Решение по дело №240/2024 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 1131
Дата: 4 октомври 2024 г. (в сила от 4 октомври 2024 г.)
Съдия: Димитринка Стаматова
Дело: 20247280700240
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 юли 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1131

Ямбол, 04.10.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Ямбол - I касационен състав, в съдебно заседание на деветнадесети септември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
Членове: ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА
СТОЯН ВЪЛЧЕВ

При секретар КРАСИМИРА ЮРУКОВА и с участието на прокурора ГЕОРГИ ДИМИТРОВ ГЕОРГИЕВ като разгледа докладваното от съдия ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА канд № 20247280600240 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Касационното производство пред Административен съд - Ямбол е по реда на чл. 63, ал. 1, изречение последно ЗАНН във връзка с чл. 208 - 228 АПК.

Образувано е по жалба на Община „Тунджа“ - Ямбол за проверка на Решение № ***/05.06.2024 г. постановено по АНД № 20242330200375 по описа на Районен съд - Ямбол за 2024 г., с което е потвърдено Наказателно постановление № НЯСС-**/22.0232024 г., издадено от Председателя на ДАМТН - [населено място], с което на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите на касатора е наложена имуществена санкция в размер на ***0 лева за нарушение по чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите и същият е осъден да заплати на ДАМТН, [населено място], направените по делото разноски за осъществена защита от юрисконсулт в размер на 80 лева.

В жалбата се твърди, че решението е незаконосъобразно и неправилно поради нарушение на материалния закон и необоснованост, тъй като районния съд неправилно е приел, че при ангажиране на наказателната отговорност на касатора са спазени сроковете по чл.34 от ЗАНН, поради което се претендира да бъде отменено оспореното решение и се постанови друго с което да се отмени наказателното постановление.

В съдебно заседание касатора и ответника по касацията, редовно призовани, не изпращат представители. В постъпилото от ДАМТН писмено становище депозираната касационна жалба се оспорва, като се прави искане за оставяне на първоинстанционното решение в сила и за присъждане на разноски. Прави се и алтернативно искане – в случай, че съдът уважи касационната жалба, да присъди на насрещната страна адвокатско възнаграждение в предвидения законов минимум.

Участващият по делото прокурор изразява становище, че следва да се остави касационната жалба без уважение като неоснователна, тъй като безспорно е установено, че нарушението е извършено и санкционирано по надлежния ред.

Настоящият съдебен състав, след проверка на оспорения съдебен акт за наличието на наведените в жалбата отменителни основания и относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, приема за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в 14 - дневния срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от обжалване.

Разгледана по същество обаче, същата се преценява като НЕОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:

С Решение № ***/05.06.2024 г. постановено по АНД № 20242330200375 по описа на Районен съд - Ямбол за 2024 г. е потвърдено Наказателно постановление № НЯСС-**/22.0232024 г., издадено от Председателя на ДАМТН - [населено място], с което на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите на касатора Община „Тунджа“ – Ямбол е наложена имуществена санкция в размер на ***0 лева за нарушение по чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите и същият е осъден да заплати на ДАМТН, [населено място], направените по делото разноски за осъществена защита от юрисконсулт в размер на 80 лева.

 

За да постанови съдебния си акт, решаващият съд е приел, че не са налице процесуални нарушения, представляващи формални предпоставки за отмяна на издаденото наказателно постановление, тъй като административнонаказателната отговорност на Община „Тунджа“ - Ямбол е ангажирана в напълно редовно възникнало и развило се производство по установяване на нарушението и издаване на наказателното постановление, актовете са издадени от компетентни органи, в надлежната форма, при спазване на процесуалните изисквания и съдържат всички изискуеми реквизити, съобразно разпоредбите на чл. 42, респ. чл. 57 ЗАНН, в АУАН, съотв. възпроизведено и в НП, се съдържа достатъчно ясно и конкретно формулирано словесно описание на нарушението, с неговите обективни признаци, посочена е цифрово и нарушената разпоредба, а актосъставителят и административнонаказващият орган правилно са посочили нарушената норма, както и че са спазени сроковете по чл. 34, ал. 1 и 3 от ЗАНН за съставяне на АУАН и издаване на НП.

От материална страна съдът е намерил, че доказателствата по делото обосновават по безспорен начин факта на извършване на административното нарушение по чл. 190а, ал. 2 от ЗВ, изразяващо се в неизпълнение на дадените с Констативен протокол № **-**-**/05.05.2023 г. задължителни предписания. Съдът е навел доводи както за правилността на размера на определеното наказание, така и за липса на предпоставките на чл. 28 ЗАНН, с което е отговорил на всички възражения на касатора.

Касационната инстанция счита, че приетата от първоинстанционния съд фактическа обстановка е изцяло съобразена с установените по делото факти и обстоятелства, събрани в съответствие с разпоредбите на НПК, като споделя напълно направените въз основа на нея правни изводи.

В подкрепа на изводите си въззивната инстанция посочва изключително подробни и аргументирани доводи, изведени въз основа на задълбочен анализ на събраните доказателства, приложимия закон и становищата на страните.

Правилно и законосъобразно Ямболският районен съд е приел, че при съставянето на АУАН и при издаването на обжалваното пред него наказателно постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да са ограничили правото на защита на санкционираното лице, в степен да доведат до неговата отмяна и е обсъдил доводите на страната, поради което и твърденията в касационната жалба за обратното са неоснователни.

Заключението на съда, че от събраните по делото доказателства по несъмнен начин се установява, че касаторът е извършил вмененото му във вина нарушение и че извършеното деяние е правилно квалифицирано от административно-наказващият орган се споделя напълно от настоящата съдебна инстанция.

Не могат да бъдат споделени и доводите в касационната жалба, че не са спазени сроковете по чл. 34 ЗАНН.

По силата на чл. 34, ал. 1, изр. второ от ЗАНН (изм.ДВ, бр.21/2021 г.) не се образува административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението.

В настоящия случай срока за изпълнение на даденото предписание е изтекъл на 31.05.2023 г., поради което при неизпълнението му на следващата дата нарушението е било довършено. С това се изпълняват законовите предпоставки, даващи право на наказващия орган да наложи предвидената санкция, но не започва да тече срока по чл. 34 ЗАНН, защото изпълнителната форма е бездействие и извършването на нарушението продължава до момента на изпълнение на дадените предписания.

След като това не е било сторено към момента на обективираната в Констативен протокол № **-**-**/28.09.2023 г. проверка, а няма твърдения или данни да е направено и до сега, то при съставянето на АУАН не са били изтекли нормативно регламентираните срокове. Нещо повече, проверката не е била извършена на датата, следваща изтичането на срока за изпълнение на предписанието, а в по-късен момент, но този период на закъснение е в полза на касатора, защото през него е можел да изпълни задължението си, но не го е направил, поради което и не може да черпи права от свое противоправно поведение.

Ето защо правилно и законосъобразно Ямболският районен съд, след обсъждане доводите на страните, е приел, че при съставянето на АУАН и при издаването на наказателното постановление са спазени изискванията на разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН и от събраните по делото доказателства по безспорен начин се установява, че касатора е извършил административното нарушение, за което е санкциониран, поради което при разглеждане на делото и при постановяване на решението не са допуснати нарушения на процесуалния или материалния закон.

Предвид посоченото настоящата касационна инстанция счита, че решението на първоинстанционния съд следва да бъде оставено в сила като допустимо, валидно и правилно.

С оглед изхода на делото следва да бъде осъден касатора да заплати на насрещната страна направените по делото пред касационната инстанция разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № ***/05.06.2024 г. постановено по АНД № 20242330200375/2024 г. по описа на Районен съд - Ямбол.

ОСЪЖДА ОБЩИНА „ТУНДЖА“ - ЯМБОЛ да заплати на ДАМТН [населено място] направените по делото пред касационната инстанция разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 (осемдесет) лева.

Решението е окончателно.

 

Председател: /п/ не се чете
Членове: /п/ не се чете