Р Е
Ш Е Н
И Е
гр. Ихтиман, 06.03.2020 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД ИХТИМАН, ІII състав, в публично заседание на шести февруари две хиляди и двадесета година в състав:
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: СВЕТОЗАР Г.
при секретаря Цветелина Велева, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 431/2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е след като с Решение №1001/22.07.2019г. по к.а.н.д. №714/2019г. на АССО е отменено Решение №14/11.02.2019г. по н.а.х.д. №592/2018г. по описа на РС- Ихтиман и делото е върнато за разглеждане от друг състав съгласно задължителните указания, съдържащи се в мотивната част на решението.
Подадена е жалба от Община Долна баня, представлявана от кмета В. Д., против Наказателно постановление №НЯСС-374/09.10.2018г. на ДАМТН, с което на Община Долна баня, представлявана от кмета В.. Д., за нарушение на чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите /ЗВ/ на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв..
В жалбата се твърди незаконосъобразност и неправилност на наказателното постановление, като се твърди, че нарушението не е извършено от жалбоподателя. Поддържа се, че нарушението не е точно описано. Моли се съдът да отмени изцяло обжалваното наказателно постановление.
В съдебно заседание въззивникът - редовно призован, се представлява от адв. С., който поддържа жалбата.
Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител.
След преценка на доказателствата по делото, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:
На 16.05.2018г. на основание чл.190а, ал. 4, т. 2 от ЗВ е извършена проверка на язовир „Събча дере“ /Каменистия/, находящ се в поземлен имот № 2206.149.19 в землището на гр. Долна баня. От ГД „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” е съставен констативен протокол № 02-02-37/21.05.2018 г.. В резултат на проверката чрез обход и оглед на малка язовирна стена и съоръженията към нея е установено, че в участък около 40м. по дължина на короната в близост до преливника има изравяния и слагания на короната и същата не е заравнена, което създава предпоставки за нарушаване геометричната цялост, конструктивна сигурност и стабилитета на язовирната стена, т.е., че не са изпълнени от собственика на язовира задължителното предписание, дадено в КП №02-02-105/14.09.2017г. на ГД „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях”, а именно: Да се заравни короната на язовирната стена със срок на изпълнение 30.10.2017г..
За
гореизложеното е съставен АУАН № 02-014/29.06.2018 година, въз основа на който
е издадено и атакуваното НП, видно от съдържанието на което административно
наказващият орган изцяло е възприел описаната в АУАН фактическа обстановка и
приел, че с неизпълненото предписание, дадено на основание чл. 190а, ал. 1, т.
3 от ЗВ е нарушена разпоредбата на чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ, поради което е
наложена санкция на Общината в размер на 2000лв.
В
хода на съдебното дирене са събрани доказателства – гласни и писмени, които
установяват неизпълнение на предписанията. Горната фактическа обстановка,
описана в съдържанието на акта за установяване на административно нарушение и
възприета от административно наказващия орган в НП се установява от
доказателствата по делото.
Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на обжалваното наказателно постановление по отношение на неговата законосъобразност, обоснованост и справедливост на наложеното наказание, прави следните правни изводи:
Жалбата е депозирана от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на твърдяното нарушение по чл. 59, ал.2 от ЗАНН. Поради това жалбата е процесуално допустима.
Разгледана по същество същата е неоснователна, по следните съображения:
Съдът
е обвързан от задължителните указания, дадени с Решение №1001/22.07.2019г. по
к.а.н.д. №714/2019г. на АССО, в което е прието, че при съставяне на АУАН и
издаване на НП не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
В
АУАН нарушението е описано така: "... на 31.10.2017. г. община Долна баня
не е изпълнила даденото с КП № 02-02-105/14.09.2017г. предписание по чл. 190а,
ал. 1, т. 3 от ЗВ – да се заравни короната на язовирната стена" със срок
на изпълнение 30.10.2017 г.. В НП също в описателната част е изложено:...
"с така описаното в акта деяние на 31.10.2017 г. община Долна баня е
осъществила фактическия състав на нарушение на разпоредбата на чл. 200, ал. 1,
т. 39 за неизпълнение на предписание дадено на основание чл. 190а, ал. 1, т. 3
от ЗВ". От така цитираните разпоредби, описани в актовете, не може да се
направи извод за неправилна правна квалификация. Съгласно чл. 200, ал. 1, т. 39
физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 138а,
ал. 3, т. 2 и чл. 190а, ал. 1, т. 3 се наказва с глоба или имуществена санкция
от 1000 до 20 000 лв. В чл. 190а, ал. 1, т. 3 е записано, че председателят на
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от
него длъжностни лица да дават задължителни предписания на собствениците на
язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този
закон, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на
техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти,
както и да определят срок за тяхното изпълнение. С включването ѝ в
административнонаказателния състав на
чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ волята на законодателя вероятно е била да се
санкционира бездействието при изпълнение на даденото предписание.Това, че не е
било изписано за нарушена нормата на чл.
200, ал. 1, т. 39, във вр. с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ не води до процесуално
нарушение, което да е основание за отмяна на НП. И в двата акта много ясно е
отбелязано нарушението както описателно, така и свързано с материалната и
санкционната правната норма. В горния смисъл Решение № 1172 от 4.10.2019 г. на АССО
по к. а. н. д. № 1047/2019 г..
От
събраните писмени доказателства по делото е установено, че с КП
№02-02-105/14.09.2017г. на ГД „Надзор на язовирните стени и съоръженията към
тях”, са дадени задължителни предписания, а именно: Да се заравни короната на
язовирната стена със срок на изпълнение 30.10.2017г..
Направена
е и последваща проверка на 16.05.2018г., въз основа на която е съставен КП
№02-02-37/21.05.2018г., от който се установява, че задължителните предписания
не са изпълнени.
Неоснователно
е възражението в жалбата, че неправилно АНО е счел, че деянието е извършено на
31.10.2017г.. Наказанието е наложено за неизпълнение на предписание, за което
има даден срок и след изтичането му, се приема че е извършено нарушение. Датата
на извършеното нарушение следва да бъде датата следваща изтичане на крайния
срок за изпълнение, или след 30.10.2017г адресатът е вече в неизпълнение, т.е.
като дата на извършеното нарушение правилно е посочена датата 31.10.2017 г.. В
този смисъл Решение № 1329 от 31.10.2019 г. на АССО по к. а. н. д. № 927/2019
г.
Неоснователно
е възражението на въззивника, че нарушението е било отстранено, респ.
предписанията са били изпълнени. По делото е представена Заповед
№РД-15-85/08.03.2018г. на кмета на Община Долна баня за назначаване на комисия
за извършване на технически прегледи на състоянието на язовирните стени и
съоръженията към тях, чийто собственик е Общината. Действително с Констативен
протокол от 21.03.2018г. назначената с горепосочената заповед на кмета на
общината комисия констатира, че при извършения оглед на язовирната стена
короната е гладка, равна и проходима, насипана и уплътнена с фракция от
чакълесто- пясъчна смес. Следователно този протокол съдържа констатации на
комисия, съставена от служители на жалбоподателя, според които короната на
язовирната стена е равна. На първо място този протокол е съставен на
21.03.2018г., а ,както вече беше посочено, датата на нарушението е 31.10.2017
г., поради което дори да се приемат констатациите в КП на назначената от кмета
комисия, то не се доказва, че към 31.10.2017г. (близо 6 месеца преди
съставянето му) дадените предписания са били изпълнени. На второ място
достоверността на констатациите в КП на назначената от кмета комисия се
разколебава от издадения след това КП №02-02-37/21.05.2018г. на ГД „Надзор на
язовирните стени и съоръженията към тях“, от който се установява, че не е
извършено заравняване на короната. Последното се подкрепя и от показанията на
свидетелите Я. и А., от които се установява, че при проверката през м.05.2018г.
е установено, че дадените предписания не са били изпълнени, като в частност от
показанията на св. А. се установява, че след съставяне на АУАН е посещавал
обекта и нарушението не е било отстранено.
Съгласно
разпоредбата на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, председателят на ДАМТН или
оправомощените от него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 ЗВ имат право да дават
задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или на
съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон, включително за
извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на
условията за експлоатация на контролираните обекти, както и да определят срок
за тяхното изпълнение. Според чл. 190а, ал. 2 от ЗВ, собствениците на язовирни
стени и съоръжения към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1, т.
3. Според чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ се наказва с глоба, съответно имуществена
санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или
юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или
задължение по чл. 190а, ал. 2 - от 1000 до 20 000 лв.
Следователно,
деянието за което на жалбоподателя
Община Долна баня е наложена административна санкция, е обявено от закона за
наказуемо с административна санкция, като по силата на чл. 201, ал. 12 от
Закона за водите, наказателните постановления по ал. 11 се издават от
председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или от
оправомощени от него длъжностни лица.
Настоящият
състав приема, че правилно АНО е приложил материалноправната норма на чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ при издаване на
процесното НП. С последното е наложена имуществена санкция в размер на 2000
лева на основание чл. 200, ал. 1, т. 39
от ЗВ. Нарушението е доказано безспорно от събраните доказателства. При
издаването на АУАН и НП съдът намира, че не са допуснати нарушения на материалния
и процесуалния закон.
В
обстоятелствената част на АУАН и НП подробно, точно и ясно са посочени
юридическите факти, обосноваващи предприетото административно-наказателно
санкциониране. Посочени са данни за дата, място и начин на осъществяване
признаците на нарушението по чл. 200,
ал. 1, т. 39 от ЗВ – кой, кога и по какъв начин кое задължително предписание не
е изпълнил с назоваване на предмета на това предписание и срокът за неговото
изпълнение.
С
оглед изложеното, съдът намира, че от обективна страна са осъществени
признаците на състава на административно нарушение по чл. 200 ал.1 т.39 от ЗВ.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
Наказателно постановление №НЯСС-374/09.10.2018г. на ДАМТН, с което на Община
Долна баня, представлявана от кмета В. Д., за нарушение на чл. 200, ал. 1, т.
39 от Закона за водите /ЗВ/ на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т.
39 от ЗВ е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв..
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – София
област, в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕПИС
от решението да се изпрати на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: