РЕШЕНИЕ
№ 1847
Варна, 17.02.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - III състав, в съдебно заседание на петнадесети януари две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | ДАРИНА РАЧЕВА |
При секретар КАЛИНКА КОВАЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ДАРИНА РАЧЕВА административно дело № 20247050701992 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс, вр. чл. 53, ал. 3 от Закона за държавните помощи.
Образувано е по жалба от „Ч. транс“ ООД – [населено място], обл. Варненска, ЕИК *********, срещу Заповед № РД-11-680/28.06.2024 г. за определяне размера на безвъзмездните средства за транспортни предприятия в изпълнение на Временна мярка за мерки за държавна помощ при кризи и преход в подкрепа на икономиката след агресията на Р. срещу У. по Решение № 127 на Министерски съвет от 23.02.2024 г., издадена от Председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, в частта й по т. 1966 от Приложение № 1.
В жалбата се твърди, че дружеството е подало заявление за подпомагане с безвъзмездни средства по посоченото решение. Твърди, че определената му в Приложение № 1 към обжалваната заповед сума не съответства на размера, който би трябвало да се определи при спазване на Вътрешните правила въз основа на представените доказателства за платени от него тол такси, а е значително по-ниска. Посочва, че обжалваната заповед не съдържа мотиви относно размера на определената сума за подпомагане, при издаването й не са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая. Счита, че така обжалваната заповед засяга правото му на защита, противоречи на относимите норми и не съответства на целта им. Моли за отмяна на заповедта в обжалваната част и за присъждане на направените в производството разноски.
Ответникът в производството, Агенция „Пътна инфраструктура“ твърди, че обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган, при спазване на процесуалните правила и в съответствие с приложимите правни норми. Моли жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана, претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след като се съобрази с изложените в жалбата основания, доводите на страните и събраните доказателства, приема за установено следното:
Предмет на съдебен контрол е Заповед № РД-11-680/28.06.2024 г. за определяне размера на безвъзмездните средства за транспортни предприятия в изпълнение на Временна мярка за мерки за държавна помощ при кризи и преход в подкрепа на икономиката след агресията на Р. срещу У., в частта от Приложение № 1, в която на жалбоподателя „Ч. транс“ ООД по заявление № 53-00-449/12.04.2024 г. при коефициент 0,000039 е определен размер на държавната помощ 1935 лева.
Заповедта е издадена на основание Решение № 127 на Министерския съвет от 23.02.2024 г., с което е одобрена Схема за държавна помощ „Помощ в подкрепа на разходи за стабилизиране на транспортния отрасъл в Република България“, и Постановление № 30 на Министерския съвет от 23.02.2024 г. за одобряване на допълнителни разходи по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за 2024 г. за изпълнение на посочената Схема за държавна помощ в размер до 50 000 000 лева.
Заповедта е издадена от Агенция „Пътна инфраструктура“, определена в т. 9 от същото решение за администратор на помощта по смисъла на чл. 9, ал. 1 от Закона за държавните помощи, а именно като лице, което предоставя държавна помощ.
Съгласно Решение № 127/23.02.2024 г., което регламентира помощта, тя се предоставя под формата на преки безвъзмездни средства на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превод на товари, определя се на базата на пропорционално разпределение, като за база се използват платените през 2023 г. тол такси за магистрали и пътища от І и ІІ клас на територията на Република България. Предвидено е транспортните предприятия да подадат до АПИ заявление по образец с информация за общата сума на платените от тях тол такси за календарната 2023 г. и други конкретно описани данни. След определяне на предприятията, които отговарят на критериите, делът от общата сума на държавната помощ на всяко допуснато предприятие се изчислява като въз основа на платените суми за тол такси от предприятието се изчислява тяхното отношение към общия размер на сумата, платени от всички допуснати до финансиране предприятия и се определя процентен дял на предприятието. Този процентен дял се прилага към общия размер на държавната помощ до 50 000 000 лева, при спазване на ограничението от 4 000 000 лева на предприятие. В решението са поставени и други условия относно бенефициерите, както и срок за прилагане на мярката, и са предвидени правила за кандидатстване и разглеждане на заявленията, орган за разглеждането им – Оценителна комисия и ред за разглеждане. За оценка на допустимостта на заявленията са посочени като приложими Критерии и методика за оценка на заявленията за кандидатстване, а указанията за предоставяне, условията за кандидатстване и условията и сроковете за изплащане и контрол са възложени за утвърждаване със заповед на председателя на УС на АПИ след решение на Управителния съвет.
В решението изрично е посочено, че за финансиране ще бъдат предложени всички заявления на предприятия, които съответстват на критериите за допустимост и основателност.
В изпълнение на предоставените на председателя на УС на АПИ правомощия за уреждане на указанията за предоставяне, условията за кандидатстване и условията и сроковете за изплащане и контрол, е издадена Заповед № РД-11-321/29.03.2024 г., с която са утвърдени Вътрешни правила за критериите за подаване, разглеждане, преценка за допустимост и методика за оценка на заявленията за кандидатстване на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари за получаване от държавата на безвъзмездни средства в изпълнение на Временна рамка за мерки за държавна помощ при кризи и преход в подкрепа на икономиката след агресията на Р. срещу У. („Кризисна рамка“). Правилата са изменени със Заповед № РД-11-416/19.04.2024 г.
Съгласно чл. 9, ал. 1 от Вътрешните правила, конкретният размер на държавната помощ за всяко предприятие се изчислява в две стъпки – определяне на отношението между платените от конкретното предприятие тол такси за 2023 г. и сумата на тол таксите, платена от всички допуснати до финансиране предприятия, което формира коефициента на предприятието, и изчисляване на държавната помощ за това предприятие като коефициентът на предприятието се умножи по общата сума на държавната помощ.
Жалбоподателят „Ч. транс“ ООД е подал заявление по образец вх. № 53-00-449/12.04.2024 г. Към заявлението са представени предвидените в правилата документи, както и доказателства за платените от дружеството тол такси за 2023 г. в общ размер 72 746,95 лева.
Подадените документи са преценени по допустимостта от комисията за разглеждане на заявленията, определена със Заповед № РД-11-330/01.04.2024 г., като според приложения в преписката доклад от председателя на комисията, „Ч. транс“ ООД попада в списъка на допустимите кандидати, които са изпълнили изискванията на чл. 2 от Вътрешните правила.
На 25 и 28.06.2024 г. с протоколи №№ РД-15-1945 и РД-15-1983/24 Управителният съвет на АПИ е приел доклада на комисията с направените изменения, одобрил е списъците на допуснатите и недопуснатите кандидати според доклада, одобрил е изчислените суми на допуснатите кандидати съгласно приложение № 1 към доклада (каквото в преписката липсва) и е възложил подписването на заповедите на Председателя на УС на АПИ.
Издадена е обжалваната заповед, в която под № 1966 е посочен жалбоподателят, за който е прието, че е платил сума от тол декларации и маршрутни карти 6 215 лева, изчислен е коефициент на предприятие 0,000039 и размер на държавната помощ 1935 лева.
В съдебното производство, предвид твърденията на жалбоподателя и представените доказателства за платени за 2023 г. тол такси на ответника е указано и двукратно е дадена възможност да направи доказателствени искания, като заяви изрично дали оспорва и на какво основание представените със заявлението за кандидатстване доказателства за платени тол такси в общ размер 72 746,95 лева за 2023 г. и как е определена включената в приложение № 1 сума от 6 215 лева. Ответникът е задължен да представи таблица за изчисляване на коефициента на предприятието, като му е указано, че при непредставяне на поисканите доказателства и обяснения, съдът ще приеме за доказан размера на платените от жалбоподателя тол такси за съответния период. Такива доказателства не са представени, липсва изявление за оспорване на доказателствата за платени тол такси, представени от жалбоподателя с жалбата, идентични с приложените към заявлението в административната преписка.
При така установените факти и с оглед определения в чл. 168 от АПК предмет на съдебната проверка за законосъобразността на акта на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът приема от правна страна следното:
Обжалваната заповед е издадена на 28.06.2024 г. Жалбата е подадена от адресата чрез пощенски оператор на 12.07.2024 г. и е допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Обжалваното решение е издадено от компетентен орган – Агенция „Пътна инфраструктура“, в качеството й на администратор на помощта по смисъла на чл. 9, ал. 1 от Закона за държавните помощи, представлявана от председателя на УС на АПИ на основание чл. 2, ал. 2 от Правилника за структурата, дейността и организацията на работа на Агенция „Пътна инфраструктура“, приет с ПМС № 295/2009 г., с последващите изменения.
Заповедта е в писмена форма, но от съдържанието й не могат да се установят мотивите на административния орган за определяне на помощта за жалбоподателя в посочения в заповедта размер. Тези мотиви и основания не могат да се установят и от предхождащите заповедта документи, налични в административната преписка.
Предвид включването на жалбоподателя в списъка с допустими кандидати и предоставянето на помощ в размер на 1935 лева, съдът намира за безспорно, че той отговаря на всички други изисквания за получаване на държавна помощ по конкретната схема. Жалбоподателят оспорва определения му размер на държавната помощ, като твърди, че тя не съответства на представените от него доказателства за сумата на внесените тол такси, която се използва като база за определяне на коефициента на предприятието и на размера на полагащата се държавна помощ.
Както се установява от придружаващите заявлението на жалбоподателя документи, платените от него тол такси през 2023 г. са на стойност 72 746,95 лева.
От страна на ответника тези документи не са оспорени. Въпреки дадените указания и възможност на ответника, не са изложени твърдения и не са представени доказателства за несъответствие в данните от кандидата за платени тол такси и данните при лицето, събиращо пътни такси, съобразно чл. 7, ал. 3 от Вътрешните правила. Предвид това, съдът приема за доказано за целите на производството за предоставяне на държавна помощ, че през календарната 2023 г. „Ч. транс“ ООД е платило тол такси в общ размер 72 746,95 лева, така, както са декларирани и установени от представените към заявлението и към жалбата доказателства.
Използването при пропорционалното разпределение на помощта на сумата 6 215 лева като база за изчисляване на коефициента на „Ч. транс“ ООД е необосновано, доколкото не се основава на наличните в преписката и събраните доказателства. В случая администраторът на помощта не действа при условията на оперативна самостоятелност, а при ясни и точни критерии, установени в решението на МС за одобряване на схемата за конкретната държавна помощ. Според тези правила помощта се разпределя между всички предприятия кандидати, изпълняващи критериите за допустимост и основателност, по критерии, основани единствено на дела на платената от съответното предприятие сума за тол такси в общата сума на тол таксите, платени от всички допуснати до финансиране предприятия.
С използването при изчисленията на данни за платените от жалбоподателя тол такси, които са неверни и необосновани, е изчислена неправилно общата сума на всички платени от допуснатите до финансиране предприятия тол такси. Също така неправилно и в несъответствие с установените в решението на МС правила за разпределение на държавната помощ на дружеството е определен коефициент, несъответстващ на дела му в общо платените от всички допустими кандидати пътни такси. Въз основа на неправилния коефициент му е отредена пропорция от общата сума на държавната помощ, многократно по-малка от полагащата му се, с което са нарушени приложимите разпоредби от решението на МС и Вътрешните правила. Нарушена е и целта на одобрената схема за държавна помощ, според която помощта трябва да предостави финансово облекчение на превозвачите, за да се справят с увеличените разходи за горива и спада на товарните услуги. Платените тол такси са приети за индикатор за обема на извършените превози и следователно за подходяща основа за справедливо определяне на размера на държавната помощ, тъй като изминатите километри са в пряка зависимост с разходите за горива. С определяне на помощта въз основа на малка част от платените от жалбоподателя тол такси, той е поставен в по-неблагоприятно положение в сравнение с останалите одобрени за финансиране кандидати поради невъзможността да възстанови съразмерна с тяхната част от увеличените си разходи.
Това налага отмяна на заповедта в обжалваната й част като необоснована и незаконосъобразна и връщане на преписката по заявлението на „Ч. транс“ ООД на администратора на помощта за ново разглеждане и произнасяне, при което ответникът да съобрази действителния размер на платените от дружеството тол такси за календарната 2023 г. при изчисляване на коефициента на предприятието и размера на полагащата му се държавна помощ съгласно утвърдените със Заповед № РД-11-321/29.03.2024 г. на председателя на УС на АПИ Вътрешни правила за критериите за подаване, разглеждане, преценка за допустимост и методика за оценка на заявленията за кандидатстване на транспортни предприятия, които притежават лиценз за превоз на товари за получаване от държавата на безвъзмездни средства в изпълнение на Временна рамка за мерки за държавна помощ при кризи и преход в подкрепа на икономиката след агресията на Р. срещу У..
При този изход от производството и предвид направеното от жалбоподателя искане, ответникът следва да бъде осъден да заплати направените съдебно-деловодни разноски по представен списък, срещу който възражение не е направено, а именно 2 450 лева, от които 50 лева д.т. и 2 400 лева адвокатско възнаграждение.
По гореизложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс, съдът
ОТМЕНЯ по жалба на „Ч. транс“ ООД – [населено място], обл. Варненска, ЕИК *********, Заповед № РД-11-680/28.06.2024 г. за определяне размера на безвъзмездните средства за транспортни предприятия в изпълнение на Временна мярка за мерки за държавна помощ при кризи и преход в подкрепа на икономиката след агресията на Р. срещу У. по Решение № 127 на Министерски съвет от 23.02.2024 г., издадена от Председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, в частта й по т. 1966 от Приложение № 1.
ВРЪЩА на Агенция „Пътна инфраструктура“ преписката по заявление вх. № 53-00-449/12.04.2024 г. от „Ч. транс“ ООД – [населено място], обл. Варненска, ЕИК *********, за ново разглеждане и произнасяне при спазване на указанията, дадени в мотивите на настоящото решение.
ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“ да заплати на „Ч. транс“ ООД – [населено място], обл. Варненска, ЕИК *********, сумата 2 450 (Две хиляди четиристотин и петдесет) лева, представляващи съдебно-деловодни разноски.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: | |