Определение по дело №2532/2024 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 81
Дата: 3 януари 2025 г.
Съдия: Владимир Вълчев
Дело: 20247180702532
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2024 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 81

Пловдив, 03.01.2025 г.

Административният съд - Пловдив - XXVIII Състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

Като разгледа докладваното от съдия ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ административно дело № 20247180702532 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производство по чл.166, ал.4 от АПК, във вр. чл.73, ал.4 и чл.27, ал.2 от ЗУСЕФСУ.

Жалбоподателят О. С., със седалище и адрес на управление [населено място], [улица], ЕИК115816423, представляван от Кмет на Община обжалва Решение за налагане на финансова корекция с №03-РД/5005 от 17.09.2024г. на изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“, с което на жалбоподателя е определена финансова корекция в размер на 11169.46 лв с ДДС, представляващо 5% от стойността на ФП [рег. номер].13лева по договор №BG06RDNP001-7.008-0035-C01 от 04.12.2019г. във връзка със заявени за възстановяване разходи по договор за възлагане на обществена поръчка с предмет „ремонт на сграда за общественообслужващи дейности в [населено място], общ.Сопот с цел подобряване на енергийната и ефективност“, представляваща безвъзмездна финансова помощ по подмярка 7.2 „инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ по мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата и селските райони“ от ПРСР 2014-2020г..

С молба вх.№20512/10.12.2024г. е поискано спиране на допуснатото по силата на чл.27 ал.2 ЗУСЕФСУ предварително изпълнение на административният акт. Посочено е, че това би причинило на жалбоподателят и на гражданите на О. С. значителна и трудно поправима вреда. Обосновава се изскането с наличието на множество задължения на Община Сопот по сключени договори за финансов кредит, наличието на неправилно изразходвани обществени целеви средства в периода 2022-2023година, довели общинският бюджет до невъзможност да се разплаща по основни общински дейности. Посочва се и липсата на нецелеви финансови средства. Излагат се съображения и за неправомерно определяне на размера на финансовата корекция. Прилагат се писмени доказателства, вкл. и с молба вх.№21546 от 31.12.2024 година по опис на съда.

Ответникът Изпълнителен директор на ДФ Земеделие в подадено становище чрез процесуалния си представител юрк. Г. оспорва искането като неоснователно. Излага съображения за законосъобразност на допуснатото предварително изпълнение и липса на обективни предпоставки да се спре същото. Иска от съда да отхвърли молбата.

Съдът, като се запозна със становищата на страните, прие следното:

Искането за спиране на предварителното изпълнение е подадено от надлежна страна, в хода на неприключено съдебно производство, поради което е допустимо за разглеждане.

Разгледана по същество, молбата е основателна поради следните за това съображения:

Съгласно разпоредбата на чл.73, ал.4 от ЗУСЕФСУ, Решението по ал.1 (с което се налага финансова корекция) може да се оспорва пред съд по реда на АПК, като при съдебното оспорване се прилагат съответно разпоредбите на чл.27, ал.2 и 3 и ал.5 и 6. Съгласно чл.27, ал.2, изр.1 от ЗУСЕФСУ, оспорването на индивидуалните административни актове (какъвто е разглежданият спор) и на административните договори не спира тяхното изпълнение. С разпоредбата на чл.166, ал.4 от АПК е предвидена възможност за съда да спре допуснато предварително изпълнение на административен акт по силата на закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол на акта, и при наличието на условията по чл.166, ал.2 от АПК, а именно, ако допуснатото предварително изпълнение би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда, като изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства.

В случая, от страна на жалбоподателя са ангажирани достатъчно писмени доказателства, че допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на оспорения по делото акт, би му причинило значителна или трудно поправима вреда. С молба вх.№21546/31.12.2024г е представена справка № 6618 за просрочени вземания и задължения към 30.12.2024г. на Община Сопот, възлизащи в значителен размер [рег. номер] лева, като размеръ т на вземанията е [рег. номер] лева. От същата по безспорен начин се установява, че община Сопот не разполага с необходимите финансови средства, с които да заплати сумата на определената финансовата корекция преди влизане в сила на процесното решение за финансова корекция и предварителното заплащане на определената с него сума ще окаже негативно въздействие върху нормалното функциониране и осъществяване на оперативните задължения на общината. Ето защо безспорно в конкретния случай предварителното изпълнение ще причини значителна и трудно поправима вреда на община Сопот, като заплащането на размерът на наложената финансова корекция от 11 169.46лв значително ограничава и ощетява разполагаемия финансов ресурс на общината. С неговото събиране по принудителен ред по образуваното изпълнително дело №20248190400628 по опис на ЧСИ Мурджанова безспорно ще доведе до блокиране работата на общината и до невъзможност да изпълнява поетите вече финансови и социални ангажименти, което съставлява нови обстоятелства, обосноваващи направеното искане. Ето защо в конкретната хипотеза са налице кумулативно формулираните от законодателя условия за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение - оспорващият е установил, че предварителното изпълнение ще му причини значителна или трудно поправима вреда и то поради обстоятелства, настъпили след издаването на акта. Евентуалното разходване на въпросните средства от бюджета за предварително плащане на финансовата корекция, ако се осъществи предварително изпълнение на процесният административен акт, преди неговото влизане в законна сила, ще нанесе вреда в общинския бюджет и ще затрудни нормалното функциониране на общината, като дестабилизира бюджетните предвиждания за годината и ще породи невъзможност за общината да изпълнява нормативно установените си задължения, както и ангажиментите си по действащите проекти за изпълнението на социални и комунални дейности, имащи за цел да обезпечат социалните нужди и текущите задължения по снегопочистване и опесъчаване на уличната мрежа, за което е представен Договор №Д-121/14.11.2024г. и договор №Д-122/14.11.2024г., дейностите по сепарация и депониране на смесен битов отпадък, за което е представен договор №Д-132 от 29.10.2024г., дейности по участие в други на проекти, в които искателят участва като бенефициент, за което е представен договор №ОП-8/10 от 25.11.2024година относно внедряване на мерки за енергийна ефективност в системата за външно изкуствено осветление на [населено място]. Налице е реална опасност да се осуети изпълнението на визираните проекти, чиито предмет е насочен към поддържане и подобряване качеството на живот на населението на общината. Бюджетният дисбаланс и евентуално предизвиканите от предварителното изпълнение на акта затруднения за общината биха оказали отрицателно въздействие върху жителите на общината и биха засегнали интересите на неограничен кръг лица, живущи на територията на община Сопот, с което предварителното изпълнение на административният акт би накърнило интересите на цялата местна общественост, който е съизмерим по степен на значимост на защитавания с чл. 27, ал. 2 ЗУСЕСИФ държавен интерес. Ето защо искането за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на Решение за налагане на финансова корекция с №03-РД/5005 от 17.09.2024г. на изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“ е основателно и като такова следва да бъде уважено.

Предвид изложеното и на основание чл.166, ал.3 от АПК, Административен съд-Пловдив-ХХVIII състав

ОПРЕДЕЛИ:

СПИРА допуснатото по силата на чл.27 ал.2 ЗУСЕФСУ предварително изпълнение на Решение за налагане на финансова корекция №03-РД/5005 от 17.09.2024г. на изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“, с което на Община Сопот, ЕИК115816423 е определена финансова корекция в размер на 11169.46лева с ДДС, представляващо 5% от стойността на ФП [рег. номер].13лева по договор №BG06RDNP001-7.008-0035-C01 от 04.12.2019г..

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: