АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
Р Е Ш Е Н И Е № 17 |
|||||||||||
гр. Видин,08.02.2019
г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд –
Видин, |
Четвърти административен състав |
||||||||||
в открито заседание на |
десети януари |
||||||||||
през две хиляди и деветнадесета година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Биляна Панталеева |
||||||||||
при секретаря |
Вержиния Кирилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
|||||||||
Административно дело № |
283 |
по описа за |
2018 |
година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Производството е по чл.145
и сл.АПК във вр. с чл.35 ,ал.1 от ЗОбС. Образувано е по жалба на
„Иренор пропъртис“ ЕАД, ЕИК ***, представлявано от Н.И.Д. , със седалище и
адрес на управление гр.Видин, против Заповед №РД-02-11-992/21.09.2018г. на
Кмета на Община Видин, с която е определен за спечелил търга с тайно
наддаване за продажба на имот-частна общинска собственост с идентификатор 10971.510.13
по кадастралната карта на гр.Видин с площ 5054,00 кв.м. , „Бултранст“ЕООД със
седалище и адрес на управление гр.Видин. Твърди се в жалбата, че
издадената заповед е незаконосъобразна като постановена в нарушение на
материалния закон, съществено нарушение на административно-производствените
правила и несъответствие с целта на закона. Сочи се , че спечелилото дружество
е допуснато до участие в търга без да
е представило изискуемите по тръжната документация документи , които трябва
да се подадат от кандидата, а именно заверено копие от ЕИК на фирмата , което
изискване е и в изпълнение на чл.97,ал.1 от Наредбата за придобиване ,
управление и разпореждане с общинско имущество на територията на Община Видин
, изискващ представяне на удостоверение за актуално състояние на юридическото
лице. Сочи се , че е констатирана и нередовност на представените документи
във връзка с наличието на задължения към Община Видин и/или НАП, която обаче
не е отразена в протокола за провеждане на търга. Твърди се , че посочените
нарушения са съществени , тъй като недопускането им би довело до съвършено
различен правен резултат, както и че същите водят до несъответствие с целта
на закона-равнопоставеност на всички участници. Иска се от съда да отмени
оспорената заповед на Кмета на Община Видин и се върне преписката на същия за
извършване на законосъобразно класиране. Претендират се и разноските за
производството. Ответникът по делото, Кметът
на Община Видин, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата като
неоснователна. Иска се от съда да отхвърли жалбата. Претендират се и разноски за производството-ю.к.
възнаграждение. Прави се възражение и за прекомерност на адвокатското
възнаграждение на процесуалния представител на жалбоподателя. Ответникът-заинтересованото
лице „Бултранс“ЕООД-гр.Видин , чрез процесуалния си представител , оспорва
жалбата като неоснователна. Иска се от съда да отхвърли жалбата. Разноски не
се претендират. Заинтересованото лице М.Ц.Д.
не е взел становище по жалбата. Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото
доказателства, намира за установено следното от фактическа страна: С Решение №104, взето с
протокол №7/23.07.2018г., на основание чл.35,ал.1 от ЗОбС и чл.91,ал.1,т.1 от
Наредбата по чл.8,ал.2 от ЗОбС, Общински съвет-Видин е дал съгласие Община
Видин да продаде чрез публичен търг с тайно наддаване на имот-ЧОС , съгласно
АОС № 3908/19.06.2018г. с идентификатор №10971.510.13 по КК на гр.Видин с
площ от 5054 кв.м. , с начин на трайно ползване „За друг обществен обект,
комплекс“, при начална тръжна цена в размер на 156700 лв . Определен е
депозит в размер на 20000 лв и е възложено на кмета на Община Видин да
проведе публичния търг и сключи договор за продажба на имота със спечелилия
участник. Със заповед №
РД-02-11-859/14.08.2018г. на Кмета на Община Видин е открита процедура за
провеждане на публични търгове с тайно наддаване за продажба на терени –ЧОС ,
вкл. процесния-т.1 от заповедта, като е определена датата и часа на
провеждане-14.09.2018г.,10.00ч., депозита за участие , мястото и времето за
закупуване на тръжната документация и подаване на заявленията, цена на закупуване на
тръжната документация, начин и срок на плащане от спечелилия участник. Със
заповедта е утвърдена и тръжната документация. Видно от същата са
посочени необходимите документи за участие в т.1 до 10 вкл. , като съгласно
т. 6 следва да се приложи заверено „вярно с оригинала“ копие на ЕИК на
фирмата. Посочено е също така, че съгласно чл.23,ал.6 от Закона за търговския
регистър комисията извършва служебна проверка на ЕИК и разпечатва електронен
образец от регистъра към датата на подаване на заявлението за участие. Съгласно
т.7 и т.8 следва да се представят удостоверения от НАП и отдел „Местни данъци
и такси“ за наличие или липса на задължения на кандидата. Със заповед №
РД-02-11-898/27.08.2018г. на Кмета на Община Видин е назначена и комисията за
провеждане на търговете. Видно от представеното по
делото заверено копие на страница от в.к „Видин“, обява за провеждане на
търга е публикувана в бр.42 от 27.08.2018г. , като по делото е представен и
оригинал на брой от тиража, от който е видно , че в посочения брой на вестника
се съдържа посочената обява. По делото е представена
разписка № 83/27.08.2018г. , подписана от Мирослав Марковски на длъжност
„инспектор“ и И. Василева Стефанова на длъжност началник отдел „ОС“ , за
установяване на обстоятелството , че Заповед № РД-02-11-859/14.08.2018г. на
Кмета на Община Видин е закачена на информационното табло в сградата на
Община Видин на 27.08.2018г. в 09,30ч. Представена е и разписка
№84/27.08.2018г. , подписана също от Мирослав Марковски на длъжност
„инспектор“ и Илиян Пеков-гл.специалист „КИП“ , за установяване на
обстоятелството , че обявата за провеждане на търга е качена на сайта на
Община Видин на 27.08.2018г. в 09,35ч. Разпитан по делото, свид. Мирослав
Марковски категорично потвърждава удостоверените от него обстоятелства в
посочените разписки и уточнява , че сам е закачил заповедта на таблото за
съобщения , а на качването на обявлението на сайта, извършено от колегата му Илиян, е
присъствал. Установява се от показанията му , че не се съставят такива
разписки при свалянето на обявите, като същият не е присъствал на свалянето
им и не може да установи кога са свалени. Съдът дава вяра на показанията на
свидетеля с оглед непосредствените си впечатления при извършването на разпита
, категоричността на свидетеля и съответствието с другите доказателства по
делото. По делото е назначена и изслушана съдебно-техническа експертиза , от
която се установява , че на сайта на Община Видин не съществува информация
нито за публикуването на обявлението за търга , нито за свалянето му. Вещото
лице уточнява в съдебно заседание , че веднъж изтрито нещо, което е било
качено на сайта, не остава никакви следи. Уточнява , че повечето сайтове имат
т.нар. лог –файл , където може да се види дали нещо е качено , изтривано,
редактирано , като това е доработка на самия сайт , но този на Община Видин
няма такива възможности. Сочи се в заключението и се уточнява в съдебно
заседание, че около процесния период има някаква информация за събития, която
все още съществува на сайта , тъй като не е изтрита, но за дата 27.08.2018г.
не е имало нищо на сайта. Видно от горните
доказателства , преценени в тяхната съвкупност, е че обявление за търга е
било качено на сайта на Община Видин , а заповедта за провеждане е била
поставена на таблото за съобщения, на 27.08.2018г., като в тази насока са
писмените доказателства по делото, подкрепени със свидетелските показания на
свид.Марковски. Същите не противоречат и на изслушаната съдебно-техническа
експертиза , от която се установява , че няма данни за качване , но изтритата
информация не се запазва и не остава никакви следи. Въз основа на
техническата експертиза обаче следва да бъде прието, че по делото не се
установява колко време са стояли въпросните съобщения за търга и за какъв
период от време същите са били достъпни. В тази насока не са събрани каквито
и да е доказателства. Установява се по делото от
представения протокол за провеждане на търга , че търгът е проведен на 14.09.2018г.
в 10,00ч. Констатирано е от комисията,
че са постъпили предложения от трима кандидати-жалбоподателя , М.Д. и
„Бултранс“ЕООД. Комисията се е запознала с комплектите тръжна документация,
представени от кандидатите, и не е допуснала до участие в търга М.Ц.Д.,
поради липса на документ за заплатен депозит за участие. Допуснала е до
участие другите двама кандидати. След проверка на тръжните документи е
констатирано , че „Бултранс“ЕООД не е представило удостоверение от Агенцията
по вписвания за ЕИК на дружеството , но е прието от комисията , че съгласно
чл.23,ал.6 от Закона за търговския регистър нямат право да изискват
доказването на обстоятелства , вписани в Търговския регистър. Комисията е
пристъпила към разглеждане на офертите и на двамата кандидати и е определила
за спечелил търга „Бултранс“ЕООД , тъй като същият е предложил по-висока цена
-165000лв, при предложена от жалбоподателя 163200 лв. Въз основа на протоколното
решение на комисията е издадена и обжалваната заповед , с която Кметът на Община Видин е
определил за спечелил търга с тайно наддаване за продажба на имота „Бултранс“ЕООД-гр.Видин. При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна
страна следното: Жалбата
е допустима като подадена от лице, за което е налице правен интерес да
оспорва издадената заповед-другият, допуснат до участие, кандидат . Същата е
подадена срещу подлежащ на обжалване административен акт, в законоустановения
14-дневен срок за оспорване- подадена е на 08.10.2018г., а заповедта е
съобщена на жалбоподателя на 03.10.2018г., видно от приложеното по делото
уведомление от Община Видин. Разгледана
по същество, жалбата е неоснователна. Заповедта
е издадена от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при липса на
съществени нарушения на административно производствените правила и
материалния закон. Публичен
търг е проведен на основание чл. 35,ал.1 от ЗОбС по реда на Наредбата за реда
за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на територията
на община Видин, приета с Решение №12, взето с Протокол №12/29.11.2008 год. и
актуализирана с Решение №6, взето с Протокол №1/28.01.2009 год, Решение №137,
взето с Протокол №15/16.12.2009 год., Решение №14, взето с Протокол
№1/27.01.2010 год. на Общински съвет Видин. Видно от Решение 141, взето с
Протокол № 8 от 21.09.2018г., на Общински съвет Видин,публикувано на сайта на
Община Видин със същото Общински съвет Видин е отменил Наредба за реда за
упражняване правата на собственост на общината в търговски дружества с
общинско участие в капитала, за участието на общината в граждански дружества
и в сдружения с нестопанска цел, приета с Решение №210, взето с Протокол
№13/30.12.2008г. на Общински съвет – Видин и е приел нова Наредба за реда за
упражняване правата на собственост на общината в търговски дружества с
общинско участие в капитала, за участието на общината в граждански дружества
и в сдружения с нестопанска цел. Приложимият
подзаконов нормативен акт е отменената наредба, в сила към момента на
започване и приключване на процедурата. Съгласно чл.35,ал.1 от
ЗОбС продажба на имоти и вещи - частна общинска собственост, се извършва след
решение на общинския съвет от кмета на общината чрез публичен търг или
публично оповестен конкурс. Редът за разпореждане с имоти и вещи –общинска собственост,
и за провеждане на публичен търг и публично оповестен конкурс се определя с
наредбата по чл.8,ал.2 от ЗОбС. В случая в съответствие с
чл.91,ал.1 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с
общинско имущество на територията на община Видин /Наредбата/отм./, за
провеждане на процесния публичен търг е взето решение на Общински съвет-Видин,
като същото съдържа преписаното в чл.92 от Наредбата /отм./ съдържание. В
съответствие с чл.94 от Наредбата /отм./ Кметът на Община Видин е открил
процедурата за провеждане на търга със заповед със съдържание съобразно
изискванията на чл.94,ал.1 от Наредбата /отм./. Съставът на назначената от
Кмета комисия за провеждане на търга е съобразно изискванията на чл.98,ал.1
от Наредбата /отм./, съдържанието на одобрената тръжна документация е
съобразно чл.97,ал.1 от Наредбата /отм./За провеждане на търга е публикувана
обява в местно средство за масово осведомяване-в-к „Видин“, на интернет сайта
на Община Видин и е поставена заповедта на таблото за съобщения, всички 17
дни преди датата на провеждане на търга в съответствие с чл.95 и 96 от
Наредбата /отм./ Предложения за участие в
търга в срока, посочен в заповедта за провеждане на търга, са подали трима
кандидати, като видно от заверените копия на пликовете, с които са подадени
предложенията, същите са регистрирани съобразно изискванията на чл.102,ал.4
от Наредбата /отм./ Видно от приложените
тръжни документации на тримата кандидати, подали предложенията си, М.Д. не е
предоставил документ за внесен депозит, поради което в съответствие с
чл.104,ал.2,т.3 от Наредбата/отм./ не е допуснат до участие в търга. В
тръжната документация на „Бултранс“ЕООД не се съдържа, изискваното съобразно
т.6 от одобрената документация, заверено с „вярно с оригинала“ копие на ЕИК
на фирмата, но същият законосъобразно не е отстранен от участие. Видно от указанията
за участие в търга към тръжната документация, в тях изрично е посочено, че
всеки участник е длъжен да представи пред комисията напълно окомплектована
документация за допускане в търга, изчерпателно изброени в т.1 до 10 вкл. в
документацията. Видно обаче от разпоредбите на приложимия подзаконов
нормативен акт-Наредбата/отм./, в чл.97,ал.1,т.2 и т.3 от задължителните
документ е предвидено представяне на документ за съдебна регистрация и
удостоверение за актуално състояние на ЮЛ, но съгласно ал.3 тези документи
могат и да не бъдат представяни, когато в заявлението по образец участникът
търговец е посочил ЕИК. В тези случаи непредставянето им не е основание за
отстраняване по чл.104,ал.2,т.5 от Наредбата /отм./. Съгласно чл.23,ал.1 от
Закона за търговския регистър/ЗТР/ Агенцията по вписвания определя единен
идентификационен код, наричан "ЕИК", задължителен за търговците и
техните клонове, който се определя при първоначалното вписване и остава
непроменен до заличаването. Съгласно чл.23,ал.6 от ЗТР ако е посочен
идентификационен код, съдът, държавните органи, органите на местното
самоуправление и местната администрация и лицата, на които е възложено
упражняването на публична функция, организации, предоставящи обществени
услуги, включително банките, нямат право да изискват доказването на
обстоятелства, вписани в търговския регистър и в регистъра на юридическите
лица с нестопанска цел, и представянето на актове, обявени в търговския
регистър. Императивният
характер на публичния достъп до данните от търговския регистър законодателят е
гарантирал и чрез въведената с чл. 40, ал. 5 ЗТР административнонаказателна
отговорност на нарушилите чл. 23, ал. 6 от ЗТР длъжностни лица. В случая
безспорно „Бултранс“ЕООД е посочил ЕИК, а ответникът по делото и помощния му
орган са субекти от посочените в разпоредбата на чл.23,ал.6 от ЗТР. Предвид
горното, като е извършила служебна проверка в ТР по отношение на всички
кандидати и не е отстранила от участие кандидата „Бултранс“ЕООД, комисията е
действала в съответствие с приложимите нормативни разпоредби в наредбата на
Общински съвет Видин и ЗТР. Отстраняването на същия от участие би довело до
незаконосъобразен правен резултат./ В този смисъл са Решение № 11458 от
2.11.2015 г. на ВАС по адм. д. № 7726/2015 г., 5-членен с-в, Решение № 11249
от 27.10.2015 г. на ВАС по адм. д. № 8723/2015 г., 5-членен с-в, Решение №
10400 от 8.10.2015 г. на ВАС по адм. д. № 8054/2015 г., 5-членен с-в, Решение
№ 6322 от 1.06.2015 г. на ВАС по адм. д. № 8210/2014 г., VII о., Решение №
5858 от 21.05.2015 г. на ВАС по адм. д. № 12112/2014 г., VII о./ В съответствие с чл. 108,ал.3 от Наредбата
/отм./ комисията е определила за спечели търга „Бултранс“ЕООД, тъй като
предложената от него цена-165000 лв, е по-висока от предложената от другия
допуснат участник „Иренор пропъртис“АД-163200 лв. В съответствие с
чл.110,ал.1 от Наредбата/отм./ Кметът на Община Видин е издал оспорената
заповед, с която е определил за спечел кандидата „Бултранс“ЕООД. Наведените в жалбата
доводи за нередовности на документите на спечелилия публичния търг
участник-„Бултранс“ЕООД, относно представените от същия удостоверения от НАП
и отдел „Местни данъци и такси“ при Община Видин за наличие/липса на
задължения, които не били отразени от комисията в протокола от проведеното
заседание, са неоснователни. Участникът е представил изискуемите се удостоверения,
както от отдел „Местни данъци и такси“, така и от НАП, като видно от същите
има задължения за данъци и такси към Община Видин. Видно обаче от тръжната
документация липсва въведено специфично изискване към кандидатите да нямат
публични задължения, а липсва такова и нормативно изискване, поради което не
са били налице основания за отстраняване на кандидата от участие. По отношение на
направеното възражение за нарушение на административно-производствените
правила с оглед липсата на обявление за процедурата съдът намира същото за
неоснователно. От събраните по делото доказателства се установява от съда, че
обявление е било публикувано в местен ежедневник, поставено на таблото за
съобщения и качено на интернет сайта на Община Видин. По отношение на
последните две места не се установява, че същите са били поставени там през
цялото време, през което е имало възможност да се подават документи за
участие в търга-релевантния период, но в случая дори и при допуснато
нарушение на административно-производствените правила по разгласяването на
откриването на процедурата това нарушение не е съществено, тъй като
жалбоподателят е упражнил в срок и съобразно обявените условия правото си на
участие в търга и това право не е било засегнато от допуснати в хода на
административното производство нарушения. Съществено е това нарушение на
административно-производствените правила, което би довело до друг правен
резултат за жалбоподателя, тъй като наличието на личен правен интерес е
процесуална предпоставка и за правото на жалба. В случая и при допускането на
процесуални нарушения във връзка с разгласяването на процедурата, същите не
са рефлектирали в правната сфера на жалбоподателя, който е допуснат до
участие и е класиран на второ място съобразно предложената от него цена . Предвид
горното не се установява да са допуснати съществени нарушения на
административно-производствените правила при провеждане на процедурата. Засягането
на чужди права не може да се релевира от жалбоподателя. / В този смисъл Решение
№ 578 от 16.01.2018 г. на ВАС по адм. д. № 1267/2017 г., III о., Решение №
13256 от 31.10.2018 г. на ВАС по адм. д. № 13734/2017 г., IV о./ Предвид
гореизложените съображения съдът намира жалбата за неоснователна. Обжалваната
заповед е законосъобразна като издадена от компетентен орган , в предписаната
от закона форма , при липса на съществени нарушения на
административно-производствените правила, в съответствие с материалния закон
и целта на закона, поради което не са налице основания за нейната отмяна по
чл.146 от АПК. От ответника-Кмета на
Община Видин, са поискани разноски по делото за ю.к. възнаграждение. Същите
следва да бъдат определени съобразно чл.37 от Закона за правната помощ във
вр. с чл.78,ал.8 от ГПК, във вр. с чл.144 от АПК . На основание чл.25,ал.1 от
Наредба за заплащане на правната помощ с оглед изхода на делото на ЮЛ , в
структурата на което е ответника, следва да бъдат присъдени разноски за
юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. Воден от горното и на
основание чл.172 АПК, Съдът РЕШИ: ОТХВЪРЛЯ жалба на „Иренор
пропъртис“ ЕАД, ЕИК ***, представлявано от Н.И.Д. , със седалище и адрес на
управление гр.Видин, против Заповед №РД-02-11-992/21.09.2018г. на Кмета на
Община Видин, с която е определен за спечелил търга с тайно наддаване за
продажба на имот-частна общинска собственост с идентификатор 10971.510.13 по
кадастралната карта на гр.Видин с площ 5054,00 кв.м. , „Бултранст“ЕООД със
седалище и адрес на управление гр.Видин. ОСЪЖДА „Иренор пропъртис“ ЕАД,
ЕИК ***, представлявано от Н.И.Д. , със седалище и адрес на управление
гр.Видин, да заплати на Община Видин разноски по делото за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 100/сто/
лв. Решението може да бъде обжалвано пред
Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му
на страните. Административен
съдия: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Решение по дело №283/2018 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 17 |
Дата: | 8 февруари 2019 г. (в сила от 5 май 2020 г.) |
Съдия: | Биляна Спасова Панталеева Кайзерова |
Дело: | 20187070700283 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 16 октомври 2018 г. |