Протокол по дело №238/2024 на Апелативен съд - Пловдив

Номер на акта: 259
Дата: 14 ноември 2024 г. (в сила от 14 ноември 2024 г.)
Съдия: Надежда Лукова Махмудиева
Дело: 20245000500238
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 10 май 2024 г.

Съдържание на акта


ПРОТОКОЛ
№ 259
гр. Пловдив, 11.11.2024 г.
АПЕЛАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, 2-РИ ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседА.е на единадесети ноември през две хиляди двадесет и
четвърта година в следния състав:
Председател:Галина Гр. Арнаудова
Членове:Надежда Л. Махмудиева

Румяна Ив. Панайотова-Станчева
при участието на секретаря Стефка Огн. Тошева
Сложи за разглеждане докладваното от Надежда Л. Махмудиева Въззивно
гражданско дело № 20245000500238 по описа за 2024 година.
На именното повикване в 10:41 часа се явиха:
Жалбоподателите Л. Д. А., М. В. П. и А. Н. И., редовно уведомени от
предходното с. з., не се явяват. За тях - адв. И. Н., упълномощен от по-рано.
Въззиваемият „Б.“ ЕООД, редовно призован, се представлява от адв. А.
А., упълномощен от по-рано.
Вещото лице И. С. Г. налице.
Адв. Н.: Да се даде ход на делото.
Адв. А.: Да се даде ход на делото.
Съдът намира, че не са налице процесуални пречки за даване ход на
делото, поради което
О П Р Е Д Е Л И :
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.
Съдът докладва, че в срока по чл. 199 от ГПК по делото е постъпило
писмено заключение на вещото лице И. С. Г..
Адв. А.: Имам възражение днес да се разгледа заключението на
вещото лице, тъй като тя не е отговорила на задачата. В протокола от
предходното съдебно заседА.е определихте да изготви заключение по
1
въпроса, зададен от адв. Н. в становището му под № 4, а именно какъв е
пазарният наем на процесните обекти за времето от 01.11.2017 г. до
31.12.2017 г., а в заключението има отговор от 01.01.2017 г. до 31.12.2017 г.
и там никъде не е разбито за тези два месеца какъв е пазарният наем. Затова
считам, че не следва да се приеме в днешното с. з. заключението, а вещото
лице да си го изготви съобразно въпроса, поставен от съда.
Адв. Н.: Вещото лице действително дава заключение за пазарния
наем за 1 година - от 01.11.2017 г. до 31.12.2017 г., но в процеса на разпита
ще изясним, че всъщност това е един константeн наем, равен за всеки един
от 12-те месеца, следователно двата месеца, които ни интересуват,
представляват 1/6 от тези 12 месеца. Просто имаме една цифра да я
разделим на 6. Това е целият въпрос.
След съвещА.е съдът намира, че няма процесуална пречка
заключението на вещото лице И. Г. да бъде изслушано в днешното съдебно
заседА.е, а по отношение на възражението на въззиваемата страна съдът ще
се произнесе по съществото на спора.
Пристъпи се към изслушване на депозираното заключение на СТЕ,
като се сне самоличността на вещото лице.
Вещото лице И. С. Г.: 68 г., българка, бълг. гр., омъжена, неосъждана,
без родство със стрА.те.
Напомни й се отговорността по чл. 291 от НК.
Вещото лице И. С. Г.: Известна ми е наказателната отговорност.
Представила съм в срок писмено заключение по делото, което изцяло
поддържам.
3,88 лв. на кв.м е наемната цена на жилищна площ през 2017 г.
Както и в първоначалното заключение е определен наемът, за тези
месеци, за които говорим – ноември и декември, няма промяна, поради
което съм дала заключението си за цялата година, като съм включила и тези
2 месеца. Реално заключението дава отговора какъв е наемът за съответните
лица за този период от 1 година – 2017 г. През последните два месеца на
2017 г. не е настъпила промяна в цените на наемите. Няма някакво
съществено движение и би следвало да се приеме цената, както е през
октомври за до края на годината. 1/12 от общата наемна цена е
2
едномесечната наемна цена.
Описала съм в заключението, че където ни беше осигурен достъп сме
влизали - където имаше наематели, на други места нямаше възможност.
Това е описано още в предходната тройна експертиза. Там сме стояли почти
цял ден, за да можем да направим оглед на толкова много обекти.
Естествено, че тогава сме посетили имотите. Говорим за един стар период от
време и сега и да отида да ги видя няма никакъв смисъл. Не мога да посоча
точно времето, в което бяхме на оглед – трите вещи лица, адвокатите,
стрА.те. Показаха ни и влизахме в апартаментите, в подземните гаражи.
Видяхме блокчетата, които са се получили и в които се намират процесните
обекти, т.е. напълно наясно съм с местоположението. Както казах, почти
цял ден стояхме там, за да огледаме всичките обекти и съм напълно наясно
с местоположението и блокчетата, но беше по повод изготвяне на
заключението на тройната СТЕ.
Това, което сме предложили, това съм имала предвид и сега, тъй като
аз не мога да си променя мнението, становището за един период, който е
изминал и който вече е приет. Сега разглеждаме само тези последни 2
месеца за 2017 г., които не са били предмет на предходната експертиза.
Естествено е, че в един такъв кратък период не могат да се наблюдават
някакви съществени изменения. Това казва и графиката. Това е някакво
продължение на предишното заключение на тройната експертиза, тъй като
се налага да се включат и тези 2 месеца. За тази експертиза съм използвала
предходната информация от миналото заключение - на тройната експертиза.
Адв. Н.: Да се приеме заключението. Нямам въпроси.
Адв. А.: Нямам повече въпроси. Да се приеме заключението.
Съдът намира, че с оглед становището на стрА.те, заключението на
вещото лице Г. следва да бъде прието, поради което
О П Р Е Д Е Л И :
ПРИЕМА заключението на вещото лице И. С. Г..
Да се изплати на вещото лице възнаграждението от внесения депозит
в размер на 300 лв. Издаде се РКО.
Съдът докладва, че в дадения в предходното съдебно заседА.е срок
на въззиваемата страна да вземе становище по становището на ищците по
3
доклада, който бе изготвен по делото от настоящия състав и в дадения срок
постъпи становище от адв. А. А. като пълномощник на въззиваемите стрА.
от 17.10.2024 г., с което се взема становище по депозираното от ищците
становище по доклада и по представените с него писмени доказателства,
както и по тези, представени в миналото съдебно заседА.е. Становището на
адв. А., ведно с приложените към него писмени доказателства, е връчено на
въззивниците чрез адв. Н. и в срока за вземане на становище е постъпила
молба от ищците-жалбоподатели чрез адв. И. Н. във връзка с релевирА.те от
въззиваемата страна възражения и доказателствени искА.я. Препис от
молбата се връчи днес, тъй като молбата на адв. Н. е постъпила на
08.11.2024 г., т.е. в петък непосредствено преди датата на днешното съдебно
заседА.е. С молбата се представят удостоверение № 60 и констативен
протокол, двете от 03.08.2016 г. и съдебна практика, които е посочено, че се
представят само за сведение.
Адв. Н.: Нямам искане да бъдат приети като доказателства.
Поддържам становището си по същество за какво оспорване се касае,
което съм подал в срок. Въпросният констативен протокол съм представил
само за илюстриране на това какво всъщност представлява тази степен на
завършеност на 100 % за данъчни цели. Няма ги по делото, но и не желая да
бъдат приети като доказателства.
Адв. А.: Предоставям на съда по приемането им.
Относно оспорването става въпрос за частен документ, който ние
считаме, че е бил съставен преди това дело пред Апелативния съд. Смятам,
че не са били налични към датата, на която пише там. Съгласете се, че няма
логика да не бъдат представени. От преди 4 години са двата договора и с тях
се цели именно доказване на някакво намерение, че са имали. Ще взема
становище по същество по тези документи. Сега ще видим и свидетелите
какво ще кажат.
Поддържам становището, което съм депозирал в срок, на 18 октомври.
Желая да се приемат целите документи, а не само 1 и 3 стрА.ца.
Адв. Н.: Искам да се приемат тези документи в цялост. Установих, че
удостоверенията се представят вече за трети път и няма нужда.
По доказателствата след съвещание съдът намира следното:
4
Със становището на въззиваемата страна се релевира оспорване на
представените 2 договора за управление на недвижим имот, сключени
съответно от ищците Л. А. и А. И. на 17.04.2017 г., като същите се твърди,
че са антидатирА. и във връзка с това оспорване се представя и
приложената към становището заповед от 08.12.2017 г. на кмета на Община
Пловдив.
Съдът намира, че тъй като двата договора съставляват частни
документи, които не носят подписи на въззиваемата страна, за същите не
следва да бъде открИ.о производство за оспорване истинността им, като
датата им подлежи на установяване с всички доказателствени средства и
съответно ще бъдат ценени тези документи, с оглед на всички събрА.
доказателства.
Адв. А.: Извинявайте, че ви прекъсвам, но досега никога не са ми
били известни тези договори, нито да е присъствало посоченото в тях лице
по обектите на ищците. Смятам, че ще стане ясно това нещо от
свидетелските показА.я.
Съдът намира, с оглед на обстоятелството, че тези договори са
представени в срока след изготвения доклад от съда, същите следва да бъдат
приети като доказателства и не следва да бъде открИ.о производство по
оспорването им.
По изложените съображения, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ПРИЕМА двата договора от 17.04.2017 г., представени от ищците със
становището им по доклада от 14.10.2024 г.
По отношение Заповед на кмета на Община Пловдив от 08.10.2017 г.
съдът намира, че същата е своевременно представена от въззивниците,
поради което същата следва да се приеме като доказателство по делото.
По отношение на удостоверение за въвеждане в експлоатация № 84 от
28.08.2017 г., удостоверение № 83 от 23.08.2017 г. и удостоверение № 82 от
23.08.2017 г., представени от въззиваемата страна с горното становище,
съдът констатира, че са вече представени по делото и са приети като
доказателства, като са налични на листове 368, 365 и 362 от
първоинстанционното дело. Ето защо същите не следва да бъдат приемА.
5
повторно като доказателства по делото, поради което следва да се остави
без уважение искането за тяхното приемане.
По отношение на констативен акт образец 15 относно секция Г,
констативен акт образец 15 относно сграда № 1 и констативен акт образец
15 относно секция В, всички от 02.08.2017 г. съдът намира, че следва да
бъдат приети в цялост, тъй като същите са били представени с отговора на
исковата молба, но не в цялост, а само първата и последната им стрА.ци.
Същите са приложени на 2 места, но в непълен вид, поради което така
представените в цялост писмени доказателства следва да бъдат приети като
своевременно представени в срока за становище по становището и
доказателствата, представени от ищците във връзка с доклада.
Със становището е представено и удостоверение № 141 от 29.12.2017
г. за въвеждане в експлоатация на жилищни сгради, подобект „подземен
гараж“. Това удостоверение съдът намира, че следва да бъде прието, с оглед
становището на жалбоподателите, като същото е депозирано в срок.
По отношение на искането да бъде допуснато по реда на чл. 190 от
ГПК от трето неучастващо по делото лице да бъдат изискА. пълномощни,
дадени във връзка с договор за управление на недвижим имот от 17.04.2017
г., сключен от Л. Д. А. и от А. Н. И.ц., отчети за направени разходи за
периода от 01.04.2017 г. до 31.12.2017 г. и съответни счетоводни документи
за същия период за реализирА. приходи от двата договора с молбата от
08.11.2024 г. процесуалният представител на жалбоподателя е заявил, че
такива документи няма.
С оглед така взетото становище, с което се твърди, че такива
документи не съществуват, съдът намира, че не следва да бъде провеждано
производство по реда на чл. 190 от ГПК за изискване на тези документи от
трето неучастващо по делото лице.
Относно гласните доказателствени средства, които със становището
на въззиваемата страна се иска да бъдат допуснати, се сочат като свидетели
П. К. С. и М. В. К.
Адв. А.: Водя само М. К., която ще внесе повече яснота по процеса на
подписване на акт образец 15, като ние твърдим, че е закъсняло по тяхна
вина, и от там се е получила тази забава. Поради това удостоверенията за
въвеждане в експлоатация са издадени през август 2017 г. изцяло по вина на
6
ищците, защото те около година се разправят за разни дребни недостатъци,
които в никакъв случай не изключват подписване на акт 15. Представили
сме множество документи, разпитА. са много свидетели, но смятам, че ако
разпитаме М. К. ще даде много повече яснота. Реално тя е присъствала, тя е
движела тази процедура и ще стане ясно това, за което говорим, т.е.
поддържаме да се разпита само лицето М. К., а от другите двама се
отказваме, тъй като не могат да внесат яснота.
Адв. Н.: Освен поименно допуснатата ни до разпит като свидетел А.
Т., водим и А. Д. А.И. и Д. И.Ц..
Съдът намира, с оглед изготвения нов доклад и сега посочените на
стрА.те релевантни факти за спора, следва да бъдат допуснати до
допълнителен разпит като свидетели лицата А. А.И., Д. И.Ц. и М. К., като
разпитът им ще бъде допълнителен и ще бъде конкретизиран за
обстоятелства, по които не са били разпитвА. по делото. Лицето А. Т. следва
да се допусне до разпит.
Предвид изложените мотиви, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ПРИЕМА два договора от 17.04.2014 г., заповед от 08.12.2017 г. на
Кмета на Община Пловдив, актове образец 15 за секции Г и Б и жилищна
сграда 1, всички от 02.08.2017 г., както са представени в цялост,
удостоверение № 141 от 29.12.2017 г.
НЕ ПРИЕМА удостоверения за въвеждане в експлоатация № 82 от
23.08.2017 г., № 83 от 23.08.2017 г. и № 84 от 28.08.2017 г.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането да бъдат изискА. от трето
неучастващо по делото лице на основА.е чл. 190 от ГПК посочените
писмени документи в становището на адв. А. от 18.10.2024 г., а именно
пълномощни, отчети за направени разходи и счетоводни документи във
връзка със сключен договор за управление на недвижим имот от 17.04.2017
г.
ДОПУСКА до допълнителен разпит като свидетели А. А.И. и Д. И.Ц.,
доведени от въззивниците и М. К., доведена от въззиваемата страна.
ДОПУСКА до разпит като свидетел на въззивниците лицето А. Т..
Пристъпи се към допълнителен разпит на свидетелите на
7
жалбоподателите.
Свидетелят А. А. А.: /снета самоличност/
На свидетеля се напомни отговорността по чл. 290 от НК.
Свидетелят А.И.: Обещавам да говоря истината.
От обектите, които съпругата ми Л. А. получи като обезщетение,
нямахме намерение да продаваме абсолютно нищо, имаме къде да живеем,
но впоследствие се наложи да продадем един единствен малък апартамент в
сграда 17 на последния етаж.
Останалите са 18 броя. В сграда № 17 са 3 броя тристайни големи
апартамента, в сграда № 21 са 5 двустайни апартамента, 1 едностаен
апартамент и 7 тристайни апартамента, т.е. общо 13 в сграда № 21, в сграда
№ 19 са 2 апартамента. Гаражите са общо 8 - 3 в сграда № 21, 2 в сграда №
19 и 3 в сграда № 17. Има и 5 паркоместа в подземен гараж. Генералното ни
намерение беше да ги отдаваме под наем като станат готови. Такива ни
бяха и първоначалният замисъл при търсене на строителната фирма, и
водещата идея - да си направим горе-долу пенсионен фонд.
През 2016 г. сграда № 17 беше с покрив, сграда № 19 и сграда № 21 не
бяха започнати. Бяха на подложен бетон.
Сграда № 19 може би към края на месец май 2016 г. беше покрита.
Идеята ни беше, че като сключим договора през март 2016 г. – тогава
го сключихме, когато обектът беше на нула. Идеята беше, че като сключим
договора през май и поетапно той направи І плоча, ІІ плоча и т.н. ще бъдат
освобождавА. ипотеките.
Сграда Г за около 6-7 месеца стигна другите сгради. Двете сгради
вървяха относително заедно, а Г малко по-назад. До декември 2016 г.
трябваше да приключи всичко, това беше обещА.ето. Тогава сграда № 19
имаше покрив. Сграда № 21 мисля беше завършена на следващата година
януари-февруари - 2017 г. в груб строеж. Бяха на тухла, трябваше да се
боядисват отвън, нямаха дограма частично. Господин С. по малко странен
начин слагаше дограмата - преди да се изгради сградата в цялост – напр.
слага на първия етаж, след това продължава да гради нагоре, т.е. имаше
частично поставена дограма тук-там, което не е много ОК, защото след това
като се правеха парапети по терасите от неговите строители, имаше пръски
8
от електрожен по стъклата, които така или иначе не се изчистиха.
След 1 януари 2017 г. продължаваше да се работи. Към края на
февруари може би имаше покрив на сграда № 21 и от там нататък започнаха
външни, вътрешни мазилки, електроинсталации, ВиК. След изграждане на
покривите започна външна изолация, външно боядисване, вътре поставяне
на плочки, шпакловки, замазки, електро и ВиК-инсталации.
През 2017 г. имахме някои разглеждА.я на апартаментите, но общо
взето сме ходили след работно време, макар че в комплекса вече имаше
населени хора в други блокчета – в 23, в 25. Влизали сме вътре в някои от
апартаментите, в някои, защото имаше такива с входни вати и не мажеше да
се влезе да се види какво се прави. Бяхме поканени и трябваше да
подписваме акт 15 през август 2017 г., а през юли ние разгледахме обстойно
апартаментите, за които трябваше да подпишем акт 15, във всички сгради,
вкл. в малката № 17. Бяхме заедно с госпожа М. К., която отговаряше за
комуникацията с господин С. и й се казаха много забележки, които ние
имахме. По онова време имаше недовършени бА., бяха на тухла, а трябваше
да са на шпакловка и замазка. Сграда № 21 беше на нешлайфана мозайка,
сграда № 17 беше на нешлайфана мозайка по терасите. Имаше забравена,
липсваща ВиК, макар и рядко – на 2-3 места. Имаше непоставени врати,
непоставени ел.инсталации, липсващи мазилки.
Ние намерихме недостатъците през юли, посочихме ги, но
подписахме акт 15 през август. Не бяха отстранени недостатъците за този
един месец, но въпректи това подписахме акт 15. Мога до обясня
процедурата по подписването на акт 15. Тогава бяхме поканени в кантората
на господин С. и по-точно в стаята на госпожа К.. Бяхме аз, съпругата ми,
племенницата ми А. И., която е другият собственик, нейният съпруг Д., З.
Й. – наша позната и адвокат Н.. Тогава госпожа К. даде да подписваме
протокол акт 15. Предвид на това, че ние бяхме казали за отстраняването на
тези проблеми, които тя си беше отбелязала, но не бяха отстранени, беше
изготвен протокол от адвокат Н., че ще подпишем акт 15 при всички тези
недостатъци. На това госпожа К. отговори, че няма смисъл да подписваме
акт 15 с тези недостатъци, защото от общината ще й го върнат, защото не
можем да подписваме акт 15 с недостатъци, и няма да получим акт 16, след
като нямаме акт 15. В този момент адвокат Н. прие да напише допълнителен
9
протокол, че ще подпишем акт 15 във вида, в който е, но ние държим тези
недостатъци, които са описА. в предходния, да бъдат отстранени. Тези два
протокола се подписаха.
През юли 2017 г. срещата ни с М. К. беше на самия обект, за да си
кажем забележките, които трябва да бъдат отстранени преди подписването
на акт 15, както ги посочих по-горе.
През август констатирахме, че не са отстранени недостатъците и
фактически подписахме два протокола. Акт 15 е единият, а другият
протокол е със забележките, като те поемат ангажимент да бъдат
отстранени. Те обаче не бяха отстранени.
Асансьорът на сграда № 21 нямаше отлята площадка на партерния
етаж пред вратата на асансьора и стърчеше арматурата от плочата,
съответно асансьорът не работеше и той не работи до 2019 г. След много
увещА.я строителите дойдоха да си го довършат, т.е. да направят
площадката и след това дойде асансьорната фирма, която да го пусне. На
всичкото отгоре се оказа, че релсите, по които се движи кабината (това са
нова генерация асансьори с релси, които се движат по стената), са
неправилно поставени и трябва да се преработват, защото той просто не
може да се движи по криви релси. През 2019 г. се отля площадката. На
площадката имаше строителни отпадъци – пред асансьора. Това ние нямаше
как да го забележим, защото вратите са затворени с цел безопасност, но в
момента, в който асансьорната фирма дойде да го пуска, се установи, че
обезопасителната шахта е пълна със строителни отпадъци и вече
асансьорната фирма си комуникира със строителната фирма да си изчистят
боклуците, защото това не е работа на асансьорната фирма. Тогава господин
С. изпрати хора, които си изчистиха шахтата. После се установи и дефекта
при релсите, за който казах.
Предяви се на свидетеля протокол от 02.08.2017 г. на л. 876 от
първоинстанционното дело.
Свидетелят А.И.: Този е протоколът, за който говоря. Това са една
малка част от забележките, а имаше и други, които не са описА. и решихме,
че можем да си ги оправим сами.
През август месец подписахме акт 15, а ключовете от строителната
фирма реално получихме през септември от адвокат Н..
10
Влязоха през септември няколко строителни бригади. Ние още от
началото на 2017 г., предвид това, че се доверихме за пореден път на
господин С., че до края на 2016 г. ще бъдат издадени обектите, бяхме
провели разговори с редица строителни работници, които да имат
готовност, предвид това, че не са малко обектите и ще ни трябват повече
хора и доста голямо количество материали. Затова бяхме направили няколко
контакта с тези фирми и в момента, в който се подписа акт 15 и малко след
това напомнихме за нашите първоначални разговори и около средата на
месец септември вкарахме майстори да оправят апартаментите. В различни
периоди беше различен броят на майсторите, но между 10 и 14 човека бяха
майсторите на нашите обекти в различни сфери.
Още от самото начало, предвид на това, че майсторите от фирмата за
ламиниран паркет нямаха нищо общо с майсторите за теракот и фаянс на
бА.те, можеха да влизат от две разнородни дейности във всеки един
апартамент. Такава беше първоначалната идея. В първия момент, в който
дойдоха първите две бригади се установи, че фирмата за ламиниран паркет
не трябва да влиза в апартаментите, защото има обратен наклон на терасите
и водата влиза вътре в апартамента, защото терасата е по-висока, отколкото
е плочата вътре в стаята. Това се установи относително лесно - имаше
шупнала мазилка, течове по стените и от фирмата, поставяща ламината ме
посъветваха да се спре течът първо, за да не шупне паркета след един месец,
че не може водата да влиза в хола. Имаше и масово просмукване и се
наложи оправяне на всички тераси – къртене на плочките, полагане на
изолация и отново поставяне на плочките на мястото на изкъртените.
Всички апартаменти са правени без изключение, много пипкава работа е,
тъй като се полагат усилия да се запази всичко каквото може като плоча, но
ориентировъчно около два месеца се занимавахме с тази галимация.
По сА.тарните помещения имаше други проблеми. В над 80 % може
би от случаите имаше обърнати наклони на обратните води, или там, където
са тоалетните чинии входът на отходната вода беше по-висок, отколкото е на
тоалетната чиния, т.е. образува се обратен наклон и водата от тоалетната
чиния нямаше как да се изтече по простата причина, че отворът на
основната тръба на апартамента е бил по-високо отколкото той. Има два
варианта - да се преправи отворът, което е по-сложният вариант или да се
11
повдигне подът на тоалетната със съответната височина така, че да се даде
правилен наклон.
Мисля, че имаше само една липсваща мазилка в един апартамент в
малката сграда № 17, но за това не сме предявили допълнителна претенция,
защото майсторът каза, че докато чака другите майстори да му я измажат,
той ще си я направи сам.
Не един и две бяха проблемите по ВиК, които правеха несъвместимо
продължаване на работата. Така напр. сифонът на банята се явява по-
ниската точка отколкото отходната тръба и в момента, в който решите да си
измиете ръцете отдолу от сифона на банята започва да се връща обратно
вода и наводнява банята – миете си ръцете, съответно и краката, защото от
сифона избликва вода като гейзер. Такива бяха 3 броя бА..
Имаше и външни инциденти. Два са документирА.те случаи. От
външната страна на терасите плочките падаха. На сграда № 19 падна плочка
и счупи стъкло на един автомобил от северната страна на сградата. На
сграда № 21 от източната й страна по идентичен начин падна плочка и също
счупи задно стъкло на друг автомобил. На сграда № 19 това се случи преди
4 години и половина – някъде май-юни 2021 г., а на сграда № 21 беше през
същата година през август или септември. Ние махахме плочки от пода на
терасите, а говоря за плочките, които падаха. Те са на терасите от външната
им страна, вертикално наредени на челото на терасата. Такива плочки има
на челото и от вътрешната страна на терасата и те си падат отвътре, но
проблем са тези, които падат от външната страна и могат да направят
голяма беля – 12-13 см теракотна плочка от 14-15 м, ако падне върху дете.
Добре, че са падали върху коли. Тогава след тези два случая със съпругата
ми решихме да инвестираме и сменихме абсолютно всички плочки.
Много работи сме правили и вътре по апартаментите. Аз самият имам
електротехническо образовА.е и съм преправял почти всичките електро
инсталации. Имаше недопустими свързвА.я от електричарска гледна точка,
които нито бяха по учебник, нито по правило, а смея да твърдя, че разбирам
от това нещо. Отделно съм си правил това, което е по вратите –
елключовете, зеещи фуги, не добре напаснати врати, въобще имаше доста
работи, които трябваше да се преправят и са преправени, разбира се,
защото, когато сме решили да отдаваме едно жилище под наем, то трябва да
12
е горе-долу в приличен външен вид. Като дойде наемател гледа първо
външния вид.
Като цяло това, което ни отне като време, говорейки с всичките
дреболии, които трябваше да се преправят, ни отне 4 месеца. Като
получихме ключовете през месец септември, през декември 2017 г.
сключихме първия договор за наем. Ако трябва да отделим времето, заето с
дооправяне на некачествените работи, цялата дейност, която извършиха
майсторите, без дооправянето, би им отнела около 2 месеца.
По първия апартамент също имаше ремонти, макар да беше предаден
„до ключ“ по уговорката. На него също трябваше да му се разбият плочките
в банята и също да му се оправи терасата. Имаше такава уговорка „до ключ“
за 2 апартамента – с баня, тоалетна, подови настилки и на шпакловка.
Такава ни беше уговорката – да има 2 такива апартамента. В тоалетната
трябваше да има тоалетно казанче, в банята бойлер и мивка с поставени
фаянс, теракот. Като част от уговорката беше в тези 2 апартамента да може
веднага да се влезе. Дори тези апартаменти, които бяха с фаянс, теракота,
душ, бойлер и мивка, като бяха с отделна баня и тоалетна, се наложи да се
ремонтират по простата причина, че беше обърнат наклонът и от момента, в
който пуснеш водата на чешмата, започва да блика от сифона на пода като
гейзер. Трябваше да се изкърти пода и да се направи отново. И двата
апартамента бяха преправени по идентичен начин.
От средата на януари 2018 г. започнахме да реализираме изначалното
си намерение.
Предвид това, че такива са ни били намеренията, търсихме контакти.
З. Й. е наша позната и е агент в „П.“ – агенция, която се зА.мава с продажба
и отдаване под наем на апартаменти. Тя ни свърза с друга нейна позната от
агенция „Б.“, занимаваща се изключително със стопА.сване на имоти.
Срещнахме се през месец февруари 2017 г. за първи път с А. Т., която е
управител на тази агенция. Срещата ни беше в кантората на агенция „П.“.
Обяснихме какви са ни намеренията и че имахме обещА.ето апартаментите
да са готови до 2016 г. и просто чакахме всеки момент евентуално да ни се
дадат ключовете. Там госпожа Т. ни каза нейните условия за стопА.сването
под наем, какво предлага тяхната фирма, как се работи по въпроса и ни даде
един примерен договор, който да прочетем. След като го прочетохме и се
13
харесахме, стиснахме си ръцете и през април месец подписахме договор с
„Б.“ за стопА.сване на нашите обекти, макар че те още реално не бяха
готови, но идеята беше още в първия възможен момент, предвид това, че не
е един апартамент, тя да предлага апартаменти под наем и да ги стопА.сва
или ако ние като физически лица със съпругата ми или от другата агенция
„П.“ намерим клиент, да бъдат дадени за стопА.сване на фирма „Б.“.
СтопА.сване означава следното – в момента, в който влезе наемател,
тя започва да се грижи на 100 % за този наемател. Започва да му плаща
сметки за ток, вода, да събира наеми и се грижи за дребни и едри ремонти
по апартамента на базата на направени забележки от страна на наемателите.
Разменят си телефоните и наемателят от там нататък по отношение на
апартамента каквото му е необходимо (протекъл бойлер, изгоряла печка и
т.н., каквото може да се сетите в едно домакинство, дори електрическа
крушка) се обръща към госпожа Т., която си има набор от специалисти –
електричари, фаянсаджии, се уговаря с наемателя в удобно за нея време.
Години стопанисва жилищата госпожа Т. и и наемателите вече й имат пълно
доверие. Затова често тя придружава собствения си специалист, той си
извършва ремонта и всички са щастливи. На определената дата за плащане
на наем тя минава, представя сметките за ток и вода, които е консумирал
дадения наемател, получава сумата за наема и сметките му, дава му бележка
и на края на месеца се отчита на нас.
Самият „Б. в.“, предвид това, че сграда № 21 е на 100 % наша
собственост - на мен и съпругата ми и племенницата ми, и след като част от
апартаментите си в сгради № 19 и 17 племенницата продаде, но независимо
от това имаме над 50 % дял, „Б. в.“ бе назначен и за домоуправител на
сградите. Към днешна дата продължава да е тя домоуправител. На сграда №
21 е от самото начало – януари 2018 г. (може да е декември 2017 г.), на
сграда № 17 е също от самото начало – 2017 г. и в сграда № 19 е от януари
месец тази година.
В сграда № 17 не бяха изшлайфА. мозайките на външните тераси,
като в тази сграда той така и не ги изшлайфа, защото вече беше приключил
с шлайфането в другите сгради. Там терасите в сграда № 17 на апартаменти
1, 3 и 5 са направени допълнително с теракотни плочки от г-н С., защото
вече нямаше шлайфисти. В сграда № 19 беше изшлайфано към момента на
14
подписване на акт 15, докато в сграда № 21 го шлайфа впоследствие – там
нямаше как да го направи с теракот, защото там беше вътрешното стълбище
и е огромно – 250 кв.м.
Акт 15 е получен на 2 август, а акт 16 в края на месец август 2017 г.
Административен адрес на трите сгради - 17, 19 и 21 не мога да кажа
кога го е оформила общината, но ние знаехме този адрес от февруари 2017 г.
Не знам кога общината е издала заповед. Ние знаехме адреса по простата
причина, че в другите блокове живееха хора и си имаха административни
адреси – 23, 25, 27. Това бяха първите сгради.
Присъствал съм на подписване на договор от съпругата ми и
племенницата ми с агенция „Б.в.“. Пълномощни са издадени на госпожа Т..
През месец февруари ни беше първата среща, когато се запознахме. През
месец април присъствах, когато се подписа договорът между съпругата ми и
Т.. Тя слезе на долния етаж на къщата, където живее племенницата и
подписа. Договорът бе съставен от „Б. в.“. Ние им дадохме номерата на
сградите – 17,19 и 21, но без някакъв документ. А. ни даде типовия договор
още през месец февруари и в него трябваше да се опише нещо. А. не е
присъствала на срещи. На обекта е ходила. Комплексът беше отворен - той
не е от затворен тип. Аз, влизайки в двора, съм пред нашата сграда. А. не е
влизала в апартаментите вътре. При подписване на този договор от тези,
които познавате, присъстваха съпругата ми, племенницата ми, З. и адвокат
Н.. Присъствал съм на всички срещи и разговори и съм запознат с всички
писма. Преди месец юли 2017 г. не ни е предлагано да подпишем акт 15 и да
сме отказвали поради недостатъци на апартаментите. Уточнявам, че през
юли ни беше предложено да направим оглед, за да можем да кажем
претенциите си.
Апартаментите е възможно да се отдадат под наем, когато имат баня,
тоалетна и паркет. Може да се дават под наем и необзаведени апартаменти –
и в момента имам такива. Имаше готови апартаменти на практика, но никой
не се мести през декември и януари. До средата на февруари 2018 г. бяха
готови всички апартаментите. „Б. в.“ няма нищо общо с това. Там имаше 14
човека в 3 бригади. В ап. 1 си има две бригади, като едната поставя паркет,
а другата са фаянсаджии, в ап. 2 има друга бригада и т.н. Не сме имали 20
бригади. Работниците вървяха от апартамент в апартамент. Двата
15
апартамента ни бяха предадени в завършен вид. Когато бригадата свърши
единия апартамент отива в следващия. По двойки, тройки и четворки
апартаменти се работеше. Не са 16-те апартамента били готови наведнъж, за
да се отдадат под наем. Първите 2 апартамента бяха готови за отдаване под
наем в рамките на една седмица през септември 2017 г. Нямаше търсене, за
да ги отдадем тогава под наем, а и въпросът беше в това, че са на първия
етаж, а нямаше асансьор и трябваше да мине цялата мърсотия на първия
етаж през тях. На този първи етаж има една боксониера с тераса от 1 кв. м. и
2 двустайни апартамента, т.е. по-малки са и не е трудно да се направят
бързо.
На втория етаж има 4 големи апартамента и има по-голямо къртене,
терасите са по-големи. За 3 седмици ориентировъчно ги направихме.
На третия етаж също беше необходимо толкова време – 2-3 седмици.
Работеха 3 бригади, но те са примерно 10 човека. Когато фирмата, която ми
доставяше и материалите, имаше свободни работници, ми ги изпращаше и
те се включваха. Затова казвам ориентировъчно, че са работили 14 човека,
но имаше моменти, когато работеха 20 души.
Имаме документи за закупените строителни материали.
Към средата на октомври завършихме апартаментите на втория етаж.
Не ги отдадохме под наем, защото липсваше асансьор и всичката мърсотия
трябваше да мине през първия, втория и третия етаж. Не мога да кажа дали
имаше търсене, защото не съм предлагал апартаментите. Не бих си
позволил да има наемател на първия етаж, когато се кърти на третия етаж и
на втория.
Апартаментите, предадени ни „до ключ“, не бяха реално готови.
Обясних, че трябваше да изкъртим плочките на бА.те.
Работниците, които работеха на нашите 18 апартамента, не работеха
на апартаментите на другите собственици. Те си имаха свои работници. 10-
14 бяха работниците само за нашите апартаменти. Не сме имали работници,
които да се засичат.
Не съм желаел да започнем да печелим от наема от първия възможен
момент. От февруари 2018 г. и по-точно от средата на януари 2018 г., когато
завършихме цялата сграда, вече бяха обявени апартаментите за отдаване
16
под наем в няколко агенции. Реално започнахме да ги предлагаме за
отдаване под наем. Тези 18 апартамента, които отдаваме под наем,
започнаха да се предлагат от средата на януари, но се отдадоха поетапно. За
всички вече имаме сключени договори.
Винаги съм се старал да предложа идеалната услуга – да предложа на
всеки наемател към всеки апартамент и паркомясто задължително по
простата причина, че това е комплекс, в който ние успяхме да си запазим
паркоместата. При 146 апартамента, колкото са общо в комплекса,
паркоместата не достигат. Ние предлагаме апартамент и гараж заедно или
апартамент и паркомясто заедно. Гаражите са само 8. Не съм отдавал гараж
или паркомясто под наем отделно без апартамент. Така е и в момента. По-
големите апартаменти – тристайните, ги отдавам под наем с гараж, а
малките – двустайните, с паркомясто. Само за един голям апартамент не
стига гараж и го отдаваме под наем с паркомясто. Задължително към всеки
апартамент имам паркомясто или гараж и така продължавам да ги отдавам.
Старая се да предложа добра услуга.
Свидетелят Д. И.Ц.: /със снета самоличност/: Разбирам български
език говоримо и писмено.
На свидетеля се напомни отговорността по чл. 290 от НК.
Свидетелят Д. И.Ц.: Обещавам да говоря истината.
Съпругата ми А. В..а притежава апартаменти в комплекса в О. и го
познавам.
Със съпругата ми решихме една част от апартаментите да ги
продадем, а една част да ги даваме под наем. 6 апартамента продадохме,
като ги апортирахме в направената от нас за целта фирма. С тази фирма
всъщност ги продадохме. Другите 8 апартамента решихме да отдаваме под
наем.
В сграда № 19 имаме апартаменти №№ 2, 3, 4, 6, 7 и 11 и гараж № 1.
В сграда 21 имаме апартаменти 13 и 14 и 2 гаража, чиито номера не помня.
През март 2016 г. сграда Г беше още на подложен бетон, сграда В
беше още преди кота 0. Към декември 2016 г. сграда В беше с покрив, а
сграда Г още нямаше. Г стигна покрив по-късно, но не помня точно кога в
началото на 2017 г. След това строителят продължи да прави довършителни
17
работи – дограми, външна изолация, боядисване, вътрешни довършителни
работи. До края на август 2017 г. продължи с довършването строителят.
Аз съм посещавал обекта, за да видя състоянието му, на какъв етап е.
През 2017 г. ходихме през месец май, в края на август бяхме, през
месец септември бяхме като получихме ключове, а от там нататък сами
започнахме довършителните работи.
Имахме големи забележки на място за много неща – криви стени,
пукнати стени, влага вътре в апартаментите, обратни наклони, криви
плочки, падащи мазилки и мн. други. В сграда Г дори липсваше асансьор в
момента.
Ние описахме тези забележки и предадохме списъка през адвокат Н.
на строителя.
Когато получихме ключовете започнахме довършителни ремонтни
дейности. Не можахме да оправим веднага апартаментите и да ги даваме
под наем, защото там имаше много големи проблеми. Имаше обратни
наклони на терасите и вътре в апартаментите влизаше вода, съответно не
можехме да направим нищо вътре преди да оправим терасите. Това беше
най-големият проблем. Падаха буквално плочки и парчета от плочки от
первазите на прозорци и парапети. Това оправихме, а после вътрешни
работи, изправяне на стени, мазилки, замазки, поставяне на плочки и т. н.
Когато поканихме майстора да прави бА.те, той каза, че не могат да
направят веднага ремонт, тъй като имаше дори изводи на ВиК тръби заедно
направени в едно място на изхода на канализацията. Съответно не можеше
физически да се постави тоалетната чиния. Трябваше да се прекара трасето
наново. Имаше фатални грешки, които трябва да се оправят преди майстора
да слага плочки и да се постави сА.тарния фаянс в бА.те.
Освен липсващи контакти и ключове по ел-инсталациите в някои
апартаменти, имаше объркА. бушони по ел-таблата, объркани. контакти. От
един контакт, от който трябва да се пусне ток в дадено помещение се
включваше друго помещение и имаше много странни такива решения.
Имаше неравности по мазилката на по стените, както и пукнатини по
тях, които също трябваше да се оправят и ги оправихме.
Наклонът на терасите ремонтирахме на 90 % от апартаментите. 1-2
18
апартамента само не сме ремонтирали, на които още не сме видели течове
отвън, но не помня кои.
Навсякъде имаше проблем с ел-инсталацията, която трябваше да се
преправя - във всички апартаменти.
Някои от интериорните врати бяха надраскА., но по-големият
проблем беше, че имаше големи фуги между касата на вратата и стената,
които не бяха запълнени с пяна. Това също правихме.
След получаване на ключовете намерихме една фирма, която беше
наемала впоследствие и други работници и започнахме едно по едно – от
големи към малки ремонти. На някои апартаменти правихме подови
настилки, на някои апартаменти стени, на други елинсталации, ВиК-
инсталации и т.н. Тази фирма се зА.маваше с тези бригади и тя си движеше
нещата след месец септември и така първият апартамент, който беше готов,
дадохме под наем през януари 2018 г. Ние ремонтирахме, завършвахме само
тези апартаменти, които бяхме запазили за нас и бяха за отдаване под наем.
Строителят още продължава да работи.
Сграда Г нямаше асансьор, а направихме ние. Той тръгна през 2019 г.,
а някои хора вече живееха там. Ние намерихме фирма да направи асансьора.
Не тръгна, защото на самата асансьорна шахта долу основата не е била
направена както трябва, била е запушена с боклук и самата шахта е била
крива, нещо е трябвало да се поправи. Там нямаше никакво устройство, не
беше само ремонт, направен от нас. Нямаше асансьор там, ние го сложихме.
Строителят продължаваше да прави шлайфане на настилката.
Ние подписахме акт образец 15, но с уговорка, че някои неща, които
описахме в списък, трябва да се довършат. Той продължи да работи по
нашите забележки след подписването на акт 15.
8-те апартамента, които отделихме, за да даваме под наем, и до
момента ги даваме под наем и нямаме намерение да ги продаваме. Чакахме
първия възможен момент, за да ги отдадем под наем. В началото след
получаване на ключовете ни спираше това, че не можахме да ги оправим по
най-бързия начин. Трябваше първо да поправим големите проблеми от
строителя, после да ги обзаведем и тогава да ги дадем под наем. Това ни
забави около 2 месеца.
19
Един апартамент - № 4, в сграда В строителят ни предаде „до ключ“.
Той е един от тези 8, които отдаваме под наем. В него преправихме терасата,
като сложихме плочките там наново, както и оправихме елинсталацията.
Сега почти 90 % от апартаментите управлява А. Т. с фирмата си.
Апартаменти 13 и 14 си управляваме и поддържаме ние, тъй като са дадени
под наем на наши познати хора и те плащат 6 месеца напред.
Тези сгради имат професионален домоуправител, но аз не знам кой е.
В сграда 19 и в сграда 21 се намират апартаментите на съпругата ми.
Не зная кога е създаден административен адрес на тези сгради.
Не съм присъствал на подписването на договора за управление от
съпругата ми с А. Т.. През февруари 2017 г. се запознахме с А., но кога
подписахме договор за управление не си спомням. С А. се запознахме,
когато продадохме апартаментите през фирми „М.“ и „П.“. Тя ни предложи
своята услуга. А. не знам дали е идвала на обекта.
Терасите ни ги предадоха с плочки, а по договор мисля, че трябваше
да бъдат на шлайфана настилка. Това не беше по наше искане.
Аз присъствах при подписването на акт 15, но бяхме с един списък
забележки, които оставихме на изпълнителя.
Преди август 2017 г. сме посещавали обекта и в списък описахме
забележките, които имаме към строителя.
Първият апартамент, който отдадохме под наем, не беше мисля № 4, а
този, който беше най-рано в пълна готовност. Това беше апартамент в
сграда 19 на І етаж - ап. 2. Това беше през януари 2018 г. Тогава беше готов
първият апартамент. Ремонтът на някои апартаменти ни отне по-малко
време, на други ни отне повече време и в продължение на 2018 г., когато
станеха готови, ги отдавахме под наем. Мога да кажа, че от получаването на
ключове до първия наем минаха 4 месеца. Не мога да кажа колко време
мина от сключването на първия договор за наем до сключването на втория
договор за наем. От оправяне на апартаментите до отдаването им под наем
трябваше много малко време и за всеки апартамент беше така.
Свидетелката А. И.: 55 г., българка, бълг. гр., неосъждана, без
родство с ищците.
На свидетелката се напомни отговорността по чл. 290 от НК.
20
Свидетелката А. Т.: Обещавам да говоря истината пред съда. Нямам
служебни отношения с въззиваемата страна. Представител съм на агенцията
за недвижими имоти, в която работя.
Познавам А.И.и и И.Ц.и от началото на 2017 г. Срещата ни беше по
повод на това, че моя колежка от друга агенция за недвижими имоти З. Й. се
свърза с мен и каза, че има клиенти с доста апартаменти, които те няма да
могат да обслужват самостоятелно, да отдават под наем, да стопА.сват и
понеже естеството на моята дейност е такова. Освен че отдавам под наем, се
зА.мавам и с управление на недвижими имоти, а колежката каза, че това
може би ще ми представлява интерес и би било добър бизнес за мен. По
този повод се срещнахме с тях в нейния офис в началото на 2017 г. и от
тогава всъщност познавам тези хора.
Самата З. Й. по отношение на този комплекс знам, че е продавала
техни апартаменти преди това. Тя също можеше да отдава техни жилища
под наем, но аз с продажби рядко се зА.мавам. Първо беше опознавателна
среща. Аз обясних първо какво се има предвид под управление на
недвижим имот, те обясниха, че имат апартаменти, които искат да отдават
под наем. След този разговор решихме да сключим договор между фирмата,
която представлявам и тях. Те вече бяха продали каквото са възнамерявали
да продават и това, за което говорихме, вече беше за отдаване под наем.
Отношенията ни се изразиха в сключване на тези договори за управление -
един с А. И. и един с Л. А..
След сключването на договора се разбрахме, че когато някой от тази
апартаменти бъде готов във вид за отдаване под наем да се свържат с мен, за
да мога и аз да го предлагам, те също да си търсят наематели и от там
нататък след намиране на наемател аз да поемам нещата по стопА.сване на
имота.
След сключването на договора за управление не се случиха веднага
нещата, чувахме се периодично, но те все още не бяха довършили тези
апартаменти и реално чак към края на 2017 г. – към месец декември и
началото на 2018 г. вече имаше готови апартаменти за отдаване под наем.
Във времето не си спомням как беше, но ние се договорихме и те да
си пускат обяви като частни лица, за да може колкото може по-бързо да
стане намирането на наематели. Мога да говоря за последните няколко
21
години. З. Й. също им е намирала наематели през това време.
По отношение на тези сгради, освен договорите за управление,
понеже в едната сграда 13 от 15-те апартамента са собственост на Л., там се
зА.мавам и допълнително с домоуправата на тези входове. Останалите
апартаменти са на А.. При положение, че стопА.свам всички апартаменти,
някак си се обезсмисля да наемат допълнителна външна домоуправа. По-
късно поех и друг вход - 17, в който част от апартаментите са собственост на
Л. и на А.. Последно от началото на тази година се зА.мавам и с
управлението на сграда № 19. Там офертата ми за домоуправа беше
одобрена на общо събрА.е.
Тези апартаменти, за които говорихме с тях от началото до ден
днешен си съществуват и са обект на стопА.сване от моя стана. Никой от
тях не е продаден, а се отдават под наем и всички в момента са с наематели.
Първите наематели си намериха А.И.и и те се нанесоха през декември
2017 г., а следващите вече бяха през март и май 2018 г. После с едно по-
бързо темпо започнаха да си довършват апартаментите, в смисъл да ги
направят годни за отдаване под наем и така общо взето през 2018 г. и 2019 г.
се позапълниха всички апартаменти. В момента всичко е отдадено под наем
и се стопА.сва.
За първи път съм ходила в комплекса във времето между разговора ни
и подписването на договора. Мисля, че беше през мат 2017 г. Не съм
влизала тогава по апартаментите, защото все още бяха в строеж, а по-
нататък, когато започнаха да се отдават под наем, аз лично съм водила от
моя страна майстори, които да отстраняват проблеми, но това е вече през
2018 г. През 2017 г. само съм видяла локацията като район и като комплекс,
но не съм влизала вътре.
Нямам представа кога е издаден административен адрес за тези
сгради, а акт 16 е издаден мисля през 2017 г., но не знам кога точно. Моите
договори за управление са сключени през април 2017 г. Аз ги изготвих.
Информация за адрес на сградите получих от възложителите. След
сключване на договора, докато дойде време за отдаване под наем, не съм
извършвала дейност по управление или търсене и не съм получавала
възнаграждение. Пълномощно не ми е издавано от собствениците във
връзка с договора за управление.
22
Първият апартамент семейство А.И.и отдадоха под наем сами през
декември 2017 г. – ап. 1 във вход 21.
През март 2018 г. в същата сграда и вход – 21, се отдаде под наем ап. 4
и тези наематели и до ден днешен са там. Беше станало чрез техен познат
отдаването под наем. Не съм го отдавала аз. Също е на семейство А.И.и.
Трети по ред се отдаде под наем апартамент в същия вход - ап. 2 в
сграда № 21. Беше едно двустайно жилище, пак на семейство А.И.и.
Когато един апартамент станеше готов за отдаване под наем, те
веднага се обаждаха на мен и на З. Й., като ние двете ги предлагахме чрез
агенциите си, но те си ги пускаха и като частни лица понеже доста се
удължи периодът, в който те трябваше да си подготвят документите. Затова
ние решихме, че е добре и те като частни лица да си предлагат жилищата, за
да става малко по-бързо.
Апартаментите, отдадени под наем през март и през май 2018 г. бяха
обявени, че се отдават под наем след като бяха готови. В момента, в който
апартаментът стане готов, те ни уведомяваха и ние ги пускахме за себе си.
Може би в началото на годината се обадиха по повод отдаването под наем
на апартаментите, дадени през март и май 2018 г. Не мога да се
конкретизирам, но уговорката ни беше, че в момента, в който апартаментът
има търговски вид и е готов за отдаване под наем, защото те се отдават
обзаведени, те се обаждаха и казваха. Аз ходех, правех снимки и пусках
обяви.
За апартаменти 4 и 2 в сграда 21 ми се обадиха през май 2018 г.
Останалите апартаменти, освен казА.те, бяха отдадени под наем след
месец май 2018 г. и на етапи се случваха нещата. Не мога да конкретизирам
за следващите отдадени под наем апартаменти. Мога да кажа, но като си
погледна документацията, не така на прима виста.
Другите апартаменти на А. И. започнаха да се отдават под наем горе-
долу по същото време на 2018 г., но не си спомням точно. Първите два
апартамента също си ги отдадоха сами и аз поех само управлението. Не
помня кога стана това конкретно, но беше през 2018 г.
Нещата се случваха доста бързо, защото не само аз съм предлагала
жилищата. В рамките на седмица, максимум две се намираха наематели.
23
През 2018 г. започнаха да се отдават под наем жилищата на А. И., но
не мога да кажа кога точно. Стартирахме с два апартамента.
Наемите, които те предлагаха, бяха разумни, каквито са и сега.
Търсеше се нещо нормално, не са се стремили към някакви много високи
цени. Съобразени са с пазара в момента и в рамките на 10-15 дни се
намираше наемател.
Знаеше се, че най-малките апартаменти, които бяха едностайни, тип
ателиета, по един на двете, се даваха за около 300 лв., плюс 50 лв., ако желае
да наеме паркомясто наемателят. Между 400 лв. и 450 лв. бяха двустайните,
съответно с/без паркомясто. Най-големите тристайни жилища се отдаваха за
по 500 лв. плюс 50 лв. допълнително за паркомясто или 100 лв. за гараж.
Първите три апартамента, за които имам по-ясен спомен, се отдадоха с
паркомясто към ап. 2 в сграда № 21, първият отдаден под наем от тях още
през декември апартамент беше с гараж – наемателят ползваше гараж.
Четвъртият апартамент не пожелаха нито паркомясто, нито гараж, а после
всички си бяха с паркоместа или гаражи, защото през с годините вече
комплексът се насели доста сериозно и да имаш къде да паркираш е много
важно. Така че в момента всички отдадени под наем апартаменти са или с
паркомясто или с гараж.
Когато се приключваха техните 3 сгради, околните съседни сгради
бяха населени и си спомням, че имаше сложени номера. На тази сграда
отпред имаше поставен № 15 – имаше табела през 2018 г., когато вече ходех.
Пристъпи се към разпит на доведения от въззиваемия свидетел.
Свидетелката М. В. К.: /със снета самоличност/
На свидетелката се напомни отговорността по чл. 290 от НК.
Свидетелката М. К.: Обещавам да кажа истината.
Работех във фирма „Б.“ от 2015 г. нататък, а сега работя във фирма на
същата собственичка.
Комплексът „Ю. к.“ е започнат през 2008 г. – 2009 г., като
първоначално от това, което съм виждала по документи, договорката е била
между фирмата и собствениците на земята, която на онзи етап е била нива,
после е сменено предназначението й.
За собствениците на земята са били определени първоначално сгради
24
А и Б в имот *** и сграда 1 в имот ***. Това са сградите, чието строителство
е започнало първо. За известно време строителството спира, когато е
кризата в строителството. Били са вдигнати част от сградите до определен
етап. Аз ги намерих, като към 2015 г. като цяло са били построени в груб
строеж и с доста свършени довършителни работи. На един етап се
предоговаря и се сменя обезщетението на собствениците, като се отделят в
имот 555 сгради В и Г и сграда 3 в имот *** по първоначалния проект. Това
преминава през процедури в общината, промяна на застроителния план,
отделяне на парцели по различен начин и това отнема време и усилия. Това
е по желА.е на собствениците на земята, които най-вероятно са си сменили
мнението и са си поискали обезщетението в други сгради в централната част
на парцела.
Готовност за акт 15 имахме през есента на 2016 г., но не мога да кажа
точна дата, когато започнахме да кА.м собствениците да подпишат. Сграда
3 беше готова по-рано, но тъй като те ги искаха в комплект, се издаваха
заедно, тъй като са в един парцел. От есента на 2016 г. започнахме да ги
подканяме да подпишат акт 15, за да финализираме въвеждането в
експлоатация, тъй като имахме подписана договорна ипотека, която
задължава фирмата да приключи строителството до края на 2016 г. и
освобождаването на имотите в тази ипотека беше свързано с определен етап
от строителството. Част от имотите бяха освободени. Останаха 2
апартамента и 2 гаража, които трябваше да бъдат освободени до края на
2016 г., когато приключи строителството предадем обектите. Това беше
уговорка със собствениците на парцела. Ипотеката беше в полза на
собствениците на парцела. Те я поискаха, за да бъдат гарантирА., че техните
обекти ще бъдат завършени. Няма как да не се върна в годините назад.
Дълго време не ни прехвърляха правата на строеж и прилежащата земя и на
практика това, което беше изградено и което трябваше да финансира
изграждането на техните обекти, ние не можехме да го продаваме, тъй като
нямахме никаква собственост. Фирмата беше финансирала изграждането на
целия комплекс, а на практика не можеше да продава. Така или иначе към
края на 2016 г. те държаха под ипотека 2 апартамента и 2 гаража. Другите
бяха освободени текущо, продадохме ги и ги покА.хме да подпишат акт 15,
тъй като бяхме финализирали изпълнението на техните обекти. Отказваха
няколко пъти. Имаха, разбира се, дребни претенции. Не казвам, че не са
25
били основателни, но те бяха категорично дребни неща – паднала плочка на
облицовкака, немонтиран отвор в банята, неидеална замазка и мазилка по
стените и въобще козметични неща, които не влияят на общия ход на
нещата.
Така след няколко покА. да подпишат акт 15 и след няколко обиколки
на целите апартаменти, описи на това какво да се поправи, поправки,
изискано допълнително полагане на плочки по терасите, което не беше
предвидено по проект и също е разход за фирмата, допълнителни
апартаменти, за да прехвърлят земята, през която се минава, за да се стигне
по пътеките до парцелите, стигнахме до там, че акт 15 се подписа от тяхна
страна едва на 02.08.2017 г. 20 дни по-късно сградите бяха въведени в
експлоатация.
След подписването на акт 15 фирмата извърши още СМР. Имаше
отново паднали плочки, почистване на една шахта - неща, които сме
правили по тяхно искане. В асансьорната шахте имаше боклуци. Някои от
залепените плочки, явно от температурната разширение, бяха паднали и се
ремонтираха от нас. Не си спомням да е имало забележки относно наклона
на терасите. Имаше претенции по покритието, въпреки че целият комплекс
е изпълнен с мозайка. Както казах, наложи се на техните тераси да сложим
допълнително плочки по тяхно искане, за да финализираме.
Искаха и получиха всичките договорени обекти в един конкретен
парцел – 2 големи сгради с по 15 апартамента и 1 сграда с 8 апартамента и
прилежащите им гаражи. Заради пътя, който огражда целия комплекс и през
който е достъпът до останалите парцели, в които останаха нашите имоти,
трябваше да им прехвърлим допълнителни апартаменти, които са в една от
сградите, които оставаха в нашите имоти, а именно в сграда 2 в имот 504.
Това беше, за да ни прехвърлят идеални части от имот 557.
През 2017 г. докато се подпише акт 15 сме провеждали срещи на
място, търсили сме се много пъти, но не мога да кажа точни дати, защото
беше много отдавна. По един път месечно сме се търсили, грубо казано. До
един момент общувахме основно с Л. А., т.е. търсехме нея, докато в един
момент каза да търсим адвоката й, да не се зА.маваме с тях и след това
започнахме да контактуваме с господин Н..
Първоначално акт 15 не беше подписан – когато ги покА.хме за първи
26
път, но после другите стрА. го подписаха и изчаквахме само тях. Не мога да
си спомня точно как ги покА.хме, но се събрахме на среща в моя офис с
идеята те да го видят и да го подпишат. Като дойдоха казаха, че имат
претенции, не го подписаха и си тръгнаха. Това беше през зимата на 2017 г.
– месеци преди да го подпишат окончателно. В началото на 2017 г. беше или
през есента на 2016 г. Не веднъж сме се срещали. Представили им бяхме
същия документ, който впоследствие подписаха, няма промени в него.
На 02.08.2017 г. подписаха акт 15.
Основният им довод да не желаят да го подпишат бяха дефектите, а
ипотеките не искаха да ни ги заличат, за да могат като ни осъдят да има от
какво да си вземат обезщетенията за забавата. Нашата идея беше да се
свалят ипотеките, тъй като тези апартаменти за нас са стока, те са
инвестиция и ние ги продаваме, за да строим. През 2023 г., след като се
съдихме, осъдихме и т.н., на практика бяха заличени ипотеките.
Тези недостатъци и изкъртени работи дали са били пречка за
подписване на акт 15 и движение на документацията нагоре е въпрос на
индивидуално решение. Претенциите бяха за козметични дефекти и биха
могли да подпишат акт 15, при положение, че ние се съгласихме да
подпишем протокол, съгласно който да отстрА.м искА.те техни претенции.
Ние настоявахме да подпишат акт 15, за да вървят нещата, още повече, че
това е собственост и грубо казано, дори ние да не ги отстрА.м, тези дефекти
не костват голяма сума пари. Ако искаш да получиш имотите си и да ги
ползваш, можеш да си наемеш фирма, която да ги оправи и след това да ни
осъдят за допълнителните работи. Те блокираха на практика собствените си
имоти почти в продължение на година – от есента на 2016 г. до август 2017
г.
На огледите идваха Л., съпругът й А., А. в един момент, адвокат Н. е
бил, но външни хора не е имало. Имайки предвид, че до август 2017 г.,
когато подписаха акт 15 и удостоверение за въвеждане в експлоатация след
това, ключовете от имотите са при нас, обектът се води строеж и на
практика достъпът става само с наш представител и съответно никога която
и да е фирма не е идвала там.
От срещите, които сме провеждали с тях, не мога да кажа със
сигурност какви са им били намеренията. Мисля, че имаха намерение да
27
отдават под наем, но първо трябваше обектите да бъдат завършени, а това
завършване съответно това завършване трябваше да бъде финансирано.
Със сигурност след въвеждане в експлоатация започнаха да отдават
под наем, но мисля, че в началото на следващата година – 2018, но не много,
защото в началото нямаше особено движение. Аз ходех на обекта, защото
все още имахме имоти да продаваме. Не се виждаше апартаментите да се
ползват. Те вечер светят. Дори имаше клиенти, които са ни питали, за да си
купят и казваха, че там никой не живее, не свети.
Там не съм виждала строителни бригади.
Тези апартаменти, които съм виждала, защото съм влизала в някои
заради претенциите, са довършени с ламинат, плочки, боядисване. Не мога
да кажа как е станало довършването, защото не съм видяла работници.
Нямаше особено движение. Може би впоследствие, когато ние вече не
ходехме в комплекса, тъй като приключихме с продажбите, са довършили.
Някъде към края на 2018 г. окончателно бяхме продали почти всички, с
изключение на въпросните ипотекирани имоти.
Сграда № 1 – най-южната, секция В и секция Г в имот 555 бяха техни.
Не мога да кажа със сигурност кога се направи грубият строеж на
секции В и Г. Със сигурност знам кога бяха готови документите, защото
винаги мога да се върна и да ги погледна. През 2016 г. есента всичко беше
готово със сигурност. Не мога да кажа кога се е започнало, но знам, че
ипотеките се заличаваха когато се стигне до определена степен на
готовност. В края на 2016 г. трябваше да се заличат последните. Не мога да
си спомня точно как беше заложено. Ипотеката беше достатъчно дълга.
Актовете 15 като текстове не съм изготвила аз, но имам представа
какво пише в тях – строителната документация, сертификатите, договорите
с ВиК и ЕVN, собствениците, проектантите и т.н., но не ги изготвям аз
категорично. ОплаквА.я и забележки не съм имала относно съдържА.ето,
още повече, че аз не ги подписвам – не съм страна.
Адв. Н.: Моля на свидетелката да бъдат предявени актове 15 за всяка
от сградите В и Г и споразумение от 18.03.2016 г. между „Б.“ и моите
доверители.
На свидетелката се предяви констативен акт образец 15 на жилищна
28
сграда в секция Г, находящ се на л. 83 - 88 от въззивното дело.
Свидетелката К.: Когато аз се появих на обекта през 2015 г. секции В
и Г бяха построени, но не мога да кажа докъде.
На свидетелката се предяви констативен акт образец 15 на жилищна
сграда № 1, находящ се на л. 95 – 101 от въззивното дело.
Свидетелката К.: За акт 14 аз не съм имала ангажимент.
Когато започнах работа не съм ходила на обекта, защото работех в
отдел „Продажби“. По-късно съм ходила на обекта, когато започнах да
предлагам на клиентите жилища за продажба.
Знам, че ипотеката трябваше да се вдигне в края на 2016 г. Условието
да се вдигне ипотеката не помня какво беше, но най-вероятно го пише.
На свидетелката се предяви споразумение от 18.03.2016 г. между
„Б.“ и жалбоподателите, намиращо се на л. 870 от делото на
първоинстанционния съд.
Свидетелката К.: Към март 2016 г. не съм ходила на обекта и не мога
да кажа дали отразеното в споразумението е било така. Не си спомням
какво е било състоянието на сградите и съответства ли то на описаното в
това споразумение, както и кога се завършиха сградите. Аз започнах да се
зА.мавам с това, когато ми изпратиха акт 15 и започнахме комуникация. В
късната есен на 2016 г. вече ходихме заедно.
Огледи са правени няколко пъти до подписването на акт 15. Аз съм
правила поне 3 огледа с опис на всяка възможна забележка. Това се
случваше в общи линии през няколко месеца през 2017 г. Може би и след акт
15 сме ходили, тъй като имаше отстрА.ми забележки.
Адв. Н.: Моля да предявите на свидетелката документ, озаглавен
„недостатъци“, констатирА. на 29.07.2017 г.
На свидетелката се предяви документ, озаглавен „недостатъци,
констатирА. на 29.07.2017 г.“, находящ се в първоинстанционното дело на л.
875.
Свидетелката К.: Подписът на този документ е мой.
Тези описА. в последния абзац на документа СМР в точки от 1 до 6
бяха изпълнени реално впоследствие, но кога точно не мога да кажа. Ние от
29
началото на 2017 г. само това правехме – срещахме се, описвахме едни
претенции, отстранявахме недостатъците. На следващата среща отново се
констатираха други недостатъци, пак се правеше искане да бъдат
отстранени и така няколко пъти.
Подписването на акт 16 стана в нашия офис. Дойде адвокат Н. и всеки,
който е написан в акта. Може би е била и Л. – който го пише в акта е
подписал на същия ден. Адвокат Н. написа датата отпред и каквато дата
пише, това е датата на акта. Не си спомням да има написан текст върху акт
15 от адвокат Н., но ако има нещо написано, то е в акта. Може би е било
само в първия екземпляр. Знам, че имаха претенции за несвършени работи и
нехаресА. работи. Пак казвам, че това са козметики, но не казвам, че са били
неоснователни. Част от нещата действително не бяха боядисА. както
трябва, имаше паднали плочки и т.н., които ги оспорваха – дребни,
козметични недостатъци, но имаше.
Адвокат Н. връчи за подписване нещо, разменихме, но не си спомням.
Не си спомням на 2 август, освен акт 15, да сме подписвали и други
документи, но това е възможно, защото при предишни срещи многократно
сме подписвали различни такива документи относно техни претенции, но не
си спомням дали на конкретната дата също стана така.
Адв. Н.: Моля да предявите на свидетелката протокол от 02.08.2017 г.,
носещ нейния подпис и да каже какво си спомня по неговото съставяне.
На свидетелката се предяви протокол от 02.08.2017 г. на л. 876 от
том 4 на първоинстанционното дело, подписан от нея.
Свидетелката К.: Подписът на този документ е мой и си спомням, че
съм подписала този документ с това съдържА.е.
Асансьорът в сграда Г аз не съм ползвала нито тогава, нито сега, нито
когато и да било и не мога да кажа кога е можело да бъде ползван.
Мозайките, мазилките и стълбищата в сгради В и Г не си спомням
кога бяха направени, но мога да проверя. Аз не се зА.мавах със
строителството.
Адв. Н.: Други доказателства по делото няма да сочим.
Само представям 3 договора за правна защита и съдействие за тази
инстанция и списък на разноските, с копие за другата страна.
30
Адв. А.: Също нямаме други доказателствени искА.я.
Представям списък на разноските на доверителя ми, с препис.
Съдът намира, с оглед изявлението на стрА.те, че делото е изяснено
от фактическа страна, поради което
О П Р Е Д Е Л И :
ПРИЕМА представените от адв. Н. 3 бр. договори за правна защита и
съдействие.
ПРИЛАГА представените от пълномощниците на стрА.те списъци на
разноските.
ПРИКЛЮЧВА съдебното дирене.
ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ.
Адв. Н.: Уважаеми апелативни съдии, моля да постановите решение, с
което да отмените решението на първата инстанция и постановите акт по
съществото на спора, с който да осъдите ответника по предявените
обективно и субективно съединени искове срещу него.
Моля да осъдите ответника за разноските, направени от доверителя
ми за всичките 4 инстанции.
Моля да ми дадете възможност да изложа съображения по същество
на спора в писмени бележки.
Адв. А.: Уважаеми апелативни съдии, моля да потвърдите
първоинстанционното решение като правилно и законосъобразно, да
отхвърлите жалбата.
Претендираме разноски за всички инстанции така, както сме
представили списъци.
Моля също да ми дадете възможност да изложа съображения в
писмени бележки.
Съдът
О П Р Е Д Е Л И :
Дава възможност на страните да представят писмени бележки – на
въззивниците в 10-дневен срок от днес, а на въззиваемата страна в 14-
дневен срок от днес.
31
Обявява, че ще се произнесе в законния едномесечен срок, считано
от днес, т.е. до 11.12.2024 г.

Протоколът изготвен в с. з.
ЗаседА.ето се закри в 14:29 часа.


Председател: _______________________
Секретар: _______________________
32