Решение по дело №469/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 декември 2020 г. (в сила от 1 януари 2021 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20207140700469
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

                                    Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

  556/14.12.2020г.

 

                             В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана в съдебно заседание на единадесети декември през две хиляди и двадесета година в състав :  

 

                                                        Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

                                                            Членове: СОНЯ КАМАРАШКА

                                                                            МАРИЯ НИЦОВА

 

при секретар      Петя Видова                                                        и с участието

на прокурора      Галя Александрова                                                     разгледа

Адм.дело №469/2020г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

 

            Производството е по реда на чл.185 от Административно процесуален кодекс АПК) във вр. с чл.191 от АПК

         Образувано е по повод Протест на Прокурор в Окръжна Прокуратура Монтана, с който се иска да се бъдат отменена като незаконосъобразна разпоредбата на чл.65, ал.3 от Правилника за организацията и дейността на общински съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация (Правилника), който е приет от Общински съвет Чипровци. В протеста се поддържа, че протестираната разпоредба от Правилника противоречи на по-висок по степен нормативен акт, което налага като незаконосъобразна да бъде отменена, като се претендира и присъждане на разноски по делото.

         Ответника не взема становище по протеста.

         Представителят на Окръжна Прокурора дава заключение, че протеста е основателен и следва да бъде уважен изцяло при доводите изложени в него, като моли да се присъдят разноски в полза на Окръжна прокуратура Монтана.

 Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид развитите доводи в протеста, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба намира за установено следното:

Съгласно разпоредбата на чл.186, ал.2 от АПК, прокурора може да подава протест срещу подзаконов нормативен акт, а съгласно чл.187, ал.1 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорвани без ограничение във времето, тоест протеста на Прокурор в Окръжна Прокуратура Монтана е процесуално допустима. Разгледан по същество е ОСНОВАТЕЛЕН.

Настоящата съдебна инстанция, въз основа на събраните доказателства, като взе предвид становищата на страните, формира следните правни изводи по същество на спора:

Общият принцип, регламентиран в чл.15, ал.1 от ЗНА, предвижда, че всеки нормативен акт, трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен което означава, че съдебният контрол за  законосъобразност на оспорените текстове на Наредбата, следва да обхване преценката дали регулираните с тях обществени отношения са в съответствие с нормативните актове от по-висока степен.  

        Основателно в протеста се поддържа, че разпоредбата на чл.65, ал.3 от Правилника за организацията и дейността на общински съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация противоречи на по-висок по степен нормативен акт, което обуславя наличието на основание за отмяна му при следните доводи:
            С разпоредбата на чл.65, ал.3 от Правилника е прието, че „по изключение , извън заседания на общинския съвет и по предложение на кмета на община или общински съветник, председателя на общинския съвет може да организира вземането на неприсъствено решение от общинския съвет по неотложни въпроси, чрез явно поименно гласуване, освен в определените от закона случай, и саморъчно подписване. Така разписания текст в подзаконовия нормативен акт е в противоречие с разпоредбата на чл.23, ал.4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), който предвижда, че общинският съвет се свиква на заседание от неговия председател, тъй като в случая с приетата редакция на чл.65, ал.3 от Правилника не се предвижда свикване на органа на местното самоуправление, което е задължително основание за законосъобразната му работа. На следващо място налице е и противоречие с разпоредбата на чл.27, ал.2 от ЗМСМА, която предвижда, че заседанията на общинския съвет са законни, ако присъстват повече от половината от общия брой на съветниците, тъй като в случая се заобикаля законово установения кворум за работата на органа на местното самоуправление, както и противоречие с разпоредбата на чл.27, ал.3 от ЗМСМА, която предвижда, че решенията на общинския съвет се вземат с явно гласуване с мнозинство повече от половината от присъстващите съветници, тъй като се нарушава принципа на гласуване, който е въведен в действащата материална разпоредба.
            Пълнотата изисква да се отбележи, че валидността на актовете на органа на местно самоуправление е обвързана с реда за функционирането му предвиден в ЗМСМА, тоест не спазването на разпоредбата на чл.27, ал.2 от ЗМСМА при работата на органа на местно самоуправление и вземането на така наречените „неприсъствени решения“ ще доведе до съществен порок, който води до нищожност на тези актове на органа на местното самоуправление.

При този изход на делото и направеното искане от протестиращия прокурор за присъждане разноски по водене на съдебното производство и съгласно разпоредбата на чл. 143, ал.1 АПК, ответника следва да бъде осъден да заплати в полза на Окръжна Прокуратура Монтана разноски по делото изразяващите се в разноски за платена държавна такса за публикуване на оспорването в Държавен вестник в размер на 20 (двадесет) лева.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че  протестираната разпоредба на чл.65, ал.3 от Правилника за организацията и дейността на общински съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, който е приет от Общински съвет Чипровци са незаконосъобразна, което налага протеста да се уважи като основателен, предвид което на основание чл.193, ал.1 от АПК и чл.143, ал.1 от АПК Административен съд Монтана

 

                                                 Р Е Ш И

 

            ОТМЕНЯ разпоредбата на чл.65, ал.3 от Правилника за организацията и дейността на общински съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, който е приет от Общински съвет Чипровци.

            ОСЪЖАДА Общински съвет Чипровци да заплати на Окръжна Прокуратура Монтана разноски по воденото съдебно производство в размер на 20 (двадесет) лева.

            Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

Съгласно чл.194 АПК, след влизането му в сила, настоящето съдебно решение подлежи на обявяване по реда, по който е обявена Правилника за организацията и дейността на общински съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, който е приет от Общински съвет Чипровци.

 

 

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                       ЧЛЕНОВЕ: