Решение по дело №382/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 435
Дата: 10 декември 2020 г. (в сила от 30 декември 2020 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20207080700382
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 435

 

                                                                                                                                                                       гр.Враца, 10.12.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА, V състав, в публично заседание на 02.12.2020г. през две хиляди и двадесета година в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и в присъствието на прокурора    като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 382 по описа на АдмС-Враца за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, вр. чл. 215 от ЗУТ.

Образувано по жалба на И.П.В. *** против Заповед № 1062/11.08.2020 г., издадена от Кмета на Община Роман, с която е наредено да бъде премахнат незаконен строеж „Навес“, изграден в УПИ XXII, пл. № 948, кв. 62 по плана на гр.Роман, с извършител И.П.В. и е определен срок за изпълнение на разпореденото премахване.

Жалбоподателят излага съображения за незаконосъобразност на обжалвания акт и моли съда да отмени същия. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът – Кмета на Община Роман, редовно призован, не се явява. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител ангажира становище за неоснователност на жалбата.

По делото са събрани писмени и гласни доказателства. Допусната е и е изслушана от съда специализирана СТЕ, чието заключение не е оспорено от страните и е прието от съда. Приложено е заверено копие от образуваната пред административния орган преписка.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, във връзка с доводите и твърденията на страните, приема за установено следното:

Жалбата е депозирана в законоустановения в чл. 149, ал. 1 от АПК срок от надлежна страна, при което същата е процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, настоящият съдебен състав я намира за ОСНОВАТЕЛНА.

По повод постъпила жалба в община Роман с вх. № 9400-1058/29.07.2020 г. е извършена проверка от комисия, назначена със Заповед № 1009/30.07.2020 г. на Кмета на Община Роман и съставен констативен акт (КА) № 4 от 31.07.2020 г. на строеж, описан като „Навес“, с размери 3,50х3,50 м., изграден в УПИ XXII, пл. № 948, кв. 62 по плана на гр.Роман, собственост на И.И.В., изпълнен от И.П.В.

Последвало е издаването на Заповед 1062/11.08.2020 г., издадена от Кмета на Община Роман, с която е наредено да бъде премахнат незаконен строеж „Навес“, изграден в УПИ XXII, пл. № 948, кв. 62 по плана на гр.Роман, с извършител И.П.В., определен е срок за доброволно изпълнение на разпореденото премахване – едномесечен срок от влизане в сила на заповедта и е указано, че при неспазване на срока за доброволно изпълнение, ще се пристъпи към принудително изпълнение на заповедта.

По делото са разпитани свидетелите Й.К.С. и П.А.З., чиито показания съдът възприема и кредитира като непротиворечащи на събраните по делото писмени доказателства. Свидетелите заявиха пред съда, че процесната постройка е изградена преди 40 години, от бащата на жалбоподателя, около 1979-1980 г., а лятната кухня е строена преди това.

 Като доказателства от страна на жалбоподателя е представена декларация с № 27/1967г. и строителен протокол № 43/26.04.1971 г., от които се установява, че собственикът на парцел XXIV, пл. № 947, в кв. 62 се е съгласил съседът му П.Б.Н., собственик на парцел XXIIІ, пл. №942, в кв. 62 да построи стопанска сграда в собствения си парцел, непосредствено до междинната дворищна регулационна линия и е определена строителната линия и ниво на стопанската сграда.

Съгласно заключението на вещото лице, строежът, предмет на процесната заповед е „Навес“, допрян до масивна постройка от допълващото застрояване в парцела, функционално е свързан с нея и се използват за „лятна кухня“. Според вещото лице, навесът може да се характеризира като второстепенна постройка на допълващото застрояване със спомагателно предназначение. Строежът е допустим както по действалите към периода на изграждането му, така и по сега действащите планове за регулация дотолкова, доколкото като второстепенна постройка на допълващото застрояване - лятна кухня, е изграден в парцел, отреден за малкоетажно /ниско/ жилищно застрояване.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл. 146 от АПК, съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона. Извън правомощията на съда е да преценява целесъобразността на административния акт.

Обжалваната заповед е издадена в предвидената от закона писмена форма и от компетентен за това административен орган, но в противоречие с процесуалните и материалноправните разпоредби по издаването й.

Заповедта е издадена на основание разпоредбата на чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ във връзка с чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, съгласно която за строежите от четвърта, пета и шеста категория кметът на общината (района) или упълномощено от него длъжностно лице издава заповеди за премахване на незаконни строежи, извършени без одобрени инвестиционни проекти и/или без разрешение за строеж. Издаването й се предхожда от съставен констативен акт, който е задължителен етап в административната процедура, съгласно чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ. Констативният акт е съставен от двама, от тримата членове на назначената със Заповед № 1009/30.07.2020 г. на Кмета на Община Роман комисия, поради което съдът намира, че са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила в тази насока..

На следващо място, липсват данни КА да е връчен на жалбоподателя, но независимо от това, доколкото последният е присъствал на проверката и е подписал КА, съдът приема, че е запознат и със съдържанието му.

Констативният акт не е надлежно съобщен и на собственика на имота – И.И.В., в съответствие с изискването на чл. 225а, ал. 2, изр. 2 от ЗУТ. Допуснатото процесуално нарушение обаче е несъществено спрямо жалбоподателя, на когото е обезпечена възможността да участва в съдебното производство, където да изложи всички свои възражения.

Заповед № 1062/11.08.2020 г. на Кмета на Община Роман е издадена без да са изяснени фактите и обстоятелствата от съществено значение за правилното приложение на материалния закон, в нарушение на чл. 35 и чл. 36 от АПК - не е посочено кога е извършено строителството, респективно не е извършена преценка за неговата търпимост. Съгласно трайно установената съдебна практика задължение на съда е сам да установи тези релевантни за спора факти с всички допустими доказателства, като правило доказателствената тежест за това е възложена на административния орган.

Спорен е въпросът дали процесният строеж е търпим по смисъла на § 16, ал. 1 от ПР на ЗУТ и отговаря ли на условията, установени в закона за търпимост и забрана за премахване.

Съгласно § 16, ал. 1 от ПР на ЗУТ строежи, изградени до 07.04.1987 г., за които няма строителни книжа, но са били допустими по действащите подробни градоустройствени планове и по правилата и нормативите, действали по време на извършването им или съгласно този закон, са търпими строежи и не подлежат на премахване и забрана за ползване. От текста следва, че даден строеж, който е незаконен, не се премахва ако е търпим. За да се приеме, че незаконен строеж е търпим, следва да са налице следните кумулативно дадени предпоставки - да е изграден до 07.04.1987 г. и да е бил допустим по действащия подробен устройствен план и по правилата и нормативите, действали по време на извършването му или съгласно този закон. Строежът е нетърпим при липсата, на която и да е предпоставка, и в този случай разпоредбата за забрана за премахването му е неприложима. В административното и съдебно производство по премахване на незаконни строежи търпимостта на строежа подлежи на изследване и доказване на общо основание с всички допустими доказателствени средства независимо от това дали е издадено или не удостоверение за търпимост. Задължението е както за органите на общината, така и за съда.

От показанията на разпитаните по делото свидетели се установи, че строежа е реализиран 1979-1980 г.

В конкретния случай от приетата по делото експертиза се установи, че незаконният строеж представлява „Навес“, допрян до масивна постройка от допълващото застрояване в парцел е функционално свързан с нея и се използват за „лятна кухня“. Вещото лице е посочило, че процесната постройка е допустима както по действалите към периода на изграждането му, така и по сега действащите планове за регулация дотолкова, доколкото като второстепенна постройка на допълващото застрояване - лятна кухня, е изграден в парцел, отреден за малкоетажно /ниско/ жилищно застрояване.

Ето защо съдът намира, че в случая е приложима разпоредбата на § 16, ал. 1 от ПР на ЗУТ, тъй като са изпълнени законоустановените предпоставки, а именно: строежът е изграден преди 07.04.1987 г. и е бил допустим по действащите подробни градоустройствени планове и по правилата и нормативите, действали по време на извършването му, поради което е търпим и не подлежи на премахване и забрана за ползване.

При непълни доказателства и неясни обстоятелства кметът на Община Роман е следвало служебно да събере доказателства кога е построен обявеният за незаконен строеж и дали е търпим, след което да установи наличието или липсата на предпоставките по чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ.

По изложените съображения съдът приема, че кметът на Община Роман е издал един незаконосъобразен административен акт, който следва да бъде отменен.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, основателна е претенцията на жалбоподателя в негова полза да се присъдят направените по делото разноски в размер на 810,00 лева, от които 10,00 лева - внесена държавна такса, 200,00 лева - внесено възнаграждение за вещо лице и 600,00 лева заплатено адвокатско възнаграждение.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 1062/11.08.2020 г., издадена от Кмета на Община Роман, с която е наредено да бъде премахнат незаконен строеж „Навес“, изграден в УПИ XXII, пл. № 948, кв. 62 по плана на гр.Роман, с извършител И.П.В. и е определен срок за изпълнение на разпореденото премахване.

 

ОСЪЖДА Община Роман ДА ЗАПЛАТИ на И.П.В. *** сумата от 810,00 лева разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.

 

На основание чл. 138, ал. 1 от АПК препис от решението да се изпрати на страните.

 

                                                             

 

Административен съдия: