Решение по дело №634/2024 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 4545
Дата: 17 юни 2024 г. (в сила от 17 юни 2024 г.)
Съдия:
Дело: 20247040700634
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 април 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 4545

Бургас, 17.06.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XII-ти състав, в съдебно заседание на единадесети юни две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ДИАНА ГАНЕВА

При секретар ИРИНА ЛАМБОВА като разгледа докладваното от съдия ДИАНА ГАНЕВА административно дело № 20247040700634 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл.Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл.172, ал.5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

Образувано е по жалба на А. П. А. от [населено място], [улица], чрез адв.Т. Р., против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 516/12.02.2024 г., издадена от младши автоконтрольор, 01 група, 01 сектор в отдел „Пътна полиция“ при СДВР, с която е наложена принудителна административна мярка (ПАМ), на основание чл.171, т.1, б. „б“ от ЗДвП – временно отнемане на СУМПС на оспорващия до решаване на въпроса с отговорността, но не повече от 18 месеца.

В жалбата са изложени доводи, че оспорената заповед е неправилна, незаконосъобразна, издадена при съществени нарушения на материалния и процесуалния закон, както и че изложеното в нея не отговаря на действителната фактическа обстановка. Искането е да се отмени заповедта.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Представлява се от адв.Р., който поддържа жалбата и доводите, изложени в нея. Пледира заповедта да бъде отменена, като неправилна и незаконосъобразна. Не претендира разноски.

Ответникът по жалбата – младши автоконтрольор, 01 група, 01 сектор в отдел „Пътна полиция“ при СДВР, редовно призован, не се явява и не се представлява.

Първоначално жалбата е депозирана пред Административен съд – София-град, където е образувано адм.дело №2337/2024г. по описа на съда. С Определение №2700/13.03.2024 г. съдът е прекратил производството по делото и го е изпратил по подсъдност на Административен съд –Сливен.

С Определение №593/20.03.2024г., постановено по адм.дело №136/2024г., Административен съд – Сливен е прекратил производството по делото и го е изпратил на Върховния административен съд за определяне на подсъдността.

С Определение №3903/02.04.2024г., постановено по адм.дело №3317/2024г., ВАС е определил, че компетентен да разгледа делото е Административен съд – Бургас.

С Определение №3112/18.04.2024г., постановено по адм.дело № 702/2024г. състав на Административен съд -Бургас е съединил адм.дело №702/2024г. с адм.дело №634/2024г. за разглеждане в едно общо производство под номер 634/2024г. по описа на съда.

Съобразявайки посочените от оспорващия основания, изразените становища на страните и фактите, които се извеждат от събраните по делото доказателства, както и с оглед на разпоредбата на чл.168 от АПК, определяща обхвата на съдебната проверка, Административен съд - Бургас приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е допустима. Същата е подадена от лице, с правен интерес от оспорването - адресат на акта, а и е насочена срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт. Жалбата, подадена на 22.02.2024 г. е в законоустановения 14-дневен срок, съгласно чл.149, ал.1 от АПК, във вр. с чл.172, ал.5 от ЗДвП, считано от съобщаването на акта на 12.02.2024 г., предвид отбелязаното върху заповедта.

Производството по издаване на оспорената заповед е започнало служебно във връзка със съставен акт за установяване на административно нарушение (АУАН) Серия GA бл. № 1153351 от 12.02.2024 година. С акта контролните органи са констатирали, че на 11.02.2024 г., в 22: 30 ч., в [населено място], по [улица]оспорващият управлява лек автомобил Волво ХЦ 70, с рег.№[рег. номер], като отказва да бъде изпробван с техническо средство Дрегер Дръг Тест 5000 STK за установяване употребата на наркотични вещества и техните аналози, като е издаден талон за медицинско изследване номер 0174419. Посочената за нарушена разпоредба е чл.174, ал.3, пр.2 от ЗДвП. Контролните органи са констатирали и други нарушения на ЗДвП, които не са предмет на настоящото производство. Оспорващият е отказал да подпише АУАН, като отказът е оформен по надлежен ред с посочване на името и подписа на свидетел.

Предвид съставения АУАН и на основание чл.22 от ЗАНН, с оспорената заповед – ЗППАМ № 516/12.02.2024 г. на А. е наложена ПАМ по чл. 171, т. 1, б. "б" - временно отнемане на СУМПС до решаване на въпроса за отговорността, но за не повече от 18 месеца. Описанието на нарушението от АУАН (отказът на оспорващия да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване употребата на наркотични вещества или техните аналози) е възпроизведено в заповедта.

От представената административна преписка се установява, че на оспорващия е издаден Талон за медицинско изследване с №0174419, който А. също е отказал да получи и този отказ е удостоверен по надлежен ред с имената и подпис на свидетел. В указаното с талона време – 45 минути, оспорващият се е явил в ВМА-МБАЛ София, като биологични проби за медицинско изследване не е взета поради отказ на лицето. Изготвен е протокол за медицинско изследване.

По отношение компетентността на издателя на акта:

По аргумент от чл.172, ал.1 ЗДвП, ПАМ по чл.171, т.1, б."б" ЗДвП се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. С оглед т. 23 от приетата по делото като доказателство Заповед № 513з-5073 от 21.07.2015 г. на Директора на ОД на МВР –София, следва да се приеме, че младши инспектор в сектор "Пътна полиция" при СДВР е постановил оспорената заповед в пределите на материална (предметна) си компетентност, респ. същата не е нищожна.

По отношение изискванията за спазване на установената форма на акта:

В заповедта е посочено правното основание за издаване на акта - чл.22 ЗАНН и чл.171, т.1,б."б" ЗДвП. Като фактически основания, мотивирали органа да постанови заповедта, са посочени съставеният АУАН, фактическата обстановка във връзка с констатираното нарушение, както и нарушената правна норма. Словесното описание на нарушението ясно и в достатъчна степен индивидуализира деянието – отказ на оспорващия да бъде изпробван с техническо средство за установяване употребата на наркотични вещества или техните аналози. Не е налице несъответствие на фактическите с посочените правни основания за прилагане на процесната ПАМ. Обстоятелството, че в обжалваната заповед не е цитирана нормата на чл.174, ал.3, пр.2 ЗДвП, предвиждаща налагане на ПАМ както за отказ за извършване на проверка с тест за установяване употребата на наркотични вещества или техните аналози, така и за отказа за изпълнение на предписанието за химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на наркотични вещества или техните аналози, не обуславя извод за неяснота на вмененото нарушение, за което е наложена ПАМ, тъй като защита е несочена срещу словестното описание на нарушението, а не срещу правната квалификация.

Предвид наличието на посочени фактически и правни основания за издаването на заповедта, от които става ясно от кои юридически факти органът черпи упражненото от него публично субективно право, и писмената форма на акта, съдържащ необходимите реквизити по чл.59, ал.2 от АПК, настоящият състав на съда приема, че е спазена установената форма за издаване на административния акт.

По отношение спазването на административнопроизводствените правила:

Спецификата на мерките по чл.171 ЗДвП изключва задължението по чл.26, ал.1 АПК на органа за предварително уведомяване на заинтересованите лица за започване на административното производство. Разпоредбата на чл.172, ал.5 ЗДвП препраща към АПК единствено по отношение на обжалване на заповедта за налагане на принудителна административна мярка. В случая оспорената заповед за прилагане на ПАМ (която представлява индивидуален административен акт) е издадена, след като полицейският инспектор е взел предвид, че инспектор в сектор "Пътна полиция" при СДВР е съставил посочения по-горе АУАН, взел е предвид обстоятелствата и извършеното нарушение. Преди издаване на заповедта за прилагане на ПАМ административният орган е изпълнил задължението си да изясни фактите и обстоятелствата от значение за случая – както е регламентирано в чл.35 АПК, в принципа за законност – чл.4, ал.2 АПК и в принципа за служебното начало в административния процес – чл.9, ал.2 АПК. Не е налице допуснато нарушение на административнопроизводствените правила, което да обосновава отмяната на оспорения акт.

Въпреки твърдението на оспорващия за неточно отразяване на фактическата обстановка, по делото не се установява фактическа обстановка, различна от посочената в оспорената заповед.

По отношение преценката налице ли е или не противоречие с материалноправните норми съдът съобрази следното:

Съгласно чл.171, ал.1 ЗДвП, принудителните административни мерки се прилагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения, т. е. тези мерки са от вида на преустановяващите и превантивни ПАМ.

Една от хипотезите на чл.171, т.1,б."б" ЗДвП за прилагане на водач на принудителната административна мярка "временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство" до решаване въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца, е и случаят, в който водач откаже да бъде проверен с техническо средство за установяване дали управлява МПС след употреба на наркотични вещества или техни аналози.

Мярката, наложена в тази хипотеза е превантивна – да не се допусне създаването на опасност за движението по пътищата при управление на МПС от водач, за който не е установено по надлежния ред при проверка с техническо средство, че управлява МПС без да е употребил наркотични вещества или техни аналози. Става въпрос за административна принуда, предвидена в специален закон, с оглед спецификата на регулираните от него обществени отношения, която се прилага при изрично предвидени условия – елементи от фактическия състав.

Предвид фактите, които се установяват от приобщените по делото доказателства, правилно спрямо оспорващия е приложена ПАМ по чл.171, т.1, б."б" ЗДвП за констатираното нарушение по чл.174, ал.3, предл.2 ЗДвП - отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване дали е употребил наркотични вещества или техните аналози и не изпълни предписание за химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техните аналози.

Описаната в АУАН и в оспорената заповед фактическа обстановка се потвърждава от приобщените по делото доказателства. Отказът на оспорващия да бъде изпробван с визираното в обжалваната заповед техническо средство на посочената в заповедта дата и час е достатъчен да обоснове налагането на процесната ПАМ и изцяло кореспондира с посоченото правно основание в заповедта за прилагане на ПАМ. С факта на отказа е изпълнена едната от хипотезите на чл.171, т.2а,б."б" ЗДвП. Когато административният орган установи фактите, предвидени в хипотезата на чл.171, т.2а,б."б" ЗДвП той следва да издаде ЗППАМ в условията на обвързана компетентност. Нормата на чл.171, т.2а, б."б" ЗДвП предвижда няколко алтернативни хипотези, като наличието на само една от тях е достатъчна, за да бъде изпълнено условието за налагане на посочената ПАМ. Достатъчно е да се установява, че водачът отказва да бъде изпробван с техническо средство за установяване употребата на наркотични вещества или техните аналози, за да бъде приложена процесната ПАМ. Както се посочи разпоредбата на чл.171, т.2а, б."б" ЗДвП съдържа няколко хипотези, които са предвидени алтернативно, а не кумулативно. Самостоятелното осъществяване на която и да е от тях дава възможност на органа да упражни властническата си компетентност. Отказът за извършване на проверка с техническо средство представлява самостоятелно деяние, с което се осуетява проверката за установяване употребата на наркотични вещества и техните аналози. Не следва да се приеме за основателен доводът на оспорващият, че не е разбирал свойството и значението на извършеното, тъй като доказателства, а именно съдебно-медицинска експертиза в тази връзка не е ангажирана.

Оспорената ПАМ е приложена законосъобразно, тъй като се установява по безспорен начин наличието на изискуемите от нормативната уредба предпоставки за налагането й, поради което оспорената заповед се явява постановена в съответствие с материалния закон.

Както се посочи предназначението на процесната ПАМ е с превантивен характер – да осуети възможността на дееца да продължи да управлява МПС, без да е установено по надлежния ред, че не е употребил наркотични вещества и техните аналози и така да се гарантира безопасността на движението по пътищата, като тази мярка не съставлява вид административно наказание (по арг. на чл.12 и чл.13 ЗАНН). За приложената в случая ПАМ, както и за всяка ПАМ е присъщо наличието на негативно засягане на правата и интересите на адресата й. Това обаче не представлява наказание, поради което видът на нарушението – отказ за извършване на проверка за употреба на наркотични вещества и техните аналози с техническо средство, и степента му на обществена опасност е съобразена от законодателя, който е предвидил процесната ПАМ като временно отнемане на СУМПС на водач до разрешаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца.

За процесното деяние законодателят предвижда и налагане на административни наказания – глоба в размер на 2000 лв. и лишаване от право да управлява МПС за 24 месеца, като именно в административнонаказателното производство ще бъде решен въпросът за отговорността на оспорващия. В настоящия случай е ирелевантно, че заповедта за задържане е отменена, тъй като наложена ПАМ не представлява наказание, а и се касае за различни производство, които се развиват по различен ред.

Оспорената заповед е съответна и на целта на ЗДвП и на нормата на чл. 171 – да се осигури безопасността на движението по пътищата, като се отнеме временно свидетелството за управление на МПС на водач, който отказва да бъде проверен с техническо средство, като по такъв начин да се елиминират потенциалните възможности за възникване на пътнотранспортни произшествия. Засягането с оспорената заповед на правата на оспорващия и в частност временното отнемане на свидетелството му за управление на МПС до решаване на въпроса за отговорността му, но не повече от 18 месеца, съдът намира за съразмерно и съответно на преследваната от законодателя легитимна цел – осигуряване безопасността на движението по пътищата. Именно с оглед непосредствената цел за ограничаване на евентуално противоправно поведение и обезпечаване на положителни действия на субекта на правоотношението, в случаите по чл.171, т.1,б."б" ЗДвП се прилага ПАМ под прекратително условие - "до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца".

Предвид така обоснованото отсъствие на всички основания за оспорване по чл.146 АПК, жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

На основание чл.172, ал.2, предл.последно АПК, Административен съд – Бургас, дванадесети състав

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А. П. А. от [населено място], [улица], чрез адв.Т. Р., против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 516/12.02.2024 г., издадена от младши автоконтрольор, 01 група, 01 сектор в отдел „Пътна полиция“ при СДВР, с която е наложена принудителна административна мярка (ПАМ), на основание чл.171, т.1, б. „б“ от ЗДвП – временно отнемане на СУМПС на оспорващия до решаване на въпроса с отговорността, но не повече от 18 месеца.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване на основание чл.172, ал.5 от ЗДвП.

Съдия: