Решение по дело №492/2018 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 504
Дата: 29 ноември 2018 г. (в сила от 11 декември 2019 г.)
Съдия: Милена Стоянова Маркова-Георгиева
Дело: 20187100700492
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 август 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                    № 504

гр.Добрич, 29. 11. 2018 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА


Добричкият административен съд, в публично съдебно заседание,проведено на петнадесети ноември,през две хиляди и осемнадесета година  ІІ състав:

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА  МАРКОВА - ГЕОРГИЕВА

                                                                     

при секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА изслуша докладваното от председателя административно дело № 492/ 2018 год.

          Производството е по чл.145 и сл. от АПК.              

          Образувано е по жалба,допълнена в съдебно заседание от 04.10.2018г.,  от “Ж.-61” ЕООД, със седалище и адрес на управление гр.Добрич, ***, ЕИК ***, представлявано от управителя Ж.И.Ж., подадена чрез адв. Д.Д., срещу Уведомително писмо с изх.№ 02-080-2600/ 3506 от 10.07.2018г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“. С оспорваното писмо, на жалбоподателя е отказано финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично Земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014-2020г., за кампания 2015г., поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане. В жалбата се твърди,че през 2015г.  е подадено заявление до ДФ “Земеделие“ с УИН 08/110615/85113 за кандидатстване по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014-2020г., като с уведомително писмо от 24.02.2016г. „Ж.-61“ ЕООД е било уведомено, на основание чл.43, ал.1 от Наредба № 4 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 11, че  е одобрено за участие по направление „Биологочино растениевъдство“ с обща одобрена площ по направлението 4,81 ха костилкови овощни видове. След подаване на заявлението, дружеството не е било уведомявано за установени застъпвания (пресичане на граници) на два или повече блока на земеделски стопанства, в които попада неговото земеделско стопанство, за което административният орган е задължен да уведоми кандидата. Жалбоподателят настоява,че е извършил справка в ОД „Земеделие“ и е получил информация, че към 27.01.2015г. е регистриран, че стопанисва и отглежда 4,8 ха сливи в землището но гр.Добрич.В обжалвания административен акт не става ясно, дали към настоящия момент има установено застъпване  и кой е другият кандидат, с който се застъпва земеделското стопанство. Иска от съда да отмени уведомителното писмо, като даде на ответника указания да издаде нов ИАА, като се съобрази с разпоредбата на чл.17, ал.1 и ал.8 от Наредба № 5 от 27. 02. 2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, издадена от Министъра на земеделието и храните и в случай, че действително е установено застъпване (пресичане) на два или повече блока на земеделски стопанства кандидатите да бъдат уведомени надлежно и изплащането на субсидията да бъде извършена на този кандидат, който е доказал правното основание за ползваните от него земеделски площи. В съдебно заседание жалбата се поддържа от адв.Д.Д. който я допълва, предвид депозираното от ответника писмено становище.Твърди,че от писмото, което се оспорва, жалбоподателят е установил,че е санкциониран, защото има несъответствие в площите, а ответникът в писменото си становище настоява,че причината за отказа е неспазване на базови изисквания, установени от индивидуална справка на контролиращото лице „Лакон“ ООД, че парцелът е в „преход“. Особено настоява,че това не е отразено в уведомителното писмо. Отделно от това заявява,че жалбоподателят се занимава с биологично земеделие от 12 години и за това му е издаден сертификат, който се издава от същата тази фирма и за него разликата в информацията е необяснима. Претендира съдебно – деловодни разноски.

          Ответникът в депозирано писмено становище и съдебно заседание, чрез процесуалния си представител юрисконсулт А., оспорва жалбата. Счита същата за немотивирана и недоказана.Твърди, че заявлението на жалбоподателя не е попадало в извадката на Риск анализа за проверка на място. След извършване на необходимите кръстосани проверки от ИСАК и заявлението не са установени площи,заявени от повече от един земеделски стопанин, както се твърди от жалбоподателя.Прави пояснение, като сочи цифрите в колона 3 и 4 (стр.2 ) от уведомителното писмо, които съвпадат, което означава, че не това е основанието за отказ от финансово подпомагане.В писменото становище се сочи,че компетентният орган по създаване и поддържане на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2015г. е МЗХГ. На заявлението за подпомагане на жалбоподателя са извършени всички административни проверки, като са използвани и предоставените данни от контролиращото лице, във връзка с чл.49 от Наредба №4 от 24.02.2015г. При тази проверка се установило,че несъответствие между декларираното състояние на парцела  БР12 и установеното от контролиращото лице – „в преход“ което е вписано в колона 7,стр.2 на УП.Позовава се на раздел ІІІ, т.1 от Методиката за намаляване и отказване на плащания по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014-2020г. съгласно която , ДФЗ-РА намалява размера на финансовата помощ със сумата, изчислена за установената площ на парцела без тя да е наддекларирана, когато биологичната дейност за даден земеделски парцел се различава от заявената дейност от земеделския стопанин за същия парцел, като сочи колона 8 от стр.4 на УП.

          Добричкият административен съд, като взе предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното :

          Писмото е административен акт и като такова подлежи на съдебен контрол по реда на АПК,защото с него се засягат правата и интересите на земеделския производител-ЮЛ,след като му е отказано финансово подпомагане за кампания 2015г. Жалбата срещу писмото е подадена в срок от лице, чиито интереси са засегнати с акта, поради което се явява допустима. Разгледана по същество, същата е основателна поради следното:

          Жалбоподателят е регистриран с Уникален регистрационен номер (УНР) 635024 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. За кампания 2015г. е подал Общо заявление за подпомагане по мярка 11 „Биологична земеделие“ с УИН -08/110615/85113 с което кандидатства за първа година по направление „Биологично растениевъдство“ от мярка 11 „Биологично земеделие“. Заявен е един парцел с площ 4,81 ха с код БРП3. Заявлението  е с вх. № 17936699831.03.2015 г. и по него има произнасяне с процесното УП от 10. 07.2018г. В писмото се казва, че 2015г. е първата година от последно поетия от него ангажимент по това направление. ДФЗ-РА отказва финансово подпомагане поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане в описани площи, въз основа на посочени нормативни документи.Следва таблица, в колонка 1 на която за код на дейността е посочен БР 12. Идентификаторът на декларирания парцел е 762498139195. Площта в колонка 3 и колонка 6 е една и съща. Същата е и площта, описана в колонка 7, площ на парцела с неспазени базисни изисквания, а в колонка 9 е описана същата площ от 4,81 ха, като недопустима площ. Нито в колонка 7 е посочено,кои са конкретните неспазени базисни изисквания, нито в колонка 9 е пояснено, защо площта е недопустима. След таблицата е налице обяснение на съдържанието на отделните колони. За колонка №7 е казано,че това е площта за която не са били спазени базови изисквания за съответното направление, което е било установено чрез извършена административна проверка или проверка на място от Технически инспекторат към РА. В контролния лист от извършената проверка на място са посочени конкретни неспазени базови изисквания, като за резултатите от проверката, кандидатът е уведомен с уведомително писмо. В административната преписка липсват доказателства за провеждането на такава проверка, респективно за уведомяване на кандидата за резултатите от нея. Във връзка с това не отговаря на истината твърдението на ответника, че при проверка се установило,че е налице несъответствие между декларираното състояние на парцела  БР12 и установеното от контролиращото лице – „в преход“ на колона 7. В писмото и писменото становище е цитиран раздел ІІІ, т.1 от Методика за намаляване и отказване на плащания по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014-2020г. съгласно която , ДФЗ-РА намалява размера на финансовата помощ със сумата, изчислена за установената площ на парцела без тя да е наддекларирана, когато биологичната дейност за даден земеделски парцел се различава от заявената дейност от земеделския стопанин за същия парцел,което се сочи в колона 8 от стр.4 на УП. Предвид липсата на проверка и точно установяване на несъответствието, съдържанието на колонка 8 не би могло да отговаря като резултат на действителното фактическо положение. На л.7 от УП се обяснява таблицата на същия лист, като се казва,че са взети и предвид данните,представени от контролиращите лица на основание чл.49 от Наредба № 4 /24.02.2015г. По  искане на страните, съдът е изискал от Лакон-частен институт за осигуряване на качество и сертифициране на биологично произведени продукти ООД информация по случая, с точно зададени въпроси. Дружеството има акредитация съгласно стандарт EN ISO/IEC 17065:2012 и е получило разрешение от Министъра на земеделието ,храните и горите да извършва контролна дейност в съответствие с изискванията на Регламент (ЕО)№ 834/2007 на Съвета. Института взема и анализира проби, за да установи наличието на продукти, които не са разрешени за биологично производство, или методи, които не са в съответствие с правилата за биологичното производство, или да открие възможно замърсяване с неразрешени за биологичното производство продукти в съответствие с чл.41,ал.6 от Наредба №1/2013г. на МЗХ. Взетите проби се съхраняват в института и са най-малко 5% от броя на операторите и подизпълнителите в България. За 2015г. „Ж.-61“ ЕООД не попада в тази извадка и не са му взети проби за анализ. Към 17.07.2015г., статусът на произвеждания от „Ж.-61“ ЕООД  продукт сливи е „в преход“. Към тази дата е издадено сертификационно писмо, приложено на л.168. От същото е видно, че не съдържа код от системата на ДФЗ, както се твърди в отговора на „Лакон“. Не става ясно обаче как се е стигнало до установеното – „в преход“, след като не са вземани и анализирани проби. В писмото е записано,че е валидно до следваща инспекция или до 31.12.2016г. По делото няма данни до тази дата да е извършвана друга инспекция.Жалбоподателят е  представил други 4 сертификационни писма, на л.161-164. От съдържанието им се установява,че на 11.07.2014г. продуктите сливи са със статус биологично в преход,  а на 10.09. 2014г. продуктът е със статус биологичен.Другите две писма са с валидност от 14.08.2017г. до 30.08.2018г. и от 01.08.2018г. до 30.08.2019г. Процесуалният представител на ответника изрази становище за неотносимост към спора на тези писма, тъй като не касаят спорната кампания 2015г. Това е вярно, но съдът ги кредитира като писмени доказателства дотолкова,доколкото с тях се установява статута на плодовете, а не на декларирания парцел. Очевидно е, че ответникът е приел този статут като статут на декларирания имот и след като е преценил,че той не отговаря на декларирания е постановил оспорвания отказ.

          Предвид гореизложеното,съдът прецени,че уведомителното писмо е издадено от компетентен административен орган, но при неизяснена фактическа обстановка и липса на мотиви, кореспондиращи с крайния резултат-отказ. От самото писмо по никакъв начин не може да се установи, каква точно е причината за постановения отказ.Уведомителното писмо съдържа няколко таблици, но те не отговарят на допълнението за тяхното съдържание по колони,както подробно по-горе се коментира.Отделно от изложеното съдът установи и несъответствие в кода, вписан в заявлението БРП3-л.41, с този в писмото БР12, което създава още по-голяма неяснота относно причината, АО да постанови отказа. Накрая съдът счита за необходимо, да коментира изразеното в съдебно заседание от процесуалния представител на ответника,че не може да се променя, или изменя информацията от сертифициращия орган. Това което подават излиза в системата на ДФЗ и се установява,дали заявеното от производителя съвпада,или не. Дори и да не може да изменя „подаденото“, за което не се сочи правна норма, по силата на чл.49,ал.5 от Наредба №4 от 24.02.2015г. , Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, и Министерството на земеделието, храните и горите може да поискат от контролиращите лица всички необходими документи, свързани с въведените резултати от извършени през текущата година проверки на земеделски стопани. Такава информация очевидно не е изисквана.В тази връзка и по повод подадените от ответника към „Лакон“ ООД въпроси,следва да се коментира и обстоятелството, че данни за начина, по който бенефициентът е уведомен от контролиращото лице липсват по делото, а неясно е, и кой е задължен да уведоми заявителя,че може да обжалва констатираното от контролиращото лице.Ето защо, писмото като ИАА следва бъде отменено,а преписката-върната на административния орган за ново разглеждане при спазване указанията в настоящите мотиви.

          При този изход на делото,съобразно изричната разпоредба на чл.143,ал.1 от АПК, ДФ “Земеделие”-РА,като юридическото лице,в чиято структура е издателят на акта, дължи на оспорващия направените съдебни разноски в размер на 550 лева, от които 50 лева платена държавна такса и 500 лева платено адвокатско възнаграждение.

          Предвид изложеното и на основание чл.172,ал.2,предл. второ от АПК, Административният съд гр.Добрич

 

Р Е Ш И:

 

          ОТМЕНЯ по жалба на “Ж.-61” ЕООД, със седалище и адрес на управление гр.Добрич, ***, ЕИК ***, представлявано от управителя Ж.И.Ж., Уведомително писмо с изх.№ 02-080-2600/ 3506 от 10.07.2018г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“-РА.

          ВРЪЩА ПРЕПИСКАТА  на административния орган за ново произнасяне, съобразно указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на решението . 

ОСЪЖДА Държавен фонд “Земеделие”-Разплащателна агенция да заплати на “Ж.-61” ЕООД, със седалище и адрес на управление гр.Добрич, ***, ЕИК ***, представлявано от управителя Ж.И.Ж., сторените по делото разноски в размер  на 550 /петстотин и петдесет/ лева.

          Решението подлежи на обжалване в 14 - дневен срок от съобщението до страните пред Върховния административен съд на Република България.

          На основание чл.138,ал.1 от АПК,препис от решението да се изпрати на страните.

 

 

 

 

 

                                                    АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: