Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 556/14.12.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Монтана в
съдебно заседание на единадесети декември през две хиляди и двадесета година в
състав :
Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ
Членове: СОНЯ КАМАРАШКА
МАРИЯ НИЦОВА
при
секретар Петя Видова
и с участието
на
прокурора Галя Александрова
разгледа
Адм.дело
№469/2020г. по описа на
Административен
съд Монтана
Производството е по реда на
чл.185 от Административно процесуален кодекс АПК) във вр. с чл.191 от АПК
Образувано е по повод Протест на
Прокурор в Окръжна Прокуратура Монтана, с който се иска да се бъдат отменена
като незаконосъобразна разпоредбата на чл.65, ал.3 от Правилника за
организацията и дейността на общински съвет, неговите комисии и
взаимодействието му с общинската администрация (Правилника), който е приет от Общински съвет
Чипровци. В протеста се поддържа, че протестираната разпоредба от Правилника
противоречи на по-висок по степен нормативен акт, което налага като
незаконосъобразна да бъде отменена, като се претендира и присъждане на разноски
по делото.
Ответника не взема становище по протеста.
Представителят
на Окръжна Прокурора дава заключение, че протеста е основателен и следва да
бъде уважен изцяло при доводите изложени в него, като моли да се присъдят
разноски в полза на Окръжна прокуратура Монтана.
Настоящият състав на Административен съд
Монтана, като взе в предвид развитите доводи в протеста, доводите на страните,
събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба намира за
установено следното:
Съгласно разпоредбата на чл.186,
ал.2 от АПК, прокурора може да подава протест срещу подзаконов нормативен акт,
а съгласно чл.187, ал.1 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат
оспорвани без ограничение във времето, тоест протеста на Прокурор в Окръжна
Прокуратура Монтана е процесуално допустима. Разгледан по същество е
ОСНОВАТЕЛЕН.
Настоящата съдебна инстанция, въз
основа на събраните доказателства, като взе предвид становищата на страните,
формира следните правни изводи по същество на спора:
Общият принцип, регламентиран в чл.15, ал.1 от ЗНА,
предвижда, че всеки нормативен акт, трябва да съответства на Конституцията и на
другите нормативни актове от по-висока степен което означава, че съдебният
контрол за законосъобразност на
оспорените текстове на Наредбата, следва да обхване преценката дали
регулираните с тях обществени отношения са в съответствие с нормативните актове
от по-висока степен.
Основателно в протеста се поддържа, че разпоредбата на чл.65, ал.3 от Правилника за организацията и дейността на общински съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация противоречи на по-висок по степен нормативен акт, което обуславя наличието на основание за отмяна му при следните доводи:
С разпоредбата на чл.65, ал.3 от Правилника е прието, че „по изключение , извън заседания на общинския съвет и по предложение на кмета на община или общински съветник, председателя на общинския съвет може да организира вземането на неприсъствено решение от общинския съвет по неотложни въпроси, чрез явно поименно гласуване, освен в определените от закона случай, и саморъчно подписване. Така разписания текст в подзаконовия нормативен акт е в противоречие с разпоредбата на чл.23, ал.4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), който предвижда, че общинският съвет се свиква на заседание от неговия председател, тъй като в случая с приетата редакция на чл.65, ал.3 от Правилника не се предвижда свикване на органа на местното самоуправление, което е задължително основание за законосъобразната му работа. На следващо място налице е и противоречие с разпоредбата на чл.27, ал.2 от ЗМСМА, която предвижда, че заседанията на общинския съвет са законни, ако присъстват повече от половината от общия брой на съветниците, тъй като в случая се заобикаля законово установения кворум за работата на органа на местното самоуправление, както и противоречие с разпоредбата на чл.27, ал.3 от ЗМСМА, която предвижда, че решенията на общинския съвет се вземат с явно гласуване с мнозинство повече от половината от присъстващите съветници, тъй като се нарушава принципа на гласуване, който е въведен в действащата материална разпоредба.
Пълнотата изисква да се отбележи, че валидността на актовете на органа на местно самоуправление е обвързана с реда за функционирането му предвиден в ЗМСМА, тоест не спазването на разпоредбата на чл.27, ал.2 от ЗМСМА при работата на органа на местно самоуправление и вземането на така наречените „неприсъствени решения“ ще доведе до съществен порок, който води до нищожност на тези актове на органа на местното самоуправление.
При този изход на делото и направеното искане от
протестиращия прокурор за присъждане разноски по водене на съдебното
производство и съгласно
разпоредбата на чл. 143, ал.1 АПК, ответника следва да бъде осъден да заплати в полза на Окръжна Прокуратура
Монтана разноски по делото изразяващите се в разноски за платена държавна такса
за публикуване на оспорването в Държавен вестник в размер на 20 (двадесет)
лева.
Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че протестираната разпоредба на чл.65, ал.3 от Правилника за организацията и дейността на общински съвет,
неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, който е приет от Общински съвет
Чипровци са незаконосъобразна, което налага
протеста да се уважи като основателен, предвид което на основание чл.193, ал.1
от АПК и чл.143, ал.1 от АПК Административен съд Монтана
Р Е Ш И
ОТМЕНЯ
разпоредбата на чл.65, ал.3 от
Правилника за организацията и дейността на общински
съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, който е приет от Общински съвет
Чипровци.
ОСЪЖАДА
Общински съвет Чипровци да заплати на Окръжна Прокуратура Монтана разноски по
воденото съдебно производство в размер на 20 (двадесет) лева.
Решението
подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.
Съгласно чл.194 АПК, след влизането му в сила, настоящето съдебно решение подлежи на обявяване по реда, по който е
обявена Правилника
за организацията и дейността на общински съвет, неговите комисии и
взаимодействието му с общинската администрация, който е приет от Общински съвет Чипровци.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: