РЕПУБЛИКА
БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И Е
№ 736
13.04.2020г., гр. Пловдив
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ПЛОВДИВ, VІІІ състав, в открито съдебно заседание, проведено на двадесет
и седми февруари, две хиляди и двадесета година, в състав:
Административен съдия:
Любомира Несторова
при секретаря М.Г., като разгледа докладваното от съдията
административно дело №3058 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния
кодекс /АПК / във вр. с чл. 27, ал.1 от Закона за управление на средствата от
Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.
Образувано е по жалба на „Бибъл Комерс“ ООД в
ликвидация, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***,
представлявано от Р.Н.-ликвидатор, против Решение за верификация на постъпило
искане за окончателно плащане и за определяне на финансова корекция с рег. № BG05М9ОР001-1.003-1071/16 от 18.09.2019г. на Заместник министър и
ръководител на УО на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“
2014-2020, с което на основание чл. 62, ал.3 във вр. с чл. 64, ал.1,
предложение първо от ЗУСЕСИФ и чл. 55, ал.2 от АПК 1. е определен нов общ
размер на верифицираните разходи по искане за плащане №2: 161 084,63 лв.;
1.2. Определен е нов общ размер на неверифицираните разходи 82 497,11
лв. Сумата на неверифицираните средства се увеличава с 82 159,12 лв. поради
наличие на следните обстоятелства:
- 20 000,00 лв. по бюджетно
перо 6.1. „Разходи за закупуване на работно облекло, лични предпазни средства,
оборудване и обзавеждане, ДНА и стопански инвентар, в т.ч. и разходи за
оборудване на работни места за хора с увреждания, пряко свързани с
финансираните дейности и необходими за постигане на поставените цели, както и
подробно мотивирани в проектното предложение" по фактура №********** от
20.02.2017 г. (16 000,00 лв.) и по фактура №********** от 20.02.2017 г. (4
000,00 лв.), издадени от „Еуратек Ауто“ ООД. На
основание чл.72, ал.1 от ЗУСЕСИФ, във връзка с чл.70, ал.1, т.4 от същия
нормативен акт и съгласно т.З от Приложение №2 към чл.2, ал.2 от Наредбата за
посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови
корекции и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции
по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и
инвестиционни фондове, приета с ПМС 57/2017 г. (поел. изм. - ДВ, бр. 67 от 2019
г., в сила от 23.08.2019 г.) е определена и извършена финансова корекция в
размер на 100% върху стойността на засегнатите от нарушението допустими
разходи.
- 60 000,00 лв. по бюджетно
перо 6.3. „Разходи за закупуване на работно облекло, лични предпазни средства,
оборудване и обзавеждане, ДНА и стопански инвентар, в т.ч. и разходи за
оборудване на работни места за хора с увреждания, пряко свързани с
финансираните дейности и необходими за постигане на поставените цели, както и
подробно мотивирани в проектното предложение" по фактура №********** от
20.02.2017 г. (16 000,00 лв.), фактура №********** от 20.02.2017 г. (16 000,00
лв.), фактура №********** от 20.02.2017 г. (16 000,00 лв.) и по фактура
№********** от 20.02.2017 г. (12 000,00 лв.), издадени от „Еуратек
Ауто“ ООД. На основание чл.72, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, във връзка с чл.70, ал.1, т.4
от същия нормативен акт и съгласно т.З от Приложение №2 към чл.2, ал.2 от
Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на
финансови корекции и процентните показатели за определяне размера на
финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от
Европейските структурни и инвестиционни фондове, приета с ПМС 57/2017 г. (поел.
изм. - ДВ, бр. 67 от 2019 г., в сила от 23.08.2019 г.) е определена и извършена финансова корекция в
размер на 100% върху стойността на засегнатите нарушението допустими разходи.
- 664,82 лв. по бюджетно
перо 12.1. „Разходи за организация и управление до 10 на сто от общите
допустими разходи по проекта" на основание чл.57, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ във
връзка с чл.7, ал.2, т.4 от ПМС № 189/28.07.2016г. Надвишен е максимално
допустимият размер от 10 на сто от общите допустими разходи по проекта.
- 1 494,30 лв. по бюджетно
перо 12.3. „Разходи за организация и управление до 10 на сто от общите
допустими разходи по проекта" на основание чл.57, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ
във връзка с чл.7, ал.2, т.4 от ПМС № 189/28.07.2016г. Надвишен е
максимално допустимия размер от 10 на сто от общите допустими разходи по
проекта.
2.Възобновено е производството
по верификацията на по отношение на 14 830,25лв.
3.Определен е общ размер на
верифицираните разходи по постъпилото искане за плащане: 13 864,25 лв.
4.Определен е общ размер на неверифицираните разходи: 966,00 лв., поради
наличие на следните обстоятелства:
- 289,80 лв. по бюджетно
перо 12.1. „Разходи за организация и управление до 10 на сто от общите
допустими разходи по проекта" на основание чл.57, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ във
връзка с чл.7, ал.2, т.4 от ПМС № 189/28.07.2016г. Надвишен е максимално
допустимият размер от 10 на сто от общите допустими разходи по проекта.
- 676,20 лв. по бюджетно
перо 12.3. „Разходи за организация и управление до 10 на сто от общите
допустими разходи по проекта" на основание чл.57, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ във
връзка с чл.7, ал.2, т.4 от ПМС № 189/28.07.2016г. Надвишен е максимално
допустимият размер от 10 на сто от общите допустими разходи по проекта.
5.На основание чл.72, ал.1 от
ЗУСЕСИФ, във връзка с чл.70, ал.1, т.4 от същия нормативен акт и съгласно т.З
от Приложение №2 към чл. 2, ал. 2 от Наредбата за посочване на нередности,
представляващи основания за извършване на финансови корекции и процентните
показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за
управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове,
приета с ПМС 57/2017 г. (поел. изм. - ДВ, бр. 67 от 2019 г., в сила от
23.08.2019 г.) е определена финансова
корекция в размер на 100% върху стойността на засегнатите от нарушението
допустими разходи по сключен договор с „Еуратек Ауто“
ООД от 16.02.2017 г.
6.Определен е общ размер на
сумата за възстановяване към УО: 57 285,68 лв.
В жалбата са изложени доводи за
незаконосъобразност на оспорения административен акт.
Претендира се отмяната на
оспореното Решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане и
за определяне на финансова корекция с рег. № BG05М9ОР001-1.003-1071/16 от
18.09.2019г. на Заместник министър и ръководител на УО на Оперативна програма
„Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020.
Претендират се разноски по делото.
Ответникът - Заместник министър и
ръководител на УО на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“
2014-2020, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна,
като излага подробни съображения в тази посока. Възразява относно прекомерност
на претендираното адвокатско възнаграждение. Претендира се присъждане на юрисконсултско
възнаграждение с отговора по жалбата –л. 67-70 по делото.
Съдът намира, че жалбата срещу
оспореното решение е подадена в предвидения за това преклузивен
срок, съгласно приетите по делото писмени доказателства: 1.Разпечатка на
електронен екран „Кореспонденция" на ИСУН - обща информация за последните
10 комуникации по договора с жалбоподателя;2. Разпечатка
на електронен екран „Преглед на кореспонденция" на ИСУН - подробна
информация за комуникация № BG05M9OP001-1.003-1071-С03-М058, с която е
изпратено процесното решение на жалбоподателя;3. Разпечатка на електронен екран, съдържащ съдържанието на
комуникация № BG05M9OP001-1.003-1071-C03-M058;4.Разпечатка на приложението към
комуникация № BG05M9OP001-1.003-1071-C03-М058 - процесното решение за
верификация на постъпило искане за окончателно плащане и за определяне на
финансова корекция.
Конкретната комуникация, с която
е изпратено оспореното решение за верификация на постъпило искане за
окончателно плащане и за определяне на финансова корекция, е с №
BG05M9OP001-1.003-1071-С03-М058. При отваряне на връзката на тази комуникация
се визуализира екран, в който е налична по-подробна информация за комуникацията
- статус на комуникацията, страната, която е изпратила комуникацията, тема,
дата на изпращане и дата на първо отваряне на комуникацията от адресата. Комуникация
BG05M9OP001-1.003-1071-С03-М058 е със статус „изпратена" от УО на
19.09.2019 г. Съгласно чл. 13, ал. 1 от Наредбата, това е датата на получаване
на решението от жалбоподателя. Жалбата е депозирана в деловодството на Административен
съд-Пловдив на 04.10.2019г., следователно е подадена в срок.
Налице е и правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.
Съдът установи следната
фактическа обстановка:
Между "БИБЪЛ КОМЕРС" ООД - в ликвидация и УО на ОП РЧР, на
21.11.2016 г., е сключен административен договор за безвъзмездно финансиране на
изпълнението на проект № BG05M9OP001-1.003-1071 „Заетост без граници". В
Насоките за кандидатстване по схемата /л. 80-142/, и с изискванията на чл.
3.20.2 от подписания договор / л. 156-182/, бенефициентът се задължава в
контекста на новоразкритите работни места да запази
функцията, предназначението и собствеността на придобитите оборудване и
обзавеждане, за срок не по-кратък от 5 години от датата на одобрение на
окончателния доклад, без прекъсване. Също съгласно сключения договор,
бенефициентът се задължава да изпълни поетите ангажименти, съобразно сключения
договор и с оглед изпълнение на предвидените в проекта цели, а с чл. 3.24 от
договора/л. 161 по делото/ е задължен бенефициентът да изпълнява договора с грижата на добър
стопанин, при спазване на принципите на икономичност, ефикасност, ефективност,
публичност и прозрачност, в съответствие с най-добрите практики в съответната
област и с настоящия договор. В чл. 3.20.2 от договора е определено, че в
случай на неспазване на изискването за осигуряване на устойчивост,
бенефициентът се задължава да възстанови стойността на закупеното оборудване и
обзавеждане.
Установи се, с оглед
представените писмени доказателства /фактури, контролни талони и др. л.
183-л.219 по делото/, че със средствата от безвъзмездната финансова помощ по
проекта е закупено оборудване за осигуряване на работните места, а именно пет
броя товарни автомобили.
Съгласно чл. 3.8.1 от сключения
между страните договор № BG05M9OP001-1.003-1071, управляващият орган /УО/
извършва авансово плащане в срока по чл. 61 ал.1 ЗУСЕСИФ в размер до 20% от
сумата на договора, а именно - 290 293,20лв. = 58
058,64лв. На 13.12.2016г е постъпило искане за плащане от бенефициента в размер
на 58 058,64лв. На 20.12.2016г е нареден превод в полза на "БИБЪЛ
КОМЕРС" ООД в размер на 58 058,64лв.
Съгласно чл. 3.6 и 3.7 от
Договора, УО извършва междинни плащания на база действително изпълнени
дейности, извършени и верифицирани разходи и след представяне на първични разходооправдателни документи. Срокът за извършване на
междинното плащане е 90 дни от датата на постъпване на искането, съгласно чл.
62 ал. 1 от ЗУСЕСИФ, като управляващият орган може да изиска от бенефициента
допълнителни документи, като в този случай срокът спира да тече, но не повече
от един месец.
На 31.05.2018г е подадено искане
за междинно плащане в размер на 243 581,74лв. С Решение за верификация на
постъпило искане за междинно плащане е определен общ размер на верифицираните
средства /л.153 по делото/. Верифицирана е сума в размер на 243 243,75лв от исканите 243 581,74лв. Неверифицирани са
средства в размер на 337,99лв. като са посочени мотиви. /л. 153/.
Съгласно чл. 3.10. от договора
общата сума на авансовото и междинните плащания не могат да надвишават 80% от
стойността на безвъзмездната финансова помощ. Общият размер на безвъзмездната
финансова помощ, съобразно това, е 232 234,56лв, от които са изплатени 58
058,64лв или общ размер на верифицираната сума, одобрена за междинно плащане е
174 175,92лв. Искането за плащане обхваща период на проверка на комплект
документи за периода от 21.11.2016г до 21.05.2018г. Сумата в размер на 174
175,92лв е платена на бенефициента на 10.08.2018г.
Установи се, че „Бибъл Комерс“ ООД е в
ликвидация като срокът за ликвидация е
определен до 30.11.2019г., видно от справка в ТР. При извършена проверка от
експерти на УО на 10.12.2018г. е установено, че е започнала процедура по
ликвидация на дружеството.
На 19.01.2019г. бенефициентът
подава окончателно искане за плащане пред УО. Проект
„Заетост без граници" с № BG05M9OP001-1.003-1071-С03 общ бюджет: 290
293,20 лв., общо средства, платени към момента: 232 234,56 лв. БФП по проекта:
290 293,20 лв., от които 246 749,22 лв. европейско съфинансиране.
Бенефициент по проекта: БИБЪЛ КОМЕРС ООД,
обща стойност на постъпилото искане за плащане: 14 830,25 лв., обща
стойност на отчетените за периода разходите: 14 830,25 лв.
Представено е към същото искане
окончателен технически доклад и финансов отчет по проекта /л. 258-285/.
С Решение за верификация №
BG05M9OP001-1.003-1071/11 от 31.07.2019г. е спряно производството по
верификация на гореописаните разходи. На основание
чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ, с писмо № BG05M9OP001-1.003-1071/11 от 31.07.2019 г.,
чрез ИСУН 2020, Управляващият орган е предоставил възможност на бенефициента, в
срок от 14 дни да представи възражение относно основателността и размера на
финансовата корекция, като представи аргументи и при необходимост документални
доказателства. Такива не са представени.
УО е приел, че срокът за приключване на ликвидацията се определя от
длъжностното лице в Агенцията по вписванията и е определен до 30.11.2019г.,
като този срок е по-кратък от петгодишния срок, изискуем за осигуряване на
устойчивостта по проекта, който срок започва да тече от датата на одобрение на
окончателния доклад.
Във връзка с установените факти и обстоятелства в хода на
административното производство и на основание чл. 62, ал.3 във вр. с чл. 64,
ал.1, предложение първо от ЗУСЕСИФ и чл. 55 ал.2 от АПК УО е определил нов общ
размер на неверифицираните разходи 82 497,11 лв. Сумата на неверифицираните
средства се увеличава с 82 159,12 лв. поради наличие на следните обстоятелства:
- 20 000,00 лв. по бюджетно
перо 6.1. „Разходи за закупуване на работно облекло, лични предпазни средства,
оборудване и обзавеждане, ДНА и стопански инвентар, в т.ч. и разходи за
оборудване на работни места за хора с увреждания, пряко свързани с финансираните
дейности и необходими за постигане на поставените цели, както и подробно
мотивирани в проектното предложение" по фактура №********** от 20.02.2017
г. (16 000,00 лв.) и по фактура №********** от 20.02.2017 г. (4 000,00 лв.),
издадени от „Еуратек Ауто“ ООД. На основание чл.72,
ал.1 от ЗУСЕСИФ, във връзка с чл.70, ал.1, т.4 от същия нормативен акт и
съгласно т.З от Приложение №2 към чл.2, ал.2 от Наредбата за посочване на
нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции и
процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на
Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни
фондове, приета с ПМС 57/2017 г. (поел. изм. - ДВ, бр. 67 от 2019 г., в сила от
23.08.2019 г.) е определена и извършена финансова корекция в размер на 100%
върху стойността на засегнатите от нарушението допустими разходи.
- 60 000,00 лв. по бюджетно
перо 6.3. „Разходи за закупуване на работно облекло, лични предпазни средства,
оборудване и обзавеждане, ДНА и стопански инвентар, в т.ч. и разходи за
оборудване на работни места за хора с увреждания, пряко свързани с
финансираните дейности и необходими за постигане на поставените цели, както и
подробно мотивирани в проектното предложение" по фактура №********** от
20.02.2017 г. (16 000,00 лв.), фактура №********** от 20.02.2017 г. (16 000,00
лв.), фактура №********** от 20.02.2017 г. (16 000,00 лв.) и по фактура
№********** от 20.02.2017 г. (12 000,00 лв.), издадени от „Еуратек
Ауто“ ООД. На основание чл.72, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, във връзка с чл.70, ал.1, т.4
от същия нормативен акт и съгласно т.З от Приложение №2 към чл.2, ал.2 от
Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на
финансови корекции и процентните показатели за определяне размера на
финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от
Европейските структурни и инвестиционни фондове, приета с ПМС 57/2017 г. (поел.
изм. - ДВ, бр. 67 от 2019 г., в сила от 23.08.2019 г.) е определена и извършена финансова корекция в
размер на 100% върху стойността на засегнатите нарушението допустими разходи.
- 664,82 лв. по бюджетно
перо 12.1. „Разходи за организация и управление до 10 на сто от общите
допустими разходи по проекта" на основание чл.57, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ във
връзка с чл.7, ал.2, т.4 от ПМС № 189/28.07.2016г. Надвишен е максимално
допустимият размер от 10 на сто от общите допустими разходи по проекта.
- 1 494,30 лв. по бюджетно
перо 12.3. „Разходи за организация и управление до 10 на сто от общите
допустими разходи по проекта" на основание чл.57, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ във
връзка с чл.7, ал.2, т.4 от ПМС № 189/28.07.2016г. Надвишен е максимално
допустимия размер от 10 на сто от общите допустими разходи по проекта.
2.Възобновено е производството по верификацията на по отношение на 14
830,25лв.
3.Определен е общ размер на верифицираните разходи по постъпилото искане
за плащане: 13 864,25 лв.
4.Определен е общ размер на неверифицираните разходи: 966,00 лв., поради
наличие на следните обстоятелства:
- 289,80 лв. по бюджетно перо
12.1. „Разходи за организация и управление до 10 на сто от общите допустими
разходи по проекта" на основание чл.57, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ във връзка с
чл.7, ал.2, т.4 от ПМС № 189/28.07.2016г. Надвишен е максимално допустимият
размер от 10 на сто от общите допустими разходи по проекта.
- 676,20 лв. по бюджетно
перо 12.3. „Разходи за организация и управление до 10 на сто от общите
допустими разходи по проекта" на основание чл.57, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ във
връзка с чл.7, ал.2, т.4 от ПМС № 189/28.07.2016г. Надвишен е максимално
допустимият размер от 10 на сто от общите допустими разходи по проекта.
5.На основание чл.72, ал.1 от ЗУСЕСИФ, във връзка с чл.70, ал.1, т.4 от
същия нормативен акт и съгласно т.З от Приложение №2 към чл. 2, ал. 2 от
Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на
финансови корекции и процентните показатели за определяне размера на
финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от
Европейските структурни и инвестиционни фондове, приета с ПМС 57/2017 г. (поел.
изм. - ДВ, бр. 67 от 2019 г., в сила от 23.08.2019 г.) е определена финансова корекция в размер на
100% върху стойността на засегнатите от нарушението допустими разходи по
сключен договор с „Еуратек Ауто“ ООД от 16.02.2017 г.
6.Определен е общ размер на сумата за възстановяване към УО: 57 285,68
лв.
В хода на съдебното производство
по делото са приети писмени доказателства представени от ответника и описани с отговор по жалбата /л. 71 по
делото/ и с молба /л. 230/.
В хода на съдебното производство
е изслушана и приета ССчЕ, изпълнена от вещото лице И.С., неоспорена от
страните, която Съдът кредитира като обективно и безпристрастно изготвена и в
съответствие с приетите по делото писмени доказателства.
Вещото лице посочва, че съгласно чл. 7, ал. 2, т. 1 от ПМС №
189/28.07.2016г за определяне на националните правила за допустимост на
разходите по програмите, съфинансирани от Европейски
структурни и инвестиционни фондове, за програмен период 2014г- 2020г, при
прилагане на нормата по чл. 55, ал. 1, т. 1 ЗУСЕСИФ, са определени следните
максимални размери за определени категории разходи: 1. разходи за информация и
комуникация - до 2 на сто от общите допустими разходи за проекти, при които
размерът на финансовата подкрепа не превишава левовата равностойност на 100 000
евро, и до 1 на сто от общите допустими
разходи - за всички останали проекти; 4. разходи за организация и управление -
до 10 на сто от общите допустими разходи по проекта. Съгласно ал.3 максималните
размери за определени категории разходи по ал. 2 се прилагат както за
определяне на размера на допустимите разходи за финансиране по бюджет на етап
оценка, така и за определяне на размера на допустимите разходи за възстановяване
при реално изпълнение на проекта.
Вещото лице сочи, че по Договор първоначално заложените разходи по т. 1- разходи за информация и комуникация са в
размер на 2900лв, а по т. 4 разходи за организация и управление - 28826лв.
Поисканите от жалбоподателя на етап междинен за изплащане по т. 1
разходи за информация и комуникация са в размер на 2450лв, а по т.4 разходи за
организация и управление - 19654лв. Към етапа на междинно плащане сумите по т.
1 /1 % от 290 293,20лв = 2 902,93 лв/
и т. 4 /10% от 290 293,20лв = 29 029,32 лв/ влизат в
общата сума на договора и в общата сума на верифицираните разходи.
Съгласно Насоките за кандидатстване размерът на общо допустимите разходи
се определя само към искането за окончателно плащане и ако към датата на подаване
на заявлението за междинно плащане, същите надвишават процента на допустимите
разходи, същите се одобряват, но на етап финално искане за плащане се редуцират
с процент до размера на допустимите разходи.
Посочено е, че съгласно чл. 3.34 от Договора, окончателният доклад се
изпраща до един месец след изтичане на срока на изпълнение на дейностите по
договора, а именно 21.12.2018г /срокът е удължен/.
На 20.01.2019г е подадено искане за окончателно плащане от жалбоподателя
в размер на 14 830,25лв, като периодът на проверката на комплект документи
обхваща периода от 21.05.2018г до 20.01.2019г. В искането за окончателно
плащане са заявени по чл. 7, ал. 2, т. 1 разходи за информация и комуникация в
размер на 450лв и по т. 4 разходи за организация и управление - 966лв.
Съгласно чл.3.20.2 от Договора, бенефициентът се задължава да запази
функцията, предназначението и собствеността на придобитите оборудване,
обзавеждане, за срок не по-кратък от 5 години от датата на одобрение на
окончателния доклад, без прекъсване /л. 160 по делото/, поради което към датата
на окончателно плащане не са одобрени разходите в размер на 80 000лв за
закупено оборудване /автомобили/, поради което е наложена 100% финансова
корекция. Определен е нов размер на верифицираните разходи в размер на 161
084,63лв, както следва:
Верифицирани разходи - 161 084,63лв /243 243,75лв
- 82 159,12лв/ по искане за междинно плащане и 13 864,25лв /14 830,25лв -
966лв/ по искане за окончателно плащане или общо верифицирани разходи в размер
на 174 948,88лв /161 084,63лв + 13 864,25лв/;
Неверифицирани разходи: 80 000лв разходи за закупуване на оборудване
/автомобили/ и 2 159,12лв, поради
надвишаване на максимално допустимите разходи за организация и управление,
от искането за междинно и управление и 966лв, поради надвишаване на
максимално допустимите разходи за организация и управление от искането за
окончателно плащане. Общ размер на неверифицираните разходи 82 159,12лв.
Вещото лице изяснява, че надвишаването
на максимално допустимите разходи за организация и управление са изчислени по
следния начин: към искането за окончателно плащане са заложени по т. 1 разходи
за информация и комуникация в размер - 2900лв и по т. 4 разходи за организация
и управление - 20620лв; респективно за доплащане за периода от 21.05.2018г до
20.01.2019г по т. 1 - 450лв и по т. 4 - 966лв. Съгласно чл.7 ал. 2 по т. 1
разходи за информация и комуникация - до 2 на сто от общите допустими разходи
за проекти, при които размерът на финансовата подкрепа не превишава левовата
равностойност на 100 000 евро или левова равностойност 195 583лв и по т. 4 до
10 на сто от общите допустими разходи по проекта. Верифицираните разходи са в
размер на 174 948,88лв; по т. 1 от разходите за информация и комуникация, тъй
като стойността на проект е под 100 000 евро, максимално допустимият
размер на разходите е 2% или 3498,98лв -
/174 948,88лв*2%/, при искана сума към датата на заявка за окончателно плащане
2900лв, което е в рамките на допустимите разходи. По т. 4 разходи за
организация и управление, е определен максимално допустим размер 10% или
17494,88лв = 174 948,88лв * 10%/, при искана сума към датата на заявка за
окончателно плащане 20 620лв. Общият размер на надвишените максимално допустими
разходи е в размер на 3 125,11лв / 20620лв заявени - 17 494,88лв максимално
допустими/. Заявената сума за окончателно плащане по т. 4 разходи за
организация и управление в размер на 966лв се явява недопустима към датата на
искането, а разликата в размер на 2159,11лв = /3125,11лв - 966лв/ се явява
неверифицирана по отношение на верифицираните разходи към датата на междинното
плащане. Поради това е определена сума за възстановяване в размер на 57
285,68лв, както следва: общо платени 58 058,64лв авансово + 174 175,92лв
платени междинно или общ размер на изплатената сума по Договора - 232 234,56лв.
Определен е нов размер на верифицираните разходи по проекта - 174 948,88лв или
разлика за възстановяване – 57 285,68лв /232 234,56лв -174 948,88лв/.
Експертът заключава, че математически
вярно е определен размерът на верифицираните разходи по постъпилото искане за
плащане.
С оглед на установеното от фактическа страна,
съдът формира следните правни изводи:
Разпоредбата на чл. 9, ал. 5 от
ЗУСЕСИФ предвижда, че ръководител на управляващия орган е ръководителят на
администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият
орган, или оправомощено от него лице. В ал. 2 на
същата разпоредба е предвидено, че управляващите органи се създават като звено
в администрация по реда на Закона за администрацията или Закона за местното
самоуправление и местната администрация, или като отделна администрация.
Доколкото това е приложимо съгласно правото на Европейския съюз, функциите на
такъв орган може да се предоставят за изпълнение и от друг орган или
организация. Следователно Министърът на труда и социалната политика на
основание чл. 25, ал. 1 от Закона за администрацията е ръководител на Управлаващия орган, който би следвало да е автор на
административния акт. Съгласно чл. 9, ал. 1 от ЗФУКПС, ръководителите по чл. 2,
ал. 2 могат да делегират правомощията си по този закон на други длъжностни лица
от ръководената от тях организация, като в тези случаи определят конкретните им
права и задължения. Видно от по-горе изложеното ръководител на Управляващ орган
на оперативна програма "Развитие на човешките ресурси 2014 – 2020 г.
", разполагащ с правомощието да верифицира разходи, може да бъде
министърът на труда и социалната политика или друго оправомощено
от него за ръководител на оперативната програма длъжностно лице.
В конкретната хипотеза със Заповед № РД01-268/04.04.2018г.
на Министъра на труда и социалната политика /л. 73 по делото/, на основание чл.
25 от ЗА, чл. 9, ал.5 от ЗУСЕСИФ, чл. 4, т.7 от Устройствения правилник на
Министерството на труда и социалната политика във вр. с т.1, б. „в“ от Решение
№ 792/17.12.2013г. на МС и чл. 9, ал.1
от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор, е оправомощена Зорница Русинова да изпълнява функциите на
Ръководител на Управляващия орган на ОП РЧР в пълен обем.
При това положение съдът намира, че оспореното решение е издадено от
материално компетентен орган и в необходимата писмена форма.
Съгласно разпоредбата на чл. 73, ал. 1 ЗУСЕСИФ, финансовата корекция се
определя по основание и размер с мотивирано решение. Съдът намира, че са
спазени изискванията за форма на акта, същият съдържа реквизитите, посочени в
чл. 59, ал. 2 от АПК във връзка с чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ. От формална страна,
актът съдържа фактически и правни основания с оглед изискванията на чл. 59, ал.
2, т. 4 от АПК.
Законодателят в чл. 73, ал. 2 и
ал. 3 от ЗУСЕСИФ е уредил процедура по определяне на финансовата корекция по основание
и размер. Преди издаването на решението по ал. 1 управляващият орган трябва да
осигури възможност бенефициентът да представи в разумен срок, който не може да
бъде по-кратък от две седмици, своите писмени възражения по основателността и
размера на финансовата корекция и при необходимост да приложи доказателства.
Решението по ал. 1 се издава в едномесечен срок от представянето на
възраженията по ал. 2, като в неговите мотиви се обсъждат представените от
бенефициента доказателства и направените от него възражения.
В случая Управляващият орган е дал възможност на бенефициента за
възражения по основателността и размера на финансовата корекция.
С Решение за верификация №
BG05M9OP001-1.003-1071/11 от 31.07.2019г. е спряно производството по
верификация на гореописаните разходи. На основание чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ, с
писмо № BG05M9OP001-1.003-1071/11 от 31.07.2019 г., чрез ИСУН 2020,
Управляващият орган е предоставил възможност на бенефициента да представи
възражение относно основателността и размера на финансовата корекция, като
представи аргументи и при необходимост документални доказателства. Такива не са
представени.
Следва да се посочи, че в случая
е неоснователно оплакването, че възобновяването на административно производство
е извънреден контролен способ за проверка на стабилен административен акт,
който способ, може да бъде използван само при наличие на предпоставките на чл.
99 от АПК.
В случая с Решение за
верификация на постъпило искане за окончателно плащане с peг.
№ BG05M9OP001-1.003-1071/11 от 31.07.2019 г. на Ръководителя на УО на ОПРЧР, на
основание чл.54, ал.1, т.5 от АПК, е спряно производството по верификация на
средства в размер от 14 830,25 лв. за отчетен период 21.05.2018 г. -20.01.2019
г. по изпълнение на проект "Заетост без граници" с
№BG05M9OP001-1.003-1071, финансиран с Административен договор за предоставяне
на безвъзмездна финансова помощ по ОПРЧР с №BG05M9OP001-1.003-1071-C01 от
21.12.2016 г. Спирането на административното производство е във връзка със
започнала процедура по определяне на финансова корекция. С посочения
административен акт жалбоподателят е уведомен за започнала процедура по
определяне на финансова корекция в размер от 80 000,00 лв. Решението с peг. №
BG05M9OP001-1.003-1071/11 от 31.07.2019 г. е оспорено пред Административен съд – Пловдив. ПАС с Решение №
1786/27.09.2019 г., постановено по адм. дело № 2473 по описа на съда за 2019 г.
е отхвърлил жалбата. Решението е влязло в сила на 08.11.2019г., установено от
извършена служебна справка. В мотивите на цитираното съдебно решение ПАС
посочва, че според разпоредбата на чл.54, ал.1, т.5 от АПК, посочена като
основание за постановяване на точка 1. от оспореното по делото решение,
административният орган спира производството при наличието на образувано друго
административно или съдебно производство, когато издаването на акта не може да
стане преди неговото приключване; в тези случаи спирането се постановява след
представяне на удостоверение за наличие на образувано производство, издадено от
органа, пред който то е образувано.
В случая, обстоятелството, че е образувано друго административно
производство, а именно производство по извършване на финансова корекция е
изрично посочено в точка 2. от оспорения административен акт. При това, според
чл.75, ал.1, пр.1 от ЗУСЕСИФ, финансовата корекция се извършва от плащания по
проекта, в които са включени засегнатите от нарушението разходи. Според мотивите
на процесното решение, от общия бюджет на
проект, който е в размер на 290 293,20 лв. към момента на жалбоподателя
са платени общо средства в размер на 232 234,56 лв., като остатъкът от бюджета
или сумата от 58 058, лв. (290 293,20 лв. - 232 234,56 лв.) не е достатъчна
сумата за прихващане от 80000лв, представляващ размерът на евентуалната
финансова корекция.
Ясно е, че в случая не се възобновява производство по реда на чл. 99 от АПК, а се възобновява производство спряно по реда на чл. 54 от АПК.
Следователно правото на защита на жалбоподателя не е ограничено и не са
допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, които да
обосновават незаконосъобразност на постановеното решение.
Предвид гореизложеното, съдът приема, че в хода на процедурата по
установяване и налагане на финансовата корекция не са допуснати съществени
нарушения на административнопроизводствените правила.
Съгласно чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕСИФ финансова подкрепа със средства
от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова
корекция на следните основания – "за нередност, съставляваща нарушение на
правилата за определяне на изпълнител по глава четвърта, извършено чрез
действие или бездействие от страна на бенефициента, което има или би имало за
последица нанасянето на вреда на средства от ЕСИФ.
Съгласно чл. 143 (1) от РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 1303/2013 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ
ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 17 декември 2013 година за определяне на общоприложими
разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален
фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд
за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и
за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие,
Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и
Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) №
1083/2006 на Съвета, държавите членки носят отговорност за разследването на
нередностите и за извършването на необходимите финансови корекции и
възстановяването на дължимите суми. Дефиницията за нередност е дадена в чл. 2,
т. 36 от цитирания Регламент, според която това е всяко нарушение на правото на
Съюза или на националното право, свързано с прилагането на тази разпоредба,
произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, участващ в
прилагането на европейските структурни и инвестиционни фондове, което има или
би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза чрез начисляване
на неправомерен разход в бюджета на Съюза. Чл. 2, т. 37 определя като
"икономически оператор" всяко физическо или юридическо лице или друг
субект, които участват в изпълнението на помощта от европейските структурни и
инвестиционни фондове, с изключение на държава-членка, която упражнява
правомощията си като публичен орган.
Доколкото в случая жалбоподателят участва като бенефициент в
изпълнението на помощта от Европейските структурни и инвестиционни фондове,
същият несъмнено се явява икономически оператор, който може да бъде субект на
извършена нередност по смисъла на чл. 2, т. 36 от Регламент 1303/2013 г.
В случая безвъзмездната финансова помощ е предоставена чрез Оперативна
програма "Развитие на човешките ресурси", поради което приложима по
отношение на нея е Наредбата за посочване на нередности, представляващи
основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за
определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на
средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Видно от чл. 1,
т. 1 от Наредбата за посочване на нередности, с наредбата се посочват: случаите
на нередности, съставляващи нарушения на приложимото право, извършени чрез
действия или бездействия от бенефициента, които имат или биха имали за
последица нанасянето на вреда на средства от Европейските структурни и
инвестиционни фондове (ЕСИФ) и които представляват основания за извършване на
финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 9 от Закона за управление на средствата
от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Следователно именно в този
нормативен акт се съдържат приложимите материалноправни разпоредби за
определянето на едно действие или бездействие като нарушение, респективно
нередност за целите на налаганите финансови корекции.
Съгласно т.3 от Приложение №2 към чл. 2, ал.2 от НАРЕДБА за посочване на
нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и
процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на
Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни
фондове при нарушаване на изискването за дълготрайност на операциите, в
случаите и в сроковете по чл. 71 от Регламент (ЕС) № 1303/2013
се определя
корекция 100 на сто пропорционално на периода, за който е
налице нарушение на чл. 71 от Регламент (ЕС) № 1303/2013, считано от датата на
окончателното плащане.
Относно финансовата корекция в
размер на 100% върху стойността на засегнатите от нарушението допустими разходи
по сключен договор с „Еуратек Ауто“ ООД от 16.02.2017 г. следва да се изясни
следното:
Съгласно Насоките за кандидатстване, размерът на общо допустимите
разходи се определя само към искането за окончателно плащане и ако към датата
на подаване на заявлението за междинно плащане, същите надвишават процента на
допустимите разходи, същите се одобряват, но на етап финално искане за плащане се
редуцират с коментирания вече процент
до размера на допустимите разходи.
На 20.01.2019г е подадено искане за окончателно плащане от жалбоподателя
в размер на 14 830,25лв, като периодът на проверката на документите обхваща периода от 21.05.2018г до
20.01.2019г. В искането за окончателно плащане са заявени по чл. 7, ал. 2, т. 1
разходи за информация и комуникация в размер на 450лв. и по т. 4 разходи за
организация и управление - 966лв.
Съгласно чл. 3.20.2 от Договора, сключен на 21.11.2016г., бенефициентът се задължава да запази функцията,
предназначението и собствеността на придобитите оборудване, обзавеждане, за
срок не по-кратък от 5 години от датата на одобрение на окончателния доклад,
без прекъсване, а в случая срокът за приключване на ликвидацията на
дружеството-жалбоподател е до 30.11.2019г., като този срок явно е по-малък от
предвидения 5 годишен срок, поради което към датата на окончателно плащане не
са одобрени разходите в размер на 80 000лв. за закупено оборудване /автомобили/
и е наложена 100% финансова корекция. Определен е нов размер на верифицираните
разходи в размер на 161 084,63лв.
Формира се изводът, че законосъобразно е определена финансова корекция в
размер на 100% върху стойността на засегнатите от нарушението допустими разходи
по сключен договор с „Еуратек Ауто“ ООД от
16.02.2017г. на основание чл.72, ал.1 от ЗУСЕСИФ, във връзка с чл.70, ал.1, т.4
от същия нормативен акт и съгласно т.З от Приложение №2 към чл. 2, ал. 2 от
Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на
финансови корекции и процентните показатели за определяне размера на
финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ.
От приетата по делото ССчЕ се установи, че математически вярно са
определени верифицирани разходи - 161 084,63лв /243 243,75лв
- 82 159,12лв/ по искане за междинно плащане и 13 864,25лв /14 830,25лв -
966лв/ по искане за окончателно плащане или общо верифицирани разходи в размер
на 174 948,88лв. /161 084,63лв + 13 864,25лв/;Неверифицирани разходи: 80000лв.
разходи за закупуване на оборудване /автомобили/ и 2159,12лв, поради
надвишаване на максимално допустимите разходи за организация и управление от
искането за междинно и управление и 966лв, поради надвишаване на максимално
допустимите разходи за организация и управление от искането за окончателно
плащане. Общ размер на неверифицираните разходи 82 159,12лв.
От приетата ССчЕ се установи, че е налице надвишаване на максимално
допустимите разходи за организация и управление, тъй като към искането за
окончателно плащане са заложени по т. 1 разходи за информация и комуникация в
размер - 2900лв., а по т. 4 разходи за организация и управление - 20620лв;
респективно за доплащане за периода от 21.05.2018г до 20.01.2019г по т. 1 - 450лв
и по т. 4 - 966лв.
Верифицираните разходи са в размер на 174 948,88лв; по т. 1 от разходите
за информация и комуникация, тъй като стойността на проекта е под 100 000евро,
максимално допустимият размер на разходите е 2% или 3498,98лв = /174 948,88лв*2%/, при искана
сума към датата на заявка за окончателно плащане 2900лв, което е в рамките на
допустимите разходи. По т. 4 разходи за организация и управление, е определен
максимално допустим размер 10% или 17494,88лв = 174 948,88лв * 10%/, при искана
сума към датата на заявка за окончателно плащане 20 620лв. Общият размер на
надвишените максимално допустими разходи е в размер на 3 125,11лв / 20620лв
заявени -17 494,88лв максимално допустими/. Заявената сума за окончателно
плащане по т. 4 разходи за организация и управление в размер на 966лв се явява
недопустима към датата на искането, а разликата в размер на 2159,11лв =
/3125,11лв - 966лв/ се явява неверифицирана по отношение на верифицираните
разходи към датата на междинното плащане. Поради това е определена сума за
възстановяване в размер на 57 285,68лв, както следва: общо платени 58 058,64лв.
авансово + 174 175,92лв., платени междинно или общ размер на изплатената сума
по Договора - 232 234,56лв. Определен е нов размер на верифицираните разходи по
проекта - 174 948,88лв или разлика за възстановяване - 57285,68лв /232 234,56лв
-174 948,88лв/.
Следва да се посочи, че в нормата на чл. 71, ал. 1 от ЗУСЕСИФ е
посочено, че целта на финансовите корекции е да се гарантира или възстанови ситуацията,
при която всички разходи, сертифицирани пред Европейската комисия, са в
съответствие с приложимото национално и европейско законодателство.
Освен това трябва да се посочи, че верификацията и финансовата корекция
са два различни способа за гарантиране на законосъобразното разходване на
средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, като по никакъв
начин не се преклудира възможността органът да се произнесе чрез актове,
използвайки и двата способа. Верифицирането на извършените от бенефициента
разходи по изпълнение на проекта се изразява в извършването на проверка относно
допустимостта на извършените разходи и по естеството си не предполага наличието
на нередност, в т.ч. не е елемент от процедурата по определяне на финансова корекция
при установяването на такава. Дори и процедурите да се развиват успоредно,
същите са две отделни процедури - по верифициране на разходите и по налагане на
финансови корекции, като всяка една от тях приключва с издаването на съответни
административни актове, при спазването на определени материалноправни и
процесуалноправни разпоредби и всеки един от постановените актове подлежи на
самостоятелно оспорване. В случаите на започната процедура по администриране на
нередност целта е ограничаване верифицирането на разходи, представляващи
евентуалното финансово отражение на наложена финансова корекция, като
отказаният за верифициране разход може да бъде включен в следващото искане за
плащане. В този смисъл е Решение № 11580 от 30.07.2019г. по адм. д. № 9640/2018г.
на ВАС.
Управляващият орган при обективиране на волята си да извърши финансова
корекция на засегнатите от нарушението допустими разходи, е подвел своите
фактически установявания, изложени в оспореното решение, под относимите
хипотези на приложимите правни норми; доказал е по несъмнен начин изводът, че
бенефициентът е извършил нередност и е надвишен максимално допустимия размер от
10 на сто от общо допустими разходи по проекта.
В този смисъл не се установява и нарушение на принципа за съразмерност,
залегнал в чл. 6 от АПК, доколкото с оспореното решение не се цели да бъдат
засегнати права на адресата, в степен по-голяма от необходимото, за изпълнение
на законово установените задължения и правомощия на административния орган.
Във връзка с горепосоченото съдът намира, че оспореният административен
акт е валиден, издаден в предписаната от закона форма при спазване на
процесуалните правила, в съответствие с материалноправните разпоредби и целта
на закона, поради което подадената срещу него жалба се явява неоснователна.
Предвид изхода на делото,
претенцията на ответника за присъждане на разноски е основателна, на
същия се дължат разноски в размер на 200 лева /двеста лева/
за осъществената защита от юрисконсулт, който размер се определя на база
правилото на чл. 78, ал. 8 ГПК/ред. ДВ бр. 8/24.01.2017г. / във връзка с чл. 37, ал. 1 ЗПП и чл. 25, ал.1 от Наредбата
за заплащането на правната помощ.
Воден от горното и на основание
чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд-Пловдив, ХV състав
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата
на „Бибъл Комерс“ ООД в ликвидация, с ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от Р.Н.-ликвидатор,
против Решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане и за определяне
на финансова корекция с рег. № BG05М9ОР001-1.003-1071/16 от 18.09.2019г. на
Заместник министър и ръководител на УО на Оперативна програма „Развитие на
човешките ресурси“ 2014-2020.
ОСЪЖДА „Бибъл Комерс“ ООД в ликвидация, с ЕИК *********, със седалище
и адрес на управление: ***, представлявано от Р.Н.-ликвидатор, да заплати в полза на Министерство на труда и
социалната политика сумата от 200 лева /двеста лева/.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в
четиринадесетдневен срок от съобщаването.
Административен съдия: