Решение по дело №484/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 август 2023 г.
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20237150700484
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 май 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 506 / 7.8.2023г.

гр. Пазарджик

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пазарджик, V състав, в открито съдебно заседание на пети юли, две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                                                                       Съдия: Георги Видев

 

 при секретаря Радослава Манова, като разгледа докладваното от съдия Видев административно дело № 484 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба на А.С.К. *** против Решение № 84 от 18.04.2023 г., издадено от директора на ТД на НАП – Пловдив, с което в една част е оставена без разглеждане като недопустима подадената от К. жалба вх. № 66-20-435 от 03.04.2023 г. против Разпореждане с изх. № С230013-035-0119368 от 29.03.2023 г., а в другата част на обжалваното решение е оставена без уважение като неоснователна същата му жалба с вх. № 66-20-435 от 03.04.2023 г., която е приета като жалба против отказа, обективиран в Разпореждане с изх. № С230013-137-0003165 от 07.04.2023 г.

Жалбоподателят – А.С.К. –  претендира отмяна на оспореното решение, като излага съображения за постановяването му в нарушение на материалноправните разпоредби. Не се явява и не изпраща представител в проведеното съдебно заседание.

Ответникът – директор на ТД на НАП – Пловдив – оспорва жалбата чрез процесуалния си представител в проведеното съдебно заседание и в подадено преди него писмено становище. Сочи доводи за неоснователността на оспорването. Заявява претенция за разноски.

Жалбата е допустима, като подадена от длъжник, на когото е отказано погасяване по давност на публични задължения. Разгледано по същество оспорването е неоснователно.

Жалбоподателят е длъжник по изпълнително дело № 13010010301/2001 г. по описа на ТД на НАП Пловдив, офис Пазарджик. С Разпореждане за присъединяване № С180013-105-0245075/17.08.2018 г. на публичния изпълнител е допуснато присъединяване на публичен взискател в изпълнителното производство на още 14 броя публични задължения на жалбоподателя. В рамките на изпълнителното производство жалбоподателят е подал молба/възражение вх. № С230013-000-0095475/23.02.2023 г. с искане за погасяване на публични вземания поради изтекла погасителна давност. По повод на молбата и след извършена  проверка публичният изпълнител е издал две разпореждания. С Разпореждане за частично прекратяване на производство по принудително изпълнение с изх. № С230013-035-0119368 от 29.03.2023 г. публичният изпълнител частично е прекратил производството по изпълнително дело № 13010010301/2001 г. в частта по три изпълнителни титули с обща стойност на публичните задължения 4 990,39 лв. С Разпореждане с изх. № С230013-137-0003165 от 07.04.2023 г. публичният изпълнител е прекратил поради изтекла погасителна давност събирането на 22 броя публични вземания на обща стойност 25 135,67 лв. и е отказал да прекрати поради изтекла погасителна давност събирането на други 25 броя публични вземания на обща стойност 13 922,21 лв. Настоящият жалбоподател е обжалвал по административен ред с жалба вх. № 66-20-435 от 03.04.2023 г.  посочените две разпореждания, като с обжалваното по настоящото дело Решение № 84 от 18.04.2023 г. ответникът е оставил без разглеждане жалбата в частта ѝ против Разпореждане с изх. № С230013-035-0119368 от 29.03.2023 г. е я оставил без уважение в частта ѝ против отказа, обективиран в Разпореждане с изх. № С230013-137-0003165 от 07.04.2023 г.

Обжалваното решение в частта му, с която е приета за недопустима жалбата против Разпореждане с изх. № С230013-035-0119368 от 29.03.2023 г. е мотивирано с липсата на правен интерес от оспорване, доколкото с разпореждането е уважено възражението на жалбоподателя срещу посочените в разпореждането вземания и частично е прекратено изпълнителното дело. Действително, видно от Разпореждане за частично прекратяване на производство по принудително изпълнение с изх. № С230013-035-0119368 от 29.03.2023 г. публичният изпълнител частично е прекратил производството по изпълнително дело № 13010010301/2001 г. в частта по три изпълнителни титули с обща стойност на публичните задължения 4 990,39 лв., като в разпореждането липсват мотиви и диспозитив за какъвто и да е отказ. При това положение Разпореждане за частично прекратяване на производство по принудително изпълнение с изх. № С230013-035-0119368 от 29.03.2023 г. е изцяло в полза на жалбоподателя и той действително няма правен интерес да го оспорва. Поради това правилно с обжалваното решение ответникът е оставил без разглеждане като недопустима жалбата против това разпореждане.

Оспореното решение в останалата му част, с която е приета за неоснователна жалбата на настоящия жалбоподател против Разпореждане с изх. № С230013-137-0003165 от 07.04.2023 г., в частта му по отношение на отказа за прекратяване поради изтекла погасителна давност на събирането на 25 броя публични вземания на обща стойност 13 922,21 лв. е мотивирано с неизтичането на погасителната давност, доколкото въпросните публични задължения са присъединени към вече образуваното производство по принудително изпълнение с Разпореждане изх. № С160013-105-0156046/20.10.2016 г. Впоследствие през 2019 г. по изпълнителното дело е наложен запор, а през 2020 г. възбрана. Предвид тези факти с решението е прието, че е правилен извода на публичния изпълнител, че с налагането на обезпечителните мерки давността по отношение на тези задължения е спряна и понастоящем все още не е изтекла.

Съображенията на админитстративния орган са правилни:

Публичните задължения, по отношение на които е отказано погасяване по давност са по декларации обр. 6: Декларация № 130021402665714/26.03.2014 г. (и е следвало да бъдат платени до 01.01.2015 г.), Декларация № 130021503519470/21.04.2015 г. (и е следвало да бъдат платени до 01.01.2016 г.), Декларация № 130021602010292/02.03.2016 г. (и е следвало да бъдат платени до 01.01.2017 г.), Декларация № 130021701640663/22.02.2017 г. (и е следвало да бъдат платени 01.01.2018 г.), Декларация № 130021802946582/27.03.2018 г. (и е следвало да бъдат платени 01.01.2019 г.), както и задълженията, установени с РА № Р-16001314002461-091-001/03.09.2015 г., за които давностният срок е започнал да тече от 01.01.2014 г. или от 01.01.2015 г.

Давностният срок е уреден в чл. 171, ал. 1 от ДОПК, който предвижда следното:

Чл. 171. (1) Публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по-кратък срок.

За изброените по-горе публични задължения липсва закон, който да предвижда по-кратък срок. Тъй като за най-ранното от посочените задължения (установени с РА № Р-16001314002461-091-001/03.09.2015 г.) давностният срок е започнал да тече от 01.01.2014 г., то той би изтекъл на 01.01.2019 г. в случай на липса на основания за прекъсване или спиране на давността. Но издаването на самия ревизионен акт е прекъснало давността и съответно за тези установени с него задължения е започнал да тече нов давностен срок, считано от 03.09.2015 г. За задълженията по декларации обр. 6 давностният срок е започнал да тече най-рано на 01.01.2015 г. и съотвено би изтекъл на 01.01.2020 г. в случай на липса на основания за прекъсване или спиране на давността. Но извършеното действие по изпълнителното дело – наложена обезпечителна мярка запор през 2019 г. е спряло давността, съгласно чл. 172, ал. 1, т. 5 от ДОПК.  Тъй като в закона не е предвиден срок за спирането на давността при наличието на основанието налагане на обезпечителни мерки, то следва да е приеме, че спирането трае до вдигането на обезпечителната мярка. Тъй като по делото липсват доказателства за такова вдигане на обезпечението, то давността все още следва да се счита за спряна и следователно не е изтекла.

Неоснователно е възражението за погасяване по давност на задълженията поради настъпила перемпция, т.е. основанието предвидено в чл. 433, ал. 1, т. 8 от ГПК. Евентуалното прекратяване на изпълнителното производство би прекратило и действието на обезпечителните мерки и съответно спирането на давността. Но основанието по чл. 433, ал. 1, т. 8 от ГПК, т.е. непоискване от взискателя извършването на изпълнителни действия в продължение на две години е неприложимо в производството по принудително изпълнение на публични вземания, уредено в ДОПК.

Чл. 163, ал. 1 от ДОПК предвижда специален ред (реда на кодекса) за събиране на публичните вземания, с изключение на случаите, при които закон предвижда друго. Съответно ал. 2 на чл. 163 от ДОПК препраща към общия ред за събиране на частните държавни и общински вземания. За да се изключи специалният ред на кодекса (съответно при изпълнението да се прилагат разпоредби от общия ред за изпълнение, предвиден в ГПК) е необходимо това да е уредено от специален закон. В случая по отношение на процесните публични вземания липсва нормативен акт, който да предвижда отклонение от специалния ред на ДОПК за събиране на публичните вземания.

Аналогични изводи могат да бъдат направени и от разпоредбата на чл. 225 от ДОПК, която изброява основанията за прекратяване на производството по принудително изпълнение на публичните вземания. Тази разпоредба предвижда следното:

Прекратяване на производството

Чл. 225. (1) Производството по принудително изпълнение на публичните вземания се прекратява с разпореждане на публичния изпълнител:

1. (изм. - ДВ, бр. 12 от 2009 г., в сила от 1.01.2010 г. - изм., бр. 32 от 2009 г.) когато задължението и направените до датата на провеждане на търг с явно наддаване, съответно до изтичане на срока за подаване на предложенията при търг с тайно наддаване, разноски бъдат погасени изцяло;

2. когато актът, с който е установено публичното вземане, бъде обявен за нищожен, обезсилен или отменен по установения ред;

3. когато починалият длъжник няма наследници или всички наследници са се отказали от наследството;

4. когато публичният изпълнител е преценил, че вземането е несъбираемо, след като всички изпълнителни способи са изчерпани;

5. когато актът за установяване на задължението бъде изменен с решение на по-горестоящ орган или от съда и при предприетото принудително изпълнение е събрана сума, равна или надхвърляща сумата на задължението съгласно изменението; в този случай публичният изпълнител разпорежда връщането на надвнесената сума до размера, определен в решението за изменение, след което прекратява производството;

6. по писмено искане на публичния взискател;

7. в други случаи, предвидени в закон.

Видно от съдържанието на нормата е, че сред предвидените основания за прекратяване на изпълнителното производство не е перемпцията. Съответно в т. 7 е предвидена и възможност за прекратяване и в други случаи, предвидени в закон но по отношение на процесните публични вземания не е предвидено различно основание за прекратяване в закон или друг нормативен акт.

Следователно, в процесния случай не би могла да настъпи и не е настъпила перемпция, т.е. не е имало основание за прекратяване на образуваното изпълнително дело и поради това наложените и все още действащи обезпечителни мерки са спряли давността и тя понастоящем не е изтекла.

Предвид това, обжалваното решение и в частта му, с която се отказва прекратяване на изпълнението по отношение на определени публични вземания е издадено в съответствие с относимите материалноправни разпоредби. Липсват и нарушения на административнопроизводствените правила при издаването на оспореното решение, което е издадено от компетентния директор на ТД на НАП – Пловдив във формата на на мотивирано решение със законосъобразната цел да не се допуска прекратяване събирането на публични задължения, за които не е изтекла погасителната давност.

С оглед изхода на делото, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на учреждението на ответника юрисконсултско възнаграждение в минималния претендиран и предвиден в закона размер от 100 лева.

Предвид гореизложеното съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

Отхвърля жалбата на А.С.К. *** против Решение № 84 от 18.04.2023 г., издадено от директора на ТД на НАП – Пловдив, с което в една част е оставена без разглеждане като недопустима подадената от К. жалба вх. № 66-20-435 от 03.04.2023 г. против Разпореждане с изх. № С230013-035-0119368 от 29.03.2023 г., а в другата част на обжалваното решение е оставена без уважение като неоснователна същата му жалба с вх. № 66-20-435 от 03.04.2023 г., която е приета като жалба против отказа, обективиран в Разпореждане с изх. № С230013-137-0003165 от 07.04.2023 г.

Осъжда А.С.К. *** да заплати на Териториална дирекция на НАП – Пловдив разноски по делото в размер на 100 (сто) лева.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

     Съдия: /п/