Р Е Ш
Е Н И Е
гр.
Ловеч, 29.07.2019 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЛОВЕШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, трети
наказателен състав в открито заседание на двадесети юни две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛЯ МАРИНОВА
при секретаря ТАТЯНКА ГАВАЗОВА,
като разгледа докладваното от съдията НАХД №510 по описа
за 2019 година и за да се произнесе, съобрази :
С Електронен фиш Серия К №2457187 на ОД на МВР - Ловеч за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство на основание чл.189 ал.4 във
вр. с чл.182 ал.2 т.4 от ЗДвП на А.М.М. – Председател на АСКс ЕИК ******** и
ЕГН *********** *** е наложена глоба в размер на 300.00
лева за извършено нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП за това, че на 12.10.2018 год. в 15:40 часа на Път І-
Недоволен
от Електронния фиш останал жалбоподателят М., който го обжалва в срок като незаконосъобразен. Сочи, че обжалваният
електронен фиш е издаден при съществени административнопроцесуални нарушения и
при неправилно приложение на материалния закон. Цитира разпоредбата на чл.189
ал.4 от ЗДвП (ДВ бр. 19/2015 г.), съгласно която при нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на
контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. В §6, т.65 от Допълнителните разпоредби
на ЗДвП е дадена легална дефиниция на понятието автоматизирани технически средства
и системи – уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани,
одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и
могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично
от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно
разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на
контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Излага, че на
основание чл.165 ал.3 от ЗДвП е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи
за контрол на правилата за движение по пътищата (обн. ДВ бр.Зб от 19.05.2015
г.), с която Министърът на вътрешните работи е уредил условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата. Във връзка с горното счита, че при издаване на обжалвания
електронен фиш е нарушена разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП и не са спазени
изискванията, регламентиращи
реда и начина за използването на АТСС и системи за контрол на правилата за
движение. Заявява, че нарушението, за което е издаден оспореният ел.фиш, е недоказано,
като установяването на процесното нарушение чрез използване на АТСС се явява
направено при допуснато съществено нарушение на процесуалните правила,
установени от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 година и по този начин е нарушено
правото на защита на жалбоподателя. Освен това изтъква, че незаконосъобразно с
обжалвания електронен фиш от 12.10.2018г. се ангажира административно наказателната
отговорност на А.М.М. като Председател на АС К., тъй като М. е избран за
Председател на АС Кна заседание на ВСС на 23.10.2018г. и встъпва в длъжност на
06.11.2019 година, а до посочената дата съдия М. е бил Председател на Районен
съд – Ки поради тези съображения, за А.М. е обективно невъзможно да упражнява
фактическа власт върху автомобил, собственост на АС - К., както и да предоставя
управлението на посоченото МПС на когото и да е. Това според него аргументира основанието
за незаконосъобразност на ангажираната административно наказателна отговорност.
На следващо място изтъква, че неправилно в обжалвания ел.фиш за нарушителя е
посочен постоянен адрес *** /на чийто адрес се намира Районен съд - К./, тъй
като адресът на АС -Ке на ул. „Булаир” №12 в град К.. Сочи, че в обжалвания
електронен фиш не е посочено мястото на нарушението – липсва индивидуализация
относно обстоятелството в каква посока се е движил лекият автомобил - от
гр.Варна или към гр.Варна, липсва и уточнение дали мястото на нарушението е в
населено място или извън населено място, което е от решаващо значение за
правната квалификация на нарушението - дали се касае за нарушение по чл.21 ал.1
от ЗдВП или по чл.21 ал.2 от ЗДвП. Счита, че нарушенията при издаване на
обжалвания ел.фиш са съществени, не могат да бъдат отстранени в хода на
проведеното съдебно производство, нито да се санират и представляват основание
за неговата отмяна. Предвид горното, жалбоподателят моли съда да постанови
решение, с което да отмени като незаконосъобразен електронния фиш, като
заявява, че подробни съображения относно незаконосъобразността на обжалвания
ел.фиш ще изложи допълнително в съдебно заседание, след като се запознае с
преписката по съставянето му, за която моли да бъде изискана и с оглед
становището на ответната страна.
В съдебно заседание жалбоподателят,
редовно призован, не се явява, но изпраща молба, в която сочи, че поддържа
изцяло депозираната жалба, като в подкрепа на доводите му за
незаконосъобразност на процесния електронен фиш представя като доказателство по
делото извлечение от трудовата му книжка с положен печат и подпис на длъжностно
лице при РС - К..
Ответникът ОД на МВР - Ловеч, редовно призовани не
изпращат представител.
С оглед императивно вмененото му задължение за цялостна
проверка на издадения електронен фиш относно законосъобразността,
обосноваността и справедливостта на наложеното административно наказание, съдът
прави следните правни изводи:
Въззивната жалба е депозирана в законния срок и от
легитимен субект, поради което е процесуално допустима.
Електронният фиш е издаден от компетентен орган – ОД МВР Ловеч, на чиято територия е извършено нарушението
в шестмесечния давностен срок по чл.34 ал.3 от ЗАНН.
Административното наказание е
наложено на М. в качеството му на Председател на АС – К.. Видно от събраните писмени доказателства /заверено
копие от трудова книжка и Заповед №197 от 05.11.2018 година за назначаване на А.М.
за Административен ръководител – Председател на АС – К./, към датата на
извършване на нарушението – 12.10.2018 година, жалбоподателят не е бил
Председател на АСК– собственик на автомобила, с който е извършено нарушението,
поради което наказанието е наложено в нарушение на чл.188 ал.2 от ЗДвП, т.е. на
лице, което към момента на извършване на нарушението не е било законен представител
на юридическото лице, с което е допуснал нарушение на закона и е издал незаконосъобразен
електронен фиш, поради което същият следва да бъде отменен.
С
оглед на изложеното, съдът намира, че обжалваният електронен фиш е
незаконосъобразен, поради което следва да бъде отменен.
Водим
от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия К №2457187 на ОД на МВР - Ловеч за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство на основание чл.189 ал.4 във
вр. с чл.182 ал.2 т.4 от ЗДвП на А.М.М. – Председател на АСКс ЕИК ******** и
ЕГН *********** *** е наложена глоба в размер на 300.00
лева за извършено нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Ловешки АС по реда на глава дванадесета от
АПК в 14 дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :