Р Е Ш Е Н И Е
№ 27.04.2019 година
град Стара Загора
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
СТАРОЗАГОРСКИ
РАЙОНЕН СЪД
VІІ наказателен състав, на втори април две хиляди и деветнадесета година.
В публично заседание в следния състав,
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТОДОР МИНОВ
Секретар: ЦВЕТЕЛИНА
ДОКОВСКА
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията ТОДОР МИНОВ,
а.н.дело № 562 по описа за 2019 година,
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 24 /
002209 от 12.02.2019 година на Директора на Дирекция “Областна инспекция по
труда” град Стара Загора, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от
получаване на съобщението от страните пред Административен съд град Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :
М О Т И В И :
Обжалвано е наказателно
постановление № 24 / 002209 от 12.02.2019 година на Директора на Дирекция
“Областна инспекция по труда” град Стара Загора.
В
жалбата и в хода на делото се излагат съображения за незаконосъобразност на
обжалваното наказателно постановление и се моли съда същото да бъде отменено
изцяло.
Въззиваемият
чрез процесуалния си представител, взема становище, че жалбата е неоснователна,
като в хода на съдебните прения излага съображения, че обжалваното наказателно
постановление следва да бъде потвърдено.
Старозагорският
районен съд, след като обсъди оплакванията на жалбоподателя, събраните по
делото писмени и гласни доказателства, становищата и доводите на страните
намери за установено следното:
Жалбата
е ОСНОВАТЕЛНА.
С
обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно
нарушение (АУАН) № 24-002209 от 15.01.2019 год., жалбоподателят е
санкциониран на основание чл.414, ал.1 от КТ - Кодекс на труда („Работодател, който наруши
разпоредбите на трудовото законодателство извън правилата за осигуряване на
здравословни и безопасни условия на труд, ако не подлежи на по-тежко наказание,
се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 15 000 лева…”) за нарушение на чл.245, ал.1 от КТ („При добросъвестно изпълнение на
трудовите задължения на работника или служителя се гарантира изплащането на
трудовото възнаграждение в размер на 60 на сто от брутното му трудово
възнаграждение, но не по-малко от минималната работна заплата за страната”), изразяващо се в това, че в
качеството си на работодател (легалната дефиниция на понятието „работодател” е
дадена в пар.1, т.1 от ДР на КТ) не е изплатил трудовото възнаграждение за м.октомври
2018 год. на деветте си работника, без да се изброяват последните, в размер на
60 на сто от брутното им трудово възнаграждение, възлизащо на 4 578.91
лева, но не по-малко от минималната работна заплата за страната, в срока
съгласно утвърдените на 21.07.2016 година правила, (макар и да не е налице
изрично позоваване от страна на административно-наказващия орган на
разпоредбата на чл.128, т.2 от КТ, съгласно последната работодателят е длъжен в
установените срокове да плаща уговореното трудово възнаграждение за извършената
работа).
Видно
от гореизложеното, административно-наказателното обвинение не е формулирано от
фактическа и правна страна достатъчно пълно, точно и ясно, щото да гарантира
адекватното упражняване на правото на защита на нарушителя и последващия
съдебен контрол. Това е така, тъй като според чл.245, ал.1 от КТ гарантирането
на изплащането на трудовото възнаграждение в размер на 60 на сто от брутното
трудово възнаграждение или на не по-малко от минималната работна заплата за
страната са две различни хипотези в зависимост от особеностите на конкретния
случай (например, когато 60 на сто от брутното трудово възнаграждение на
работника или служителя надхвърлят размера на минималната работна заплата за
страната, работодателят е длъжен гарантира изплащането на трудовото
възнаграждение именно в размер на 60 на сто от брутното му трудово
възнаграждение), но в случая наказващият орган се е позовал в НП и на двете
хипотези, с което е допуснал неяснота във фактическото формулиране на
административното обвинение. Същевременно цитираната като нарушена разпоредба
на чл.245, ал.1 от КТ визира единствено минималния размер на трудовото
възнаграждение, чието изплащане работодателят е длъжен да гарантира, но не и
срока за изплащането му. Последният е уреден именно в разпоредбата на чл.128,
т.2 от КТ – „в установените срокове”, имаща поради това пряка връзка с
договорения такъв с индивидуалния трудов договор на работника/служителя,
цитиран в НП, и датата на извършване на самото нарушение, но в случая същата не
е посочена като нарушена във връзка с чл.245, ал.1 от КТ, с което наказващия
орган е допуснал непълнота в юридическото формулиране на
административно-наказателното обвинение.
Предвид
на това съдът намира, че не следва да разглежда делото по същество, защото дори
и да приеме, че е извършено административно нарушение, то с оглед изложеното по
горе не може да се обоснове наличието на законосъобразност у обжалваното
наказателно постановление.
С
оглед на това съдът намира, че обжалваното наказателно постановление като
незаконосъобразно следва да бъде отменено.
Воден
от горните мотиви, съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: