Решение по дело №188/2024 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 123
Дата: 13 май 2024 г.
Съдия: Росица Иванова Ангелова
Дело: 20241420200188
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 февруари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 123
гр. Враца, 13.05.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВРАЦА, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на девети май през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Росица Ив. Ангелова
при участието на секретаря Ваня Люб. Василева
като разгледа докладваното от Росица Ив. Ангелова Административно
наказателно дело № 20241420200188 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл.58д-63д от Закона за административните
нарушения и наказания (ЗАНН). Образувано е по жалба на А. М. Г. от село Б. област
Враца, ЕГН **********, чрез адв. М.С. от АК-Враца против наказателно
постановление (НП) № 23-1795-000504 от 09.01.2024 г., издадено от началник сектор в
ОД на МВР Враца, РУ Враца, с което за извършено нарушение по чл.140, ал.1от Закона
за движението по пътищата (ЗДвП), на основание чл.175, ал.3, пр.2 от ЗДвП, на
жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба” в размер на 200.00
/двеста/ лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца.
В жалбата се твърди, че издаденото НП е незаконосъобразно и се прави искане
за неговата отмяна.
В проведеното открито съдебно заседание процесуалният представител на
жалбоподателя поддържа жалбата и моли да се отмени НП, за което развива подробни
съображения. Претендира се и присъждане на направените разноски по делото.
Въззиваемата страна – началник сектор в ОД МВР Враца, РУ Враца, редовно
призована, не изпраща представител. В съпроводителното преписката писмо
наказващият орган ангажира становище, че НП следва да бъде потвърдено.
Врачанският районен съд, като взе предвид депозираната жалба, събраните по
делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за установено от
фактическа страна следното:
Административнонаказателното производство е образувано на 13.12.2023 г. със
1
съставянето на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) Серия GA,
№ 857036 за това, че на същата дата, в 11:10 часа, в град Враца, кръстовището на ул.
„Втори юни“ и ул.“Екзарх Йосиф“, с посока на движение бул.“Демокрация“,
жалбоподателят управлявал собствения си лек автомобил “Сеат Леон” рег.***** без
поставена предна регистрационна табела на определеното от закона място.
Актосъставителят квалифицирал нарушението като такова по чл.140, ал.1 ЗДвП.
Актът е съставен в присъствието на един свидетел – очевидец и на жалбоподателя,
като последният получил и подписал препис от АУАН. В законоустановения срок
жалбоподателят не е подал писмено възражение до АНО срещу така съставения му акт.
Въз основа на горния акт за установяване на административно нарушение, при
идентично с АУАН описание на фактическата обстановка, наказващият орган е издал
атакуваното НП № 23-1795-000504/09.01.2024 г., издадено от началник сектор в ОД на
МВР Враца, РУ Враца, с което за извършено нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП, на
основание чл.175, ал.3, пр.2 от ЗДвП, на жалбоподателя е наложено административно
наказание „глоба” в размер на 200.00 /двеста/ лева и лишаване от право да управлява
МПС за срок от шест месеца.
При обжалването на НП пред Врачанския районен съд са събрани гласни
доказателства, посредством разпит на актосъставителя и на свидетеля-очевидец. С
показанията си актосъставителят Р. и свидетелят Ж. установяват датата и мястото на
извършеното нарушение, както и неговото авторство. Същите свидетели заявяват, че
възприели жалбоподателя-водач в град Враца, на кръстовището на ул.„Втори юни“ и
ул.“Екзарх Йосиф“, с посока на движение бул.“Демокрация“ да управлява лек
автомобил “Сеат Леон” рег.№ ***** без поставена предна регистрационна табела, като
твърдят, че МПС е имало поставена задна регистрационна табела. Свидетелите
твърдят още, че самият водач по време на проверката е установил, че управлява
собственото си МПС без предна регистрационна табела.
Съдът дава вяра на свидетелите и кредитира показанията им, като
последователни и логични.
В хода на делото е разпитана и св.С. П. – баба на жалбоподателя, която е
пътувала с него в л.а., когато е бил спрян за проверка. Същата установява с показанията
си, че същия ден-13.12.2023 г. тръгнали с процесния л.а. от село Бутан за град Мездра с
поставени две регистрационни табели, като не са забелязали по време на движението,
че предната табела е паднала. Това обстоятелство установили едва по време на
проверката от полицейските органи. Св.П. твърди още, че на връщане между селата
Алтимир и Борован са открили регистрационната табела на пътя и жалбоподателят я е
поставил отново на определеното за това място на автомобила.
Съдът кредитира показанията на св.П., като искрени и последователни и ги
кредитира изцяло.
2
По делото са приети и съответно приложени следните релевантни писмени
доказателства, които съдът кредитира изцяло: АУАН серия GA №857036 от 13.12.2023
г. и НП №23-1795-000504/09.01.2024 г.; Справка за нарушител /водач А. М. Г.; Заповед
на министъра на вътрешните работи №8121з-1632 от 02.12.2021 г.; и Заповед №3748 от
22.12.2023 г. на директора на ОДМВР Враца.
При гореустановената фактическа обстановка съдът достигна до следните
правни изводи:
Жалбата е депозирана от легитимна страна, в предвидения от законодателя
преклузивен срок и срещу наказателно постановление от категорията на обжалваемите,
поради което се явява процесуално допустима и следва да се разгледа по същество.
Процедурата по установяването на административно нарушение, издаването на
наказателно постановление и неговото обжалване е уредена в ЗАНН. За неуредените в
посочения нормативен акт случаи, чл.84 от ЗАНН препраща към субсидиарно
приложение на разпоредбите на НПК. Разглеждайки жалбата по същество, по аргумент
на чл.314, ал.1 от НПК, вр. чл.84 от ЗАНН, независимо от посочените от
жалбоподателя основания, съдът изследва правилното приложение на материалния и
процесуалния закон.
Актът за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление са съставени съгласно изискванията съответно на чл.37, ал.1, б.„б” от
ЗАНН и на чл.47, ал.2 от ЗАНН, във връзка с чл.47, ал.1, б.„а” от ЗАНН от материално
компетентни органи, видно от приложената по делото заповед на МВР.
Актосъставителят отговаря на т.1.3.2 от заповедта и в правомощията му е да съставя
актове за установяване на административни нарушения по ЗДвП. Материалната
компетентност да издава наказателни постановления на началник сектор в ОД на МВР-
Враца, Ру-Враца, действащ като административно-наказващ орган, произтича от т.3.8.
от представената заповед на министъра на МВР.
Актът за установяване на административно нарушение е съставен съобразно
изискването на чл.40, ал.1 от ЗАНН – в присъствието на нарушителя и свидетел-
очевидец на нарушението; подписан е от актосъставителя и от свидетеля, посочен в
него, съгласно разпоредбата на чл.43, ал.1 от ЗАНН. И АУАН и НП отговарят на
изискванията съответно на чл.42 от ЗАНН и на чл.57 от ЗАНН, тъй като съдържат
всички необходими реквизити, посочени и в двете разпоредби.
Настоящата инстанция намира, с оглед изложеното и данните по делото, че при
съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, които да налагат отмяна на последното на това основание. От
описаната в АУАН, а впоследствие и в наказателното постановление фактическа
обстановка е видно, че същите съдържат изискуемите реквизити по чл.42 и чл.57
ЗАНН. Констатираните от проверяващия орган административни нарушения са
3
надлежно индивидуализирани, като са посочени дата и място на извършването им,
съдържа се изчерпателно описание на нарушението от фактическа страна, посочена е
конкретната законова разпоредба, която е нарушена и съответната норма, въз основа на
която следва да се ангажира административнонаказателната отговорност на
нарушителя. Посочени са всички необходими елементи от обективна страна, които
определят и индивидуализират административното нарушение, вменено във вина на
нарушителя.
От събраните по делото гласни и писмени доказателства се установява по
категоричен начин, че на 13.12.2023 г., в 11:10 часа, в град Враца, на кръстовището на
ул.„Втори юни“ и ул.“Екзарх Йосиф“, с посока на движение бул.“Демокрация“
жалбоподателят Г. е управлявал лек автомобил “Сеат Леон” рег.№ ***** без поставена
предна регистрационна табела. Установява се още, че управляваният от водача
автомобил е бил спрян за проверка в гр.Враца, по време на която същият установил, че
поставената предна регистрационна табела не е на място. От събраните гласни
доказателства се установява, че жалбоподателят Г. на 13.12.2023 г. потеглил с
автомобила от село Бутан към гр.Мездра с поставени регистрационни табели, т.е.
същият не е бил в нарушение при предприемане управление на МПС.
Съгласно разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП, по пътищата, отворени за
обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които
са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за
това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат
само пътни превозни средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на
размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.
За да е налице състав на административно нарушение, следва същото да е
осъществено от нарушителя, както от обективна, така и от субективна страна. Предвид
събраните по делото гласни доказателства, се установи че жалбоподателят е
управлявал процесното МПС само без поставена предна регистрационна табела, което
обстоятелство водачът и собственик на автомобила е узнал едва при проверката,
поради което липсва елемент от субективната страна на нарушението. В случая
водачът на МПС не е осъществил състав на нарушение по чл.140, ал.1 от субективна
страна, доколкото е узнал, че предна регистрационна табела липсва едва при спирането
му за проверка от пол. служители.
С оглед гореизложеното, съдът намира въззивната жалба за основателна, тъй
като не се доказа деянието да е осъществено от субективна страна от страна на
жалбоподателя, поради което съдът прецени, че следва да отмени наказателното
постановление като незаконосъобразно.
При този изход на делото и предвид претендираните от страна на жалбоподателя
разноски, искането следва да бъде уважено, като АНО бъде осъден да му заплати
4
сумата от 500.00 /петстотин/ лева, представляваща разноски за адвокатско
възнаграждение.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Врачанският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 23-1795-000504 от 09.01.2024 г.,
издадено от началник сектор в ОД на МВР Враца, РУ Враца, с което за извършено
нарушение по чл.140, ал.1 ЗДвП, на основание чл.175, ал.3, пр.2 от ЗДвП, на А. М. Г.
от село Б. област Враца, ЕГН ********** е наложено административно наказание
„глоба” в размер на 200.00 /двеста/ лева и лишаване от право да управлява МПС за
срок от 6 /шест/ месеца, КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА на основание чл.63д, ал.1 ЗАНН ОД МВР - ВРАЦА да заплати на А.
М. Г. от село Б. област Враца, ЕГН ********** сумата от 500.00 /петстотин/ лева,
представляваща разноски за адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд
Враца по реда на гл.XII АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението за
неговото изготвяне.
Съдия при Районен съд – Враца: _______________________
5