Решение по дело №25/2021 на Районен съд - Берковица

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 май 2021 г. (в сила от 11 юни 2021 г.)
Съдия: Юлита Николова Георгиева Трифонова
Дело: 20211610200025
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

                                                 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

ГР.БЕРКОВИЦА, 20.05.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД гр.Берковица…….……...наказателна колегия публично заседание на 13 април.......……..………….……………………през две хиляди и двадесет и първа година..……….……………………в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЮЛИТА ГЕОРГИЕВА

 

при секретаря Таня Йорданова, като разгледа АНД № 25/2021 год.по описа на БРС, ІІ наказателен състав, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

          Производство по реда чл.59 и сл. от ЗАНН, във връзка с чл.189, ал.8 от ЗДвП.

С електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство – TFR1-M  № 0610/12 на ОД на МВР Монтана е наложено на П.Б.Г. *** и ЕГН **********  административно наказание на основание чл.182, ал.2, т.4, във връзка с чл.189, ал.4 от ЗДвП – глоба в размер на 300 лева, за нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП.

Недоволен от електронния фиш останал жалбоподателят, който го е обжалвал и моли електронния фиш да бъде отменен изцяло, като незаконосъобразно издаден. В жалбата се изтъква, че издадения ЕФ е незаконосъобразен и необоснован, а установяването на скоростта е било извършено в разрез с императивните изисквания на ЗДвП и ЗАНН.

В съдебното заседание, редовно призован, жалбоподателят  се явява. Заявява, че поддържа жалбата и пледира за отмяна на издадения ЕФ, като незаконосъобразен. Подробно са развити съображения, че след като нарушението е установено с мобилно АТС е следвало да бъде съставен АУАН и съответно издадено НП и че в случая процедурата по чл.189, ал.4 и сл. от ЗДвП е била неприложима.

Въззиваемата страна, редовно призовани, не изпращат представител и не изразяват становище по делото. 

От събраните по делото писмени, както и от изложеното в жалбата и  становище от жалбоподателя в съдебно заседание, съдът прие за установена следната фактическа обстановка :

На 28.10.2020 г. в 15:10:40 часа, на път ІІ-81, км.81+959, при разклон за с.Бокиловци с посока на движение от гр.Берковица към гр.Монтана системата за контрол на скоростта засякла и заснела движещ се  със скорост от 84 км/ч лек автомобил. Видно от Протокола за използване на техническото средство  /л.8/ в този участък имало въведено с пътен знак В26 ограничение на скоростта от 50 км/час.

По-късно записите от системата за контрол на скоростта били прегледани от служители на сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР Монтана, които от видеоклип № 13272 установили, че засечената в 15:10:40 часа  на 28.10.2020 г. скорост от 84 км/час (след приспаднатия толеранс от 3 % в полза на водача наказуемата скорост била изчислена на 81 км/ч) била от лек автомобил „Фолксваген Голф” с рег.№ М 26-26 ВН.

След справка в централната база данни  било установено, че собственик на автомобила е П.Б.Г. *** и ЕГН **********  

Въз основа на така констатираното нарушение, на 28.10.2020 г. срещу П.Б.Г.  бил издаден електронен фиш серия К, № 4109765 /л.4/. В него наказващият орган приел, че е нарушена разпоредбата на чл.21, ал.2 от ЗДвП и за което наложил на Г. предвидената в чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП санкция глоба в размер на 300 лева.

Видно от приложената по делото разписка /л.15/, електронния фиш е бил връчен на жалбоподателя  на 07.01.2021 година.

По делото липсват данни на основание чл.189, ал.5, изр.2-ро от ЗДвП жалбоподателят Г., като собственик на автомобила, да е представил писмена декларация за друго лице, което да е управлявало автомобила в деня на нарушението.

Липсват данни и за представено писмено възражение по чл.189, ал.6 от ЗДвП.  

От тази фактическа обстановка и разглеждайки жалбата от правна страна съдът прие следното :

Жалбата е подадена в срока по чл.189, ал.8, изр.2-ро от ЗДвП,  от надлежна страна, доколкото П.Г. е визиран като адресат на електронния фиш, поради което е допустима.

Атакуваният електронен фиш за налагане на глоба е издаден от компетентен орган и съдържа всички предвидени в чл.189, ал.4, изр.2-ро от ЗДвП задължителни реквизити, поради което не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на електронния фиш на формално основание.

Неоснователно е  наведеното в жалбата възражение за неприложимост на процедурата за санкциониране на нарушението с ЕФ, когато то е установено с мобилно АТС и доводите в този смисъл, както и позоваването на  Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по т.д. № 1/2013 г. на ВАС - Общо събрание на колегиите. Посоченото в касационната жалба ТР № 1/ 26.02.2024 г. по т.д. № 1/ 2013 г. на ОСК на ВАС е неприложимо към датата на извършване на нарушението – 28.10.2020 г., тъй като в §6, т.65 от ДРЗДвП се съдържа определение за „Автоматизирани технически средства и системи", съгласно което: това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:

а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган;

б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

Следователно, с извършената законодателна промяна е отпаднало приложението на цитираното тълкувателно решение.

Поради тези съображения настоящият състав не споделя възражението на жалбоподателя, че административнонаказателната отговорност е следвало да бъде реализирана със съставянето на АУАН и съответно с издаване на наказателно постановление, по реда на ЗАНН, а не с издаването на електронен фиш по реда на чл.189, ал.4 и сл. от ЗДвП.

С оглед цялостният контрол за законосъобразност на обжалвания ЕФ, следва да се посочи, че автоматизираното техническо средство, с което е била засечена скоростта на автомобила е било сертифицирано. Видно от протокол от проверка № 3-24-20 от 29.05.2020 г. /л.10/, системата за контрол на скоростта е имала валидно издадено удостоверение за одобрен тип средство за измерване, а също и била преминала първоначална и последваща проверка на годността, като е отговаряла на съответните технически изисквания.     

          Спазено е изискването на  чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 2015 г., с което е въведено задължение за контролния орган, при всяко използване на  мобилно АТСС /каквото е използвано в случая/, да попълва протокол, съгласно приложението. Предвидено е протоколът по ал. 1 да се попълва при всяка смяна на мястото/участъка за контрол /чл.10, ал.2/, като при работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта, е предвидено протоколът да се попълва за всяко място за контрол и да се съпровожда със снимка на разположението на уреда /чл.10, ал.3/. В настоящия случай, това императивно задължение е изпълнено и по делото е приложен Протокол за използване на на АТСС. Изискването за съставянето на протокола по чл.10 от Наредбата не е самоцелно, тъй като последният удостоверява, че на посочената в ЕФ дата и час, е използвано мобилно АТСС, което е било разположено на път ІІ-81, км.81+959 на разклона за с.Бокиловци и са проверявани моторните превозни средства, движещи се именно в посока от Берковица към Монтана,  за които важи ограничението на скоростта, въведено със знак В26. Т.е, горният протокол е доказателство относно мястото и времето на извършване на нарушението, на това с какво АТСС е заснето, посоката на движение, ограничението на скоростта, автомобила на който е поставено мобилното АТСС и др. изисквания по наредбата.

    Твърдението, че не са използвани обозначителни знаци на мястото на контрол също се явява неоснователно, тъй като нито в ЗДвП, нито в Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., към момента на извършване на нарушението, съществува такова изискване. Разпоредбата на чл.165, ал.2, т.8 от ЗДвП е отменена с ДВ бр. 54 от 2017 г., в сила от 09.07.2017 г., а нормата на чл.7 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.  е отменена с ДВ, бр. 6 от 2018 г.

Фактите по делото съдът прие за установени изцяло въз основа на събраните писмени доказателства, които кореспондират и с приложеното към делото веществено доказателство – разпечатка от видеоклип № 13272, заснет от мобилната система за видеоконтрол на скоростния режим TFR1 – M, № 610. На него ясно се вижда автомобила собственост на жалбоподателя и регистрационния му номер, като фиксираната скорост е 84 км/час. След като бил приспаднат толеранса от 3 % е било изчислено превишаването на разрешената в населено място скорост с 81 км/час. Следва да се отбележи, че техническото средство, с което е засечена скоростта – мобилната система за видеоконтрол на скоростния режим TFR1 – M е конструирана така, че едновременно със засичането на скоростта, заснема и автомобила от която е. Така че, ако автомобила не се е движел с превишена скорост, то той е нямало да бъде заснет, още повече, че жалбоподателят не ангажира доказателства, които убедително да оборват тези, които са ангажирани от административнонаказващия орган. В тази връзка съдът приема за неоснователен развития довод, че не е ясно мястото на засичане на нарушението и дали това е станало в зоната на действие на знак въвеждащ ограничението на скоростта на 50 км/час.

Правилно е ангажирана административно-наказателната отговорност именно на жалбоподателя П.г., тъй като, както се посочи по-горе, в срока по чл.189, ал.5, изр.2-ро от ЗДвП не е заявил в декларация за друго лице, което да е извършило нарушението и съгласно нормата на чл.188, ал.1, изр.2-ро от ЗДвП, като собственик на автомобила му се налага наказанието, предвидено за извършеното нарушение.

Ето защо, настоящият съдебен състав приема, че правилно наказващият орган е преценил с оглед данните по преписката и събраните доказателства, че именно жалбоподателят П.Г. е лицето извършило описаното в електронния фиш нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП.  

При издаването на електронния фиш няма допуснати процесуални нарушения или такива касаещи квалификацията на деянието, законовата разпоредба, която е нарушена, както и административно-наказателната разпоредба, въз основа на която е наложена санкция на жалбоподателя.

С оглед на това съдът счита, че наказанието е законосъобразно наложено и приема посочените във фиша фактически констатации за реално отразяващи случилото се.  

Наложеното на жалбоподателя наказание е съгласно предвиденото в разпоредбата на чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП - глоба в размер на 300 лева, който размер е точно определен в закона и не може да се обсъжда въпроса за намаляването й, както и въпроса дали случая може да се приеме за маловажен. Управлението на пътно превозно средство е дейност с повишен риск и една от най-честите причини за настъпването на ПТП е именно движението с несъобразена или превишена скорост.

          Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН съдът

 

                                                 Р   Е   Ш   И   :

    

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба серия К, серия К, № 4109765 на ОД на МВР Монтана, с който на П.Б.Г. *** и ЕГН **********  е наложено административно наказание - глоба в размер на 300 лева на основание чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

         

          Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.Монтана в 14 - дневен срок от съобщението до страните.

 

             

       

 

                                ПРЕДСЕДАТЕЛ :