Решение по дело №2033/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2052
Дата: 26 ноември 2019 г. (в сила от 25 февруари 2020 г.)
Съдия: Яна Димитрова Колева
Дело: 20197040702033
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

     2052                                 26.11.2019 година                          гр.Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд,          XXII-ри административен състав,

на двадесет и осми октомври                       две хиляди и деветнадесета година,

В публично заседание в следния състав:

 

                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНА КОЛЕВА

 

при секретаря Г.С.

като разгледа докладваното от съдията К. административно дело № 2033 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.186, ал.4 от ЗДДС.

Съдът е сезиран с жалба, подадена от „Форс 01“ ЕООД, ЕИК: *********, представлявано от Н.К.М., със седалище и адрес на управление: с гр.Бургас, ул. „Васил Априлов“ №18, ет.1 , чрез адв. И. М. от БАК, срещу заповед за принудителна административна мярка (ПАМ) № ФК-370-0346514/09.08.2019 г., издадена от началник отдел „Оперативни дейности“, дирекция „Оперативни дейности“, в главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП. Със заповедта, на основание чл.186, ал.1, т.2 и чл.186, ал.3 от ЗДДС, във връзка с чл.118, ал.4, т.1 и т.4 от ЗДДС, за нарушение на чл.8, ал.1 и ал.2 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ по отношение на дружеството е наложена ПАМ – запечатване на търговски обект „автомивка“, находящ се в гр.Бургас, ж.к. Меден Рудник, бл.478, стопанисван от дружеството жалбоподател и забрана за достъп до него за срок от 30 дни.

В жалбата се излагат съображения, според които заповедта е незаконосъобразна. Твърди се, че дружеството не е извършило вмененото административно нарушение. Изтъква, че веднага след извършената проверка са предприети необходимите действия за привеждане на фискалното устройство в съответствие с техническите и функционалните изисквания на Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ. Това обстоятелство обуславяло приложение на чл.28 по смисъла на ЗАНН. Иска се отмяна на оспорената заповед, а в условията на евентуалност да бъде намален срокът на ПАМ.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез упълномощен представител, поддържа жалбата и иска отмяна на оспорената заповед. Изтъква, че не са налице основания за налагане на ПАМ. Излага теза, според която фактът, че фискалното устройство не отговаря на новите изискуеми технически изисквания не го прави такова, което да не отчита приходи.

За ответника – началник отдел „Оперативни дейности“, дирекция „Оперативни дейности“ Бургас, ГД „Фискален контрол“, ЦУ на НАП, наложил принудителната административна мярка се явява гл. юк. К.. Оспорва жалбата и поддържа, че извършеното нарушение е доказано и иска съдът да постанови решение, с което да отхвърли жалбата срещу заповедта за налагане на принудителна административна мярка. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Представя административната преписка.

По представените пред съда писмени доказателства няма оспорени такива по реда на чл.193 и сл. от ГПК във вр. с чл.144 от АПК.

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства приема за установено от фактическа страна следното:

На 27.07.2019г., в 17:08ч. органи по приходите извършили проверка на търговски обект „автомивка“, находящ се в гр.Бургас, ж.к. „Меден рудник“, бл.478, стопанисван от дружеството жалбоподател. Проверяващите извършили контролна покупка, за която била издадена фискална касова бележка, която не отговаряла на изискванията на Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, тъй като на бележката липсвал двумерен баркод QR код. Според органите по приходите търговецът не използва фискално устройство, което да отговаря на техническите и функционални изисквания на наредбата.

Констатациите от проверката били отразени в протокол № 0346514/27.07.2014г. (л.28). Съставен е акт за установяване на административно нарушение №  F502481 от 30.07.2019г. за нарушение  на чл.8, ал.1, т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ вр. с чл.8, ал.2 и §71, ал.1 от ПЗР на Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, вр. с чл.118, ал.4 от ЗДДС.

Въз основа на горните фактически данни ответникът – началник отдел „Оперативни дейности“ Бургас, дирекция „Оперативни дейности“, ГД „Фискален контрол“, ЦУ на НАП издал процесната заповед за прилагане на принудителна административна мярка, в мотивите на която е посочил за нарушена нормата на чл.8, ал.1 и ал.2 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, вр. с чл.118, ал.4, т.1 и т.4 от ЗДДС и на основание чл.186, ал.1, т.2 от ЗДДС, по отношение на жалбоподателя е наложена ПАМ – запечатване на търговски обект „автомивка“ и забрана за достъп до него за срок от 30 дни.

Заповедта била връчена лично срещу подпис на управителя на дружеството жалбоподател на 10.08.2019г.

В резултат на служебния и цялостен съдебен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът проверява най-напред неговата валидност. Това се налага, поради служебното начало в административния процес, съгласно принципа за това, възведен с нормата на чл.9 от АПК. Разпоредбата на чл.146 от АПК сочи основанията за оспорване на административните актове, които, ако са налице във всяка конкретна хипотеза, водят до незаконосъобразност на оспорения акт, а именно: липса на компетентност, неспазване на установената форма, съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. При така вменената от закона служебна проверка за законосъобразност на оспорения акт, съдът приема следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Заповедта е връчена на 10.08.2019г. и обжалвана пред съда на 21.08.2019г.

Съгласно чл.186, ал.3 от ЗДДС принудителната административна мярка по ал.1 се прилага с мотивирана заповед на органа по приходите или от оправомощено от него длъжностно лице. По делото, с административната преписка, е приложена заповед № ЗЦУ – ОПР – 16/17.05.2018 г. (л.56) на изпълнителния директор на НАП. С тази заповед, на основание чл.10, ал.1, т.1 от Закона за НАП и чл.186, ал.3 и 4 от ЗДДС и чл.81, ал.1 от АПК директорите на дирекция „Контрол“ в териториалните дирекции на НАП са определени да издават заповеди за налагане на ПАМ „запечатване на обект“ по чл.186 от ЗДДС. Поради изложеното, съдът приема за доказана компетентността на издателя на оспорената заповед. Същата е издадена в установената писмена форма.

Не се установяват и съществени нарушения на административнопроизводтсвените правила, които да доведат до отмяна на това основание.

Относно съответствието с материалния закон:

Съгласно чл.118, ал.4, т.1 и т.4 от ЗДДС, министърът на финансите издава наредба, с която се определят условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, както и издаването на фискални касови бележки от фискално устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност и задължителните реквизити, които трябва да съдържат.

Въз основа на законовата делегация, министърът е издал Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.

Според чл.8, ал.1 от Наредбата, фискалните устройства трябва да отговарят на 1. функционалните изисквания съгласно приложение № 1 и 2. техническите изисквания съгласно приложение № 2. Според приложение № 1, раздел III, т.4 (ДВ, бр.10 от 01.02.2019 г.) фискалната касова бележка, издавана на клиента, трябва да съдържа реквизитите по чл.26, ал.1 и 2 от същата Наредба. В чл.26, ал.1, т.16 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ императивно е посочено, че фискалната касова бележка от ФУ трябва да бъде четима, да съответства на образеца съгласно приложение № 1 и да съдържа задължително двумерен баркод (QR код), с изключение на фискална касова бележка, която се издава и визуализира само на дисплей на ФУВАС, без да се издава хартиен документ.

Според чл.8, ал.2 от наредбата, фискално устройство от одобрен тип е устройство, което отговаря на техническите и функционалните изисквания съгласно ал. 1, има издадено свидетелство за одобрен тип и е вписано в регистъра по чл. 10, ал. 9 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ.

При извършената проверка и контролна покупка, на практика органите по приходите установили две нарушения. Първото, от които липса на двумерен баркод (QR код) и това било посочено като първо фактическо основание за издаване на заповедта. Използването на фискално устройство, което не отговаря на общите технически и функционални изисквания, уредени в Наредба № Н-18/13.12.2006 г. е второто фактическо основание за издаване.

В разпоредбата на чл.186, ал.1 от ЗДДС изчерпателно са изброени хипотезите, при които независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, се прилага принудителната административна мярка запечатване на обект за срок до 30 дни. Сред тях липсва такава, която конкретно касае липсата на реквизити в издадената фискална касова бележка. Налице обаче е хипотеза, според която такава ПАМ се прилага на лице, което използва фискално устройство или интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, които не отговарят на изискванията за одобрен тип и не са одобрени от Българския институт по метрология – чл.186, ал.1, т.2 от ЗДДС. Тази правна норма не предоставя възможност за преценка на компетентния орган по приходите, а единствено задължение да приложи посочената принудителна административна мярка при наличие на визираните в хипотезата юридически факти. Т.е. административният орган действа в условията на обвързана компетентност. Предвид изложеното, съдът приема, че в случая са налице както фактическите, така и правните основания, посочени от органа при издаване на спорната заповед. Налице е използвано от търговеца фискално устройство, което не отговаря на изискванията на Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин. Това е така, тъй като фискалните касови бележки, отпечатвани от фискалното устройство не отговарят на императивно установените изисквания на същата наредба.

Фактът, че жалбоподателят е предприел незабавни действия за отстраняване на констатираните нарушения, е ирелевантен при преценката на съответствието на оспорения административен акт с материалноправните норми. Съгласно чл.142, ал.1 от АПК, съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му. Следователно, дори и след издаването на акта да са били отстранени причините, поради които е издаден той, то това не води до неговата материална незаконосъобразност.

Относно срока:

При прилагането на ПАМ по смисъла на чл.186, ал.1 от ЗДДС, преценката на органа се отнася единствено до определяне продължителността на срока. При тази преценка той действа в условията на оперативна самостоятелност и следва да изложи мотиви относно продължителността на срока, за който се нарежда запечатване на обекта и се забранява достъпа до него. В случая заповедта е мотивирана в тази част. По този начин е изпълнено указанието на чл.186, ал.3 от ЗДДС и чл.59, ал.2, т.4 от АПК. Органът по приходите отчел тежестта на извършеното нарушение и последиците от него, вида и характера на търговската дейност. Отчетено е задължението на лицето да организира и ръководи дейността в обекта съобразно изискванията на приложимите правни норми. Изтъкнато е, че използването на неодобрен тип фискално устройство създава възможност за укриване или затрудняване на проследяването на реализираните обороти от продажба на стоки и/или услуги, обосновава необходимостта да се осигури защитата на обществения интерес, като се предотврати възможността за извършване на нови нарушения. На следващо място е посочено, че неспазването на задължението за използване на одобрен тип фискално устройство винаги води до отрицателни  последици за фиска, тъй като не се отчитат приходи, не се отразяват обороти и по този начин се стига до намаляване на данъчната основа, а с това и до отклоняване от данъчно облагане. Изтъкната е високата степен на обществена опасност, произтичаща от възможността за многократно проявление на установеното нарушение във времето. Според органа извършеното деяние показва поведение на лицето, насочено срещу установената фискална дисциплина. С тези мотиви процесната ПАМ е приложена за максимално предвидения срок – 30 дни. Този срок е аргументиран като необходимото време за създаване на нормална организация за отчитане на дейността на търговеца.

С жалбата е направено искане, при условията на евентуалност, съдът да измени заповедта, като намали срока на ПАМ. При преценка основателността на това искане, следва да се вземе предвид, че разпоредбата на чл.186, ал.1 от ЗДДС не указва императивно срок, за който ПАМ да бъде приложена. Относно срока, разпоредбата единствено установява максималния срок за който ПАМ от съответния вид може да бъде приложена – 30 дни. В този случай, при определяне срока на мярката в обхвата на тези 30 дни, административният орган има законово предоставена възможност за преценка и действа при условията на оперативна самостоятелност. Оперативната самостоятелност дава възможност на органа да избира между няколко решения, всяко от които е в еднаква степен законосъобразно, но в различна степен целесъобразно. В случаят съдът преценя мотивирана ли е продължителността на срока, като недопустим е съдебният контрол върху упражнената оперативна самостоятелност при определяне продължителността на приложената ПАМ. Както бе отбелязано по-горе в настоящия случай са изложени мотиви за продължителността на ПАМ. В този смисъл Решение № 5208 от 8.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 14530/2018 г.; Решение № 8968 от 13.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 2616/2019 г.; Решение № 11465 от 27.09.2018 г. на ВАС по адм. д. № 3490/2018 г.

Предвид изложените съображения съдът приема, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в предвидената писмена форма и при съответствие с приложимите материалноправни разпоредби. Не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Заповедта съответства на целта на закона. По тези съображения жалбата следва да се отхвърли, като неоснователна.

По делото е заявена претенция за присъждане на разноски (юрисконсултско възнаграждение) единствено от процесуалния представител на ответника. При този изход на делото следва на основание чл.78, ал.8 от ГПК, във вр. с чл.144 от АПК, във вр. с чл.24 от Наредба за заплащане на правната помощ, да се уважи претенцията за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като се определи такова към минимума в размер на 100 лв.

По изложените съображения, на основание чл. 172, ал. 2, предложение последно от АПК Административен съд – Бургас,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Форс 01“ ЕООД, ЕИК: *********, представлявано от управителя Н.К.М. срещу заповед за принудителна административна мярка № ФК-370-0346514/09.08.2019 г., издадена от началник отдел „Оперативни дейности“, дирекция „Оперативни дейности“, в главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП.

ОСЪЖДА „Форс 01“ ЕООД, ЕИК: *********, представлявано от управителя Н.К.М. да заплати на ТД на НАП – Бургас  НАП сума в размер на 100 лв. – юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС.

 

 

СЪДИЯ: