РЕШЕНИЕ
№ 34
гр. Свиленград, 28.02.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СВИЛЕНГРАД, ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и четвърти февруари през две
хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Кремена Т. Стамболиева Байнова
при участието на секретаря Ренета Н. Иванова
като разгледа докладваното от Кремена Т. Стамболиева Байнова
Административно наказателно дело № 20225620200046 по описа за 2022
година
, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на глава ІІІ, раздел V от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление (НП) № 2370/2021 от
07.12.2021 година на Заместник-Директора на Териториална дирекция
Митница Бургас, с което на Б.З.К. с ЕГН ********** от село
**************************, ***********, за нарушение на чл. 18, ал. 2,
вр.чл. 14а, ал. 1 от Валутния закон (ВЗ), вр.чл. 5, ал. 1 и чл. 9, ал. 1 и ал. 2 от
Наредба № Н-1 от 01.02.2012 година за пренасянето през границата на
страната на парични средства, благородни метали, скъпоценни камъни и
изделия със и от тях и водене на митнически регистри по чл. 10а от ВЗ
(Наредба № Н-1 от 01.02.2012 година) е наложено административно
наказание „Глоба” в размер на 320 лв. (пункт 1) и задържаните сребърни
кюлчета е постановено да бъдат върнати на Б. З. К. (пункт 2).
Жалбоподателят Б.З.К. моли за отмяна на процесния акт, тъй като
1
бил незаконосъобразен – не бил поканен, че трябва да декларира пренасяното
от него сребро, поискал Декларация за да декларира среброто, но такава не му
била предоставена, липсвал субективният елемент от състава на
нарушението, митническите служители не му били помогнали предвид
влошеното му здравословно състояние, били изчезнали пари от якето му,
принуден бил да подпише съставения Акт, не му било върнато количеството
сребро, което може да пренесе без да декларира и липсвали документи.
В съдебната фаза, редовно призован, жалбоподателят Б.З.К. не се
явява. Взема становище в писмен вид, в което сочи, че поддържа Жалбата.
В съдебната фаза се ангажират писмени доказателства.
Административнонаказващият орган (АНО) (въззиваемата страна) –
Заместник-Директорът на Териториална дирекция Митница Бургас, редовно
призовани на посочения съдебен адрес, изпращат представител –
Юрисконсулт Джунейед Муса, който сочи че НП е издадено законосъобразно
и че не са допуснати процесуални нарушения при издаването му. Пледира
същото да бъде потвърдено. Претендират се разноски по делото под формата
на юрисконсултско възнаграждение. Не е представен Списък на разноските.
В съдебната фаза се ангажират писмени и гласни доказателства.
Районна прокуратура – Хасково, Териториално отделение -
Свиленград, редовно призована по реда на надзора за законност, не изпраща
представител и не взема становище.
Съгласно чл. 61 от ЗАНН ход на делото е даден, тъй като
неприсъствието на редовно призована страна не е пречка за водене на делото.
Съдът, след като прецени поотделно и в тяхната съвкупност
събраните по делото писмени и гласни доказателства, установи следното
от фактическа страна:
На 07.11.2021 година около 16.30 часа на Митнически пункт (МП)
„Капитан Андреево”, област Хасково, на трасе „Входящи леки автомобили и
автобуси”, от Република Турция влиза в страната ни (Република България)
автобус марка „Мерцедес – Травего” с държавен регистрационен номер
********, управляван от българския гражданин Р.З.С. и собственост на
„Глобус турс” ООД (със Справка от Търговския регистър). В автомобила
пътуват общо 43 пътници, включително и жалбоподателя Б.К..
2
Според създадената инфраструктура и организация на МП „Капитан
Андреево” на трасетата за влизане и излизане, в близост до линията за
митнически контрол има действащи - поставени указателни табели, с
разяснени на различни езици, включително и български език, за задълженията
на лицата, преминаващи границата да декларират носените от тях стоки,
включително сребро, и валута над определени размери. Това обстоятелство е
ноторно известно, като сведения за същото дават в показанията си и
свидетелите П. Т. Т., Ст. Т. В. и К. Ст. К.. Действията във връзка с редовния
митнически контрол спрямо жалбоподателя Б.К. са осъществени именно от
свидетелите П.Т. и К.К., които приканват устно на български език, всички
пътуващи в автобуса лицата, включително жалбоподателя, да декларират
носените от тях стоки, вещи и валутни ценности, поставяйки им конкретен
въпрос в този смисъл. На тази покана и въпрос от тяхна страна, получават
отрицателен отговор от жалбоподателя, който заявява, че няма и не обявява
каквито и да е вещи, подлежащи на деклариране. На основание чл. 16, ал. 1, т.
1 от Закона за митниците (ЗМ) е извършена митническа проверка на автобуса
и на багажа на пътниците; а на основание чл. 16, ал. 1, т. 9 от ЗМ е извършен
личен преглед на жалбоподателя от свидетеля К. Ст. К. и в присъствието на
свидетеля Ст. Т. В.. Преди започване на личния преглед, жалбоподателят
отново е запитан дали има нещо за деклариране като митническите служители
К. и В. отново получават отрицателен отговор. При личния преглед в
джобовете на якето на жалбоподателя са открити кюлчета от бял метал, които
не са декларирани по установения ред. За извършения личен преглед е
съставен Протокол № 237 от дата 07.11.2021 година, в който жалбоподателят
не сочи възражения по проверката. Документът изготвя свидетелят К. и в
него е отразен резултатът от проверката, с вписан установеният факт за
откриването на сребърните кюлчета.
Измерването точното тегло на недекларираните изделия от Б.З.К.,
както и установяването видът, естеството и качеството им на изделия от
благороден метал – сребро, се извършва с помощта и знанията на специалист
по сделки с благородни метали и скъпоценни камъни, специално осигурен,
т.е. повикан от митническите органи, който и прави необходимите
констатации за тези факти. На място, отзовалото се вещо лице В.Д. Д., след
анализ и изследването им, установява, че се касае за сребърни кюлчета,
окачествява същите, посочвайки съответната проба, както и ги претегля, като
3
тези си констатации обективира в писмено Заключение, приложено в
Административнонаказателната преписка (АНП). По този начин потвърждава
изработването от сребро - благороден метал, съответстващ на намерените.
Вещото лице индивидуализира конкретно, откритите недекларирани изделия,
представляващи предмет на нарушението, видно от съдържанието на
изготвеното Заключение, определя и тяхната парична равностойност,
възлизаща на сумата 1 600 лв. и при единична цена 1.60 лв. за грам/сребро
проба 999.9. Експертизата не се оспорва от страните.
В хода на митническата проверка, след констатираното наличие на
носени и недекларирани кюлчета от благороден метал, за изясняване
произходът и притежанието на същите контролните органи изискват от
жалбоподателя Б.З.К. на основание чл. 16, ал. 1, т. 5 от ЗМ Лични обяснения и
той депозира такива в писмена форма, изготвени саморъчно от него на
български език. Последните са приложени към АНП и видно от тяхното
съдържание, става ясно, че сребърните кюлчета са подарък от Турция от
приятели и роднини, че бил поискал от митническите служители Декларация,
за да декларира носените сребърни кюлчета, но такава не му била
предоставена, както и не бил поканен от митническите органи да декларира
пренасяното от него сребро и не знаел стойността му. В тази връзка явно
жалбоподателят представя Декларация, от която става ясно, че среброто е
подарък от роднини.
За извършената митническа проверка е съставен Протокол с № 2810
от същата дата. Документът изготвят свидетелите К. и Т. и в него са отразени
резултатите от проверката, включително с вписан установеният факт за
откриването на недекларираните сребърни кюлчета в жалбоподателя.
Проверката приключва в 19.30 часа.
При тези фактически обстоятелства, митническите органи приемат,
че е извършено нарушение и за констатирането му, на дата 07.11.2021 година,
свидетелят К. Ст. К. – Инспектор в Териториална дирекция Митница Бургас
към Агенция „Митници”, съставя Акт за установяване на административно
нарушение (АУАН) с № 2290 против жалбоподателя Б.З.К.. Според
съдържанието на Акта, твърдяното за осъществено деяние е квалифицирано
правно с административнонаказателния състав на чл. 18, ал. 2 от ВЗ -
цифрово вписан, наред с което посочени за нарушени са законовите
4
разпоредби на чл. 14а, ал. 1 от ВЗ, вр.чл. 5, ал. 1 и чл. 9, ал. 1 и ал. 2 от
Наредба № Н-1 от 01.02.2012 година на Министерството на финансите (МФ);
а от фактическа страна изразило се в недеклариране при внос на сребърни
кюлчета, подробно описани в Акта, пред митническите органи, влизайки в
страната ни от Република Турция, с което Б.З.К. е осъществил състава на
нарушение по чл. 18, ал. 2 от ВЗ. Актосъставителят излага и фактическо
описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, описва
подробно и намерените недекларирани изделия от бял метал, посочвайки
конкретно тяхната проба, видът им, броят и количество - грамаж, съответно и
металът, от който са изработени. Описанието на последните е идентично и
съвпада с посоченото в Заключението на вещото лице. Процесните кюлчета
от сребро, предмет на нарушението, са задържани със съставения АУАН от
контролните – митнически органи. Отделно за тяхното задържане е оформена
и Разписка № 0210433 от 07.11.2021 година и впоследствие те са предадени за
съхранение в склад на Териториална дирекция Митница Бургас видно от
Приемателно-предавателен протокол от същата дата.
АУАН е изготвен – присъствено с личното участие на
жалбоподателя Б.З.К., както и на свидетел – П. Т. Т., също митнически
служител на МП „Капитан Андреево”. АУАН е надлежно и редовно предявен
и връчен на нарушителя К. – лично, на дата 07.11.2021 година, когато е
изготвен констатиращият акт. Връчването е удостоверено в Разписка,
инкорпорирана в самия документ – надлежно датирана и подписана от
нарушителя, като нарушителят не вписва в графата, касаеща възражения че
има такива против констатациите в Акта. Свидетелите П.Т. и К.К. са
категорични, че в процедурата по съставяне на АУАН не е имало
осъществени принудителни действия от тяхна страна спрямо жалбоподателя.
Срещу АУАН в законоустановения 3-дневен срок постъпва
Възражение, в което са изложени идентични такива, каквито има и в Жалбата,
по повод на която е образувано настоящото производство.
Във връзка с посоченото Възражение е изготвено Становище от
юрисконсулт на АНО, в което е посочено, че Възражението следва да се
остави без уважение, тъй като административното нарушение е безспорно
установено.
Постъпва и Допълнително възражение, в което са изложени
5
идентични такива, каквито има и в Жалбата, по повод на която е образувано
настоящото производство и във Възражението, посочено в предходния абзац.
Въз основа на посочения АУАН, на 07.12.2021 година Заместник-
Директорът на Териториална дирекция Митница Бургас в качеството на
наказващ орган с делегирана компетентност, издава обжалваното НП №
2370/2021, с което налага на жалбоподателя Б.З.К., административно
наказание „Глоба” в размер 320 лв., представляваща една пета от стойността
на недекларираните изделия от сребро, на основание чл. 18, ал. 2, вр.чл. 14а,
ал. 1 от ВЗ за извършеното нарушение на чл. 14а, ал. 1 от ВЗ, вр.чл. 5, ал. 1 и
чл. 9, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № Н-1 от 01.02.2012 година на МФ, тъй като
извършеното деяние не представлява престъпление. Също така предметът на
нарушението - недекларираните сребърни изделия, подробно
индивидуализирани по брой, вид, проба и грамаж в обстоятелствената част на
НП, е постановено да бъдат върнати на жалбоподателя. Обжалваното НП е
редовно връчено на жалбоподателя по пощата на дата 14.01.2022 година.
Известието за доставяне, надлежно оформено - датирано и подписано, се
намира в кориците на делото. Възражения относно начина и формата на
връчване на НП не се противопоставят в настоящото съдебно производство.
Приетата – приложена по преписката Заповед № ЗАМ – 1082/32-
246789 от 02.08.2021 година на Директора на Агенция „Митници” доказва
материалната компетентност на АНО по отношение на Заместник-Директора
на Териториална дирекция Митница Бургас. С цитирана Заповед,
наказващият орган по закон - Директорът на Агенция „Митници” делегира
правомощията да издават НП за валутни нарушения по ВЗ въз основа на
актове, съставени от митническите органи, на Заместник-Директорите на
Териториалните дирекции съобразно териториалната си компетентност.
Служебно известно е и персоналното заемане на тази длъжност от издателя на
процесното НП. Т.е. Заместник-Директорът на Териториална дирекция
Митница Бургас се явява носител на санкционна власт, делегирана му в
длъжностно качество (заемана длъжност) от наказващия орган по закон
съгласно чл. 18, ал. 13 от ВЗ – Директорът на Агенция „Митници” по
надлежния ред с индивидуален административен акт - Заповед.
По делото са налични доказателства, удостоверяващи влошеното
здравословно състояния на жалбоподателя.
6
Така изложената фактическа обстановка, приета за установена от
Съда, кореспондира изцяло с изложената в Акта и възприетата от АНО в НП.
Същата, Съдът изведе въз основа на съвкупен анализ на доказателствения
материал, събран в хода на настоящото производство. Както писмените, така
и гласните доказателства са относими към релевантните по делото факти и се
кредитираха за достоверни. Свидетелските показания на разпитаните по
делото митнически служители – свидетелите П. Т. Т., К. Ст. К. и Ст. Т. В., са
напълно безпротиворечиви, с еднопосочна насоченост и взаимно допълващи
се, изцяло кореспондират и се подкрепят от съдържанието на писмените
доказателствени източници, находящи се в АНП и приобщени по надлежния
процесуален ред в хода на съдебното дирене (чл. 283 от НПК, вр.чл. 84 от
ЗАНН). Също така са логични, последователни и изчерпателни с ясна
конкретика за фактите и обстоятелствата, за които свидетелстват. Не се
установява първите двама от свидетелите – митнически служители, да имат
личностно отношение към жалбоподателя, което да ги провокира да съставят
АУАН. Съдът възприема свидетелските показания на тримата свидетели –
митнически служители, изцяло за обективно верни и ги кредитира с доверие,
считайки ги за добросъвестно дадени и непредубени. Основания за критика
на показанията на свидетелите Т., К. и В. не се намериха, а единствено поради
служебното им качество - служители на Агенция „Митници”, в този смисъл и
тяхната служебна зависимост и отношения на пряка подчиненост спрямо
АНО, не е достатъчно за да обоснове заинтересованост от тяхна страна, от
тук и превратно или недостоверно пресъздаване на обстоятелствата от
конкретната митническа проверка и случилите се събития, които
възпроизвеждат в показанията си. И това е така предвид липсата на
противоречия – вътрешни и помежду им, от друга страна те не се
компрометират и при съотнасяне и с останалите доказателствени източници –
писмените такива, нито пък се опровергават с насрещни доказателства,
ангажирани от страна на жалбоподателя. Точно обратното, свидетелските
показания на посочените трима свидетели са в цялостна корелация и напълно
убедително се подкрепят от фактическите обстоятелства, съдържими се в
писмените доказателства от АНП. Ето защо, според Съда показанията и на
тримата свидетели не са и не се считат за насочени към прикриване на
обективната истина по делото. По своя доказателствен ефект и стойност, така
обсъдените и оценени с кредит на доверие гласни доказателства са пряко
7
относими към изпълнителното деяние на процесното нарушение и неговото
авторство, времето и мястото на осъществяването му, като потвърждават
фактическото му извършване от жалбоподателя Б.З.К., с оглед установените
факти на влизането му в страната, идвайки от Република Турция,
извършването на митническа проверка и намирането на конкретното
количество сребърни изделия, поставени в джобовете на якето му, както и за
бездействието от страна на жалбоподателя, изразено с дадения отрицателен
отговор във връзка с декларирането. От тук и изводим като доказан
отрицателният факт на недекларирането на тези носени стоки от Б.З.К..
С правна преценка за достоверност, Съдът изцяло кредитира и
писмените доказателства, приложени в АНП, приобщени по реда на чл. 283
от НПК, вр.чл.84 от ЗАНН, които не се оспориха в съдебно заседание от
която и да е от страните в процеса. Същите се цениха изцяло по
съдържанието си спрямо възпроизведените в тях факти, респ. автентични по
признак – авторство. Съдът при постановяване на Съдебния си акт взе
предвид и представените от страна на жалбоподателя писмени доказателства,
свързани със здравословното му състояние.
С доверие се възприе и Заключението по извършената Оценителна –
ювелирна експертиза, т.е. комплексна такава, назначена във фазата, развила
се пред АНО, въз основа на която се установява вида на стоките - предмет на
нарушението - изделия от благороден метал: сребро, както и тяхната парична
равностойност – в общ размер 1 600 лв. Същата е приобщена към
доказателствения материал, в хода на съдебното производство. Доколкото
изготвилият я експерт – В.Д. е включена в Списъка на специалистите,
утвърдени за вещи лица от комисията по чл. 401 от Закона за съдебната власт
за съдебния район на Окръжен съд - Хасково и Административен съд –
Хасково, публикуван в Държавен вестник, за 2021 година, същата безспорно
има качеството на вещо лице по смисъла на Наредба № 2 от 29.06.2015
година за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица на
Министерството на правосъдието и няма основание за каквото и да е
съмнение относно нейната квалификация на специалист, респ. и на
правоспособността ѝ, с която и е регистрирана в указания Списък. Видно от
последния, тя е включена в клас 11.„Други съдебни експертизи” –
външнотърговски сделки с благородни метали и скъпоценни камъни,
изкупуване, изработка, преработка, ремонт и продажба на такива изделия. С
8
тези съображения, Съдът приема експертизата за извършена от вещото лице –
специалист с необходимата квалификация и знания, липсват индиции за
предубеденост, а от формална страна изготвеното писмено Заключение
обективира необходимите данни, ползвани за оценката и фактическите
констатации, поради което се явява обосновано и аргументирано, в
съответствие и кореспондиращо с фактите по делото и останалите
доказателства, с оглед което не възникват каквито и да е съмнения за
неговата правилност. Липсват и обратни доказателства, опровергаващи
констатациите и Заключението на вещото лице, поради това Съдът намира за
обоснована и правилна Оценителната експертиза и ползва същата при
формирането на фактическите и правните си изводи. Заключението на вещото
лице е пестеливо откъм мотивировка, но все таки съдържа необходимите
минимум реквизити, позволяващи индивидуализацията на експертизата по
вид и предмет, респ. изследваните обекти, както и самоличността на вещото
лице и неговата квалификация. Също така то съдържа обективирано ясно и
точно Заключение с направени изводи по поставената задача, последната и
цитирана в него. Поради това, Съдът приема за формално спазени правилата
и изискванията към този доказателствен способ - експертиза, съгласно
субсидиарно приложимите в настоящото административнонаказателно
производство процесуални разпоредби на НПК – чл. 144 и сл. до чл. 154 от
НПК, съответно даденото с нея експертно Заключение се явява валидно и
годно като доказателствено средство и същото се кредитира, тъй като и е
надлежният способ за оценяването на конкретните стоки и установяването на
тяхната парична равностойност, с оглед вида им на изделия от сребро –
благороден метал, обуславящо необходимост от специални знания и умения с
каквито органът не разполага. Вярно е, че във фазата на
административнонаказателното производство, развила се пред контролния
орган и пред АНО, формално липсва нарочен акт за назначаването на тази
експертиза и поименното определяне на вещото лице, както и формулиране
на задачите към него, каквото изискване е предвидено в чл. 145, вр.чл. 144 от
НПК, а досежно съдържанието на експертното Заключение – предписания са
установени в чл. 152 от НПК; но прилагането на тези разпоредби е само
съответно в административнонаказателното производството, развиващо се по
правилата на ЗАНН, а такова е и настоящото, като това е предпоставено от
неговия характер. По дефиниция производството по ЗАНН е по-опростено,
9
макар и състезателно, като типични за него са и процесуалната бързина и
експедитивност за реализиране на административнонаказателната
отговорност (аргумент от установените процесуални срокове), поради което
несъвместимо с този основен негов принцип, в частност, би било директното
обвързване и стриктно формално следване, с изпълнение всички процесуални
изисквания, установени в нормите на НПК. Ето защо, няма как да се изисква,
в случай на необходимост от извършване на експертиза, същата да се
назначава с нарочен, отделен акт от органа, осъществяващ процесуалните
действия по съставяне на АУАН. В този смисъл достатъчно е реално,
фактически да е осигурено вещо лице с необходимата специалност, знания,
квалификация и опит, позволяващи му да даде Заключение по поставената
задача, релевантна за изясняване на определени факти и обстоятелства,
установяването на които да се изисква във връзка с реализиране на
административнонаказателната отговорност, относимо към извършването на
съставомерно деяние, преценката на неговата обществена опасност и/или
наказването – определяне размера на Глобата или нейната индивидуализация
- изобщо в установените параметри от закона. В случая, всички тези минимум
изисквания досежно експертизата и участието на вещото лице, съответно и
съдържанието на експертното Заключение са спазени според Съда в
контекста на изложените до тук правни аргументи. Ето защо, решаващият
Съдебен състав даде вяра като възприе и изцяло кредитира експертното
Заключение, изготвено в административната фаза на производството, за
определяне вида и пазарната/парична стойност на сребърните изделия -
предмет на процесното нарушение.
Както вече бе посочено, НПК се прилага субсидиарно в
административнонаказателното производство. Казаното се отнася и до
доказателствения способ – обиск, уреден в раздел V, чл. 164 от НПК.
Достатъчно е реално фактически да е извършен обиска, необходим за
изясняване на фактите и обстоятелствата, установяването на които да се
изисква във връзка с реализиране на административнонаказателна
отговорност на нарушителя, относима към извършването на съставомерно
деяние, преценката на неговата обществена опасност и/или наказването –
определяне размера на Глобата или нейната индивидуализация - изобщо в
установените параметри от закона. В случая, всички тези минимум
изисквания досежно обиска са спазени според Съда в контекста на
10
изложеното. Обискът е извършен от лице от същия пол – свидетеля К. Ст. К. в
присъствие на лице също от мъжки пол – С.В.. Казано по друг начин -
разпоредбата на чл. 16, ал. 1, т. 10 от ЗМ дава право на митническите
служители да извършват личен преглед и изземвания на стоки и валутни
ценности, които са били или е трябвало да бъдат обект на митнически надзор
и контрол, при спазване разпоредбите на НПК. В случая обаче е приложен
специалният ред за личен преглед и задържане на благородни метали -
предмет на нарушението, предвиден в чл. 266, ал. 3 от ЗМ, който не изисква
предварително разрешение на Съд за извършване на тези действия, нито
последващо одобрение по отношение на съставения Протокол, нито
присъствие на поемни лица при извършването на такива действия и който
специален ред дерогира общият такъв, предвиден в НПК. Предаването на
благородните метали от санкционираното лице с Разписка е годен и допустим
процесуален способ за приобщаване към доказателствения материал на
среброто - предмет на нарушението.
Като прецени така установената фактическа обстановка с оглед
нормативните актове, регламентиращи процесните отношения, при
цялостната служебна проверка на акта, при условията на чл. 84 от ЗАНН,
вр.чл. 14, ал. 1 и ал. 2 от НПК и във връзка със становищата на
страните, настоящият състав на Свиленградски районен съд, достигна до
следните правни изводи:
Жалбата е неоснователна в частта , касаеща НП по пункт 1 и
недопустима в частта ѝ, касаеща пункт 2 от НП.
ПО ДОПУСТИМОСТТА НА ЖАЛБАТА
Жалбата, касаеща НП в частта по пункт 1 е с правно основание чл.
59, ал. 1 от ЗАНН и е допустима – подадена е в преклузивния срок по ал. 2 на
посочения текст видно от датата на депозирането в Регистратурата на
Районен съд – Свиленград, от надлежно легитимирано за това действие лице
(срещу, което е издадено атакуваното НП) – лично нарушителят, при наличие
на правен интерес от обжалване и пред местно (по местоизвършване на
твърдяното нарушение) и родово (по аргумент от чл. 59, ал. 1 от ЗАНН)
компетентния Свиленградски районен съд. Ето защо същата е проявила своя
11
суспензивен (спиращ изпълнението на НП – аргумент от чл. 64, б. „б” от
ЗАНН) и девулативен (сезиращ Съда – чл. 59, ал. 1 от ЗАНН) ефект.
ПО ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ПРОЦЕСУАЛНИЯ ЗАКОН
Обжалваното НП и АУАН, въз основа на който е издадено, са
законосъобразни от формална, процесуалноправна страна, като Съдът
достигна до тези изводи след служебна проверка на съдържанието и
материалите от приложената АНП. Не се констатираха недостатъци на
актовете.
Извършвайки проверка за процесуалноправната законосъобразност на
атакуваното НП, включително и по отношение на АУАН, въз основа на който
е издадено, съобразно правомощията си, Съдът не констатира наличие на
съществени процесуални нарушения, представляващи формални
предпоставки за отмяната му. Административнонаказателната отговорност на
Б.К. е ангажирана в напълно редовно учредено и развило се производство по
установяване на нарушението и издаване на НП. За пълнота на настоящото
изложение следва да се посочи следното: разпоредбата на чл. 52, ал. 4 от
ЗАНН сочи, че преди да се произнесе по преписката, наказващият орган
проверява Акта с оглед на неговата законосъобразност и обоснованост и
преценява възраженията и събраните доказателства, а когато е необходимо,
извършва и разследване на спорните обстоятелства като разследването може
да бъде възложено и на други длъжностни лица от същото ведомство. Видно
е, че АНО е изпълнил задълженията си относно преценка на възраженията и
събраните доказателства, и изясняване на спорните факти и обстоятелства във
връзка с Възражението на жалбоподателя - изготвено е било Становище от
10.11.2021 година от юрисконсулт Джунейед Муса относно съставения
АУАН, в което е посочено, че наведените възражения са неоснователни.
Следва също да се отбележи, че при издаване на НП, АНО е обвързан от
разпоредбата на чл. 57 от ЗАНН относно съдържанието му и няма задължение
да се произнася изрично, в самото НП, по направените възражения; т.е.
самото обсъждане от страна на АНО на възраженията не е задължително да
съставлява реквизит на издаденото от него НП. В посочения смисъл е
Решение от 29.04.2014 година, постановено по КАНД № 111/2014 година на
12
Административен съд – Хасково, докладчик Съдията Теодора Точкова.
Независимо от изложеното АНО изрично се е произнесъл по основателността
на Възражението в НП; посочил е и защо не коментира Допълнителното
възражение – подадено е извън срока.
НП, както и АУАН са издадени от компетентни органи съгласно чл.
37, ал. 1, б. „б” от ЗАНН, вр.чл. 18, ал. 13 от ВЗ, вр.§ 1, т. 9 от
Допълнителната разпоредба (ДР) на ЗМ и чл. 47, ал. 1, б. „а”, вр.ал. 2 от
ЗАНН, вр.чл. 18, ал. 13 от ВЗ. Актовете, с които се установяват нарушенията
по този закон (ВЗ), се съставят от митническите органи. В процесния казус е
установено, а и не е спорно между страните, че към 07.11.2021 година
актосъставителят К. Ст. К. е заемал длъжността „Инспектор в Териториална
дирекция Митница Бургас при Агенция „Митници””, т.е. бил е митнически
орган. В тази насока е и изявлението на свидетеля К., направено в открито
съдебно заседание, проведено на 24.02.2022 година. Лицето, подписало НП –
Стефан Николов Марашев, заема към момента на издаването му длъжността
„Заместник-Директор на Териториална дирекция Митница Бургас” и
деянието е извършено в зоната на отговорност на Териториална дирекция
Митница Бургас.
НП, както и АУАН са издадени в надлежната форма, по съответния
ред и имат необходимото съдържание и реквизити, съгласно изискванията на
чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН (в редакцията на нормите, действаща към датата на
съставянето, респ. издаването на документите). Словно материализираното
описание на деянието и обстоятелствата при извършването му е достатъчно
конкретно, точно и изчерпателно, поради което позволява безспорната му
индивидуализация като валутно нарушение във фактически състав с правна
квалификация - чл. 18, ал. 2, вр.чл. 14а, ал. 1 от ВЗ, вр.чл. 5, ал. 1 и чл. 9, ал. 1
и ал. 2 от Наредба № Н-1 от 01.02.2012 година на МФ, каквато е и дадената в
АУАН и НП, при ясно указани формата на изпълнителното деяние и неговия
механизъм – неизпълнение на задължението за писмено деклариране на
изделия от благородни метали – сребърни кюлчета, над допустимите
количества, пренесени през границата от трета за Европейския съюз (ЕС)
страна. Същевременно изложените фактически обстоятелства кореспондират
изцяло и съответстват на обективните елементи, очертани в хипотезата и
диспозицията на правните норми от цитираните нормативни актове, които
очертават правната уредба на действащия валутен режим и контрол, а
13
цитираните конкретни разпоредби, установяват пряко задължението за
деклариране на носени през границата изделия от благородни метали. Ето
защо, според Съда, както в АУАН, така и в обстоятелствената част на НП,
между които е налице пълно фактическо и правно единство, органите -
контролният, респ. и АНО, са дали фактическо описание на нарушението,
което се явява изчерпателно и удовлетворява законодателното изискване по
чл. 42, т. 4 (в редакцията на нормата към датата на съставяне на АУАН) и по
чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Същевременно, дадена е правилната - вярна правна
квалификация, съответстваща на словесното фактическо описание на
нарушението и правилно са посочени текстовете от ВЗ и Наредба № Н-1 от
01.02.2012 година на МФ, приложими към неизпълнение задължението за
писмено деклариране на изделия от благородни метали, които се пренасят
през границата.
Фактът, че при посочване на нарушената правната норма,
наказващият орган не е доуточнил текста (не е посочил конкретната
хипотеза), не води до различни правни изводи, тъй като този подход не засяга
правото на защита на наказаното лице, защото в НП се съдържат конкретните
факти по случая (кога, къде, кой, при какви обстоятелства, какво е
извършило). Т.е. налице е пълно съответствие между описанието на
нарушението от фактическа страна и законовата разпоредба, която е била
нарушена, а приложената от АНО санкционна норма съответства на
установеното нарушение – констатираното нарушение е достатъчно точно
описано в НП и не е налице неяснота, която по някакъв начин да е ограничила
правото на защита на лицето, поради което не се е стигнало до неразбиране от
страна на същото за какво го санкционират, съответно не е нарушено по
никакъв начин правото на лицето да организира и осъществи защитата си в
пълен обем.
Действително в АУАН не е посочено ЕГН на свидетеля Т. съгласно
нормата, действаща към датата на деянието, респ. съставяне на АУАН, но
този реквизит следва да е наличен в Акта с оглед идентификацията и
конкретизацията на посоченото лице. Предвид факта, че са посочени
коректно, точно и ясно трите имена, както адреса по местоработата , е
налице пълно индивидуализиране на посоченото лице и не е наличен проблем
с нейната индивидуализация, т.е. с нейната самоличност, респ. призоваването
14