Р Е Ш Е Н И Е №
В името
на народа
гр. Кърджали, 27.04.2023
г.
Административен съд - Кърджали, в публично съдебно
заседание на четвърти април две хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА
При секретаря Павлина
Петрова
Като разгледа докладваното от съдия Божкова
Административно дело № 103/ 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по чл. 118, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване ( КСО).
Делото е
образувано по жалба на С.Х.М. от ***, чрез пълномощник, срещу Решение №
2153-08-64/ 20.02.2023 г. на „За“ директор на ТП на НОИ – Кърджали, с което е
отхвърлена жалбата на лицето срещу Разпореждане № 2113-08-1758#9/
11.01.2023 г. на ръководител
„Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ – Кърджали, с което не е зачетен за
действителен осигурителен стаж периода от 11.08.1991
г. до 11.08.1994 година, когато
лицето е било в майчинство и е отказано отпускането на ЛПОСВ по чл. 68, ал.3 от КСО.
Изложени са
съображения за неправилност и незаконосъобразност на оспорения административен
акт, като постановен в противоречие с материалния закон и при съществени
нарушения на административнопроизводствените правила.
Оспорва се извода на директора на ТП на НОИ – Кърджали, че времето, през което жалбоподателката е отглеждала малко дете като неработеща
майка, не следва да се зачита за „действителен стаж“. Искането е да се отмени
оспорения административен акт. Претендира се присъждане на деловодни разноски.
В съдебно заседание, редовно призована, не се явява и не се представлява. В
писмено становище на пълномощник поддържа жалбата. Претендира присъждане на
деловодни разноски.
Ответникът
– Директор на ТП на НОИ – Кърджали, чрез процесуален представител, оспорва
жалбата като неоснователна и моли за отхвърлянето й. Твърди се, като аргумент
за незачитане за действителен стаж периода на майчинство на неработеща майка,
изменението на §1, ал. 1, т. 12 от ДР на КСО, направено със ЗДКСО, в сила от
29.01.2023 г., включващо в дефиницията за действителен стаж периодите на
наборна военна служба и незаконна репресия, но не и периода на майчинство на
неработеща майка.
Настоящият
състав на АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима като подадена в
предвидения в чл. 118, ал. 1 от КСО 14-дневен срок и от лице, което е засегнато
от обжалвания административен акт.
При
извършена проверка на събраните по делото доказателства, съдът приема за
установена следната фактическа обстановка:
Със
заявление, вх. № 2113-08-1758/ 30.09.2022 г. С.М. поискала отпускане на лична
пенсия за осигурителен стаж и възраст (ЛПОСВ) по чл. 68, ал. 3 от КСО, като приложила
изискуемите документи.
С Разпореждане
№ 2113-08-1758#9/ 11.01.2023 г. на ръководител "ПО" в ТП на НОИ –
Кърджали е отказано отпускане на поисканата ЛПОСВ. Съгласно мотивите в този административен
акт, лицата които за 2022 г. нямат изискуемия се осигурителен стаж по чл.
68, ал. 2 от КСО от
36 г. и 2 м. за жените, придобиват право
на пенсия за ОСВ при навършена възраст 66 години и 10 месеца и най-малко 15
години действителен осигурителен стаж съгласно разпоредбата на чл.
68, ал. 3 от КСО.
Периодът на майчинство, с продължителност 03 г. 00 м. и 00 дни въпреки, че се зачита за осигурителен стаж, не следва
да се зачита за действителен осигурителен стаж по смисъла на § 1,
ал. 1, т. 12 от ДРКСО. Поради
изложеното е прието, че С.М. няма 15 години действителен осигурителен стаж и на
основание чл. 68, ал. 3 от КСО е отказано отпускане на ЛПОСВ.
В
разпореждането на ръководител "ПО" в ТП на НОИ – Кърджали е прието,
че осигурителният стаж на лицето е както следва: II-ра категория – 00 год. 09 мес. 27
дни; III-та категория – 15 г. 07 мес. 28 дни.
Действителен осигурителен стаж – 13 г. 05 мес. 25
дни. Навършена възраст към 30.09.2022 г. – 67 г. 06 мес.
16 дни.
По жалба на С.М.
срещу разпореждане на началник-отдел "ПО" в ТП на НОИ – Кърджали е
издадено оспореното в настоящото производство решение на директора на ТП на НОИ
– Кърджали, с което е отхвърлена, като неоснователна, жалбата на С.М. срещу
разпореждане № 2113-08-1758#9 / 11.01.2023 г. на ръководител "Пенсионно
осигуряване" в ТП на НОИ – Кърджали като неоснователна. В мотивите на
обжалваното решение на директора на ТП на НОИ – Кърджали е прието, че следва да
се прави разлика между "осигурителен стаж" и " действителен
осигурителен стаж" по смисъла на § 1, ал. 1, т. 12 от ДРКСО. Посочено е, че
времето, което се зачита за осигурителен стаж е регламентирано в чл.
9 от КСО,
като от съдържанието на тази норма е видно, че като осигурителен стаж се зачита
както времето, през което лицата са упражнявали трудова дейност, за която са
подлежали на осигуряване, независимо от вида на осигуряването, така и
определени периоди, в които лицата не са упражнявали трудова дейност, но по
силата на закона са подлежали на осигуряването, а дори и отделни хипотези, в
които за съответните периоди не се дължат осигурителни вноски. В решението на
директора на ТП на НОИ – Кърджали е прието, че осигурителният стаж обхваща
както същински такъв, така и периоди, приравнени по силата на закона на
същински осигурителен стаж. Действителният стаж обхваща единствено периоди, в
които лицата са извършвали трудова дейност, за която са били осигурени за
инвалидност, старост и смърт. Действителният стаж не включва в себе си
останалите периоди, в които лицата не са работили, но по силата на закона им се
признава осигурителен стаж. Поради изложените съображения е направен извод, че
не може да се зачете за действителен стаж: периода на наборна или мирновременна
алтернативна служба; времето, през което неработеща майка е гледала дете до
3-годишна възраст; времето, през което лицето е получавало обезщетение за
безработица; времето, през което лицето е било незаконно репресирано; времето,
за което са внесени осигурителни вноски по реда на чл.
9а, ал. 1 и 2 от КСО
и по реда на отменените от 01.01.2011 г. ал. 2 и 3 на § 9 от ПЗР на
КСО и
др. В оспореното решение са изложени мотиви относно незачитане за осигурителен
стаж на времето от 11.08.1991 г. до 11.08.1994 г., с продължителност 03 г. 00
м. 00 дни, през което жалбоподателката е била в
майчинство. В оспорения административен акт е прието за правилно твърдението в
жалбата срещу разпореждане на ръководител "ПО", че периодите на
отглеждане на дете от С.М. като неработеща майка, следва да се зачетат за
осигурителен стаж съобразно чл. 9, ал. 7 от КСО, но, поради
посочените съображения, не може да се приеме, че той представлява
"действителен стаж" по смисъла на § 1, ал. 1, т. 12 от ДРКСО.
В решението
на директора на ТП на НОИ – Кърджали е посочено, че продължителността на
действителния стаж на С.М. е определена като от осигурителния стаж без
превръщане, за който е прието, че е в размер на 16 г. 05 м. 25 дни се извади периода на майчинство с
обща продължителност от 03 г. 00 мес. 00 дни, за да
се получи 13 г. 05 м. 25 дни
"действителен стаж".
При така
установената фактическа обстановка съдът приема, че жалбата е основателна.
Оспореното
решение е издадено от компетентен орган, изпълняващ функциите на директор на ТП
на НОИ – Кърджали съгласно Заповед № 1015-08-13/ 27.01.2020 г. на директора на
ТП на НОИ – Кърджали и Заповед № 3756/ 15.02.2023 г. на подуправителя на НОИ- София, от която се установява, че на С.
Я. е разрешен 1 работен ден платен отпуск за 2022 година, от 29.08.2023 г. до
20.02.2023 г. до 20.02.2023 г. Обжалваният акт е издаден в предвидената от
закона писмена форма и съдържа мотиви за издаването си, но е постановен в
противоречие с материалноправните норми.
Съгласно
посоченото фактическо основание в оспореното решение, жалбоподателката
не отговаря на едно от кумулативните изисквания в разпоредбата на чл.
68, ал. 3 от КСО –
да има 15 години действителен осигурителен стаж.
Спорният
въпрос между страните е следва ли да се зачете за действителен осигурителен
стаж периода, през който жалбоподателката е била в
майчинство, като неработеща майка. Като е взел предвид представените писмени
документи административният орган е зачел общ осигурителен стаж без превръщане
от 16 г. 05 м. 25 дни. За действителен стаж е зачетен 13 г. 05 м. 25 дни. Не е
взет предвид период от 03 г. 00 м. и 00 дни, през който С.М., като неработеща
майка е отглеждала третото си дете. Около това е съсредоточен и спора между
страните по делото.
Съгласно §
9, ал. 1 от ПЗР на КСО
времето, което се зачита за трудов стаж и за трудов стаж при пенсиониране,
положен до 31 декември 1999 г. съгласно действащите дотогава разпоредби, се
признава за осигурителен стаж по този кодекс.
От приложен
към административната преписка Опис на осигурителен стаж на С.М. се установява
периода, през който жалбоподателката е била в
майчинство за трето дете. Това обстоятелство не е спорно по делото, като е
възприето и от административният орган в издадения административен акт.
В настоящия
случай спорен е въпросът относно признаване на действителен стаж за периода: 11.08.1991
г. до 11.08.1994 година с обща продължителност 03 години 00 месеца и 00 дни за трето
дете, през което жалбоподателката е била в
майчинство, поради което на основание § 9, ал. 1 от ПЗР на КСО неговата
действителност следва да се прецени съобразно действалите разпоредби до
31.12.1999 г. Приложимата материалноправна разпоредба
за процесния период е нормата на чл.
80 от Правилник за прилагане на Закона за пенсиите (отм.); , която през
целия период на действието си не е изменяна и е гласяла, че за трудов стаж по
смисъла на Закона за пенсиите (отм.), се зачита и времето, прекарано
законно в установения платен и неплатен отпуск, който се признава по Кодекса
на труда.
Съгласно чл. 354, т. 6 от Кодекса на труда (обн. ДВ, бр 27 от 1986 г., в сила за спорния период), за трудов стаж
се признава и времето, през което не е съществувало трудово правоотношение,
когато майката или осиновителката се грижи за отглеждане на дете до навършване
на 3-годишна възраст. Към процесния период е действал
и Указ за насърчаване на раждаемостта (отм.), като в чл. 3ж, ал. 2 от същия е
предвидено, на майките и осиновителките, които не работят по трудово
правоотношение, времето, до навършване на 3-годишна възраст на детето, се
зачита за трудов стаж. По делото не
съществува спор, че през процесния период жалбоподателката не е работеща майка.
При сега
действащата уредба съгласно нормата на чл. 9, ал. 2, т. 1 и т. 2 от КСО за осигурителен стаж, без да се правят осигурителни вноски, се зачита
и времето на платен и неплатен отпуск за отглеждане на дете и за бременност и
раждане, а според чл. 9, ал. 7 от КСО, за осигурителен стаж при пенсиониране се
зачита времето, през което неработеща майка е гледала дете до 3-годишна възраст.
В горния смисъл е и разпоредбата на чл. 38, ал. 3, т. 6 от
Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж ( НПОС), която гласи, че за
осигурителен стаж се зачита и изчислява времето на отпуските за бременност,
раждане и отглеждане на дете в размерите, определени от КТ – изцяло, независимо
от продължителността на работното време. Очевидно е, че при общественото осигуряване
при майчинство и преди и сега законотворецът не прави разлика между жените,
които не работят, защото са майки на малки деца, и другите жени, които полагат
труд и са осигурени за този риск, вкл. и в хипотезите на чл.
68, ал. 1-3 от КСО. Ето защо и в § 9, ал. 1 от ПЗР на КСО изрично
законодателят регламентира, че времето, което се зачита за трудов стаж и за
трудов стаж при пенсиониране, положен до 31 декември 1999 г. съгласно
действащите дотогава разпоредби, се признава за осигурителен стаж по този
кодекс.
Следователно и при двата пенсионни режима по отменения ЗП, и по сега действащия
КСО отпускът по майчинство (или майчинството) се зачита за трудов стаж и за
трудов стаж при пенсиониране, респективно осигурителен стаж при пенсиониране и
това не е в зависимост от обстоятелството дали жената-майка е била работеща или
неработеща. Това право е признато към процесния
период и за "неработещата майка", поради което липсва правно
основание за позоваване от страна на административният орган на нормата на § 1,
ал. 1, т. 12 от ДР на КСО. Законодателят не е имал за цел да отпадане правото на
зачитане отпуска на майчинство (майчинството) за трудов и осигурителен стаж,
поради което неправилно и незаконосъобразно пенсионният орган отказва на основание
§ 1, т. 12 от ДР на КСО
да признае процесния период за действителен
осигурителен стаж. Незачитането на времето на майчинството като действителен
осигурителен стаж противоречи и на чл. 17 и 47 от Конституцията, регламентиращи
закрила на майчинството и равенство на майките относно трудови и осигурителни
права, като съображения как следва да се тълкуват тези текстове са изложени в
решение № 2 от 4.04.2006 г. по конституционно дело № 9/2005 г. на
Конституционния съд на Република България.
Не може да
бъде споделен довода на пълномощника на ответника, че ако законодателят считаше
майчинството на неработеща майка за действителен стаж, същото е следвало да
бъде включено в допълнението на разпоредбата на § 1, ал.1, т.12 от ДР на КСО,
направено със Закона за допълнение на Кодекса за социално осигуряване (обн., ДВ, бр. 8 от 2023 г., в сила от 29.01.2023 г.). С
направеното изменение на посочената норма, даваща дефиницията на понятието
„действителен стаж“, същата се привежда в съответствие с трайната и безпротиворечива съдебна практика, че периодите на наборна
военна служба (мирновременна алтернативна служба) и периода на претърпяна
незаконна репресия, следва да се зачитат за действителен осигурителен стаж при
пенсиониране в хипотезата на чл. 68, ал. 3 от КСО. Подобна съдебна практика
обаче е налице и по отношение на периода на майчинство на неработещите майки,
което означава, че се касае по-скоро за законодателен пропуск от страна при
изменението на горепосочената разпоредба, което не следва да бъде тълкувано в
обратна насока, а именно, че с невключването на майчинството на неработещите
майки в направеното допълнение, този период се изключва като действителен
осигурителен стаж при пенсиониране при условията на чл. 68, ал. 3 от КСО.
След като
времето на майчинство за процесния период се зачита
за трудов такъв и е положен до 31.12.1999 г. при действието на нормата на чл.
80 от ППЗП (отм.), то с оглед разпоредбата на § 9, ал. 1 КСО, същият следва да
бъде признат за действителен осигурителен стаж по смисъла на § 1, т. 12 от
ДРКСО.
При така
установените факти се явява неправилен извода в оспореното решение на директора
на ТП на НОИ – Кърджали, че жалбоподателката не
отговаря на кумулативното изискване в разпоредбата на чл.
68, ал. 3 от КСО
– да има действителен стаж от 15 години.
В обжалвания
административен акт е установено, че действителният осигурителен стаж на С.М. е
13 г. 05 мес. 25 дни, от който е приспаднат периода
на майчинство от 03 г. 00м. 00д. При прибавяне на този период от 03г. 00м. 00д.
към действителния стаж от 13 г. 05 мес. 25 дни, се получава
действителен стаж 16 г. 05 мес. 25 дни. Към датата на
подаване на заявлението за отпускане на ЛПОСВ С.М. е имала навършена възраст от
67 г. 06 м. 16 дни ( посочено в
разпореждане на ръководител "ПО" в ТП на НОИ – Кърджали, както и
решение на директора на ТП на НОИ – Кърджали). Изискуемата възраст за отпускане
на ЛПОСВ по чл. 68, ал. 3 от КСО, от 01.01.2022 г.
( когато е подадено заявление за отпускане на ЛПОСВ) е била 66 години и 10
месеца съгласно чл. 15, ал. 3, т. 7 от НПОС. Следователно, към датата на подаване
на заявлението за отпускане на ЛПОСВ по чл. 68, ал. 3 от КСО, жалбоподателката
е отговаряла на изискванията за навършена възраст и действителен осигурителен
стаж, поради което отпускането на ЛПОСВ по чл. 68, ал. 3 от КСО неправилно е било
отказано. От изложеното следва, че жалбата е основателна и следва да се уважи,
като се отмени оспореното решение на директора на ТП на НОИ – Кърджали и
потвърденото с него разпореждане на ръководител "ПО" в ТП на НОИ –
Кърджали.
При този
изход на спора е основателно своевременно заявеното искане на жалбоподателката за присъждане на деловодни разноски.
Доказани са направени разходи в размер на 500 лв., представляващи реално
заплатено адвокатско възнаграждение по ДПЗС. На основание чл.143, ал.1 от АПК
ТП на НОИ – Кърджали следва да бъде осъдено да възстанови направените от жалбоподателката деловодни разноски в размер на 500 лв.
Водим от
горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2-ро АС – Кърджали
Р Е Ш И:
Отменя Решение № 2153-08-64/ 20.02.2023 г. на „За“ директор
на ТП на НОИ – Кърджали, с което е отхвърлена жалбата на С.Х.М. срещу
Разпореждане № 2113-08-1758#9/ 11.01.2023 г. на ръководител „Пенсионно
осигуряване“ в ТП на НОИ – Кърджали.
Изпраща преписката на ръководител "
Пенсионно осигуряване" в ТП на НОИ – Кърджали за ново произнасяне по
заявление, вх. № 2113-08-1758/ 30.09.2023 г. на С.Х.М., при спазване на
дадените с настоящето решение указания по прилагането на закона.
Осъжда ТП на НОИ – Кърджали да заплати на С.Х.М.
с ЕГН ********** и адрес: ***, деловодни разноски в размер на 500 лв. (петстотин лева).
Решението
подлежи на обжалване, с касационна жалба, пред Върховния административен съд в
14-дневен срок от съобщението, че е изготвено.
Съдия: