Решение по дело №145/2019 на Районен съд - Свищов

Номер на акта: 61
Дата: 27 юни 2019 г. (в сила от 25 септември 2019 г.)
Съдия: Теодора Богомилова Стоянова
Дело: 20194150200145
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 април 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 61

гр. Свищов, 27.06.2019 г.

 

          Свищовският районен съд в публично заседание на 7.06.2019 година в състав:     

                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ТЕОДОРА СТОЯНОВА

при секретаря Таня Луканова, като разгледа докладваното от съдията НАХД  № 145 по описа на съда за 2019 год., за да се произнесе взема предвид:

         

Жалба срещу Наказателно постановление № 9/9.04.2019 г. на  Директора на РИОСВ гр.Велико Търново

 

Жалбоподателят „М.***“ ЕООД,с ЕИК ****, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от Е.И.Б. – управител с ЕГН ********** обжалва наказателно постановление № 9/9.04.2019 г. на  Директора на РИОСВ гр.Велико Търново, с което на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 1600 лева. Твърди, че е незаконосъобразно и необосновано и моли съда да го отмени.

 Ответник жалба РИОСВ гр.Велико Търново , редовно призован се представлява от юрисконсулт Г. и оспорва жалбата.

    След като се запозна с жалбата и административнонаказателната преписка и разпита свидетелите съдът намира за установена следната фактическа обстановка:

„М.***“ ЕООД, гр. Свищов притежава разрешение за дейности по третиране на отпадъци № 04-ДО-726-00/18.02.2013г. за площадка №1 за третиране на отпадъци от черни и цветни метали (ОЧЦМ) и ИУМПС в гр. Свищов, УПИ 1-189, 190, кв. 10 по регулационния план на гр. Свищов, съставляващ част от ПИ с №65766.701.192 по кадастралната карта на землището на гр.Свищов, с площ 444 кв.м.

   На 25.07.2018г. от експерти на РИОСВ - Велико Търново извършили планова проверка на гореописаната площадка №1 за третиране на отпадъци от черни и цветни метали (ОЧЦМ) и ИУМПС в гр. Свищов, УПИ 1-189, 190, кв. 10 по регулационния план на гр. Свищов, стопанисвана от „М.***“ ЕООД, гр. Свищов. За резултатата от проверката е съставен е Констативен протокол №УО-СС-68/25.07.2018 г. Установили , че „М.***“ ЕООД, гр. Свищов е заело неправомерно съседни терени, където незаконно се съхраняват отпадъци от ИУМПС и метални отпадъци от вече третирани /разглобени, уплътнени и балирани/ около 50 бр. ИУМПС, представляващи отпадък от черни метали, с код 16 01 17. Площадката, на която се извършва нерегламентирано съхранение на отпадъци представлява терен, разположен срещуположно на регистрираната с Решение №04-ДО-726-00/18.02.2013 г., площадка №1, в УПИ 1-189, 190, кв. 10 по регулационния план на гр. Свищов. За нерегламентирано използвания терен „М.***“ ЕООД, гр. Свищов няма издавано разрешение за дейности с отпадъци, съгласно изискванията на чл. 35, ал. 2, т. 3 от Закона за управление на отпадъците и не е включена в издаденото Решение №04-ДО-726-00/18.02.2013г., с което са разрешени дейности по третиране на отпадъци на дружеството. Тази площадка е без непропусклива настилка, без обозначения на отпадъците, които се съхраняват и не отговаря на изискванията на приложение №3 от Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства и Приложение №2 на Наредба за изискванията за третиране и транспортиране на производствени и на опасни отпадъци. По време на проверката е присъствала И.А.В.-***** при М.***“ ЕООД, като по нейни данни дружеството е съхранявало въпросните отпадъци на нерегламентирания терен, който е на железопътна гара гр.Свищов поради недостатъчно място на територията на регламентираната площадка. По служебен ред, проверяващите поискали информация от Държавно предприятие “Национална компания Железопътна инфраструктура“ - железопътна секция Горна Оряховица относно статута и собствеността на имота, на територията на който е обособена незаконна площадка за третиране на отпадъци /съхранение/ от „М.***“ ЕООД, гр.Свищов.С писмо вх.№И-242/27.08.2018 г. от ДП „НК Железопътна инфраструктура“ - железопътна секция Горна Оряховица е предоставена  информация, че поземлен имот, с идентификатор №65766.703.62 по КККР на гр. Свищов е публична държавна собственост, с АПДС №3555/08.07.2010 година, издаден от Областен управител - Велико Търново и е с предоставени права на управление на ДП „НК Железопътна инфраструктура“ и е терен на железопътна гара Свищов.

Съставен е констативен протокол от 21.08.2018 година, с който е извършена проверка от представители на железопътна секция - Г. Оряховица. От проверката е установено, че „М.***“ ЕООД, гр. Свищов е заело неправомерно открита площ от 1252, 6 кв. м., част от ПИ 65766.703.62 - терен на ЖП гара Свищов, управляван от ДП „НК Железопътна инфраструктура“, с издаден АПДС №3555/08.07.2010 година. Замерената площ от 1252,6 кв. м. е заета от осем броя групи складиран скрап от коли, гарирани МПС, дървен материал, отпадъци от дървени материали и др. Към констативния протокол са приложени фотоалбум с 8 броя снимки.

Тази фактическа обстановка се установи от приложените писмени доказателства, както и от разпитите на свидетелите И.В. и С.С..

Въз основа на тези констатации и допълнителни проверки е съставен АУАН №26 от 15.10.2018 г. в отсъствие на представител на дружеството- нарушител. Изпратен е на основание чл. 43, ал. 4 от ЗАНН до община Свищов за връчване, след което на РУ на МВР - Свищов и е връчен на управителя на дружеството-нарушител на 20.02.2019 г. В законоустановения тридневен срок не са постъпили възражения, които да обосновават обсъждането им в наказателното постановление.

На 9.04.2019г. е издадено обжалваното Наказателно постановление № 9/9.04.2019 г. на  Директора на РИОСВ гр.Велико Търново, с което на „М.***“ ЕООД,с ЕИК ****, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от Е.И.Б. – управител на основание чл.134 ал.1 т.2 от ЗУО е наложена имуществена санкция в размер на 1600 лева за нарушение на чл.29 ал.2 от ЗУО, за това че на 25.07.2018г. извършва дейност по съхраняване на излезли от употреба моторни превозни средства (ИУМПС), както и метални отпадъци от вече третирани /разглобени, уплътнени и балирани/ около 50 бр. ИУМПС, представляващи отпадък от черни метали, с код 16 01 17 на територията на поземлен имот с идентификатор 65766.703.62 по КККР на гр. Свищов, публична държавна собственост, без да притежава документ, удостоверяващ правомерното извършване на такава дейност на използваната площадка, в нарушение на чл. 29, ал. 2 в частта „...друга форма на неконтролирано управление на отпадъците“ във връзка с чл. 134, ал. 1, т. 2 в частта „...извършва друга форма на нерегламентирано третиране на неопасни отпадъци“ от Закона за управление на отпадъците (ЗУО).

Не се оспорва от страна на дружеството-жалбоподател , че е извършвана дейност по съхраняване на излезли от употреба моторни превозни средства (ИУМПС), както и метални отпадъци от вече третирани /разглобени, уплътнени и балирани/ около 50 бр. ИУМПС, представляващи отпадък от черни метали, с код 16 01 17 на територията на поземлен имот с идентификатор 65766.703.62 по КККР на гр. Свищов, публична държавна собственост, който е в съседство с регламентираната площадка. Видно от материалите по делото е дадено Предписание №П-47/1.08.2018г.  за извършване на почистване на всички налични отпадъци, намиращи се в поземлен имот с идентификатор 65766.703.62 по КККР на гр. Свищов, собственост на ДП“НКЖИ“ .Това предписание е получено от управителя Е.Б. на 6.08.2018г. и е изпълнено, видно от приложения Констативен протокол №УО-ИВ-57/ 9.10.2018г.

Възраженията касаят процесуални нарушения, като съдът приема че същите са неоснователни.

Процесуалният представител на дружеството –жалбоподател заявява, че актосъставителят не е оправомощен да съставя АУАН  за нарушение на чл.29 ал.2 от ЗУО, което не отговаря на действителността. Видно от Заповед №475/25.08.2017г. на Директора на РИОСВ, под №5 е вписана И.В., като е оправомощена да съставя актове за установяване на административни нарушения по изброени текстове, сред които и чл. чл. 134, ал. 1 от ЗУО , въз основа на който е наложена санкция. Въпросната законова разпоредба съдържа едновременно и задължение и санкция, и се припокрива с въведеното в чл.29 ал.2 от ЗУО задължение. В тази връзка неоснователно е и възражението за наложена санкция за две нарушения. Видно от АУАН и НП подробно е описано изпълнителното деяние , с което са нарушени съответните законови разпоредби , като са направени и съответните препратки към легалните дефиниции  от Допълнителните разпоредби на ЗУО.

Съгласно § 1, т. 46. „Управление на отпадъците“ са събирането, транспортирането, обезвреждането и оползотворяването на отпадъците, включително осъществяваният контрол върху тези дейности, следексплоатационните грижи за депата, както и действията, предприети в качеството на търговец или брокер.

Съгласно § 1, т. 44 от ДР на ЗУО „Третиране на отпадъците“ са дейностите по оползотворяване или обезвреждане, включително подготовката преди оползотворяване или обезвреждане“.

Извършеното съхраняване на отпадъци е дейност по оползотворяване, съответно е и дейност по третиране на отпадъци.

С оглед гореизложеното, съдът приема че дружеството е осъществило състава на чл. 29, ал. 2 в частта „...друга форма на неконтролирано управление на отпадъците“, във връзка с чл. 134, ал. 1, т. 2 в частта „...извършва друга форма на нерегламентирано третиране на неопасни отпадъци“ от Закона за управление на отпадъците, тъй като е извършило съхраняване (вид дейност по третиране) на неопасен отпадък (Отпадъци от ИУМПС и метални отпадъци от вече третирани /разглобени и уплътнени и балирани/ около 50 бр. ИУМПС, представляващи отпадък от черни метали, с код 16 01 17) без да притежава документ, удостоверяващ правомерното извършване на такава дейност на използваната площадка.

 

АУАН №26 от 15.10.2018 г. е съставен в отсъствие на представител на дружеството- нарушител. Изпратен е на основание чл. 43, ал. 4 от ЗАНН до община Свищов за връчване, след което на РУ на МВР - Свищов и е връчен на управителя на дружеството-нарушител на 20.02.2019 г. , с което не са нарушени правата му.

 

АНО е приел, че така описаното нарушение  не съставлява маловажен случай по смисъла на чл. 28  от Закона за административните нарушения и наказания. Дейностите на лицата с отпадъци са правно-регламентирани и същите следва да се съобразяват със законовите изисквания за тяхното провеждане. Установените изисквания имат основно значение за осъществяване на определена превенция и контрол. Законодателят е въвел по- стриктни изисквания във връзка с дейностите с отпадъци, с оглед на което извършеното от „М.***“ ЕООД деяние не разкрива по-ниска степен на обществена опасност за установения ред на държавно управление, в сравнение с други нарушения от същия вид.Съдът възприема тези изводи, но счита, че при определяне на административното наказание не са отчетени всички смекчаващи  тежестта на нарушението обстоятелства, което е довело до налагането на имуществена санкция над предвидения в закона минимум.

Съгласно чл. 27, ал. 1 от ЗАНН наказанието е в границите, предвидени за извършеното нарушение, но не са отчетени от административно-наказващия орган всички обстоятелства посочения законов текст за конкретизиране на размера на глобата. Не е взето предвид, че това е първо нарушение за „М.***“ ЕООД , тъй като не са представени доказателства в обратна насока. Същият своевременно е изпълнил даденото Предписание №П-47/1.08.2018г.  и е  извършил почистване на всички налични отпадъци, намиращи се в поземлен имот с идентификатор 65766.703.62 по КККР на гр. Свищов, собственост на ДП“НКЖИ“. Административно-наказващият орган не излага и аргументи за размера на санкцията с оглед на имотното състояние на нарушителя, а във връзка с трудности по връчване на АУАН, което няма отношение към извършеното нарушение..

Мотивиран от изложеното, като отчита тежестта на нарушението и липсата на предпоставките по чл. 28 от ЗАНН, съдът счита, че обжалваното Наказателно постановление е правилно и законосъобразно, но следва да се  намали наложеното наказание към минимума на предвиденото в чл. 134 ал.1 т.2 от Закона за управление на отпадъците, а именно 1400,00лв., с която биха се изпълнили целите по чл. 12 от ЗАНН.

 

Водим от горното и на осн. чл. 63 ал. 1 изр. първо, предл. 3 от ЗАНН,  съдът        

Р Е Ш И:

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 9/9.04.2019 г. на  Директора на РИОСВ гр.Велико Търново, с което на „М.***“ ЕООД,с ЕИК ****, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от Е.И.Б. – управител на основание чл.134 ал.1 т.2 от ЗУО е наложена имуществена санкция в размер на 1600,00 лева за нарушение на чл.29 ал.2 от ЗУО, за това че на 25.07.2018г. извършва дейност по съхраняване на излезли от употреба моторни превозни средства (ИУМПС), както и метални отпадъци от вече третирани /разглобени, уплътнени и балирани/ около 50 бр. ИУМПС, представляващи отпадък от черни метали, с код 16 01 17 на територията на поземлен имот с идентификатор 65766.703.62 по КККР на гр. Свищов, публична държавна собственост, без да притежава документ, удостоверяващ правомерното извършване на такава дейност на използваната площадка, в нарушение на чл. 29, ал. 2 в частта „...друга форма на неконтролирано управление на отпадъците“ във връзка с чл. 134, ал. 1, т. 2 в частта „...извършва друга форма на нерегламентирано третиране на неопасни отпадъци“ от Закона за управление на отпадъците (ЗУО), като НАМАЛЯВА  размера на имуществената санкция  на 1400,00лв.

 

          Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщението пред Великотърновски Административен съд, чрез Районен съд Свищов.

                                                         

   РАЙОНЕН СЪДИЯ: