Р Е Ш Е Н И Е
№ 693
гр.
Хасково, 21.10.2022 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ХАСКОВО, в публично
заседание на двадесет и първи септември, през две хиляди двадесет и втора, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕНКА КОСТОВА
ЧЛЕНОВЕ:
АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА
БИЛЯНА ИКОНОМОВА
при секретаря Ангелина Латунова и в
присъствието на прокурор Антон Стоянов от ОП- Хасково, като разгледа
докладваното от съдия Костова АНД (К) № 597 по описа на съда за 2022 година, за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по
реда на чл. 70 и сл. от
Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано е по
предложение на Атанас Палхутев - прокурор в РП - Хасково, ТО – Димитровград, за
възобновяване на административно-наказателното производство по Наказателно
постановление № 26-001351/30.08.2021г. на директора на Дирекция „Инспекция по
труда“ гр. Хасково.
В предложението се
сочи, че след като прокурор Палхутев се запознал с материалите по досъдебно
производство №389/2021г. по описа на РУ на МВР – Димитровград / преписка
№3359/2021г. по описа на ТО – Димитровград установил, че досъдебното
производство било започнато на 11.07.2021г. от органите на РУ-Димитровград за
това, че на същата дата в гр. Димитровград, при управление на подвижен
железопътен състав, са били нарушени правилата за движение и е било допуснато
по непредпазливост причиняване на средна телесна повреда на Д.Д. Д.–
престъпление по чл.343, ал.1, б.“б“, вр. чл.342, ал.1 от НК. От събраните по
делото доказателства се налагал извода, че св. В.Б., в качеството си на
маневрист в „Неохим“ АД, е следвало да ръководи работата на всички работници в
бригадата, включително маневрената локомотивна бригада, да организира
извършването на безопасна маневрена дейност и да осигури личната безопасност на
работниците, заети в маневрата, да осигурява правилното разпределение и
съгласуваност в дейността на всички работници, които участват в извършването на
маневрата, съгласно длъжностната си характеристика, като е нарушил и не е
изпълнил задълженията си по чл.523 и чл.530, ал.2 от Наредба №13 от
30.12.2005г. за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд в
железопътния транспорт, издадена от МТСП и МЗ. Не е организирал лично и
наблюдавал маневрената дейност и е допуснал маневрения стрелочник Д.Д. Д.да
стои на забранена позиция – стъпалото на платформата от страна на рампата на
склада, което е довело до травматичния инцидент с Д.. С действията си Б.
осъществил престъпния състав на чл.134, ал.1, т.2 от НК – на 11.07.2021г. в гр.
Димитровград, поради немарливо изпълнение на правно регламентирана дейност,
представляваща източник на повишена опасност и причинил на Д.Д. Д.средна
телесна повреда, изразяваща се в трайно затруднение в движението на левия крак,
дължащо се на счупване на костите на подбедрицата ведно с разкъсване на меките
тъкани и трайно затруднение в движението на десния крак, дължащо се на
разкъсване и размачкване на меките тъкани.
В предложението се
сочи, че за настъпилата трудова злополука била уведомена Инспекция по труда. За
констатираното нарушение на трудовото законодателство била образувана
административно-наказателна преписка и съставен АУАН №26-001351 спрямо В.Б.. За
извършеното от Б. административно нарушение по чл.530, ал.2 от Наредба №13 от
30.12.2005г. за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд в
железопътния транспорт, което съставлявало и престъпление било издадено НП №
26-001351/30.08.2021г. от директора на Дирекция „Инспекция по труда“ гр.
Хасково, с което на Б. било наложено административно наказание „глоба“ в размер
на 1000 лева., въпреки, че за същия случай било образувано досъдебно
производство. Наказателното постановление било влязло в сила на 08.09.2021г.
Сочи се, че наличието на приключило административно-наказателно производство за
същото деяние, което съставлява и престъпление било пречка наказателното
производство да продължи и да се ангажира наказателната отговорност на Б..
Поради това на основание чл.25, ал.1, т.5 от НПК наказателното производство било
спряно с постановление от 16.06.2022г.
Налице било
тъждество на деянието, по което е приключило административно наказателното
производство с влязло в сила наказателно постановление и била реализирана
административно-наказателната отговорност на лицето и деянието, предмет на
досъдебното производство, в хода на което били събрани доказателства за
извършено престъпление.
Предвид спазване на
принципа на non bis in idem и тълкуването, посочено в т. 1.2.2. и т. 3. 1. на
ТР № 3/2015 г., с оглед законосъобразното реализиране на наказателна
отговорност било необходимо да се възобнови окончателно приключилото
административнонаказателно производство, да се отмени постановеното НП, и да се
прекрати административно наказателното производство на основание чл. 33, ал. 2 от ЗАНН.
Едва тогава следвало да продължи наказателното производство, при отпадане на
процесуалната пречка по чл.4, §1 от Протокол №7 към ЕКПЧ и чл.24, ал.1, т.8а от НПК.
С оглед на така
изложеното и на основание чл. 72, ал. 1, т.1, вр. чл. 70, ал.2, т.5 от ЗАНН,
се предлага Административен съд - Хасково да възобнови окончателно приключилото
административно-наказателно производство, започнало със съставяне на АУАН №26-001351
от 04.08.2021 г., да отмени издаденото НП № 26-001351/30.08.2021 г. на директор
на Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Хасково, и да прекрати
административнонаказателното производство на основание чл. 33, ал. 2 от ЗАНН.
В съдебно заседание
вносителят на предложението за възобновяване на административнонаказателното
производство – Прокурор в Районна прокуратура - Хасково, Териториално отделение
– Димитровград, не се явява.
Представителят на
Окръжна прокуратура – Хасково поддържа направеното предложение за възобновяване
на административнонаказателното производство.
Ответникът – Директор
на Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Хасково в съдебно заседание чрез
процесуалния си представител юрк. Г. излага съображения за неоснователност на
предложението за възобновяване на окончателно приключилото
административно-наказателно производство с влязло в сила НП №
26-001351/30.08.2021 г., и моли да бъде оставено без уважение.
Заинтересованата
страна – В.А.Б., се явява лично в съдебно заседание и изразява становище за
неоснователност на така направеното предложение.
Административен съд
– Хасково, като взе предвид доводите на страните и съобрази събраните по делото
доказателства, прие за установено от фактическа страна следното:
Със съставянето на
Акт за установяване на административно нарушение № 001351/04.08.2021г., срещу В.А.Б.
е образувано административнонаказателно производство за това, че като
длъжностно лице по смисъла на §1,т.5 от ДР на КТ в „Неохим“ АД, гр.
Димитровград, не е изпълнил задълженията си за осигуряване на здравословни и
безопасни условия на труд, а именно на 11.07.2021г. при падане от влакова
композиция, състояща се от локомотив и платформен вагон е пострадал работника Д.Д.
Д.на длъжност „маневрен стрелочник“, който получава травматично увреждане на
двата долни крайника / открито счупване на костите на лява подбедрица и открито
размачкване на двете подбедрици/, с място на инцидента циментова рампа на склад
за съхранение на амониева нитрат, намиращ се след ж.п. наливно към цех СТА на
територията на „Неохим“ АД, гр. Д.. По време на инцидента локомотивът на
маневрената композиция се е движел в режим на избутване в посока ж.п. наливно
цех СТА, за да прикачи три пълни цистерни с течен амоняк, а пострадалото лице
се е намирало на стъпалото на платформата, прикачена към локомотива от страна
на циментовата рампа на склад ОМС. Травмата настъпила точно при преминаване на
жп-композицията покрай циментовата рампа на склад ОМС, където долните крайници
на пострадалия работник били силно притиснати и обрушени от нея. Разстоянието
между жп линията и рампата на склада било около 70-80 см., а разстоянието между
платформата и рампата не било повече от 10 см. Качен на стъпалото, което се
намирало на дългата страна на платформата, работника се е намира извън нейния
страничен габарит откъм страната на циментовата рампа на склад ОМС и по този
начин при преминаване покрай рампата разстоянието между платформата и рампата
останало пренебрежимо малко или почти никакво. При тази фактическа обстановка е
прието, че В.А.Б., в качеството му на длъжностно лице, маневрист, ръководител
на всички работници в бригадите, включително и на маневрената локомотивна
бригада, със задължения описани в длъжностната характеристика, в нарушение на
изричната забрана на чл. 530, ал.2 от Наредба №13 от 30.12.2005г. за
осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд в железопътния
транспорт, е допуснал маневрения стрелочник Д. Д. да стои на „забранената
позиция“ – стъпалото на платформата от страна на рампата на склад ОМС, което е
довело до травматичния инцидент с него. Въз основа на цитирания акт за
установяване на административно нарушение, с Наказателно постановление №
26-001351 от 30.08.2021г., издадено от директора на Дирекция „Инспекция по
труда“ гр. Хасково, за нарушение на чл. 530, ал.2 от Наредба №13 от
30.12.2005г. за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд в
железопътния транспорт, на основание чл.416, ал.5 от КТ във вр. с чл. 413,
ал.2, предл. второ от КТ на В.А.Б. е наложено административно наказание „глоба“
в размер на 1000 лева. Наказателното постановление е връчено на лицето на
03.09.2021 г. и същото, като необжалвано, е влязло в сила.
Във връзка с настъпилия
инцидент в РУ- Димитровград е образувано досъдебно производство №389/2021г., за
това, че на 11.07.2021г. в гр. Димитровград, при управление на подвижен
железопътен състав били нарушени правилата за движение по пътищата и било
допуснато по непредпазливост причиняване на средна телесна повреда на Д. Д. Д.,
престъпление по чл.343, ал1, б.“б“, вр. чл.342, ал.1 от НК, за което с писмо
рег. № ДТ№389/11.07.2021г. е уведомена РП – Хасково, ТО-Димитровград.
В хода на
досъдебното производство е установено, че са налице достатъчно данни, от които
може да се направи основателно предположение за извършено от В.А.Б.
престъпление, но е налице законова пречка за реализиране на наказателната му
отговорност, поради наказването на лицето по административен ред. С оглед на
горното, наблюдаващият прокурор с Постановление от 16.06.2022г. е спрял наказателното
производство по досъдебно производство №389/2021г. по описа на РУ на
МВР-Димитровград за престъпление по чл.134, ал.1, т.2 от НК и е изготвил
предложение № 3359/17.06.2022 г. до Административен съд - Хасково за
възобновяване на административно наказателното производство, приключило с
издаване на горецитираното наказателно постановление.
Така установената
фактическа обстановка налага следните правни изводи:
Искането е направено
от компетентен орган, съгласно разпоредбите на чл. 72, ал. 1,
т. 1, пр. 2,
във връзка с чл. 70, ал. 2, т. 5
от ЗАНН,
според които норми, искането за възобновяване се прави от наблюдаващия
прокурор, когато деянието, за което е приключило административно наказателното
производство, съставлява престъпление.
При съпоставка на
двете производства (административнонаказателното и наказателното), настоящият
състав на съда намира, че фактическият състав на административното нарушение по
чл. 530, ал.2 от Наредба №13 от 30.12.2005г. за осигуряване на здравословни и
безопасни условия на труд в железопътния транспорт е възможно да покрие и
фактическия състав на престъпление по чл. 343, ал. 1, б.
"б",
във връзка с чл. 342, ал.1 от НК. При идентичност на
фактите, обусловили привличането към административнонаказателна и наказателна
отговорност на едно лице, приоритет има наказателната отговорност, по аргумент
от нормата на чл. 33, ал. 2 от ЗАНН.
Неспазването на посоченото правило може и следва да бъде отстранено чрез
предвидения в ЗАНН институт за възобновяване на производството. В случай, че
административнонаказателната отговорност е реализирана по-рано от
наказателната, следва да се възобнови административнонаказателното производство
по реда на чл. 72, ал. 1
от ЗАНН
и да се отмени издаденото в рамките на това производство НП. По този начин се
избягва нарушаване на установената забрана за повторно осъждане за едно и също
нещо, израз на която е нормата на чл. 4, т. 1 от
Протокол № 7 към Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи (КЗПЧОС), чрез
премахване на единствената законова пречка за нормалното развитие на
наказателното производство, съгласно новоприетите изменения на чл. чл. 24 и 25 от
Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), в сила от 05.11.2017 г.
Предвид
гореизложеното, настоящият състав на съда намира, че са налице нормативно
регламентираните материалноправни предпоставки и основание по смисъла на чл. 70, ал. 2, т. 5
от ЗАНН
за възобновяване на административнонаказателното производство. Съответно,
искането на наблюдаващия прокурор по досъдебно производство с № 389/2021г. по
описа на РУ на МВР – Димитровград, прокурорска преписка №3359/2021г. по описа
на ТО – Димитровград, за възобновяване на административнонаказателното
производство по влязло в сила НП № 26-001351 от 30.08.2021г., издадено от
директора на Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Хасково, е основателно и следва
да бъде уважено. Процесното НП следва да бъде отменено и да бъде прекратено
административнонаказателното производство, тъй като е недопустимо двойното
санкциониране от наказателноправно естество, респективно двойното използване на
репресия по отношение на едно и също лице, при еднородност на фактите и
обстоятелствата относно деянието, за което е издадено НП и е започнато
наказателно преследване.
Мотивиран така и на
основание чл. 73 от ЗАНН, Административен
съд – Хасково
Р
Е Ш И:
ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство по
влязлото в сила НП № 26-001351 от 30.08.2021г., издадено от директора на
Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Хасково, с което на В.А.Б., за нарушение на
чл. 530, ал.2 от Наредба №13 от 30.12.2005г. за осигуряване на здравословни и
безопасни условия на труд в железопътния транспорт, на основание чл.416, ал.5
от КТ във вр. с чл. 413, ал.2, предл. второ от КТ, е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 1000 лева.
ОТМЕНЯ НП № 26-001351 от 30.08.2021г., издадено от
директора на Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Хасково, с което на В.А.Б., за
нарушение на чл. 530, ал.2 от Наредба №13 от 30.12.2005г. за осигуряване на
здравословни и безопасни условия на труд в железопътния транспорт, на основание
чл.416, ал.5 от КТ във вр. с чл. 413, ал.2, предл. второ от КТ, е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 1000 лева.
ПРЕКРАТЯВА образуваното административнонаказателно
производство.
Решението е
окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1.
2.