Решение по дело №431/2019 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 73
Дата: 6 март 2020 г. (в сила от 2 декември 2020 г.)
Съдия: Светозар Любомиров Георгиев
Дело: 20191840200431
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Ихтиман, 06.03.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД ИХТИМАН, ІII състав, в публично заседание на шести февруари две хиляди и двадесета година в състав:

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: СВЕТОЗАР Г.

 

при секретаря Цветелина Велева, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 431/2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е след като с Решение №1001/22.07.2019г. по к.а.н.д. №714/2019г. на АССО е отменено Решение №14/11.02.2019г. по н.а.х.д. №592/2018г. по описа на РС- Ихтиман и делото е върнато за разглеждане от друг състав съгласно задължителните указания, съдържащи се в мотивната част на решението.

Подадена е жалба от Община Долна баня, представлявана от кмета В. Д., против Наказателно постановление №НЯСС-374/09.10.2018г. на ДАМТН, с което на Община Долна баня, представлявана от кмета В.. Д., за нарушение на чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите /ЗВ/ на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв..

В жалбата се твърди незаконосъобразност и неправилност на наказателното постановление, като се твърди, че нарушението не е извършено от жалбоподателя. Поддържа се, че нарушението не е точно описано. Моли се съдът да отмени изцяло обжалваното наказателно постановление.

В съдебно заседание въззивникът - редовно призован, се представлява от адв. С., който поддържа жалбата.

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител.

След преценка на доказателствата по делото, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

На 16.05.2018г. на основание чл.190а, ал. 4, т. 2 от ЗВ е извършена проверка на язовир „Събча дере“ /Каменистия/, находящ се в поземлен имот № 2206.149.19 в землището на гр. Долна баня.  От ГД „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” е съставен констативен протокол № 02-02-37/21.05.2018 г.. В резултат на проверката чрез обход и оглед на малка язовирна стена и съоръженията към нея е установено, че в участък около 40м. по дължина на короната в близост до преливника има изравяния и слагания на короната и същата не е заравнена, което създава предпоставки за нарушаване геометричната цялост, конструктивна сигурност и стабилитета на язовирната стена, т.е., че не са изпълнени от собственика на язовира задължителното предписание, дадено в КП №02-02-105/14.09.2017г. на ГД „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях”, а именно: Да се заравни короната на язовирната стена със срок на изпълнение 30.10.2017г..

За гореизложеното е съставен АУАН № 02-014/29.06.2018 година, въз основа на който е издадено и атакуваното НП, видно от съдържанието на което административно наказващият орган изцяло е възприел описаната в АУАН фактическа обстановка и приел, че с неизпълненото предписание, дадено на основание чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ е нарушена разпоредбата на чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ, поради което е наложена санкция на Общината в размер на 2000лв.

В хода на съдебното дирене са събрани доказателства – гласни и писмени, които установяват неизпълнение на предписанията. Горната фактическа обстановка, описана в съдържанието на акта за установяване на административно нарушение и възприета от административно наказващия орган в НП се установява от доказателствата по делото.

Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на обжалваното наказателно постановление по отношение на неговата законосъобразност, обоснованост и справедливост на наложеното наказание, прави следните правни изводи:

Жалбата е депозирана от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на твърдяното нарушение по чл. 59, ал.2 от ЗАНН. Поради това жалбата е процесуално допустима.

Разгледана по същество същата е неоснователна, по следните съображения:

Съдът е обвързан от задължителните указания, дадени с Решение №1001/22.07.2019г. по к.а.н.д. №714/2019г. на АССО, в което е прието, че при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

В АУАН нарушението е описано така: "... на 31.10.2017. г. община Долна баня не е изпълнила даденото с КП № 02-02-105/14.09.2017г. предписание по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ – да се заравни короната на язовирната стена" със срок на изпълнение 30.10.2017 г.. В НП също в описателната част е изложено:... "с така описаното в акта деяние на 31.10.2017 г. община Долна баня е осъществила фактическия състав на нарушение на разпоредбата на чл. 200, ал. 1, т. 39 за неизпълнение на предписание дадено на основание чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ". От така цитираните разпоредби, описани в актовете, не може да се направи извод за неправилна правна квалификация. Съгласно чл. 200, ал. 1, т. 39 физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 2 и чл. 190а, ал. 1, т. 3 се наказва с глоба или имуществена санкция от 1000 до 20 000 лв. В чл. 190а, ал. 1, т. 3 е записано, че председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица да дават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, както и да определят срок за тяхното изпълнение. С включването ѝ в административнонаказателния състав на  чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ волята на законодателя вероятно е била да се санкционира бездействието при изпълнение на даденото предписание.Това, че не е било изписано за нарушена нормата на  чл. 200, ал. 1, т. 39, във вр. с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ не води до процесуално нарушение, което да е основание за отмяна на НП. И в двата акта много ясно е отбелязано нарушението както описателно, така и свързано с материалната и санкционната правната норма. В горния смисъл Решение № 1172 от 4.10.2019 г. на АССО по к. а. н. д. № 1047/2019 г..

От събраните писмени доказателства по делото е установено, че с КП №02-02-105/14.09.2017г. на ГД „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях”, са дадени задължителни предписания, а именно: Да се заравни короната на язовирната стена със срок на изпълнение 30.10.2017г..

Направена е и последваща проверка на 16.05.2018г., въз основа на която е съставен КП №02-02-37/21.05.2018г., от който се установява, че задължителните предписания не са изпълнени.

Неоснователно е възражението в жалбата, че неправилно АНО е счел, че деянието е извършено на 31.10.2017г.. Наказанието е наложено за неизпълнение на предписание, за което има даден срок и след изтичането му, се приема че е извършено нарушение. Датата на извършеното нарушение следва да бъде датата следваща изтичане на крайния срок за изпълнение, или след 30.10.2017г адресатът е вече в неизпълнение, т.е. като дата на извършеното нарушение правилно е посочена датата 31.10.2017 г.. В този смисъл Решение № 1329 от 31.10.2019 г. на АССО по к. а. н. д. № 927/2019 г.

Неоснователно е възражението на въззивника, че нарушението е било отстранено, респ. предписанията са били изпълнени. По делото е представена Заповед №РД-15-85/08.03.2018г. на кмета на Община Долна баня за назначаване на комисия за извършване на технически прегледи на състоянието на язовирните стени и съоръженията към тях, чийто собственик е Общината. Действително с Констативен протокол от 21.03.2018г. назначената с горепосочената заповед на кмета на общината комисия констатира, че при извършения оглед на язовирната стена короната е гладка, равна и проходима, насипана и уплътнена с фракция от чакълесто- пясъчна смес. Следователно този протокол съдържа констатации на комисия, съставена от служители на жалбоподателя, според които короната на язовирната стена е равна. На първо място този протокол е съставен на 21.03.2018г., а ,както вече беше посочено, датата на нарушението е 31.10.2017 г., поради което дори да се приемат констатациите в КП на назначената от кмета комисия, то не се доказва, че към 31.10.2017г. (близо 6 месеца преди съставянето му) дадените предписания са били изпълнени. На второ място достоверността на констатациите в КП на назначената от кмета комисия се разколебава от издадения след това КП №02-02-37/21.05.2018г. на ГД „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, от който се установява, че не е извършено заравняване на короната. Последното се подкрепя и от показанията на свидетелите Я. и А., от които се установява, че при проверката през м.05.2018г. е установено, че дадените предписания не са били изпълнени, като в частност от показанията на св. А. се установява, че след съставяне на АУАН е посещавал обекта и нарушението не е било отстранено.

 

Съгласно разпоредбата на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, председателят на ДАМТН или оправомощените от него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 ЗВ имат право да дават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, както и да определят срок за тяхното изпълнение. Според чл. 190а, ал. 2 от ЗВ, собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3. Според чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ се наказва с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или задължение по чл. 190а, ал. 2 - от 1000 до 20 000 лв.

Следователно, деянието за което на  жалбоподателя Община Долна баня е наложена административна санкция, е обявено от закона за наказуемо с административна санкция, като по силата на чл. 201, ал. 12 от Закона за водите, наказателните постановления по ал. 11 се издават от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или от оправомощени от него длъжностни лица.

Настоящият състав приема, че правилно АНО е приложил материалноправната норма на  чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ при издаване на процесното НП. С последното е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева на основание  чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ. Нарушението е доказано безспорно от събраните доказателства. При издаването на АУАН и НП съдът намира, че не са допуснати нарушения на материалния и процесуалния закон.

В обстоятелствената част на АУАН и НП подробно, точно и ясно са посочени юридическите факти, обосноваващи предприетото административно-наказателно санкциониране. Посочени са данни за дата, място и начин на осъществяване признаците на нарушението по  чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ – кой, кога и по какъв начин кое задължително предписание не е изпълнил с назоваване на предмета на това предписание и срокът за неговото изпълнение.

С оглед изложеното, съдът намира, че от обективна страна са осъществени признаците на състава на административно нарушение по чл. 200 ал.1 т.39  от ЗВ.

Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №НЯСС-374/09.10.2018г. на ДАМТН, с което на Община Долна баня, представлявана от кмета В. Д., за нарушение на чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите /ЗВ/ на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв..

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – София област, в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

                                                                      

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: