АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 102 |
||||||||||
гр. Видин,
02.07.2020 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
I административнонаказателен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
двадесет и девети юни |
|||||||||
през две хиляди и двадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
Членове: |
Биляна Панталеева Росица Славчева |
|||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
||||||||
Касационно АНД № |
82 |
по описа за |
2020 |
година |
||||||
и
за да се произнесе, съобрази следното: Делото е образувано по
жалба с правно основание чл.63,ал.1, изречение второ от ЗАНН във вр. с гл.ХІІ
от АПК, подадена от К.П.Ц., против Решение №20/20.02.2020г., постановено по
НАХД № 1548/2019г. по описа на РС-Видин, с което е потвърдено Наказателно
постановление №25-0000366/04.11.2019г. на Началника на ОО“Автомобилна
администрация” в ГД“АИ“-Видин, с което му е наложено административно
наказание „глоба” в размер на 1500 лв на основание чл.178а,ал.7,т.3 от ЗДвП за
нарушение на чл.44,ал.1,т.1, б.“а“ от Наредба № Н-32/16.12.2011г. на МТИТС. В жалбата се развиват
съображения, че решението на Районен съд Видин е неправилно. Сочи се , че
наказващият орган не е ангажирал доказателства за извършеното нарушение , а в
съдебното производство са се събрали доказателства , че са извършени
необходимите замервания при осъществения ГТП. Твърди се в жалбата, че по
непонятни причини не се вземат предвид показанията на свидетеля Джегов, от
които се установява , че е извършена визуална проверка , но това не е станало
в обхвата на камерите, но няма нормативно задължение тази проверка да става в
обхвата на камерите. Сочи се , че наказващият орган не се е произнесъл
относно наличието или липсата на предпоставки за приложение на чл.28 от ЗАНН,
а в случая те са били налице . Иска се да бъде отменено решението и отменено наказателното
постановление. Ответникът по делото
оспорва жалбата. Представителят на Окръжна
прокуратура Видин дава заключение, че жалбата е неоснователна. Съдът, като
прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства в рамките на
посочените от касатора касационни основания, и при проверка на съответствието
на решението с материалния закон, намира следното : Жалбата е
допустима, като подадена от лице, което има правен интерес да обжалва
въззивното решение и в законоустановения срок на обжалване. Разгледана по
същество, същата е неоснователна. По делото се
установява следната фактическа обстановка : Във връзка с извършен в
ОО“АА“-гр.Видин, преглед „онлайн“ на извършване на прегледите на техническото
състояние на автомобилите поради породило се съмнение за коректността на
извършените прегледи от началника на
ОО“АА“-гр.Видин са изискани пълните записи на извършените прегледи на два
автомобила , един от който л.а.“Ауди
А3“, на който автомобил е извършен технически преглед на 02.10.2019г. Видно
от приложения по делото протокол от извършен периодичен преглед за техническа
изправност на автомобила прегледът е извършен от комисия в състав Владислав П.
Косовски-Председател на комисията, и К.П.Ц.-член на комисията. Извършен е
визуален преглед на записите , констатациите от които са отразени в Протокол
от 28.10.2019г. Установено е при прегледа , че длъжностното лице , което
придвижва горепосоченото МПС, извършва измерване на спирачните сили на
предния и задния мост, след което
подменя стикера за извършен ГТП. Видно от записите , не се извършва проверка
на светлините , светлоотражателите и електрическото оборудване на автомобила.
При тези обстоятелства на 30.10.2019г. свид.Цанов съставил АУАН спрямо Ц. за
това , че на 02.10.2019г. в 07,30ч. в пункт за провеждане на периодични технически
прегледи на ППС с издадено Разрешение № 1504 на „АИД 07“ЕООД, като член на
комисия за извършване на периодичен технически преглед е извършил преглед на л.а.“Ауди
А3“ с посочен рег.№ със заключение „допуска се“, без да е извършил визуална
проверка на горепосоченото МПС-проверка на светлините , светлоотражателите и
електрическото оборудване на автомобила, а е отразил данни в протокола . На
30.10.2019г. актът е връчен на нарушителя . Въз основа на акта е издадено и
обжалваното наказателно постановление, с което на ответника по касация е наложено административно наказание
„глоба” в размер на 1500 лв на основание чл.178а,ал.7,т.3 от ЗДвП за
нарушение на чл.44,ал.1,т.1, б.“а“ от Наредба № Н-32/16.12.2011г. на МТИТС. При така установената фактическа обстановка Съдът намира от правна страна следното: Съгласно чл. 178а,ал.7,т.3
от ЗДвП наказва се с глоба 1500 лв. технически специалист, който не провери
изправността на оборудването, частите, агрегатите, уредбите, механизмите,
елементите и характеристиките на пътните превозни средства, които подлежат на
преглед за проверка на техническата изправност, по методите, определени с
наредбата по чл. 147, ал. 1. Съобразно чл. 44,ал1,т.1,б.“а“
от НАРЕДБА № Н-32 от 16.12.2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата
изправност на пътните превозни средства, която е именно наредбата по чл.147,ал.1
от ЗДвП, при извършването на периодичните прегледи на ППС техническият
специалист, участващ в комисията, извършва проверка на техническата
изправност на ППС съгласно методиката по чл. 31, ал. 1 и при спазване на
технологичната карта по чл. 18, ал. 1, т. 4, като извършва визуалната
проверка на превозното средство съгласно част II, раздел I от методиката по
чл. 31, ал. 1 и отразява данните от прегледа в протокола по приложения № 9,
10 или 11. Установява се по делото от
събраните доказателства, в частност протокол за визуален преглед, неоспорен
от страните, че на посочения в акта и наказателното постановление автомобил не
е извършен всеобхватен преглед съобразно изискванията на Наредбата, тъй като не
е извършена проверка на светлини, светлоотражатели и електрическо оборудване.
Приложение № 5 от наредбата съдържа МЕТОДИКА за извършване на периодичен преглед
за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, която определя
изискванията и критериите при оценка на изправността на отделните елементи, заложени
в протокола за периодичен преглед за проверка на техническата изправност на ППС,
която като част от наредбата е задължителна за съблюдаване. Съобразно общите положения
от Методиката проверката трябва да обхваща най-малко изброените в т. 2 елементи,
като проверката на изброените в т. 2 елементи се счита за задължителна в рамките
на периодичния преглед за проверка на техническата изправност. Видно от методиката
, проверката на „светлини, светлоотражатели и електрическо оборудване“ са сред
задължителните елементи, а такава не е извършена , а е отбелязана както
извършена в протокола . Предвид на горното законосъобразно
е ангажирана административно-наказателната отговорност на техническото лице ,
извършило прегледа като член на комисията, който е извършил същия в непълен обем
в нарушение на Наредбата, с което е осъществил, както от обективна, така и от
субективна страна, нарушението, за което е ангажирана отговорността му. Предвид гореизложеното жалбата е неоснователна.
Решението на ВРС е законосъобразно. Същото е постановено в съответствие с
материалния закон и при липса на съществени нарушения на съдопроизводствените
правила. Наведените доводи от
касатора за неправилност на решението не се възприемат от съда. Настоящата
съдебна инстанция също не приема за установено , че техническият преглед на
автомобила е извършен съобразно изискванията на наредбата, независимо от
показанията на свид.Джегов. Свид.
Джегов установява , че е извършено обслужване на автомобила –преди да мине
техническия преглед са му сменени крушките и е извършен реглаж, поради което впоследствие
не са гледани, но тези обстоятелства не изключват задълженията на Комисията,
извършваща прегледа. Дали и къде е преминало сервизно обслужване поверяваното
МПС е ирелевантно обстоятелство. Периодичните прегледи се извършват в КТП. Условията и редът за извършване
на периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни
средства (периодични прегледи на ППС) се уреждат в НАРЕДБА № Н-32 от 16.12.2011
г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните
превозни средства. Глава втора детайлно урежда изискванията към КТП, в частност
изискванията към помещенията, в които следва да се извършват КТП, линиите за извършване
на периодични прегледи на ППС и изискванията към оборудването им с уреди, съоръжения
и средства за измерване /чл.5-10 вкл./ Съобразно чл.11 от Наредбата в контролно-техническия
пункт трябва да има компютризирана система за управление на работата на средствата
за измерване, която трябва да осигурява достоверност на провежданите измервания
в съответствие с методиката по чл. 31, ал. 1/чл.11,ал.2,т.1 /; да е защитена от
нерегламентирана операторска намеса/ чл.11,ал.2,т.2/, да дава възможност за извеждане
на резултатите от измерванията на хартиен носител/чл.11,ал.2,т.3/. Наредбата въвежда
изключително детайлна регламентация и конкретни изисквания за извършване на КТП,
които следва да бъдат съблюдавани предвид нормативния им характер, поради което
не може да се възприеме доводът, че извършеното сервизно обслужване на автомобила
/дори и от същото дружество или лице/ е обстоятелство, което следва да доведе
до неприлагане на един подзаконов нормативен акт. Свидетелските показания по
делото на управителя Джегов не водят до различни правни изводи. Обстоятелството
, че преди това фаровете на въпросния автомобил са били проверени и
регулирани , не изключва необходимостта от извършване на технически преглед на
автомобила в пълен обем по реда на наредбата. Възражението, че няма разписано
никъде, че следва техническият преглед да бъде извършен в обхвата на камерите
не се възприема от съда. Действително няма разписано такова изискване, но цяла
наредба детайлно регламентира изисквания за извършване на техническите прегледи
в помещенията за това и линиите за извършване на проверка на техническата изправност
на ППС. Съобразно §1,т.2 от ДР на наредбата "линия за извършване на проверка
на техническата изправност на ППС“ е обособена част от контролно-техническия пункт,
разположена в проходимо помещение, оборудвана с необходимите средства за измерване
и съоръжения, на която в технологична последователност е организиран прегледът
за проверка на техническа изправност на ППС. Видно от горното необходимите средства
за измерване и съоръжения също следва да са разположени в КТП. От данните по делото
безспорно се установява, че такова измерване не е извършено в обхвата на КТП,
каквито са изискванията на наредбата. Видно от същата, дори и при
извършвани такива измервания в КТП, са въведени изисквания за компютризирана система
за управление на работата на средствата за измерване, която да осигурява достоверност
на провежданите измервания, да е защитена от нерегламентирана операторска намеса
и да дава възможност за извеждане на резултатите от измерванията на хартиен носител/чл.11,ал.2
от наредбата/. В случая резултати на хартиен носител от посоченото като проведено
измерване не са обективирани, за да може да се установи действителност на проведеното
измерване, във връзка с което именно са и изискванията на наредбата за компютризирана
система за управление на работата на средствата за измерване. Предвид гореизложеното настоящият
съдебен състав намира, че са налице предпоставките за ангажиране на административно-наказателната
отговорност на наказаното лице, като не са налице основания за приложение на чл.28
от ЗАНН. Решението на Районен съд Видин
като правилно следва да бъде оставено в сила . Наказателното постановление е
законосъобразно като издадено в съответствие с материалния закон и при липса на
съществени нарушения на ЗАНН. Водим от горното и на основание чл.63,ал.1, изр. ІІ
- ро от ЗАНН във вр. с чл.208 АПК, Административен съд - Видин РЕШИ: ОСТАВЯ В СИЛА Решение
№20/20.02.2020г., постановено по НАХД № 1548/2019г. по описа на РС-Видин, с
което е потвърдено Наказателно постановление №25-0000366/04.11.2019г. на
Началника на ОО“Автомобилна администрация” в ГД“АИ“-Видин Решението не подлежи на обжалване. ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1.
2. |
||||||||||
|
||||||||||
Решение по дело №82/2020 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 102 |
Дата: | 2 юли 2020 г. (в сила от 2 юли 2020 г.) |
Съдия: | Биляна Спасова Панталеева Кайзерова |
Дело: | 20207070700082 |
Тип на делото: | Касационно административно наказателно дело |
Дата на образуване: | 4 юни 2020 г. |