Решение по дело №956/2019 на Районен съд - Казанлък

Номер на акта: 323
Дата: 11 октомври 2019 г. (в сила от 30 октомври 2019 г.)
Съдия: Радослава Маждракова
Дело: 20195510200956
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 август 2019 г.

Съдържание на акта

                                            Р  Е   Ш  Е  Н   И   Е

                                         гр.Казанлък,11.10.2019г.

                                       В  ИМЕТО НА НАРОДА                        

Казанлъшки  районен съд, втори наказателен състав, в открито  заседание на  първи октомври   ….......................................................

през  две хиляди  и  деветнадесета година в състав :

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ : РАДОСЛАВА  МАЖДРАКОВА

при секретаря Димитринка Иванова и в присъствието  на прокурора..................... , като разгледа докладваното от съдия Маждракова  а.н.д.№ 956 по описа за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Жалбоподателят Б.С.У.  е обжалвал, Електронен фиш за налагане на глоба серия К №1297128,издаден на 25.07.2016г.,с който на осн.чл.189ал.4 вр. с чл.182ал.4 от ЗДвП му е наложено  адм.наказание - глоба в размер на 600лв.Излагат се съображения за незаконосъобразност  на същия,тъй като били допуснати процесуални нарушения при процедурата по съставянето му,което съществено ограничавало правото му на защита.Моли  ел.фиш  да бъде изцяло отменен.

        Въззиваемата страна-ОД на МВР-гр.Стара Загора,редовно призована, не изпраща представител.

         По делото се събраха гласни и писмени доказателства, от съвкупната преценка на които съдът намира за установена следната фактическа обстановка :

         Против Б.У., бил издаден електронен  фиш за налагане на глоба, серия К, №1297128 за това, че на 25.07.2016г. в 10.56ч., на път I-6,км.330+400,общ.Мъглиж е управлявал в посока изток-запад, при ограничение от 70 км/ч.,въведено с пътен знак В-26,заснето с  мобилна радарна  система TFR1-М и отчетен километров толеранс от 3км., лек автомобил м.“Мерцедес Ц 200 ЦДИ“ с рег.№ ***.У.  бил извършил нарушение за скорост, като била установена стойност на скоростта - 123 км/ч. и разрешена стойност на скоростта - 70 км/ч, т.е. е налице  превишение на скоростта - 53 км/ч.На осн.чл.189ал.4 вр. с чл.182ал.4  от ЗДвП му е наложено адм.наказание - глоба в размер на  600лв.

       В подкрепа на направените констатации в ел.фиш, въззиваемата страна е представила снимков материал – клип № 12411 от радар №544, както и снимков материал от който е видно,че има поставена табела за   заснемащо устройство,удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, протокол от проверка №136-ФХПД/27.03.2012г., протокол  № 6-48-16 от проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR-1M №4835, писмо ,изх. от „Тинел  Електроникс“ООД /л.23/,протокол  за  използване за автоматизирано техн.средство  рег.№4367/26.07.2016г.

         Представени са също така като писмени доказателства и Заповед на Министъра на ВР за утвърждаване на образец на електронен фиш № 8121-з–172/29.02.2016г. и  Заповед № 8121 з -746/ 01.06.2017г. на Министъра на  ВР.

         С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г.,на Министъра на ВР са регламентирани условията и реда за  използване на автоматизираните  техн.средства и системи за контрол,като по този начин се отстранява празнината в закона довела до липса на  регламентация на  реда за установяване на нарушенията на движението с автоматизираните  техн.средства и системи. Санкционираното превишение на скоростта /на 25.07.2016г./ е осъществено след приемането на Наредбата и към този момент не е съществувала законова празнота, а и не е установено  използването  на  системата  да е в нарушение  на утвърдените с Наредбата правила.

 

 

 

 

Съгласно тази нормативна регламентация, електронния  фиш за санкциониране на допуснато нарушение на Закона за движението по пътищата може да бъде издаден, когато нарушението е установено и заснето с мобилно АТСС,при спазване изискванията на Наредба 8121з-532 от 12.05.2015 г. Промяната в законодателството,произтича от новата редакция на разпоредбата на чл. 189, ал.4 ЗДвП / в сила към  момента на извършване на адм.нарушение/,както и на чл. 165, ал.3 ЗДвП и действащото вече легално определение за автоматизирани технически средства и системи, дадено в пар.6, т.65 /нова ДВ бр.19/15г/ от ДР на ЗДП. С последната е установена дефиниция, според която автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а/ стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; и б/ мобилни -прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало или край на работния процес.С приемането на Наредба 8121з-532/12.05.12г,на основание чл.165, ал.3 от ЗДвП, от Министъра на вътрешните работи са приети ясни правила за използване на мобилни технически средства и за обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ги използват,което е в съответствие с изискванията залегнали в мотивите на ТР 1 от 26.02.2014 г. на ОС на ВАС. От анализа на посочените разпоредби следва да се приеме за допустимо,използването на мобилни технически средства и системи за автоматизиран контрол и санкциониране с електронен фиш по реда на чл. 189, ал.4 от ЗДвП.

  

 

 

 

         Съгл.чл.165ал.2т.8 от ЗДвП/ в сила  към  25.07.16г./  беше  въведено   задължение за обозначаване чрез поставяне на пътни знаци или на интернет страницата на МВР и др.,участъкът от пътя,на който се извършва този контрол  чрез автоматизираните техн. средства или системи.В този смисъл от снимковия материал е видно,че има такова обозначение на пътния участък, на който е бил  заснет автомобила на жалбоподателя.

         Следва да се отбележи също така,че специалния ред,указан в член  189ал.4 от ЗДвП изключва изискването за съставяне на АУАН и НП.Тази специфична процедура  е различна от установената в ЗАНН, като началото на производството е поставено със заснемане  на извършеното нарушение,посредством техн.средство.Специалният начин на установяване  на адм.нарушение е в съответствие с разпоредбата на  чл.165ал.2т.6 от ЗДвП, при който съответните контролни служби имат право за установяване на  нарушенията да използват техн.средства или системи, заснемащи и записващи датата,часа на нарушението и рег.№ на автомобила.Съгл.чл.189ал.15 от ЗДвП в административно-наказателното производство са годни веществени доказателства снимките,видеозаписите   и разпечатките, изготвени с техн.средства  или системи от посочения вид.

        В конкретният случай няма приложена декларация по реда на чл.189ал.5 от ЗДвП, която да променя данните за авторството на деянието, като на практика собственика на процесния автомобил не оспорва обстоятелството, че го е управлявал.

       Съдът намира,че издадения против У.,ел.фиш съдържа всички реквизити, вкл. и  датата на извършване на адм.нарушение /25.07.2019г./

         Точно и конкретно в ел.фиш е указано ,че скоростта   на жалбоподателя е била 123 км/ч. като е приспаднат и отчетен толеранс от 3 км/ч., поради което достатъчно ясно са описани елементите от състава на адм.нарушение, като по никакъв начин  не се ограничава правото на защита на жалбоподателя.

         Съдът установи обаче,че така констатираното адм.нарушение неправилно е съотнесено от наказващия орган към санкционната разпоредба на чл.182ал.4 от ЗДвП, който законов текст предвижда адм.наказания  за  адм.нарушения,които са извършени повторно. В ел.фиш никъде  не е вписано,че се касае за повторно адм.нарушение.Правилната санкционна норма  според съда / щом адм.нарушение не е повторно/ е тази на чл.182ал.2т.6 от ЗДвП и то в старата му редакция, преди измененията с ДВ бр.101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017г. Това несъответствие съдът намира за съществено нарушение на процесуалните правила,което води до нарушаване на правото на защита на жалбоподателя в образуваното адм.-наказателно производство.  

         По тези съображения  съдът намира, че  обжалвания Електронен фиш  за налагане на глоба серия К №1297128,издаден на 25.07.2016г. от ОД на МВР Стара Загора, следва да бъде отменен, поради което 

 

                                           Р       Е        Ш        И    :

        

         ОТМЕНЯ  Електронен фиш за налагане на глоба №1297128, издаден на 25.07.2016г. от ОД на МВР Стара Загора, с който на Б.С.У. ***, ЕГН:********** е наложено  адм.наказание – глоба в размер на 600лв., на осн.чл.189ал.4 вр. с чл.182ал.4 от ЗДвП.

        Решението подлежи на касационно обжалване  в 14 дневен срок от съобщаването му на страните,че е изготвено пред Административен съд- гр.Стара Загора.

 

 

                     

                                                                                                                         

                                                             

 

                                                             РАЙОНЕН   СЪДИЯ :