РЕШЕНИЕ
№ 748
Варна, 30.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - XV състав, в съдебно заседание на трети май две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
ЕВЕЛИНА ПОПОВА |
При секретар ВЕСЕЛКА КРУМОВА
като разгледа докладваното от съдия ЕВЕЛИНА ПОПОВА административно дело № 437 / 2023 г., за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е
по реда на глава Х, раздел І АПК вр. чл. 40 ал. 1 ЗДОИ.
Образувано по жалба
на М.В.И. срещу решение рег. № Д21000747ВН_106ВН/10.02.2023 г. на секретаря на
община Варна, издадено по искане на жалбоподателя с рег. №
Д21000747ВН_105ВН/06.02.2023 г.
По съображение,
сочещи на противоречие на решението с материалноправните разпоредби, се
претендира да бъде отменено от съда и административният орган да бъде задължен
да удовлетвори искането на жалбоподателя, формулирано последователно в негови
заявления до кмета на община Варна с рег. № ДОИ21000182ВН-015ВН/18.10.2022 г.;
рег. № ДОИ21000182ВН-017ВН/25.10.2022 г.; рег. № ДОИ21000182ВН_018ВН/29.11.2022
г. и рег. № Д21000747ВН_105ВН/06.02.2023, по последното от което е постановено
и решението.
В проведеното по
делото открито съдебно заседание на 03.05.2023 г. жалбоподателят М.В.И. се
явява лично като поддържа изцяло подадената жалба, съображенията в която са
главно за неправилно извършено от административния орган произнасяне по реда на
ЗДОИ наместо да разгледа и да се произнесе по искане за административна услуга,
с каквото е бил сезиран.
Секретарят на община
Варна – ответник по делото, на основание чл. 153 ал. 1 предл. второ АПК вр. чл.
40 ал. 1 ЗДОИ, не се явява и не се представлява в съдебно заседание. От
пълномощника му юрисконсулт Гоцева е подадена писмена молба с. д. №
6343/26.04.2023 г., в която е застъпено становище, че административният орган
правилно е приложил разпоредбата на чл. 8 ал. 1 ЗДОИ, отказвайки за трети път
на жалбоподателя достъп до поисканата информация. Посочено е, че достъпът до
търсената от И. информация, касаеща премахването на незаконен строеж, му е
гарантиран с разпоредбата на чл. 34 АПК, уреждаща правото на участие на
страните в производството. Заявена е претенция при отхвърляне на оспорването в
полза на община Варна да се присъди юрисконсултско възнаграждение.
Като прецени
процесуалната допустимост на съдебното производство, съдът намира следното по
основателността на жалбата:
От приложените по
административната преписка писмени доказателства се установява, че на
27.09.2021 г. М.В.И. *** заявление рег. № ДОИ 21000182ВН/27.09.2021 г., с което
на основание ЗДОИ е поискал да му се предостави достъп до обществена информация
като му се предостави скица, чертеж или работен план, по който е извършено
събарянето на постройката в собствения му имот 509 в СО „Ален мак“, съгласно
възлагателно писмо рег. № Д21000747ВН-002ВН/17.06.2021
г., подновено с възлагателно писмо рег. № Д21000747ВН-002ВН/25.06.2021 г.
/л. 1 от адм. преписка/.
С постановено по
заявлението решение рег. № ДОИ21000182ВН_003ВН/08.10.2021 г. секретарят на
община Варна е отказал на И. да му предостави по реда на ЗДОИ достъп до
поисканата информация по съображение, че съгласно чл. 8 т. 1 ЗДОИ разпоредбите
на този закон не се прилагат за информация, която се предоставя във връзка с
административното обслужване на гражданите и ЮЛ /л. 4 от адм. преписка/.
При съдебното
обжалване на решението съдът е приел за основателни съображенията на
административния орган и с неподлежащо на касационен контрол решение №
1565/26.11.2021 г. по адм. дело 2262/2021 г. по описа на Адм. съд Варна, ХVІ
състав, е отхвърлил жалбата на М.В.И. /л. 10 и 11 от адм. преписка/. Съгласно
мотивите на съдебния акт, поисканата информация е относима към производство по
принудително изпълнение на заповед № 434/08.08.2016 г. на кмета на район
„Приморски“ с предмет премахването на незаконен строеж в ПИ 10135.2515.509 в СО
„Ален мак“ с адресат на заповедта жалбоподателят М.В.И.. При тези факти съдът е
приел, че информацията, съдържаща се в поисканите от И. документи, няма
характеристиките на обществена по смисъла на чл. 2 ал. 1 ЗДОИ и след като
заявителят е страна в изпълнително производство, до което се отнася тя,
достъпът му до нея е осигурен с разпоредбата на чл. 34 АПК, регламентираща
правото на участие на страните в производството.
След запознаване със
съдебното решение И. наново е сезирал кмета на община Варна, отравяйки до него
искане рег. № ДОИ21000182ВН-015ВН/18.10.2022 г., в което при позоваването вече
на чл. 34 ал. 1 АПК, е поискал да му се даде възможност да се запознае с
материалите, касаещи периода от издаването на възлагателно писмо на Дирекция
„УСКОР“ с рег. № Д21000747ВН-002ВН/17.06.2021 г. до неговото реализиране и
приключване /л. 12 от адм. преписка/.
Въпреки извършеното с
искането изрично позоваване на чл. 34 АПК, с решение рег. №
ДОИ21000182ВН-016ВН/24.10.2022 г. секретарят на община Варна, излагайки същите
мотиви като тези в преди това издаденото решение рег. №
ДОИ21000182ВН_003ВН/08.10.2021 г., отново е отказал на И. да му предостави
материалите /л. 13 от адм. преписка/.
След като на
25.10.2022 г. И. е получил препис от решението, още на същата дата отново е
сезирал кмета на община Варна с Допълнение към искането, заведено в общината
под рег. № ДОИ21000182ВН-017ВН/25.10.2022 г. /л. 15
от адм. преписка/. В него отново се е позовал на постановеното от съда и влязло
в законна сила решение № 1565/26.11.2021 г. по адм. дело 2262/2021 г. и пак е
акцентирал на факта, че информацията следва да му се предостави на основание
чл. 34 АПК. /л. 15 от адм. преписка/.
Тъй като искането му
от 25.10.2022 г. е оставено без отговор, на 29.11.2022 г. той е подал до кмета
на община Варна т.н. Напомняне за отговор с рег. №
ДОИ21000182ВН-018ВН/29.11.2022 г., в което е настоял административният орган да
изпълни задълженията си по Наредба за административното обслужване /л. 16 от
адм. преписка/.
След като и това
искане е било оставено без отговор, на 06.02.2023 г. М.И. *** молба рег. № Д21000747ВН_105ВН/06.02.2023 г., в която след
хронологично изброяване на всички подадени до момента искания по случая, в
заключение е посочил, че тъй като е потърпевш от Възлагателното писмо на
Дирекция „УСКОР“ относно принудителното премахване на сградата в имота му,
административният орган е длъжен да му предостави информацията, касаеща
издаването на писмото /л. 17 от адм. преписка/.
На това искане
секретарят на община Варна е отговорил изрично с обжалваното по делото решение
рег. №. Д21000747ВН_106ВН/10.02.2023 г. /л. 18 от адм. преписка/, с диспозитива
на което е отказал на жалбоподателя достъп до поисканата информация отново по
съображение, че попада в обхвата на чл. 8 т. 1 ЗДОИ. В мотивите на решението
административният орган за пореден път, както и в предходните две решения, е
цитирал нормата на чл. 2 ал. 1 ЗДОИ, определяща коя информация е обществена, и
отново се е позовал на влязлото в законна сила решение № 1565/26.11.2021
г. по адм. дело 2262/2021 г. на Адм. съд – Варна. Решението е получено от
жалбоподателя на 13.02.2023 г. /л. 19 от адм. преписка/.
Освен изброените
документи, по административната преписка е приложена и заповед №
3620/07.11.2022 г., с която кметът на община Варна е определил секретаря на
община Варна като длъжностно лице, което да разглежда постъпилите заявления за
достъп до обществена информация и да взема решения за предоставянето или за
отказ от предоставянето на достъпа до обществена информация /л. 20 от адм.
преписка/.
Така установените по
делото факти обуславят следните правни изводи:
Съдържанието на
подадената от жалбоподателя молба рег. № Д21000747ВН_105ВН/06.02.2023 г., по
която е издаден оспореният по делото административен акт, недвусмислено сочи,
че с нея И. не е поискал информацията във връзка с приключилото принудително
изпълнение на заповедта за премахване на незаконния строеж в имота му да му се
предостави по реда на ЗДОИ, а точно обратното – за пореден път е посочил на
административния орган, че е в правото си да я получи, тъй като в качеството на
длъжник в производството по принудително изпълнение, информацията пряко го
касае. Тоест, ръководейки се от мотивите на поставеното съдебно решение №
1565/26.11.2021 г., жалбоподателят сам е приел, че интересуващите го документи
във връзка с принудителното изпълнение на постановеното премахване на
незаконния строеж не съдържат информация, която да се определи като обществена
по смисъла на чл. 2 ЗДОИ.
Администрацията дължи
произнасяне по постъпилите до нея искания, ръководейки се от техния
действителен характер и съдържание. Изопачавайки в случая характера на искането
и определяйки го противно на всичко изложено от жалбоподателя като такова за
получаване на достъп до обществена информация, а не на информация, която му е
дължима по силата на чл. 34 ал. 1 АПК, приложим и в изпълнителното
производство, на основание регламентираното в чл. 12 ал. 2 АПК основно
положение, че страните осъществяват правото си на достъп до информацията в
производството по реда на този кодекс и само останалите правни субекти - по
реда на ЗДОИ, административният орган е издал един нищожен административен акт,
при начална липса на компетентност да се произнесе по заявлението. Във връзка с
този извод следва да се съобрази, че с приложената по преписката заповед №
3620/07.11.2022 г. кметът на община Варна е делегирал на секретаря на общината
единствено правомощията си за произнасяне по ЗДОИ. Когато обаче длъжникът,
който съгласно чл. 274 ал. 2 АПК е страна в изпълнителното производство, поиска
да му се предоставят документи, относими към това производство, между които
безсъмнено е и възлагателното писмо за принудително премахване на незаконния
строеж, компетентен да се произнесе по искането е органът по изпълнението.
Негово е задължението да обезпечи законосъобразното провеждане на
изпълнителното производство и пълната му прозрачност в съответствие със
заложения в чл. 12 АПК принцип на достъпност, публичност и прозрачност.
Съгласно чл. 271 ал. 1 т. 1 АПК,
когато
изпълнението е срещу граждани и организации, орган по изпълнението е
административният орган, който е издал или е трябвало да издаде
административния акт, освен ако в изпълнителното основание или в закона е
посочен друг орган. След като в случая изпълнително основание по смисъла на чл.
268 АПК е влязлата в законна сила заповед № 434/08.08.2016 г. на кмета на район
„Приморски“ за премахването на незаконен строеж в собствения на жалбоподателя
поземлен имот 10135.2515.509, то орган по изпълнението в приключилото
производство по принудително изпълнение на заповедта е кметът на район
„Приморски“ при община Варна. Действително, искането за получаване на копия от
документите не е било адресирано до кмета на район „Приморски“, но съгласно чл.
31 ал. 2 АПК некомпетентният орган, до когото то е отправено, е бил длъжен да
го препрати на компетентния да се произнесе по него. Наместо обаче да изпълни
задължението си по закон, общинската администрация в лицето на секретаря на
община Варна е издала един нищожен административен акт при отсъствието на
компетентност за това. На основание правомощието на съда по чл. 172 ал. 2
предл. първо АПК той следва да бъде прогласен за нищожен като съгласно чл. 173
ал. 2 АПК преписката следва да се изпрати на кмета на район „Приморски“ при
община Варна като компетентен да се поизнесе по искането административен орган,
който в 14-дневен срок от постъпването й в район „Приморски“ следва да се
произнесе като съобрази дадените в мотивите на съдебното решение задължителни
указания по тълкуването и прилагането на закона.
Жалбоподателят не е
направил искане за разпределянето на отговорността за разноски по чл. 143 ал. 1 АПК, поради което съдът не дължи произнасяне по този въпрос, който не е от
категорията въпроси, по които се произнася служебно.
Воден от изложеното,
съдът
Р Е Ш И
ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА
на издаденото от секретаря на община Варна решение рег. №
Д21000747ВН_106ВН/10.02.2023 г. в отговор на подаденото от М.В.И. искане рег. №
Д21000747ВН_105ВН/06.02.2023 г.
ИЗПРАЩА на кмета на
район „Приморски“ при община Варна административната преписка по заведеното в
община Варна искане на М.В.И. с рег. № Д21000747ВН_105ВН/06.02.2023 г. със
задължение за кмета на район „Приморски“ в 14-дневен срок от постъпване на
преписката в район „Приморски“ да се произнесе по искането при съобразяване на
дадените в мотивите на съдебното решение задължителни указания по тълкуване и
прилагане на закона.
На основание чл. 40
ал. 3 ЗДОИ решението не подлежи на обжалване.
Председател: |
||