприятната гледка и миризмата на развалената храна, сред отпадъците имало и такива, които били леснозапалими. Тъй като ситуацията станала нетърпима, бил съставен констативен протокол на 26.06.2018 г. В същия било отразено, че жалбоподателя не спазва санитарните и хигиенни норми и пожарната безопасност с натрупването на вещи в общите части и прилежащия терен. Тъй като имала и други нарушения- липса на регистрация в книгата на собствениците и не внасял дължимите суми за поддържане на сградата – задължение от 56 лв. към м. юни 2018 г., същите също били отразени в протокола и последният, ведно със снимков материал от предната дата, бил предоставен на О.С.

Като въззивна инстанция, настоящият съдебен състав следва да провери изцяло обжалваното наказателно постановление по отношение на неговата законосъобразност.

Жалбоподателят е санкциониран за нарушение на чл.6, ал.1, т.11 и т.20 от ЗУЕС във връзка с чл.12, чл.20 и чл.24 от ПВРЕС.

Съгласно разпоредбата на чл.6 ал.1 т.11 от ЗУЕС собствениците са длъжни да спазват санитарните и хигиенните норми. Съгласно чл.6 ал.1 т.20 от ЗУЕС собствениците са длъжни изпълняват и други задължения, предвидени в правилника за вътрешния ред. Съгласно чл.12 от ПВРЕС обитателите са длъжни да не допускат замърсяване на общите части, местата за общо ползване и прилежащия терен около сградата. Съгласно чл.20 от ПВРЕС не могат да се поставят вещи, строителни материали, леснозапалими опасни вещества, отпадъци и други предмети на стълбищните площадки, стълбите и други места за общо ползване. Съгласно чл.24 от ПВРЕС забранява се в общите части на етажа и в мазетата да се съхраняват леснозапалими материали, вещи и др., ако не са спазени противопожарните и хигиенните правила.

Разпоредбата на чл.6 от ЗУЕС регламентира в 20 точки различни задължения към собствениците на обекти в етажна собственост, които съответно ако не се изпълняват, осъществяват състава на отделни нарушения. Нарушенията обаче по т.11 на чл.6 ал.1 от ЗУЕС и по т.20 на същата разпоредба не визират едно и също нарушение. Точка 11 на чл.6 ал.1 от ЗУЕС е относима единствено към спазване на хигиенни и санитарни норми, а т. 20- към неизпълнение на други задължения, извън тези по чл.6 ал.1 т. от 1 до 19 и изрично регламентирани в Правилника за вътрешния ред.

От изложените обстоятелства в процесното наказателно постановление става ясно, че натрупаните вещи в общите части на сградата и терена около нея са такива, излезли от употреба, замърсяват и загрозяват местата, на които са поставени, както и че материалите, от които за изградени, са леснозапалими, с което се създават предпоставки за възникване и бързо разпространение на пожар. Така изложените обстоятелства касаят две различни задължения- по чл.6 ал.1 т.11 от ЗУЕС и по чл.6 ал.1 т.20 от ЗУЕС, доколкото задължението да не се съхраняват леснозапалими материали и вещи, е регламентирано в ПВРЕС. За констатираното неизпълнение и на двете посочени задължения, представляващи самостоятелни нарушения обаче е посочена само една законова разпоредба, която е счетено, че е нарушена виновно, а именно чл.6, ал.1, т.11 и т.20 от ЗУЕС във връзка с чл.12, чл.20 и чл.24 от ПВРЕС. При това положение съдът намира, че е нарушено правото на защита на наказаното лице, доколкото не става ясно кои от посочените обстоятелства по нарушението към коя от посочените в цифровия диспозитив правна норма се съотнасят. Посоченото съставлява нарушение на императивните правила относно задължителното съдържание на наказателното постановление, визирани в чл.57 ал.1 т.5 и т.6 от ЗАНН, доколкото за всяко едно от посочените нарушения липсва посочена нарушената законова разпоредба. 

Същевременно на жалбоподателя за неизпълнение на посочените по- горе задължения е наложено едно административно наказание. При това положение е неясна волята на наказващия орган и за кое от двете нарушения налага санкцията или и за двете налага една санкция на посоченото правно основание. Посоченото накърнява правото на защита на наказаното лице, което е лишено от възможността да разбере за кое точно неизпълнение на задължение се санкционира.

Отделно с налагането на едно наказание за две отделни нарушения е нарушена разпоредбата на чл.18 от ЗАНН, според която, „когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях“. Това императивно изискване на закона не е спазено, което само по себе си е достатъчно, обжалваното наказателно постановление да бъде отменено.

Следва да се отбележи и че за нарушението на чл.6 ал.1 т.11 от ЗУЕС е приложима друга санкционна норма, тази на чл.55 ал.1 от ЗУЕС, според която „Собственик, ползвател или обитател в сграда или отделен вход в режим на етажна собственост, който не изпълни задължение по този закон, се наказва с глоба от 20 до 100 лв., когато е физическо лице“, а не възприетата от наказващия орган, относима само за другото нарушение.

На следващо място в съдържанието на АУАН и НП липсва и посочване кои са хигиенните и санитарни норми, както и противопожарни правила, които се твърди, че жалбоподателя е нарушил, предвид, че разпоредбите са бланкетни.

Изложеното обосновава извод за незаконосъобразност на атакуваното наказателно постановление, поради което същото следва да бъде отменено.

Ето защо и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 6 от 28.08.2018 г. на Кмета на О.С. с което на С.В.А., ЕГН **********,***, Пловдивска област, ул. „“******“ № **, ет.**, ап.*** е наложено административно наказание на основание чл.57 ал.4 вр. чл.55 ал.2 вр. чл.6 ал.1 т.11 и т.20 от ЗУЕС вр. чл.12, чл.20 и чл.24 от ПВРЕС- глоба в размер на 50 лв., за нарушение на чл.6 ал.1 т.11 и т.20 от ЗУЕС вр. чл.12, чл.20 и чл.24 от ПВРЕС.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

МТ